mok.... grmbl

Moderators: Dyonne, Angela

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LadyMadonna

mok.... grmbl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 19:02

jamaica heeft al een tijdje last van mok. Voornamelijk haar achterbenen.
In het begin was het niet zo erg, en behandelde ik het met betadine (scrub) en hydrocortiderm.
Ging goed, het ging over.
2 maanden later ofzo kwam het weer terug.
Weer zelfde gedaan, maar ik krijg het gewoon niet weg.
Sinds zaterdag staat ze zelfs iets met dikke benen, ook de hoefsmid was moeilijk omdat ze haar been niet goed op de pook kon houden.
Nu hoorde is dat een antibioticaspuit mogelijk uitkomst zal bieden.
Wie adviseert me>?

First they teach you to be patient, and then you'll learn there's not much time.... -Bertolf-

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:10

Kun je haar niet ondersteunend Mok-cure van VSM geven, terwijl je het uitwendig behandelt met Hydrocortiderm? Want dat heeft je dus in eerste instantie wel van die mok afgeholpen?
Dat ze nu dikke benen heeft is op zich niet bijzonder, maar wel heel vervelend, want ze zal er waarschijnlijk ook last van hebben?

Ik heb goede ervaringen met Mok-Cure en doorgaans was een pot mokcreme van de VA altijd genoeg...

Wat ik eigenlijk niet goed snap, is waarom die mok teruggekomen is bij Jamey, want ze heeft het winterseizoen op stal gestaan, dus droog? Vervelend hoor....

Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:12

Ja.. pepper heeft ook mok Boos!
Ik heb een soort billen zalf gehaald bij mijn apotheek..
HELPT HEEL GOED!
als ik het 1x opsmeer dan is het na 2 a 3 dage weer weg!!!
Dus..
Maar ik weet niet of ze dat bij jullie ook hebben..
zou je even moeten vragen Lachen

xxxx chantal Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 19:12

ik snap het ook niet.
Ze staat idd op stal.
Stal is niet altijd even schoon, maar schoon genoeg. Wordt wekelijks uitgemest, en indien nodig opgestooid. Ze staat dus zelden tot nooit in haar eigen zeik ofzo.
Waar haal ik die VSM middelen?

Ze heeft er in die mate last van dat ik de hoef vrij laag moet houden met uitkrabben, omdat het anders trekt.
Ze loopt iets stijf, maar niet kreupel.

De verdikking is puur vocht, maar afspuiten durf ik eigenlijk niet (daarbij is het een heel gehannes om de tuinslang te doen bij ons, zal met een emmer water moeten)

First they teach you to be patient, and then you'll learn there's not much time.... -Bertolf-

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:22

Die VSMtabletjes kun je gewoon bestellen bij je eigen veearts.
Afspuiten is idd dubieus, maar persoonlijk zou ik het wel doen. Heb je meteen de gelegenheid om de benen te wassen met betadineshampoo. Daarna echter wel heel goed droogwrijven met schone (!) handdoeken.
Verder vooral niet stilzetten omdat ze zielig is, maar zo veel mogelijk bewegen, anders worden die benen alleen maar dikker. (wel in de gaten houden dat ze niet echt pijn krijgt natuurlijk, dan alleen nog stappen)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:20

Die billenzalf is zinkzalf en dat helpt inderdaad heel goed omdat het waterafstotend werkt. Als je er zwavelpoeder doorheen mengt (ook verkrijgbaar bij de apotheek) heb je echt een hele goede genezende mokzalf.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

Redemption

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:35

Wassen met betadineshampoo/scrub etc. vertraagt de genezing! (volgens de DA) Dat zou ik dus alleen doen als het echt vies is. Zinkzalf werkt inderdaad goed. Succes!

Kitty´s Redemption is the best!

Bo

Mok : de nieuwste bevindingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 23:14

In de Hoefslag van een paar weken geleden staat een artikel over de nieuwste bevindingen mbt mok. Ik vond het heel verhelderend en herkenbaar. In het kort , het heeft te maken met het afweermechanisme van het paard. Na de eerste keer mok begint de afweer te vechten tegen de mok.
"Het afweersysteem valt het eigen lichaam aan en beschadigt bepaalde bloedvaten in de onderbenen. Dit is het begin van het ziekteproces. Maw : het doet er niet toe wat de huid infecteerd (bacterie, schimmel of mijt). Het is het startsein voor een gecompliceert proces. Het speelt zich in de huid af, is een overdreven reactie op de aanvaller en leidt ertoe dat het verdedigingsmechanisme zich tegen het eigen paardenlichaam keert. Het afweersysteem vh paard is de rem kwijt en daarmee verandert de voornaamste oorzaak van het huidprobleem in een zgn immuungemedieerd probleem. Een willekeurige behandeling zorgt ervoor dat de beginnende aanvaller verdwijnt, maar het kan het hyperactieve immuunsysteem niet afremmen. Antibioticum pakt een bacterie die mogelijk de eerste aanvaller was wel aan. Maar omdat het immmuunsysteem zo druk bezig is zichzelf aan te vallen, kan een volgende indringer, bv een schimmelinfectie, rustig zijn gang gaan en de volgende huid aanvallen. Het tegen zichzelf gekeerde immuunsysteem veroorzaakt lekkende bloedvaten in de kootholte, met als gevolg de zweren en het lekker van bloedvloeistof door de huid. "
enz. enz.
Kortom, in veel gevallen betekent dit dat als je paard het eenmaal heeft je er eigenlijk niet meer vanaf komt. Je behandeld het (met wat dan ook), het helpt even en na een tijdje komt het weer terug en helpt je middeltje niet meer omdat inmiddels de oorzaak veranderd is. Je begint met een ander middeltje (iedereen met een mokpaard weet wat ik bedoel), ook dit helpt even maar het komt toch weer terug. De oplossing moet volgens dit artikel gezocht worden in een medicijn die het hyperactieve immuunsysteem kan afremmen en dat zal nog wel enige jaren op zich laten wachten. Huilen Huilen

jackbeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 19:06

ied heeft ook last van mok (heel erg) nu heb ik kruiden chevadonyll heet het . en het is een kuur van drie weken hopen dat dit werkt ze hebben ook een website het is www.chevalcare.nl misschien heb je er wat aan Haha!

jenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 14:51

gebruik bsoluut geen zalf! daar droogt het niet van op, en je smeert het er alleen maar mee in! Huilen
gebrui de VSM mokpillen (bij de paardendrogist te bestellen) en binnen een week is het weg. Daarbij kan je ook nog mokwater gebruiken, dat is vrij intensief, maar de mok is dan binnen 3 dagen weg! Pling
De mok bij jenson is al een tijdje weg, maar ik gebruik de mokpillen nog steeds (kan geen kwaad).
Veel dierenartsen zeggen dat je tegen mok eigenlijk niks moet doen, het gaat vanzelf weg!! Dat is wel zo, maar voor een lekkerder gevoel en zicht adviseer ik je echt de pillen en het mokwater! Party!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie