losse hoefwand! ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

losse hoefwand! ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 19:05

mijn tinker is al en paar keer bevangen geweest helaas. de laatste keer was van de zomer, maar nu waren we vandaag zijn sokken aan het scheren en zagen we dan de wand loszit! de veearts komt gelijk morgenvroeg, maar wie heft er ervaringen met een losse hoefwand? wat doen ze er allemaal aan en hoelang gaat het genezingsproces duren?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:27

Mijn vorige paard had ook een losse hoefwand. Bij hem moesten de ijzers eraf. Het gedeelte dat los zat, heeft de hoefsmid eraf gesneden, waardoor de onderhuid zichtbaar werd. Ik heb vervolgens elke dag met een pipetje teatreeolie in het gedeelte dat nog vast zat aan dat stukje onderhuid laten lopen (hoef opgetild en erin laten lopen, even hoef vasthouden). Ook heb ik de hoef elke dag gevet met LEOVET (die lichtgroene). Na een maand kwam de hoefsmid weer om weer een stukje weg te halen. Na 2 maanden was er al 1cm dichtgegroeid. De hoefsmid is nog wel een half jaar bezig geweest om het bij te houden. Het resultaat na een jaar was een volledig dichtgegroeide en gezonde wand.
Daarbij is hij geen seconde kreupel geweest op die hoef.

Wiepie

Re: losse hoefwand! ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:39

Ik heb maar 1 antwoord: VA laten bekijken.

Ik heb jaren geleden een paard gehad met een losse hoefwand. De hoefsmid had het losse gedeelte zo goed mogelijk weggehaald. Bij toeval kwam ik in die tijd op de kliniek voor iets anders en daar bleek dat het hoorn niet ver genoeg was weggehaald. Paard is daar gebleven waarna ze (onder narcose) alle losse hoorn hebben verwijderd. Het herstel heeft bijna een half jaar geduurd (de hoefwand moet immers weer voldoende aangroeien).

Wordt niet op tijd en goed behandeld dan loop je het gevaar op een onherstelbare hoefbeenkanteling. Dus denk niet te gemakkelijk over losse hoefwanden!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:17

Het herstel duurt vaak nog het langst. Ik ben een jaar bezig geweest in totaal. Maar daar houdt het niet op. Je moet de hoeven echt in de gaten blijven houden.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:22

we zijn net naar de VA geweest, flinke antibiotica spuit gehad en pijnstillers. op mijn vraag of we niet zsm de smid erbij moeten halen werdgezegd dat we een week moeten wachten tot de ontsteking weg is en tot die tijd 2 keer per dag in de biotex moeten zetten. ik had juist het idee dat de smid meteen moet komen maar ja, ik doe maar wat de VA zegt....

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:25

Ik bij een paard die dit had tgv white line disease. De hoefwand is verwijderd door smid (DA aanwezig ivm verdoving). Was ong anderhalve cm onder kroonwand. Ben zo'n 9 maanden aan het wachten geweest tot hij weer recht was (stond op de wei).

Daarna is bacterie nog een keer terug geweest, maar wist toen een smid te vinden met een behandeling die aansloeg. Is toen 2 mndn kreupel geweest.

Nu gelukkig al 2 jaar geen last meer.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:28

Of je vraagt je smid tel. zijn mening...

Bij eerder verhaal hier van mij dacht de DA dat er een ontsteking in zijn straal zat en wilde de hele straal weg snijden. De juiste diagnose is gesteld door de hoefsmid.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:56

waarschijnlijk is het bij rover doordat zijn hoefzweer daar deels naar buiten is gekomen. ik ben het onderhand een beetje beu, rover zelf lijkt er niet veel last van te hebben en DA en smid spreken elkaar tegen. ik wacht nu gewoon wel af tot volgende week, behalve als hij echt kreupel gaat lopen ofzo. Ik ben ondertussen al 2 weken niet naar school geweest door alle ellende dus het wordt tijd dat ik daar eens wat aan ga doen. Heen en weer blijven bellen en stressen word ik alleen maar gekker van. Bovendien kan onze eigen smid pas volgende week komen..

Wat ik wel raar vind: ik heb van meerdere mensen gehoord dat de smid een stuk onder verdoving weg moet halen, maar ook hier heeft de DA niks over gezegd, was trouwens weer eens een andere DA dan normaal, die doet altijd net of ik gek ben en niet weet waar ik het over heb. Maakt zich altijd erg gemakkelijk overal van af, dus das ook niet echt toppie. heb t echt even gehad met alle DA

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:53

Mijn paard heeft waarschijnlijk een losse wand. De smid moet nog komen, maar behandel alvast met een smeerseltje wat hoofprotector heet. Stinkt enorm naar knoflook, en het schijnt de bacterien te doden. heb het via mijn fysio, die het tevens ontdekt denkt te hebben gekregen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:09

Teatreeolie kan ik zeker aanraden om mee te behandelen. Wordt in Australie al vaak gebruikt in ziekenhuizen om te ontsmetten in plaats van de normale desinfecterende middelen.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:13

Noa heeft het ook gehad en heeft heeeel lang stilgestaan. Ik heb t iedere dag ontsmet met een hoefschoen met daarin wat spul ( ben de naam kwijt ) en daarna gewoon van die blauwe ontsmettingstroep erop.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:18

Wij hebben ook een losse/holle wand gehad met onze tinker. Ik zal er even 2 foto van laten zien hoe het er bij Flan uitzag.
Afbeelding
Afbeelding
In die tijd is ze ook kreupel geworden maar 3 verschillende smeden zeiden dat het geen probleem moest zijn.
Uiteindelijk heeft ze ca. 9 weken stil gestaan en onderwijl is ze bekapt.
Sinds wij overgestapt zijn op een natuurlijk bekapper zijn haar voetjes gelukkig weer een stuk verbeterd. Tussen de vorige foto zit ca. 6 maanden.
Afbeelding

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:18

Kijk anders eens op de site van www.hoofcare.nl daar staat vast info. Ons oude paard had ook regelmatig last van een losse wand. Zo zag het eruit toen ze het weg gekapt hadden:
Afbeelding

Als er zo'n bacterie tussen de wanden zit, dan moet je het open snijden. Die bacterie gaat namelijk dood als het open is. Die kun je niet op een andere manier weg krijgen.

Maar ik weet niet of dit bij jou ook het geval is.