[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:06

anneliesdj schreef:
Zammie schreef:
Lijkt erg veel op ZE anneliesdj... De symptomen, maar ook erg veel last van de knutjes. Zitten er kloven in de manen?

Ja

Wat is een goede oplossing? Is er iets wat echt helpt?

Ik heb altijd te horen gekregen dat de enige oplossingen zijn die echt werken is of verhuizen naar zee of tijdens de schemering binnen houden, beide gaat voor ons niet lukken.
Wat helpt goed zonder dat ik bakken met geld uit hoef te geven aan van alles wat toch niet echt werkt.

Het eerste wat ik zou doen is zorgen dat de knutjes niet meer bij je paard kunnen komen. ZE deken dus. Bij jeuk wassen met betadine en behandelen met een creme zoals bijv. uiercreme, daar zou je dan zelf nog tea tree door kunnen doen tegen de jeuk. Wil dit niet helpen, dan zul je inderdaad op zoek gaan naar het middel wat bij die van jouw werkt, dat is per paard verschillend. Doe er geen klitwortel op als er kloofjes/wondjes zijn, want daar zit alcohol in en dat is zeer pijnlijk. Bij geen wondjes is dit vaak een goed en goedkoop middel tegen de jeuk.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:37

Mischa4ever schreef:
mirtje27 schreef:
Ik ga als ik er een koop voor de pagony aangezien het niet zo heel lang meer duurt voordat de mugjes er niet meer zijn. Zie volgend jaar dan wel weer verder.

Maarheeft het nog nut of zal ze evengoed jeuk houden en blijven schuren. Heeft iemand daar ervaring mee dat je in augustus pas een deken erop deed?.

Mirjam

Het zal wel ietsje werken ja. Maar pas wel op dat ze niet de hele deken aan flarden schuurt.
Het effecgt van de mugjes blijft namelijk wel even hangen, voordat alles uit het bloed is en er dus geen jeuk meer is ben je wel een weekje of 2 (?) of zoiets? verder.


Zou het dan een idee zijn om dan de paal uit het land te halen zodat ze zich daar niet aan kun schuren. Of is dat heel zielig dat ze dan niks heeft om tegen aan te schuren.

Mirjam

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:46

mirtje27 schreef:
Zou het dan een idee zijn om dan de paal uit het land te halen zodat ze zich daar niet aan kun schuren. Of is dat heel zielig dat ze dan niks heeft om tegen aan te schuren. Mirjam


Ahum mijn paard heeft niets in de wei om tegenaan te schuren maar toch ligt z'n staart en schoft half open (nu gelukkig veel beter door de Hydrocortiderm Haha! ).. rara hoe doet hij dat? Als je paard echt jeuk heeft dan vindt ie wel een manier. Guy schuurt met z'n achterhoeven z'n schoft open en manen eraf, z'n staart doet ie met z'n tanden. Hij zal wel aanleg hebben voor gymnastiek op hoog niveau Vork

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:08

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:01

Myour schreef:
mirtje27 schreef:
Zou het dan een idee zijn om dan de paal uit het land te halen zodat ze zich daar niet aan kun schuren. Of is dat heel zielig dat ze dan niks heeft om tegen aan te schuren. Mirjam


Ahum mijn paard heeft niets in de wei om tegenaan te schuren maar toch ligt z'n staart en schoft half open (nu gelukkig veel beter door de Hydrocortiderm Haha! ).. rara hoe doet hij dat? Als je paard echt jeuk heeft dan vindt ie wel een manier. Guy schuurt met z'n achterhoeven z'n schoft open en manen eraf, z'n staart doet ie met z'n tanden. Hij zal wel aanleg hebben voor gymnastiek op hoog niveau Vork


Die van jou is dan zeker lenig. Die van mij gaat dat niet meer redden. Ze is al 28 en wordt wat stram.

Nu heb ik haar maar even een zomerdekje opgedaan zodat de staart wat bescherming heeft. De calendulan zalf helpt trouwens wel goed tegen de schuurplekjes.

Mirjam

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:17

Hoi, ik kom ook even weer binnenvallen Lachen
Hoe gaat het met jullie eczemers? Met Misty gaat het nu redelijk. Ze heeft wel weer
wat meer last dan andere maanden. Ze schuurt nu meer aan paaltjes en ze bijt en krabt nu meer.
Maar echt veel kale plekken heeft ze niet.
Ik zit alleen met een klein probleempje.
Daar waar mijn paard staat, hebben ze prikkeldraad als omheining, en daar gaat die
hele deken dus aan kapot. En Misty is nou zoiezo al een sloper. Dus dat gaat niet echt samen.
Er zitten dus allemaal gaten in de deken door het prikkeldraad.
Het klitteband gaat helemaal kapot/valt er af en de deken word écht minder.
Ik weet nou niet wat ik moet doen, want er is geen enkele deken die tegen prikkeldraad
kan denk ik. Ik denk dat ik wel een nieuwe deken ga kopen, maar ik heb geen zin om voor
die laatste 3 maanden weer zo'n dure deken te gaan kopen.
Ik wil eigenlijk de pagony gaan proberen, maar is die wel slooppaardproof?
En ik denk dat ik een draad ga spannen voor het prikkeldraad ofzo, want anders blijf
ik dekens kopen.
Kan iemand mijn wat informatie geven over de pagony? Of zijn er nog andere minder dure dekens?
Ik wil trouwens een minder dure nu omdat er straks iemand komt kijken met homeopatische middelen enzo,
en dan zullen we het toch moeten proberen zonder deken, en om dan een deken van 165 euro te laten
verstoffen vind ik ook zonde, want stel dat het wel werkt.

Sorry voor mijn lange, onduidelijke verhaal, maar iemand raad?..

aam_mic

Berichten: 966
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: velserbroek

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:58

Ik heb hier voor een pagony gehad en die beviel me aardig goed. Alleen met rollen hing ie iets scheef maar verder bleef ie prima zitten. En ik zou inderdaad maar een draadje voor het prikkeldraad spannen.
Mijn paard heeft 2 jaar geleden en giga vlees wond gehad door het schuren tegen prikkeldraad.
Gelukkig schuurd mijn paard alleen als ze de deken af heeft en niet met de deken op! Tong uitsteken

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:24

Tja mijn paard is zo'n klojo, maar ik denk dan dat ik inderdaad
de pagony ga aanschaffen.
Nog info over welke maat ik moet nemen? Ze heeft nu maat 175 van de rambo sweet itch hoody, die past qua ruglengte precies, alleen de hals is veels te lang, maar dat maakt niet uit. Ik heb hem liever te groot dan te klein, dus welke maat kan ik dan het beste nemen? hoe valt de deken?

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:29

Bij mijn pony valt de pagony veeel te klein. Normaal heeft ze van alle dekens 155... bij de pagony paste ze daar echt niet in, 165 zat vrij krap. Ze heeft nu een 175, die is wel iets aan de ruime kant, maar liever te ruim dan te krap.

En de hals valt bij die van mij ook vrij lang, maar dat vind ik juist wel lekker.

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:30

Offtopic... als je gaat denken om voor het prikkeldraad een stroomlijn te spannen... mag ik je dan vragen waarom je het prikkeldraad niet weg haalt en er gewoon stroomdraad hangt.

Vind prikkeldraad zo eng!! Heb er zulke lelijke wonden al van gezien. Volgens mij is het tegenwoordig ook verboden (maar dat weet ik niet zeker).

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:26

Ik had een vraagje.
Ik pas op de drie friezen van een lesklant. Nu hebben de paarden van tijd tot tijd jeuk van de dazen en daarom spuit ik ze in met bremsen. Dit hielp de hele tijd goed, tot vandaag. Een van de merries heeft aan de staart geschuurd en allemaal bultjes op de billen.
Nu zag ik ook dat ze hengstig was, zou dat met elkaar te maken kunnen hebben?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:56

AngelsDitch schreef:
Bij mijn pony valt de pagony veeel te klein. Normaal heeft ze van alle dekens 155... bij de pagony paste ze daar echt niet in, 165 zat vrij krap. Ze heeft nu een 175, die is wel iets aan de ruime kant, maar liever te ruim dan te krap.

En de hals valt bij die van mij ook vrij lang, maar dat vind ik juist wel lekker.

is jouw pony zo breed dan Bloos! ?

Mijn pony heeft altijd 175 en van de pagony ook Ja

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:07

indi haar deken schuift echt altijd (pagony/ everline) wat kan ik daar nou aan doen? wordt er gek van! altijd achter schuift ie over haar rug heen...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:24

ikenindi schreef:
indi haar deken schuift echt altijd (pagony/ everline) wat kan ik daar nou aan doen? wordt er gek van! altijd achter schuift ie over haar rug heen...


Is ie achter wat te lang? Hangt ie over?
Ik had dat ook bij mijn vorige boett die 1 maat te groot was. (een maat kleiner zat te krap)
Die heb ik toen van achter ingenomen, en exit geschuif.

@sodeletuut: Ik had trouwens de pagony ook een maat groter. Ik las hier in dit topic dat ie zo klein viel en heb een meetlint meegenomen naar Divoza. Heb daar de ruglengte opgemeten en zo kwam ik aan de goeie maat deken.

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:37

ikenindi schreef:
indi haar deken schuift echt altijd (pagony/ everline) wat kan ik daar nou aan doen? wordt er gek van! altijd achter schuift ie over haar rug heen...


ik denk dat die van haar dan te groot is, ik had vorig jaar ook een everline die veels te groot was. (bleek achteraf)
Ik dacht dat hij zo hoorde te zitten, tot ik de maat bekeek... Bloos

Nu heb ik ook een everline, wel de goede maat, die zit perfect en schuift niet! Ja, misschien 3 cm maar daar blijft hij dan ook hangen.
Ik heb ook een tinker:)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:25

ik heb ook dus een everline nu, maat 175. is wel haar maat... of vallen ze gewoon te groot dan?

ik had bij de pagony t zelfde probleem. daar heb ik toen de bandjes die om de achterbenen zitten van vastgenaaid, want die schuiven bij mij ook altijd op zijn grootste stand...

x_kiimy

Berichten: 51
Geregistreerd: 03-12-07
Woonplaats: verdwaald ö

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:47

hey, mijn paard reageert snel met schuren vanachter aan zijn kont en staart als hij iets te laat ontwormd is
hij moet egt stipt op dezelfde dag als hy de laatste keer is ontwormd ontwormt worden .. nu staat hij te koop
en hij heeft weer wat haar af langs zijn staart op zijn kont en ik kan hem zo niet verkopen, hij word vandaag
ontwormd maar weet iemand iets waardoor de haren sneller trug groeien zodat ik mensen kan laten komen om
naar hem te komen kijken (om te kopen dus!)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:14

Hallo,

Ik weet niet of de tip al is gegeven (heb geen zin om meer dan 400 pagina´s door te spitten)
Wassen met head and shoulders.

De huidschilfers verdwijnen als sneeuw voor de zon, en neemt hierbij ongeveer 60% van de jeuk weg.

Mijn pony staat dit jaar onder eczeemdeken, gaat prima, wel schuurneigingen als ze vast staat.
In het voorjaar heeft ze een ontgiftingskuur gehad, ze staat op ander voer.

Ik heb een biotest laten doen, hieruit kwamen een aantal producten die ik inderdaad al geprobeerd had wat niet werkte, en inderdaad die test gaf aan dat dat niet zou werken, verder krijg je dan een lijst wat wel en niet bij jou paard werkt.

Groetjes susanne

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:54

ikenindi schreef:
ik heb ook dus een everline nu, maat 175. is wel haar maat... of vallen ze gewoon te groot dan?

ik had bij de pagony t zelfde probleem. daar heb ik toen de bandjes die om de achterbenen zitten van vastgenaaid, want die schuiven bij mij ook altijd op zijn grootste stand...



Bij de Everline moet je de ruglengte hebben, dus van schoft tot staart. Ik hoop en verwacht niet dat je een 175 hebt, ik weet niet of er zulke paarden bestaan met een ruglengte van 175 Haha!

ik heb een 135-145, (Ruglengte van mijn paard was precies 130, maar ze is wel stevig gebouwd, zegmaar) ik zie op de site dat de grootste maat maat 165 is.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:58

hahaha nee, dat heeft indi niet, maar ze bestaan hoor! kijk maar eens in de boeken van vroeger: puk van de pettenflet. ik meende dat het paard langhorst heette Knipoog

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:00

Jaaa, Langhors en de Majoor! Haha! Leuk! Sorry, beetje off-topic, maar fijne jeugdherinneringen kwamen boven.

Steenbok
Berichten: 429
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:05

oja, hahaha!!! die heeft denk ik een everline 350 nodig!! hihi

kuch

ben je er al uit wat voor maat ze op heeft?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:12

hahaha nee, moet ik ff keertje meten, maar haal niet iedere dag deken er af... en haal haar ook nie iedere dag uit de wei... ik laat t weten. maar ik heb deken maat 195. maar neem aan dat dat de ondermaat is toch?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:42

Jemawi schreef:
ikenindi schreef:
indi haar deken schuift echt altijd (pagony/ everline) wat kan ik daar nou aan doen? wordt er gek van! altijd achter schuift ie over haar rug heen...


Is ie achter wat te lang? Hangt ie over?
Ik had dat ook bij mijn vorige boett die 1 maat te groot was. (een maat kleiner zat te krap)
Die heb ik toen van achter ingenomen, en exit geschuif.

@sodeletuut: Ik had trouwens de pagony ook een maat groter. Ik las hier in dit topic dat ie zo klein viel en heb een meetlint meegenomen naar Divoza. Heb daar de ruglengte opgemeten en zo kwam ik aan de goeie maat deken.

Hoe en waar precies had je 'm ingenomen dan?

angelica2
Berichten: 392
Geregistreerd: 14-04-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:49