SARCOIDES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

SARCOIDES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 20:59

Wie heeft ervaring met sarcoides. Het zit nl. zo mijn paard merrie van 10 jaar oud heeft een viertal sarcoides. Ze wordt momenteel behandelt in Utrecht. Ze krijgt BCG injecties. Ik moet zeggen dat het erg aanslaat. Mijn vraag is wel kunnen ze terugkomen?[/b][/i]


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 21:18

Gezondheid en ziekte bij paarden. Prof. Dr. H.J. Breukink.

Besmettelijke huidziekten
DOOR VIRUSSEN

Sarcoïden

Het sarcoïd is een vrij veel voorkomend gezwel (tumor) van de huid en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een papillomavirus. Het komt bij alle rassen voor en wordt ook bij ezels en muildieren gezien. Sarcoïden kunnen van dier op dier overgaan, maar dit gebeurt slechts zelden. Vaak kan men bij de aangetaste dieren de gezwellen op een aantal plaatsen aantreffen. Het meest zijn de gezwellen te vinden op vochtige plaatsen (achter de oren, in de liezen).

De gezwellen kunnen er verschillend uitzien. Sommige zien eruit als een wrat met een droog verhoornd oppervlak en een bloemkoolachtig uiterlijk. Andere bestaan vooral uit bindweefsel en zien er duidelijk anders uit. Soms is het een stevig aanvoelende zwelling in de huid en de onderhuid, terwijl het een andere keer een groot vlak gezwel is dat wel 25 cm in doorsnee kan worden. Bij een dergelijk gezwel gaat het oppervlak gemakkelijk stuk en bloedt snel. Bij één paard kunnen de verschillende vormen naast elkaar voorkomen.

Er bestaan een aantal behandelingsmethoden, zoals bevriezen of operatief verwijderen. De dierenarts maakt, afhankelijk van de situatie, daaruit zijn keuze. De vooruitzichten van sarcoïden zijn niet altijd gunstig, hetgeen afhangt van de grootte en de plaats van de gezwellen. Bovendien bestaat er altijd een kans dat de gezwellen terugkomen.

Nulla tenaci invia est via

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 20:45

Kijk dit wil ik nou niet. Theoretisch uit een boekje. Ik wil een praktijk
antwoord.
Ik wil praktische antwoorden van diegenen die ook sarcoides in Utrecht hebben laten behandelen en hun ervaringen ermee. Uit boekjes heb ik niets aan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:28

Nou sorry hoor.....
Iets vriendelijker mag ook wel!

Je vraag of ze kunnen terugkomen is toch beantwoord?!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 02-04-02 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 21:57

Ik heb gehoord dat bij koeien (zelfde virus is de veroorzaker) zodra je er een paar weg haalt dat de rest vanzelf verdwijnt. Sommige koeien zitten helemaal onder. Ze kunnen ook vanzelf weg gaan (net zoals wratjes bij mensen) Of dit ook voor paarden geldt weet ik niet. Dit hebben ze mij in Utrecht verteld (studeer daar voor DA). Ik hoop dat ik je wat geholpen heb.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Sarcoides

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-02 21:46

Sorry, Margreet. Ik bedoelde het niet zo. Ik krijg altijd wetenschappelijke
antwoorden en dat wil ik juist niet. Excuses.
Mikey dank je wel voor je bericht.
Afgelopen donderdag ging ik met Jewel, mijn paard, naar Utrecht voor de laatste BCG injecties. Ik moet zeggen en met mij de behandelende arts dat deze injecties goed aanslaan bij Jewel. Vorige week gingen de sarcoides open en alle pus kwam eruit. Volgens de dierenarts hoorde dit erbij, vuiligheid moest eruit. Nadat alle pus eruit kwam werden ze na verloop van twee dagen ook platter. Ik heb alle vertrouwen erin dat het goed komt.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 00:33

Een pony bij ons op stal heeft het ook. hij had er een precies zitten waar de singel zat. heeft het operatief weggehaald. Toen kwamen er nog wat complicaties. De wond ging steeds open. Nog een keer geopereerd en nu is het helmaal weg.

Maar er is een kans dat het terug komt. Er vervelend zag het eruit. paard had nergens last van.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alysha92, Nancy01, RobinSputnik en 117 bezoekers