*Met spoed, iemand ervaring met "muisjes"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

*Met spoed, iemand ervaring met "muisjes"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 15:33

Nappie moet vanwege zijn kogelblessure (waarschijnlijk een verstuiking) een paar keer per dag ( nu nog 10 dagen) aan de hand stappen op 't harde en afgespoten worden. Nou wordt ie 's avonds nogal "wakker", als ik dan met hem loop dan moet ie ineens overal van schrikken en ook valt hij de buurman aan als ie 's avonds in z'n stal staat. Ik heb dus "muisjes" van de veearts gekregen, maar kan ik die ook 's avonds geven?. Ik wil hem namelijk als we over de weg stappen en als ie in z'n stal eten krijgt iets rustiger hebben, het lijkt me namelijk niet echt bevordelijk voor de blessure als ie steeds staat te trappen en te steigeren naar de buurman. (ik vraag dit omdat Prima de veearts heeft gesproken en hem dit niet heeft gevraagd, maar ik wil het toch graag weten, kan namelijk de veearts pas morgen weer bereiken!) Alvast bedankt!


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:43

Muisjes moet je een uur van te voren geven. Ze kalmeren dan wel maar per paard kan dat verschillen.

Ik stap nu 7 weken met leys en sinds 3 weken staat hij op muisjes wanneer het weekend is en af en toe s avonds als het druk is.
Wat ik merk is dat ik hem bijna niet kan borstelen hij voelt het maar raakt zeer snel geirriteerd en hij heeft 4 hele snelle benen. Dus poesten en verwennen doe ik dan niet heeft geen zin.

Verder is het erg handig spul maaaaaaarrrr ze blijven tussen de oren wel wakker dus houdt daar rekening mee ze zijn niet helemaal weg. Begin met een half schepje en kijk dan naar de reaktie en desnoods pas je dat aan (meer of minder).
Je kan het ook in de water bak doen alleen is het dan weg wanneer hij een slok neemt.

Je kan ook sedalin nemen maar het nadeel is dat dat veel duurder is dan muisjes of wel vetranquil.

Succes met stappen ene gaan we een clubje oprichten ?? Voor de stappende mensen en paarden Lovers . Oke ik mag aftellen nog 2 WEKEN.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 16:13

Prisca schreef:
Je kan ook sedalin nemen maar het nadeel is dat dat veel duurder is dan muisjes of wel vetranquil.

Succes met stappen ene gaan we een clubje oprichten ?? Voor de stappende mensen en paarden Lovers . Oke ik mag aftellen nog 2 WEKEN.


Nappie heeft 1 x eerder Sedalin gehad toen ie geschoren moest worden, Lunatic en Prima hebben hem voor een shet van 200kg gegeven en hij was totaal van de wereld Bloos ik begin dus dan maar hoe jij zegt met een half schepje Haha!

Overigens is ie niet sjacherijnig, hij vindt alle aandacht wel prima, maar hij doet net alsof ie overal van moet schrikken en vliegt dan een meter opzij en de lucht Boos! lijkt me niet goed voor z'n been en ik schrik me elke keer het apezuur. Maandag heeft ie zich eerst keurig gedragen in de paddock, niet rennen, nee gewoon rustig gestaan totdat ik "meneer"eruit wilde gaan halen. Hij draaide zich om gaf een mega bok richting mijn kant uit en racede ervandoor Boos! Had hem gelijk weer te pakken en ik heb hem even haarfijn uitgelegd dat dat de bedoeling niet was en dat ik anders voor niets 8 x per dag rondjes loop en afspuit Frusty

We kunnen inderdaad wel een clubje oprichten, of het "ziekenboeg"forum enneh jij ook nog veel succes met stappen, ik zal aan je denken, en dat de muisjes/sedalin maar hun werk mogen doen Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:18

Waar halen jullie de muisjes dan?
Sedalin werkt niet zo goed bij mijn paard, tenminste niet toen hij geschoren werd Lachen Hij is geen moment suf geweest.

Ik loop nu al iets van 12 wk met dat beest en hij is laatst geschrokken waardoor hij tegen mijn hielbot aankwam...resultaat...zwaar gekneusd.
Nu kan ik dus niet lopen (hmmm muisjes? Vingers aflikken ) en stap ik hem maar 10 minuten onder het zadel in de bak.
Ik moet straks toch echt weer met hem gaan lopen en na 3 dgn niet op het harde (ik moet dus buitenom langs allerlei 'enge dingen') is hij al een behoorlijke skeiterd en ik heb graag veilige voetjes Haha!

Ik hoop binnenkort op een verlossende peesscan...moet echter eerst de (grmmmbl) mok weg getrokken zijn...aan het zelfde been, natuuuuurlijk...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:21

Ik heb 2 keer sedalin gegeven (allebeide keren met scheren). 1e keer de dosis die er op stond en iets meer toen we aan zijn hoofd begonnen en hij was helemaal gek! De hoefsmid van mijn instructrice vertelde dat de dosis te hoog was en dat we hem maar 2 streepjes moesten geven. Nou dat hebben we geweten! Hij sliep zowat!!! Dus bij een lage dosering werkt het veel beter (tenminste bij mijn paard en die van mijn instructrice ook).

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 07:34

orri schreef:
Waar halen jullie de muisjes dan?
Sedalin werkt niet zo goed bij mijn paard, tenminste niet toen hij geschoren werd Lachen Hij is geen moment suf geweest.


Ik heb de muisjes van m'n dierenarts gekregen, heeft ie altijd een pot van bij zich Haha!

Als je Sedalin wil gebruiken voor het scheren of als je paard gek doet in de trailer, werkt het meer als je eerst rijdt dus eerst je paard beweging geven. Dit gaat uiteraard niet op als je paard kreupel is dus "muisjes" een goede oplossing.

Sommige paarden schijnen zich al zo op te winden als ze de spuit van sedalin zien, dan werkt het spul niet eens!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 10:26

[quote="napoleon
Als je Sedalin wil gebruiken voor het scheren of als je paard gek doet in de trailer, werkt het meer als je eerst rijdt dus eerst je paard beweging geven. Dit gaat uiteraard niet op als je paard kreupel is dus "muisjes" een goede oplossing.
[/quote]

Mmh niet fijn als je paard bezweet is en dan scheren hihi Tong uitsteken .

Ieder paard reageerd anders op kalmerende middelen. Hou er rekening mee dat deze middelen altijd een uur inwerking nodig hebben. Dus Mikey niet zo gek dat hij alsnog gek werd als je gelijk met zijn hoofd begint.
Dan is hij over de zeik en dan gaat het helemaal mis. Hou rekening mee dat het paard in zijn lichaam wordt verdoofd en niet in zijn kop Verward .

Napoleon ik bedoelde met sjaggie dat zodra hij muisjes op heeft hij wat meer geirriteerd is dan zonder. Schijnbaar heeft hij dan moeite met aanrakingen dan anders.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 11:38

Prisca schreef:
Napoleon ik bedoelde met sjaggie dat zodra hij muisjes op heeft hij wat meer geirriteerd is dan zonder. Schijnbaar heeft hij dan moeite met aanrakingen dan anders.


Ah, oke Haha!

Toch wel vaag, Nappie vindt tot nog toe alles echt geweldig.....ondanks dat ie niet z'n "ei" kwijt kan, hij staat te genieten als ik hem borstel en vindt het heerlijk om uren bij ons te hangen als we op stoeltjes buiten zitten met z'n allen!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:20

mmh hou hem maar goed in de gaten.

leys is ook nog erg braaf maar hij kan ook OPEENS ontploffen dan staat hij te bokken en steigeren waarom ?? do not know.
Zolang je maar met ze bezig blijft gaat het ook wel goed.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:22

met muisjes bedoel je die gele korreltjes neem ik aan..?

Bij Flair heeft het alleen de eerste week dat we het gebruikten geholpen, daarna niet meer ze was gewoon zo knettergek (had wel een half jaar stilgestaan).

Ik heb ook nog een een of andere gel gehad in een spuit, ik weet de naam hier niet meer van, en dat hielp ook niet.

maar ik heb het wel over Flair hier he, ze moet zich gewoon uit kunnen leven anders is het een bom, dat geld nu nog steeds.

Kortom ieder paard reageerd er anders op, ik ken ook een paar paarden die hartstikke suf werden van muisjes.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Lekker off-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 20:54

Orri, even heel erg off-topic, maar wat heb jij een prachtig onderschrift! Haha!

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Muisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 19:10

Het lijkt stom: Maar welke muisjes moet je dan hebben??

Moet je dan de ROSE of de BLAUWE hebben.?

Want het is toch van de gekke dat je rotzooi moet voeren omdat sommige denken dat hun paard/pony een ADHD-kind is.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 09:08

Troef schreef:
Het lijkt stom: Maar welke muisjes moet je dan hebben??

Moet je dan de ROSE of de BLAUWE hebben.?

Want het is toch van de gekke dat je rotzooi moet voeren omdat sommige denken dat hun paard/pony een ADHD-kind is.




Ik zal je vertellen, het heeft eigenlijk meer overeenkomst met vruchtenhagel, alleen dan GELE, denk alleen niet dat ik er een boterhammetje mee wil besmeren, krijg ik straks een appelflauwte.

En trouwens wat bedoel je eigenlijk met je laatste zin??????????????

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:02

Ik denk dat hij/zij daarmee bedoelt dat het onzin is om je paard kalmerende middelen te geven.

En wat ik op mijn beurt weer onzin vind, als je paard het rustig aan moet doen en geen gekke dingen mag doen is het een uitkomst als je hem daarmee rustig kunt houden.

Flair moest na haar peesblessure eerst heel rustig aan doen, zodra ze gekke sprongen begon te maken moest ze op stal. Dus om het niet te forceren is het heel mooi als je paard goed op de muisjes reageerd. (wat bij flair dus niet het geval was)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:55

Mmhh schijnbaar bied Troef zich hierbij aan om met een knettergek paard te gaan wandelen toch ??.

Het is niet alleen gevaarlijk voorjezelf maar ook voorje paard. De sprongen die leys af en toe maakte zijn gewoon link. Maar schijnbaar houdt troef ervan om risico´s te nemen. Zijn keuze.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-02 14:14

Denk dat Troef a.s. zaterdag maar eens langs moet komen }> geef ik Nappie geen muisjes en mag Troef fijn een rondje stappen en draven in de bak, denk dat je je handen vol aan hem hebt Extreme duivel

Zoals ik dus al zei, zaterdag gaan we er voor het eerst weer op, dan is het 20 dagen geleden dat we met stappen zijn begonnen en moet hij zijn been weer gaan belasten. Eerst maar warm stappen op het erf en daarna een paar minuten stappen en draven in de bak, vervolgens weer na stappen op het harde. Hoop dat Nappie zich gedraagd, hij begint namelijk met de dag brutaler en frisser te worden en een dezer dagen verwacht ik toch eigenlijk wel een behoorlijke explosie Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:06

Mooi zeg-. Ik ga as woensdag er weer op.

Geef hem vante voren ook nog een beetje zodat hij zich redelijk gedraagt. GA ik namelijk ook even doen iihihih.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 16:02

Ik ben er al opgegaan en heb dus in 3 maanden stappen aan de hand niks gegeven (ik heb er wel wat aan over gehouden, zwaar gekneusd hielbot) en onder het zadel is hij altijd zo braaf dat het niet nodig is.

Nu 3 wk onder het zadel vooral veel stappen en beetje draven en dan na die 3 wk wekelijks meer gaan opbouwen incl. een eerste galopje.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

muisjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 15:13

Hoi,
Ik heb mijn paard een maand muisjes moeten geven vanwege boxrust (mijn paard wil natuurlijk ook naar buiten als alle andere paarden ook buiten zijn). Ik gaf 2 schepjes. Het werkt een paar uur, maar hou i.d.d. rekening met een inwerktijd!!
Verder kunnen paarden er in sommige gevallen afhankelijk van worden, daarom moet je het ook weer afbouwen (tenmiste, dat zei men in bodegraven).

groetjes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 15:58

ja, je moet het zeker wel afbouwen, wij zaten op 5 scheppen (ja 5!!) zoveel omdat het gewoon niet hielp. (advies van de DA)

Als je haar in 1 keer een schepje minder gaf dan was ze nog gekker dan ze al met die 5 scheppen was...

Let wel, dit was op advies van de dierenarts, normaal geef je een paard niet meer dan 4 scheppen per dag, dat is dus het maximum.

Ik heb het met halve schepjes afgebouwt, en dat ging vrij goed. Elke week een halve schep minder...

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 16:44

Ik heb ook lang op staprust moeten staan mocht maar 20 min stappen per dag.
hij was zo gek als een deur.
hij stond nergens op alleen op pijnstillers waar hij dus nog gekker van werd want hij voelede geen pijn.
het was echt een Extreme duivel

En dan had je van die mensen op stal die het dan zielig vonden voor hem en dan haalde ze hem eruit nam die een sprong en werd er per ongeluk iemand geraakt en dan was die ineens levensgevaarlijk

ik zou dus graag willen weten tot hoe verre die MUISJES invloed hebben want ik moet waarschijnlijk ook weer op stap rust Huilen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 21:53

Nou jongens, morgen is dus de dag der waarheid! Om 10.30 moeten we in Utrecht zijn want de veearts vertrouwde het niet Huilen Het kan van alles zijn maar ze gaat er van uit dat het waarschijnlijk een losgeraakt stukje bot is in zijn kogel, een andere mogelijkheid is dat er een scheurtje in zijn pees zit Huilen Morgen dus echt een berg "muisjes" bij Nappie naar binnen brengen want ik weet niet hoe hij gaat reageren op alle fotoapparatuur in Utrecht............

FF allemaal duimen voor Nappie!!!!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 17:36

Ik denk niet dat het nodig is om hem die muisjes te geven voor je naar een kliniek gaat.

Als hij onrustig is geven ze hem toch een kalmerende spuit die veeeeel beter werkt dan de muisjes.

Flair was heel onrustig met bij een scan en na die spuit vergat ze zelfs op een pepermuntje te kauwen toen ik die haar gaf. Ze heeft hem een half uur in haar mond gehad en toen kauwde ze pas. Haha!

iig succes

michor

Berichten: 38
Geregistreerd: 10-04-02
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:52

ook ik loop met michor aan de hand .want na zijn melonoom operatie mocht ik er weer op en wat dacht je na 2 dagen liep hij kreupel !!!! balen was dat dus weer naar de dierenarts .zijn kogel was wat dik ! dus een week box rust en nu mag ik stappen met hem ! tot 1 mei en dan zien we wel weer wat de dierenarts zegt .maar hij is nu nog braaf maar als dat verandert krijgt hij (muisjes ) hoor ....ik geef het hem ook als hij met sinterklaas in de binnen stad loopt je kan geen risico nemen met al die kinderen om je heen HE!!! Haha! maar dan heeft hij aan 1 1/2 schepje genoeg hoor!!!!! Party!!

it`s nice to be inportant
but it`s more inportant to be nice.......

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 21:49

Nou de muisjes heb ik nog zeker 6 weken nodig..............een helder verslag heb ik neergezet bij Verslag van de dag. Het is echt niet goed gegaan........ Huilen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 130123, Appelien, Earth en 26 bezoekers