* Artrose (zoveelste keer)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

* Artrose (zoveelste keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 12:19

Trammelant is nu 25, heeft veel wedstrijden gelopen en was tot zo'n 3 maanden geleden nog topfit. Nu begint hij ineens te sukkelen, hij loopt zeker in het begin enorm stijf en ligt ook veel meer op stal. Er is idd artrose geconstateerd wat op zich natuurlijk niet gek is op zijn leeftijd. We geven hem nu sinds een week primeval gelatinaat en zijn verder rustig met hem aan het werk (longeren voor het rijden, en vw/nw werken) omdat stilzetten op zijn leeftijd helemaal funest is.

Iemand nog verdere tips? Wel of niet in de molen? We zijn erg gek op hem en zouden hem het liefste nog jaren bij ons hebben.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-04-02 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:22

Tramelant wordt oud. 25 is immers al een hele leeftijd voor een paard.
Doe wat medisch en ethisch verantwoord is om Trammelants tijd pijnloos en prettig te maken.

Ik zou hem zeker in beweging houden, met weide gang en lichte, vrijblijvende ritjes. Trammelant hoeft niet meer aan de teugel en in verzameling. Lekker hobbelen en genieten zolang het nog kan.

Blijf keuzes maken die voor Trammelant echt het beste zijn. Ik wens je veel wijsheid toe.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 13:46

Dees,

dat hij oud wordt was me ook duidelijk. We hebben hem al 22 jaar, recht van de fokker gekocht en kennen hem dus van haver tot gort. In zijn kop is hij nog jong en onbezonnen, met zijn lichaam gaat het nu minder. Met het werk houden we uiteraard rekening met zijn leeftijd, verzameld lopen hoeft niet meer, aan de teugel wel, gewoon simpelweg omdat hij op die manier het beste soepel gehouden kan worden. Ik denk dat als je hem alleen vrijblijvend laat rondhobbelen (in de wei of onder het zadel), hij binnen de kortste keren helemaal stijf is. Hij is ook al die jaren ook goed getraind en dat werk willen we blijven volhouden zolang dat gaat.

Ik ben nu dus juist op zoek naar manieren om hem wat te helpen met zijn artrose. Als we ze zien dat het niet meer met hem gaat, zullen we voor hem de beste beslissing nemen, maar ik vind niet dat dat nu al het geval is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:08

ik denk eerder wel stapmolen, want rust roest. Ook op oudere leeftijd. Bij de paardendrogist heb je MSN nog iets en dat schijnt ook te werken tegen artrose, voor zover dat mogelijk is.

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 16:56

We komen op dit moment niet verder dan longeren aan een hoofdstel om hem toch wat beweging te geven. Iemand nog meer ideeen?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 18:11

inspuiten. Wete niet hoe of wat het werkt, maar ons jachtpaard van 7 geeft ook erge artrose, die hebben we twee keer ingespoten en eggbars gegeven. Toen een maand rust. En nu loopt ie met gemak weer een cross!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 22:21

spuiten is echt de laatste optie!!!!!! primeval artrose gelatinaat helpt erg goed en thijs taconis heeft zuivere chronditine , schijnt ook goed te helpen!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-02 10:31

Mijn paard heeft ook lichte atrose, hij heeft speciaal beslag (silliconen, rubberzool en egbars) en is ingespoten met ontstekingsremmers en heeft nu even quadrisol. Hij heeft net 2 weken boxrust gehad, moet nu stappen aan de hand 2 weken en daarna stappen onder de man 2 weken en daarna werk rustig opbouwen. Of hij goedkomt is de vraag, ik wilde wedstrijden met hem rijden maar of dat gaat lukken??? Het belangrijkste is dat hij weer normaal gaat lopen zonder pijn en hopelijk kan hij dan wel als recreatiepaard gebruikt worden, maar dat is afwachten.
Ik mag hem voorlopig absoluut niet longeren, die wendingen zijn te kort!!!
Ik hoop zo dat hij goedkomt!!! Iemand nog tips??? Misschien ga ik ook wel naar Rodinde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, Eliine, GoogleAdsense, GrapeshotBot, hagelslag, IASCrawler, PeanutGuapa, rosslover en 105 bezoekers