Epilepsie bij een paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

umpie

Epilepsie bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:49

hoi hoi

ik heb een belangerijke vraag

Weten jullie misschien een site waar ze over de ziekte epilepsie bij paarden uitleg geven. En over de behandelingen als ze er zijn?? alvast bedankt.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:54

Is dit officieel vast gesteld bij je paard ( onderzoek gedaan bij kliniek ) ?

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:22

Epilepsie bij dieren zit 'em vaak in voedings fouten. te grote hoeveelheden eiwitten etc etc

Vaak zie je dat mensen goed voor hun paard willen zijn en daardoor te dicht bij hun eigen voedselwensen gaan staan. Ook zie je vaak dat er in voer van allerlei rommel wordt toegevoegd. Ik zelf zou dan kiezen voor bijv. alternatieven in bijv. biologisch voer en voer adviezen van iemand met verstand.

Vaak zie je ook allerlei van dergelijke gevolgen door teveel aan suikers die te snel worden opgenomen enz. (enkelvoudige suikers) uit bijv. voedingssuplementen.

succes en orienteer je goed

Mickelodeon

Re: Epilepsie bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:25

Een paard dat vorig jaar bij ons op stal stond kreeg epileptische aanval van een verdovend middel van de dierenarts. Hij kon kennelijk niet tegen die stof en steeds als hij een verdoving kreeg kreeg hij een aanval. Uiteindelijk wisten ze de naam van de sof en hadden ze die bij zich. Maar toen er een keer een andere dierenarts kwam en zij er niet bij waren, kreeg hij perongeluk weer de verkeerde en kreeg hij weeer een aanval.

Epilepsie is een overdreven beschermende reactie van het lichaam, dat op stoffen en gebeurtenissen actief wordt. Ze kunnen er mee leven maar je moet wel uitvinden bij welke stof of welke gebeurtenis je paard een aanval krijgt, en deze mijden!

Tanja

Re: Epilepsie bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:00

Wat jij beschrijft is een heftige allergische reactie Mickelodeon, absoluut geen epilepsie.
Veel mensen denken bij het stuipen en trekken van ledematen direkt aan epilepsie maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.

Citaat:
Een epilepsie-aanval kun je het beste vergelijken met een kortsluiting in de hersenen. Er is tijdelijk iets mis in het netwerk van verbindingen tussen de miljoenen cellen die onze hersenen bevatten. Die hersencellen wisselen continu informatie uit. Normaal gesproken gebeurt dat op een wonderbaarlijk gestructureerde manier. Bij iemand met epilepsie gaan grote groepen hersencellen ineens allemaal tegelijk informatie uitwisselen. Die kortsluiting leidt tot een epilepsie-aanval.

Men sprak vroeger van 'vallende ziekte'. Een onjuiste benaming, omdat lang niet iedereen valt tijdens een aanval. En ook het schokken en schuimbekken komt lang niet altijd voor. Gelukkig zijn de symptomen lang niet altijd zo ernstig.

Wel verliest iemand met epilepsie tijdens een aanval (ook wel toeval of insult genoemd) de controle over bepaalde lichaamsfuncties: de ene over zijn spieren, de ander over zijn denken, ... De oorzaak is een stoornis in de hersenen.

Ik heb zelf heel lichte epilepsie en heb hier ook een pony staan die het ook heeft. Mijn moeder lijd aan zware epilepsie, ik kan je vertellen dat ik hier:
Mickelodeon schreef:
Epilepsie is een overdreven beschermende reactie van het lichaam, dat op stoffen en gebeurtenissen actief wordt. Ze kunnen er mee leven maar je moet wel uitvinden bij welke stof of welke gebeurtenis je paard een aanval krijgt, en deze mijden!
nog nooit van heb gehoord, dit is totaal nieuw voor mij en klinkt mij niet anders in de oren dan een allergische reactie wat dus niets met epilepsie te maken heeft.
Ik zou dus graag een bron vermelding zien waar je dit vandaan hebt, wellicht valt er voor mij ook nog iets bij te leren op dit gebied.

Voor de TS, volgens mij zijn er geen sites die epilepsie bij paarden behandelen omdat het niet echt vaak voor komt.
Ik kan je aanraden om met je paard naar Utrecht te gaan en te laten testen op epilepsie, het is uiteraard belangrijk om te weten of het werkelijk epilepsie is. Ik weet niet of er inmiddels al een behandeling is, in de tijd dat het bij mijn pony geconstateerd werd was er geen behandeling mogelijk. Wel een expirimentele behandeling met medicijnen voor honden maar daar ben ik niet aan begonnen. Mijn pony leeft nog steeds en heeft niet vaak aanvallen meer, dit komt omdat hij een zeer relaxed leventje heeft gekregen als grote hond. Hij wordt niet meer bereden en mag lekker dag en nacht buiten lopen en doen wat hij wil, dat hielp bij hem dus heel goed, zolang ik alle stress bij hem vandaan houdt is er niet veel aan de hand.
Maar laat eerst eens in de kliniek vaststellen of het echt epilepsie is, het komt bij paarden nl. niet echt heel vaak voor en meestal is er sprake van een allergische reactie die door de symptomen verward wordt met epilepsie.

Succes!