lymfeklierkanker bij een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firesolo

lymfeklierkanker bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 21:53

Bij het paard van mijn vriendin is deze diagnose gesteld. Ik heb weinig paarden gekend die kanker hadden en je kan er nauwelijks iets over vinden. wie weet er wat meer van en wil zijn ervaringen delen?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:56

ik ken het alleen bij een hond,en dat was heel snel afgelopen,wat hebben ze bij die vriendin gezegd??

is er een behandeling mogelijk??

Ellebel

Re: lymfeklierkanker bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:08

Je kunt even googlen op maligne lymfoom paard, dan krijg je wel een paar teksten die daar over gaan.

Firesolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:39

Ze hebben een bultje onderzocht en op kweek gezet, en daar kwam die kanker uit. Hoe erg het is schijnen ze verder niet te kunnen zien en verder is het afwachten. Beetje vreemd wel. Ik dacht dat ze wel iets verder waren daarmee.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:13

Mijn paard had huidkanker en is daar aan geopereerd, dat is alleen wel een oppervlakkiger iets, dan lympeklier kanker. Zijn huid is weggesneden en het is niet meer terug gekomen. Wat ze bij de lumfeklieren doen weet ik eigenlijk niet...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:16

Hmm, die vraag kreeg ik gister inderdaad per mail (ws van een stalgenoot van je.....) maar ook ik heb er eigenlijk niet of nauwelijks van gehoord. Loopt ze met dit paard in Utrecht of is ze ergens anders onder behandeling??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:58

ik heb een merrie gehad met een vorm van huidkanker die uitgezaaid was naar de lymfeklieren, het was wel een goed aardige vorm van kanker, maar na enkele jaren kreeg ze toch duidelijk last er van..

de bewegingen werden belemmerd, eten ging moeilijk vanwege de uitzaaingen in haar lymfeklieren in hoofd en keel....
in vier jaar tijd ging mijn merrie zo hard achteruit dat ik haar toen niet langer heb laten lijden..

ze is niet via een kliniek of dergelijke voor dezer kanker behandeld...

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:11

bij mijn hond was het binnen 3 maanden over,via lymfebanen verspreid de kanker zich echt heel snel...

en ze deden op honden wel chemokuren,maar er was nog geen resultaat bekend of hij langer zou leven,dus dat heb ik niet gedaan...

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:36

Hoi Marloes

Ik hoorde het op stal dat o'ryan dit heeft.
Echt vreselijk ik weet er verder ook niet veel van heb.
Wel andere soorten kanker bij paarden mee gemaakt maar dit nog nooit dus ik kan je verder niet helpen.
Maar sterkte wil je dit tegen de eigenaar zeggen (zet geen naam neer weet niet of dat goed is)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:01

Is trouwens dehele bult weg gehaald of heben ze er een naaldje in gestoken?

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:19

Mijn Haflinger heeft last van kwaadaardige tumoren (in haar oogbollen). Ze is nu 5 keer geopereerd in Utrecht en de eerste 3 keer hebben ze de tumor succesvol kunnen weghalen en de 4e keer helaas niet en toen hebben we besloten om het oog weg te laten halen.... we konden niet anders, ze had zoveel pijn aan t oog en daarnaast de kans op uitzaaiingen....
Ik heb nog steeds kans dat het weer terugkomt en als het dan gaat uitzaaien naar haar Lymfeklieren (als het uitzaait gaat het daarheen) dan kunnen ze er helaas niets meer aan doen! Hopen maar dat het oog wat ze nog heeft ( is ze ook al 2 keer aan geopereerd) goed blijft...
Ik had ook gedacht dat ze veel meer konden doen en wisten van paarden met kanker, maar dat is me dus echt tegengevallen!
Ik dacht dat ze wel een scan ofzo konden maken om te kijken of ze nog wat bij zich draagt maar dat is dus niet zo. Ik moet het maar afwachten..