Horzeleitjes??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Horzeleitjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-02 09:03

Gister ontdekte ik een soort van korstjes (dacht ik) op Navy's benen. Ik voelde er wat aan, en merkte dat er een soort van gele "eitjes" (???) inzaten. Een beetje langwerpig, maar erg klein. Ze had zo'n 5 van zulke plekken, waar ze zaten. Omdat ik niet wist wat het was, heb ik het op stal gevraagd, en het zekere voor het onzekere genomen en die gele dingen weggehaald met zo'n poetsblok. Daarna heb ik er wat Betadine opgedaan omdat het nu gewoon oppervlakkige wondjes waren. Maar, ik weet nu nog steeds niet zeker wat het was, wat ik er aan doe, en of het gevaarlijk is. Ze heeft 1,5 maand geleden wel haar complete (dus ook tegen horzellarven) wormenspuit gehad.
Iemand een idee??
groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:25

Volgens mij krijg je alleen horzeleitjes op de benen als er ook horzels zijn, in het najaar dus. Als paarden die opslikken, kunnen de larven uitkomen in de darmen. Het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat het horzellarven zijn. Het kan wel mijt zijn, dat komt volgens mij steeds meer voor. Zijn kleine korstjes. Bestrijden doe je ze door je paard met z'n been in de Sebacil (Sebasil?) te zetten - dat haal je bij de dierenarts. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 00:38

Ik heb ooit in het verleden ook wel eens last gehad van die gele eitjes, nouja ik, mn toenmalige pony dan.

Gewoon met het schuurblokje (hoe noem je zo'n ding anders, poetsblokje Verward ) eraf halen, er is ook zo speciale bortsel/mesje voor te krijgen (kijk maar bij Divoza).

Maar dat zat gewoon bij de benen en niet op een wond.
Als het op een wond zit, lijkt me dat toaal niet ok.
Dan zou ik er de DA maar eens vlug bijhalen (iig bellen en het verhaal doen), voordat het erger wordt of naar binnen toeslaat oid.

Ookal heb je laatst nog met zo'n pasta ontword, dat helpt niet voor de buitenkant, maar voor de binnenkant dacht ik toch.

Enne, echt niet alleen in het najaar hoor (Kendra), ook voorjaar enzo.
Mijn stal zit in een kalver schuur en runderen dragen er ook nog eens aan bij heb ik ooit eens gehoord (wat daar het verband van is, weet ik ook niet hoor, maargoed).
Maar ik had er dus (als ik eens in mijn geheugen graaf, bij die van nu heb ik het nl nog niet meegemaakt) vooral in het voorjaar last van.
Die beesten zelf zag ik ook nooit, maar de eitjes wel.

Als een horzel een paard toch 7 keer steekt of zoiets, kan ie er toch dood van gaan?
Dan vraag ik me af wanneer die steekt en waaraan je dat ziet?
Want als die eitjes er toch op zitten, dan is ie dus toch dicht bij genoeg geweest om te steken, waarom steekt ie dan niet en een andere keer wel?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-02 18:05

Het was niet eerst een wondje voordat de eitjes er op kwamen, het voelde als een korstje, dat waren dus die eitjes, en als ik die eraf haalde werd het een klein oppervlakkig wondje.
Bedankt in elk geval!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

PeehLeMoos
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 22:45

Uhm.. Horzeleitjes. Ik weet er niet zoveel van, maar ik weet wel dat Horzeleitjes prima smaken gebakken met een plakje spek. Als ontbijt.

Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:34

heeeej, we hebben weer een grapjas in ons midden.....

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 11:31

Een paard gaat gelukkig niet dood na zeven horzelsteken, dan zou er hier geen paard meer staan in deze regio Knipoog
Maar de horzellarven kunnen wel heel veel schade aanrichting in het darmstelsel. Daarom ontworm ik in december en februari altijd met Eqvalan of een gelijkwaardig middel. Dat is namelijk de tijd dat de eitjes in het paard uitkomen en larven worden.

Die gele eitjes zijn waarschijnlijk eitjes van de gewone vlieg oftewel zo'n strontvlieg. Ik zie ze ook wel eens op de benen van een van mijn paarden zitten. Ze zitten heel erg vastgeplakt maar met zo'n blokje gaan ze er wel af.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 16:33

Percy schreef:
Een paard gaat gelukkig niet dood na zeven horzelsteken


Dat klopt, want de paardenhorzel kan niet steken. Die beesten die wel steken, zijn geen horzels maar dazen.

Op zich is het wel raar dat je nu horzleitjes vindt, want er zijn momenteel nog geen horzels. In de zomermaanden zijn die er wel en dan zetten ze de eitjes af op de haren van de benen, de hals en de manen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gladijs, SemrushBot, SentiBot en 28 bezoekers