wanneer bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElleTjEe

wanneer bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:03

Hallo,

mijn haflinger komt van de manege vandaan hij is toen heel lang niet bekapt en had erge scheuren,, toen hij bij ons kwam hebben we meteen zijn hoeven laten bekappen,, er is toen 2 centimeter af gegaan.. hij liep toen de eerste dagen een beetje kreupel,, de scheur die erin zat wat groter dan 2 centimeter en is er dus nog niet helemaal uit,, mijn vraag is nou wanneer moet ik hem nou weer bekappen,, ik ben erg bang dat hij weer kreupel gaat lopen door zijn hoeven,, maar zijn hoeven beginnen weer een beetje af te brokkelen,, ik hou het wel goed bij met hoevenvet enzo,, maar ik heb ergens gelezen dat het slecht is als je hoeven van een paard teveel bekapt! wanneer moet ik hem nou weer bekappen?
kunnen jullie mij helpen??

alvast bedankt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:22

niet bekappen maar hoefijzers eronder, totdat die scheur eruit is.

ElleTjEe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:27

Hollybolly schreef:
niet bekappen maar hoefijzers eronder, totdat die scheur eruit is.

maar als ik de hoefijzers eronderuit haal krijgt hij het toch weer?? Ik heb liever geen hoefijzers.. maar als het niet anders kan zou het wel moeten

dankje wel voor de tip!:)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:34

mijn merrie heeft ook brokkelhoeven, doe haar in de zomer altijd 10 weken op ijzers, tuurlijk krijgt ze het daarna wel weer, maar je moet wat. de zomer is voor haar de tijd dat die hoeven kunnen herstellen.

ElleTjEe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:48

Hollybolly schreef:
mijn merrie heeft ook brokkelhoeven, doe haar in de zomer altijd 10 weken op ijzers, tuurlijk krijgt ze het daarna wel weer, maar je moet wat. de zomer is voor haar de tijd dat die hoeven kunnen herstellen.

Okee heel erg bedankt :D

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:15

Het kan ook wel zonder ijzers.
Gewoon de smid wat vaker laten komen en niet ineens zo'n groot stuk er af laten halen

ElleTjEe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:26

wendytjeG schreef:
Het kan ook wel zonder ijzers.
Gewoon de smid wat vaker laten komen en niet ineens zo'n groot stuk er af laten halen

ja dat heb ik ook liever dan hoefijzers,,

dankje

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:27

de smid kan je vast wel advies geven wat het beste is voor je paard, dan kun je samen bespreken hoe vaak etc,.
mijn paard staat voor ook op ijzers omdat hij gauw scheurtjes of brokkelhoeven krijgt, ik gebruik hoevenvocht van de paardendrogist,dit houd de hoeven ook een stuk soepeler, dat is beter dan hoevenvet want dit droogt het juist uit.

verder gebruik ik biotine wat de hoeven verstevigd,
misschien is dat helemaal niet nodig bij jou hoor,en als de scheur er helemaal uit is het dan weer helemaal klaar is.
succes

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:17

Als je de hoeven kort genoeg houdt, kunnen ze eigenlijk niet gaan brokkelen! Dus idd regelmatig bekappen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:31

Idd de hoeven vaak laten bekappen, zodat ieder klein scheurtje wordt weggehaald. Een goede smit kan de scheur die er al zit ontlasten zodat ie niet verder scheurt. Een ijzer is niet nodig, goed en regelmatig onderhoud wel!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:59

Vaak kan de smid een inkeping maken aan de onderkant, zodat de druk eraf is. Dan scheurt het niet verder. Mijn paard stond altijd op ijzers en had veel last van scheuren/brokkelen. Nu staat hij zonder ijzers en zijn voeten zijn veel mooier. Hij krijgt er wel kerabol bij. Het bevalt mij veel beter. Hij glijdt ook niet meer uit.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:52

de hoef van struner is nog niet gescheurd, maar ik ben nog steeds van mening dat je struner niet op ijzers moet zetten, want zijn hoefjes zijn nu echt wel goed.. Veel beter dan eerst. Hij heeft nu ook niet lange hoeven. Gewoon nog even wachten met bekappen. En de hoefjes goed verzorgen.. maar dat doe je al

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:00

Sfiejj schreef:
Gewoon nog even wachten met bekappen.

Maar niet te lang! Iig niet wachten totdat er scheurtjes of uitwaaiers ontstaan! Beter een keer te vaak bekappen dan niet vaak genoeg. Dan hoeft er niet steeds mega-veel af, maar gewoon: voet weer in model brengen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:38

Jaa Mac dat is zeker waar!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:48

niet teveel vetten, dat trkt niet snel genoeg in de hoef. je kan hem beter dagelijks 20-30 minuten met zijn voetjes in het water/ modder zetten, water trekt veel beter in, en is de natuurlijke 'soepelhouder' van de hoeven. bij de volgende keer dat je laat bekappen, niet teveel eraf laten halen, want dat is de oorzaak van de kreupelheid. je kan het beter gelijdelijk laten doen. verder veel beweging, dit stimuleert de doorbloeding van de hoef en bevordert de groei. als het verder inscheurt of niet verbetert, kan je een plaatje erover laten doen, of ijzers, maar ijzers zorgen ervoor dat de hoef niet goed kan uitzetten tijdens het lopen, dus wanneer de ijzers er weef af zijn komt het probleem dan waarschijnlijk terug. ijzers verzwakken de hoef zelf, de hoeven kunnen niet uitzetten, wat soms wel een centimeter is in omtrek wanneer de hoef aan de grond komt. met ijzers kan dit niet, waardoor de druk op de draagrand te groot wordt wanneer de ijzers eraf zijn. dan scheurt de hoef dus opnieuw in. laat je hoefsmid maar beoordelen of hij alweer bekapt kan worden, hij heeft er kijk op, dus... verwacht niet teveel, een hoef groeit normaal gesproken zo'n centimeter per twee maanden, dus het kan best en tijd duren tot de scheur eruit gegroeid is. zolang je paardje er geen last van heeft, kan de scheur geen kwaad zolang er verbetering inzit.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:58

In het begin moet een paard dat op blote voeten loopt en of net van de ijzers af is of lange tijd niet goed of regelmatig bekapt is minimaal elke 4 weken bekapt worden. Als de hoefvorm eenmaal stabiel is en in balans met de hoeveelheid werk kan dat naar ong. 6 weken. Dit is het advies van de "traditionele" smeden.

Natuurlijke bekappers bekappen zeker in het begin vaker dan dit. Er gaat dan minder af per keer. Kijk anders op www.paardnatuurlijk.nl Daar staat ook een lijst van bekappers die voor je kunnen bekappen en jouw kunnen leren om de kleine dingetjes te doen. De bekapper controleerd dan elke x weken de beenstand, etc. van je pony.

ElleTjEe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:10

haha dankje wel allemaal !!

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:20

Deze scheur is toch veroorzaakt omdat de hoeven eerst verwaarloosd werden? Dan kun je dus niet concluderen dat je paard (zoals in sommige van de reacties) brokkelhoeven/slechte hoeven heeft.
Als je steeds op tijd de hoefsmid erbij haalt (niet langer dan 6 weken), zal het vanzelf wel goed komen.
Vaak bekappen is dus (ervanuit gaande dat je een goeie smid hebt:-) ) niet slecht!
Om in dit geval ijzers te gaan gebruiken lijkt me zonde voor hoeven die verder gezond zijn.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:46