[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:14

capopjekop schreef:
De man van marstall is geweest en ik heb nu musli voor eczeempaarden en daarbij supplement eczema gekocht. Volgens hem moet mijn pony eind oktober bijna geheel van de jeuk af zijn. Ik ben benieuwt



ja dat is mijnes ook Clown al haal ik de deken eraf en doe dr niks meer aan... dat komt omdat het seizoen dan afgelopen is.. 99% van de ZE paarden heeft helemaal NIKS in de winter... vanaf eind okt dus..

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:55

madamX schreef:
Zammie schreef:
Madamx, ik lees in je profiel dat je 20 paarden op pension heb staan. Hoe kan/moet ik me dat voorstelen? Heb je heel veel land, dat je de paarden geregeld kunt verweiden... Of staan ze maar een paar uur op het land? kortom: hoe is de manier waarop de paarden leven... Stal enz... Heb destijds na aanleidng van je pb's natuurlijk gekeken naar de website die je aanbeveelde, maar zie nu ook in je profiel dat jij daar "eigenaar" van bent.... Ik vind het nl erg jammer dat er meteen wordt gedaan alsof je door aan symptoombestrijding te doen, het verkeerd doet.... Vandaar ook mijn vragen, want niet iedereen heeft hectares land tot beschikking.

Bij mij kunnen de paarden dag en nacht buiten zijn, maar kunnen ook naar binnen wanneer zij willen. Veel land? nee, valt mee; 3 hectare. Correctie: ik ben geen eigenaar van een website.
De paarden krijgen hier geen krachtvoer, enkel alleen ruwvoer.

3 hectare voor 20 paarden? Hoe doe je dat? Ik heb drie op bijna 1 hectare en kan het gras echt niet zolang houden als jij aanbeveelt en ik heb ze er niet 24/7 op staan...

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:55

eef_007 schreef:
die hydrocortiderm is wel heel erg gemische zooi ik zou niet langer als 14 dagen smeren als ik jou was
anders gata het best wel iriteren ana de huid groetjs eef

Waarom nou 'chemische zooi'? Paracetamol en Aspirine zijn ook chemische 'zooi' maar toch gebruikt iedereen het.
En alleen omdat het hormoonzalf is, is het aan te raden het niet langer dan 14 dagen te gebruiken. Ik heb de pot al
een tijdje in huis dus dat heb ik erop gelezen. Ik was ook niet van plan het de hele zomer te gaan smeren, maar
gewoon zolang tot de wonden helen (en dat doen ze na amper vier dagen al!) en ik daarna m'n deken erop kan
leggen, zodat hij geen jeuk meer heeft als de deken erop gaat, anders vernielt ie die en daar zit ik nou niet echt op
te wachten. En het is juist ontstekingsremmend, dus waar je dat huidirriterende vandaan haalt... het zorgt er
alleen op lange termijn voor dat de huid dunner wordt. (Ja, ik informeer me van alle kanten ^^.)


frisiangirl schreef:
Prednison: gift voor je paard!!! Kijk eens wat het bij mensen doet!! Moest ik even kwijt....

Nouja.. hier ga ik niet eens op in.

Enne, Henny, bedankt voor je verhaal Lachen

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:49

Zammie schreef:
3 hectare voor 20 paarden? Hoe doe je dat? Ik heb drie op bijna 1 hectare en kan het gras echt niet zolang houden als jij aanbeveelt en ik heb ze er niet 24/7 op staan...

Goed graslandmanagement, zonder gebruik van kunstmest.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:52

Dat je geen kunstmest gebruikt was me al duidelijk, maar dan nog... 20 paarden? En die kunnen er dag en nacht op? Ja, ik weet het, ben off topic Knipoog

Maranel

Berichten: 143
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:31

ik heb een vraag over eczeem:

Ik ben bij een haflinger wezen kijken en hij heeft zijn staart geschuurd. Ik kan geen wondjes ofzo ontdekken en hij staat bijna de hele dag binnen, ze gaan soms overdag even naar buiten in een losgooiweidje maar volgens mij niet lang en ook niet vaak (zijn maar 2 kleine weitjes voor zo'n 40 paarden) De huidige eigenaresse blijft stellig volhouden dat het geen eczeem is, maar dat hij de laatste tijd niet goed wordt gepoetst en dat hij gaat schuren doordat er vuil in zijn staart zit. Dit vind ik raar aangezien de staart spierwit is en er geen vuil te zien is maar goed. Wat denken jullie? Is dit eczeem of kan het toch iets anders zijn?

Kan een dierenarts makkelijk zien of het eczeem is of kan hij alleen andere dingen uitsluiten waardoor het misshcien eczeem is?

Ik vind deze haflinger echt ontzettend leuk maar wil liever geen paard met eczeem. Ik denk ook niet dat de huidige eigenaresse van plan is over de prijs te spreken aangezien zij er heilig van overtuigd is dat dat het niet is.

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:55

Je bent oud en wijs genoeg om dit zelf te beoordelen. Als je iets wilt kopen, ga dan altijd uit van de minst gunstige conditie. Ga er dus van uit dat ze schuurt.

Iets anders is: Moet je een paard laten staan omdat het schuurt? Dat is voor een groot deel afhankelijk van de manier waarop je het wilt houden. Bovendien zijn er tegenwoordig veel middeltjes die goed helpen tegen schuren. Leovet huidolie of een pyama, andere voeding, etc. Je moet dan wel tijd hebben om dit toe te passen.

Maranel

Berichten: 143
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:04

nou ja ik ben idd oud en wijs genoeg om het zelf te beoordelen maar ik heb zelf niet echt ervaring met ZE vandaar dat ik het hier nog even vraag. Ik woon gelukkig niet in een bosachtig gebied dus dat is wel gunstig, maar ja mocht het veel erger worden dan is het ook niet eerlijk voor het beestje want ik woon niet aan de kust, dus de ideale plek is het dan ook niet voor hem.

Dat hij schuurt weet ik zeker maar of het ook eczeem is weet ik niet zeker. Ik wou graag weten hoe een dierenarts dit kan onderzoeken. Of dit makkelijk te zien en te onderscheiden is van eventuele andere aandoeningen.

floor_hvj
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Leende

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 07:53

hallo allemaal
kunnen jullie mij helpen?!

ik zit op ponyclub de doorzettertjes en ik breng daar een pony en verzorg hem maar hij schuurt nou heel zijn manen kapot ik weet niet zeker of het ecxeem is. maar de eigenaar weet helemaal niks van paarden en vind het allemaal maar goed!

ik weet nu niet precies wat ik moet doen we hebben eraan gedacht om gewoon medicijnen te geven maar we weten dus eigelijk niet wat er precies aan de hand is :S

kunnen jullie mij alsjeblieft een persoonlijk bericht sturen di bekijk ik sneller alvast bedankt

groetjes

Mariskas
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-09-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:11

madamX schreef:
tamary schreef:
Ik heb vraagtekens bij het voeren van xyz aan supplementen als de basis niet klopt. En die basis is je weidebeheer en wat je aan ruwvoer voert (en ja ook in de zomer voer je hooi bij).

Supplementen en speciale muesli's zijn big bussiness, maar veel dieren hebben dat geheel niet nodig met de hoeveelheid werk die ze doen.

Voor elk paard (en dubbel voor een eczemer) geldt dit lijstje:
Geen kunstmest op wei en hooiland.
Zuurgraad van de grond rond de 6.5 (afhankelijk van de grondsoort)
Veel variatie in de grassoorten + kruiden.
Liever lang doorgeschoten gras met mate (2 a 3 uur per dag) aangevuld met hooi dan kort gras.
Bemesten met compost (liefst van paardenmest) en algenkalk. Voordeel compost is ook dat de paarden er meteen weer op kunnen. Het gras krijgt er geen dreun van omdat de voeding erin niet in een klap vrijkomt.
Weide dagelijks uitmesten (antivlieg (rottende hopen mest trekken nl veel vliegen aan = nl net lijkenlucht voor ze), antiworm, meer gras dat de paarden willen eten)
Liever geen kuil ivm door fermentatie aangemaakt melkzuur (dit kan een paard slecht tot niet verteren).
Minimale lengte gras voor de paarden is 15 cm en bij 6 cm er weer af. Zo worden de groeikernen niet uit het gras gegeten en hersteld de wei zich veel sneller.
Heel kort gras maakt niet alleen veel fructaan aan, maar neemt ook meer zware metalen (lood, cadmium) op uit de grond.

Ik ben het voor het grootste deel eens met je lijstje; ik heb al vaker gezegd dat eczeem ontstaat en opgelost kan worden door voeding. Grassoort is ook belangrijk. Minimale lengte van het gras bij inscharen is per seizoen verschillend: in het voorjaar beter 8 tot 10 cm aanhouden, daarna 10 - 15 cm, niet langer, af laten grazen tot 6 cm. Maar goed, ondanks dat ik dit ook al vaker heb gezegd zijn er weinigen die dit willen aannemen en blijft men maar doen aan symptoombestrijding... Het is maar waar je voor kiest.


Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe doe je dat met een haflinger die moddervet wordt van al dat gras en je wilt voorkomen dat ze hoefbevangen raakt? Op zo'n weide met lang gras zou ze hooguit een uurtje per dag kunnen staan, en dan? Verder in een saaie paddock of stal?!?!

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:04

Hey,

Hoe zijn jullie ervaringen met calendulan zalf?. Op de staart heeft ze wat kale plekjes en bij haar hoofd.

Mirjam

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:22

GEZOCHT:

Everline eczeem deken, maat 125/135 cm.
PB Maaar Vork

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:17

Ik zoek met spoed een goede eczeem deken.
Boett past niet, pagony past ook niet. Allemaal te krap vooraan en achter weer te los, waardoor de deken ging schuiven.

Mijn paard heeft een rug van 125 centimeter, maar ook een ENORME schouderpartij en een flinke boeg. Iemand een deken die wel oast?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:33

Rambo al eens geprobeert ?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 14:39

Mischa4ever schreef:
Ik zoek met spoed een goede eczeem deken.
Boett past niet, pagony past ook niet. Allemaal te krap vooraan en achter weer te los, waardoor de deken ging schuiven.

Mijn paard heeft een rug van 125 centimeter, maar ook een ENORME schouderpartij en een flinke boeg. Iemand een deken die wel oast?


mijn jong dier heeft ook een brede schouderparty, de rambo sweet itch zit perfect Ja.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:07

Wat een giantisch groot topic is dit zeg!
Had echt geen trek om het helemaal door te lezen Clown

Maar ik zit met een probleem,of mijn paard eigenlijk.
Sinds het warmere weer heeft ze behroolijk grote schilfers in haar manen en soms op de staartwortel,wat nu minder is.
Ik weet dat ze schuurt met haar manen,maar niet zo erg dat ze zichzelf beschadigt.
Kortom ze heeft jeuk in haar manen en enorm grote schilfers....

Nu staat er bij ons een paardje met zomereczeem,alleen ziet dat er heel anders uit dan bij mijn paard.
Een stalgenootje van me dacht dat het rasp was,maar dat komt toch eigenlijk niet voor in de manen?

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Heb al gezocht met de zoekfunctie,maar kwam niet echt hetzelfde tegen.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:11

Rasp in de manen heb ik ook nog nooit van gehoord, maar de schilfers hoord wel bij ZE. Ik zou het gewoon af en toe even lekker wassen met betadine en natuurlijk goed uitspoelen. Dit helpt ook erg goed tegen de jeuk.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:16

Zo simpel?
Maar kan ik uitsluiten dat dit zomereczeem is?

Zit me suf te zoeken opinternet,kwam netiets tegen wat een mixje was van teatree olie en bodylotion Haha!
Heeft iemand ervaring hiermee?
Momenteel gebruik ik babyolie,wat eventjes helpt,maar niet opde langere termijn Verdrietig

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:32

Nadeel met olie is dat de huid kan gaan verbranden in de zon. Tea tree is inderdaad een goed middel bij ZE, wordt ook al in veel producten voor ZE gedaan. Als je paard jeuk heeft, dan kun je met bijv. een middel gaan werken tegen de jeuk, maar probeer eerst het wassen eens. er is wel en bloedtest om ZE te kunnen ontdekken, maar dan moet je ff bij DA navragen.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:03

Heb al een keer een algemene bloedtest gedaan,soort van APK-tje zeg maar,kwam niets raars uit.
Maar begrijp ik je goed,dat dit wel zomereczeem is?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:06

Nee, ik zeg niet dat het ZE is, maar de schilfertjes hoort wel bij ZE... en natuurlijk jeuk. het kan net zo goed van het voer komen. In de bloedtesten die normaal gedaan worden wordt ZE niet gedaan. Daar moet je volgens mij al bloed voor opsturen naar Belgiƫ, maar daar weten andere bokkers wel weer meer van.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:12

Hoe dan ook,ik ga haar idd met betadine wassen.
Overigens deed ik de olie er in als ze erna naar stal ging,dus heeft dan de hele nacht kunnen intrekken;)
Bedankt voor je snelle reactie;)

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:32

Gebruikt er iemand calendulanzalf, zo ja hoe bevalt dat.

Mirjam

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:23

Heb net een paar pagina's van dit topic doorgespit maar er zijn zoveel verschillende tips over welke zalfjes je kunt gebruiken tegen de jeuk dat ik het even niet meer weet.

Sinds kort verzorg ik een ijslander die last heeft van zomerexceem. Hij heeft er speciaal een deken voor en de eigenaar gebruikt zinkzalf voor de plekjes op zijn hoofd maar dit schijnt niet erg te helpen.

Mijn vraag is eigenlijk, waar kan je de wondjes het beste mee insmeren en met welk middel kun je het beste de jeuk in de manen en staart verlichten?

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:37

ik ben zeer tevreden over sweet itch voor wondjes. Voor de manen en staart gebruik ik gewoon klitwortel. Maar hiermee moet je wel oppassen als ze wondjes hebben.