Hoeven slijten veel te hard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Hoeven slijten veel te hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:02

Mijn paard wordt een tijdje niet meer gereden omdat ze kreupel is.

Ik stap iedere dag 3 keer ong. een kwartier. Ik wil dit zeker nog een week volhouden.
Alleen nu is het probleem dat we alleen maar op de stenen kunnen lopen. Ze heeft geen ijzers dus haar hoeven slijten nu heel hard. TE hard.

(De bak en de longeer bak mogen we nu niet gebruiken omdat alles veel te nat is)

Iemand een idee hoe we verder slijtage tegen kunnen gaan?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:11

kan je alleen tegen gaan door niet op het harde te stappen;
als het maar voor nog een weekje is, heeft het geen zin om hoefschoenen aan te kopen.
kan je niet ergens in de berm stappen?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:19

zou het ook niet weten, vaak je hoevenkrabber gebruiken, ik ken je probleem, kan er ook niet aan doen. gewoon in de berm houden

kinky01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:24

Ik stap inderdaad veel in de berm. Helaas moeten we een stuk het erf over voor we in de berm kunnen.

Het is echt vervelend als je verder geen mogelijkheden hebt. En de energie wordt er ook zeker niet minder van!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:03

als je vaak de hoeven uitkrabt, komen er geen scheurtjes en dergelijke in de hoeven en dan brokkelen ze ook niks af. Anders hoefschoentjes of op ijzers....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:59

jouw paard z'n hoeven slijten wel heeeel hard dan. ik rij 's zomers bijna elke dag buiten, in het weekens enkele uren per dag. mijn paard heeft er nooit last van. ik zou even vragen aan de hoefsmid of het wel normaal is dat hij zo snel slijt, misschien groeien de hoeven niet goed? natuurlijk bekappen kan ook goed helpen, ijzers zijn dan niet meer nodig.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:31

Hollybolly schreef:
als je vaak de hoeven uitkrabt, komen er geen scheurtjes en dergelijke in de hoeven en dan brokkelen ze ook niks af. Anders hoefschoentjes of op ijzers....

Wat heeft hoeven uitkrabben met scheurtjes in de wand te maken?
Das mij echt niet duidelijk. Je krijgt scheuren in de wand als de hoefwand te lang is. Een paardenhoef is er niet voor ontworpen om op de hoefwand te lopen. Wij lopen ook niet op onze nagels.

Het harde slijten van de hoefwand is omdat de hoornkwaliteit onvoldoende hard is. Zelf gebruik ik daarvoor hoefschoenen totdat de voeten van mijn paard wel voldoende harde wand produceren. Dat krijg je alleen als je de wanden kort houdt en de hoefmechanisme en de straal flink stimuleert en dát doe je juist weer door op het harde te stappen.

Dus hoefschoenen zou de beste oplossing zijn.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:02

als de mijne eens steentje in haar hoef krijgt, kan dat een scheurtje veroorzaken, wanneer ze daarmee doorloopt brokkelt dat steeds af, wanneer je zoveel mogelijk de steentjes weghaalt, heb je dat probleem in ieder geval niet. hoe is een paardenhoef dan wel ontworpen? een paard loopt in feite op 1teen met nagel dus, hij loopt wel degelijk op de hoefrand, want anders zou het heel niet gaan, snap niet wat jij nou met hoefwand bedoelt? En inderdaad, mensen lopen niet op nagels, paarden wel, er zit namelijk verschil in mens en dier.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:49

Een paardehoef is ontworpen om op een aantal punten te lopen. Ten eerste de straal, deze moet de grond raken maar mag niet onder de voet uitsteken. Dan de buitenrand van de zool, die dus tot de witte lijn loop, de witte lijn zelf is het volgende punt en als laatste de binnenhoefwand.

Wat je bij de meeste paarden ziet is dat ze op de binnenste en buitenste wand lopen omdat de buitenste wand veel te lang gelaten wordt. De straal wordt vaak teruggesneden dus kan ook geen druk meer opvangen en als stootkussen dienen (heb ik het nog niet eens over het feit dat de straal als groeisensor dient wat dan ook onmogelijk is) en doordat de beide hoefwanden te lang zijn raakt ook de buitenste rand van de zool de grond niet meer.

En nee, paarden horen op hun voeten te lopen, niet op hun nagels.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:00

Op korte termein kan je er mooilijk wat aan doen tenzij je dus bescherming gerbuikt. liggen er niet veel steentjes dan ook niet uitkrabben als ze uit de stal komt. dan zit er wellicht nog een beschermlaagje van stalmateriaal onder. Op langer termein kan je wat doen met voering en een bepaald soort hoefvet wat er voorzorgd dat de hoef sterker wordt en minder zal slijten en meer zal groeien. Naar ik weet heet dat hoefvel cornucrisine (kijk maar na op de paardendrogist) Wat eten betreft kan je biotine bijvoeren.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:55

wat versta jij onder hard slijten?? Mijn paard heeft ook vanuit traditioneel oogpunt korte hoeven. Maar die zijn wel natuurlijker dan beslagen hoeven. Een onbeslagen wild paard loopt op de straal. Ik rij elke dag 10 km over asfalt zonder problemen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:02

loopt een onbeslagen wild paard met de grootste druk op de straal????

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:40

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:42

@ ranna: wat is dan de nagel en wat is dan de voet van een paard? de hoef is de nagel heb ik altijd geleerd, dus wanneer een paard op zijn hoef loopt het toch op zijn nagel? mocht dit niet kloppen wil ik graag weten hoe het dan zit.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:08

Hoi Hollybolly, de nagel is wat wij noemen de hoefwand. Je hebt 2 hoefwanden, de binnen en de buitenhoefwand. Bij de meeste paarden worden de hoefwanden veel te lang gelaten. Kan ook haast niet anders omdat de hoefsmid maar eens in de zoveel tijd komt en de 'nagel' (lees: hoefwand) te weinig afsluit door te zachte ondergrond.
Een hoefwand zou niet onder de zool mogen uitsteken. De hoefwand is niet gemaakt om een paard te dragen. De voet wel maar dan moet je wel zorgen dat de hoefwanden kort blijven en niet onder de zool uitsteken.

Dat zou betekenen dat je óf je hoefsmid iedere ca. 10 dagen moet laten komen, wat de meeste smeden niet zullen willen en ook een duur grapje zal worden óf je gaat zelf leren hoe je het kunt bijhouden. Als je al een smid zou vinden die het zou willen mag hij niet aan de straal komen!
Dat laatste betekent uiteraard wel dat je geen ijzers meer kunt gebruiken.

Mijn paard had hele slechte voeten, echt platvoeten en altijd van die 'trompetten' ook wel 'flares' genoemd. In maart dit jaar heb ik geleerd het zelf te doen en de voeten van mijn paard zijn nog nooit zo mooi geweest en verbeteren nog steeds maar het herstel gaat langzaam, moet tijd hebben.

Voeten zijn echt bijzonder interessant. Er wordt nog steeds onderzoek naar gedaan hoe ze in elkaar steken en als je dat weet is het automatisch steeds onlogischer er een ijzer onder te slaan.

Maar uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf beslissen. Ik weet wel dat ík het nooit meer zal doen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:57

ik vind ijzers ook steeds 'raarder' worden. Je slaat toch geen klont metaal onder iets levends????

Voor mij geld ook: ik bekap zelf en nooit meer ijzers eronder!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:01

Arabesk schreef:
ik vind ijzers ook steeds 'raarder' worden. Je slaat toch geen klont metaal onder iets levends????

Voor mij geld ook: ik bekap zelf en nooit meer ijzers eronder!

Je loopt zelf toch ook op schoenen? En daarbij loop ik liever op stevige schoenen dan op gympjes. De ijzers worden in het dode deel van de hoef vastgemaakt.

(ik wil niet zeggen dat een paard niet zonder ijzers zou kunnen hoor. Ik ken mensen die erg goede resultaten hebben behaald met natuurlijk bekappen.)

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:06

ik zou gewoon een goede hoefsmid raadplegen over de snelle slijtage van de hoeven,wat betreft het natuurlijk bekappen ik ben er geen voorstander van maar ach ieder zijn eigen mening

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:13

oosterhoff schreef:
Je loopt zelf toch ook op schoenen? En daarbij loop ik liever op stevige schoenen dan op gympjes. De ijzers worden in het dode deel van de hoef vastgemaakt.

ooit weleens wilde paarden met hoefijzers gezien? Zou de natuur nou werkelijk een zwak diersoort hebben voortgebracht, zo zwak dat het niet zonder ijzers kan?? Dan zouden paarden zoals haflingers die 's winters de bergen ingestuurd worden toch ook niet zonder hoefijzers kunnen? En op harde rotsbodem slijten hoeven toch echt nog veel sneller dan op ons vlakke relatief gladde asfalt!

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:19

wij sturen onze paarden toch niet de bergen in!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:21

kwebbel schreef:
wij sturen onze paarden toch niet de bergen in!

Juist

Een paard zal echt niet voor zijn plezier over harde rotsblokken lopen. dat zal deze alleen doen als het echt heel noodzakelijk is. Voor de rest zullen ze het zachtste pad kiezen.

maargoed te offtopick laten we het voortzetten per PM

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:26

oosterhoff schreef:
Een paard zal echt niet voor zijn plezier over harde rotsblokken lopen. dat zal deze alleen doen als het echt heel noodzakelijk is. Voor de rest zullen ze het zachtste pad kiezen.

Nee hoor als de hoeven maar goed van kwaliteit zijn is dat geen enkel probleem. Mijn paard verkiest zelfs het asfalt boven de berm tijdens het rijden!!!!

Wij sturen onze paarden idd niet de bergen in, dus kunnen we helemaal zonder ijzers omdat het asfalt verbleekt bij de slijtage die bergen veroorzaken aan de hoeven! Je moet alleen wel geduld hebben om het op te bouwen met je paard en dat hebben de meeste eigenaren niet! Soms moet je een jaar wachten, maar dan heb je ook wat!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:32

Dit wordt offtopic daarom doe ik het ook per PB das wel zo leuk voor de TS

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:36

om terug te komen op TS

als je de slijtage opbouwt zul je merken dat de hoeven harder gaan groeien naarmate ze harder slijten. Het probleem zal zichzelf dus uiteindelijk oplossen! Er is nog nooit een paard tot de knieen toe afgesleten.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:03

Mijn smid is 3 oktober voor het laatst geweest. Hij zei dat hij niet veel te doen had en ik de volgende keer best langer kon wachten met een afspraak maken. Hij had de hoeven iets bijgevijld verder niets. Rijd ieder weekend buiten slechts een half uurtje over het asfalt en nu in de winter groeien de hoeven niet zo goed. Zomers staat ze 24/7 buiten en dan groeien ze nu eenmaal harder dan nu dat ze alleen overdags in de paddock staat. Normaal had ze nu na bijna 2 maanden al echte flappers moeten hebben maar nee hoor ze zien er gewoon nog goed uit. Haar achterhoeven slijten op het moment het meeste omdat ze slap is in de achterhand en strijkt.

Als ik jou was zou ik dat weekje gewoon ook nog uitzingen. Als je paard straks weer meer beweegt (of van de zomer meer buitenloopt) groeien die hoeven vanzelf wel weer harder en gaat de slijtage minder hard.