Artrose bij merrie , fokken of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Artrose bij merrie , fokken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:03

Sinds bijna een jaar weten wij dat mijn merrie (toen nog beginnende) artrose heeft in haar beide voorknieën.

Mijn droom toen ik haar kocht was om ooit een veulentje van haar te fokken. Maar om verschillende reden (die ik straks zal noemen) begin ik hier nu toch aan te twijfelen.

Gisteren is de dierenarts geweest omdat het rijden niet goed meer ging , steeds vaker struikelen en nu zelfs door de achterbenen zakken.
Dus nu heb ik besloten om het dressuur-matige rijden maar achterwege te laten en ons "te storten" op mennen en buitenritten, wat wel goed gaat.
Het is toch redelijk snel slechter geworden.

Mijn vraag is nu : Is het wijsheid om toch met deze merrie een veulen (die ik wil houden dus NIET voor verkoop) te fokken ?

De verschillende punten waar ik mee zit zijn :

* De erfelijkheid , haal ik straks niet weer dezelfde problemen op m'n hals voor zowel het veulen als voor mezelf....?

* De drachtperiode voor de merrie , zou dit haar gewrichten niet te veel belasten ?

* De periode dat het veulen nog bij de merrie drinkt.. Neemt het veulen niet teveel (voor de merrie) kostbare vitamine's , mineralen en calcium op die ze nodig heeft vanwege de artrose ?

Graag zou ik hier jullie meningen over horen.

loulou

Re: Artrose bij merrie , fokken of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:10

hoe oud is je merrie

ik heb mijn DA een tijd terug gebeld om te vragen of artrose erfelijk is. zij vertelde dat artrose dat al op jonge leefdtijd wordt geconstateerd bijna altijd komt door erfelijkheid en dan ook erfelijk is.
bij een 14 jarige merrie (dat was dus die van mij) die dus pas op latere leeftijd artrose krijgt is de kans vrij klein dat het erfelijk is.

maar ik zou gewoon even je DA bellen. die heeft het paard pas nog gezien en kan je denk ik het beste adviseren.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:14

mijn mening is niet fokken, vanwege de redenen die je zelf al noemt...

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:15

Precies, ik zou er ook niet mee gaan fokken. Stel je toch voor dat je veulen artrose heeft en er last van krijgt! Dat is voor jezelf ook niet leuk, wel?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:18

Mijn merrie is nu zo'n 7 a 8 jaar oud en heeft waarschijnlijk al langer last van de artrose.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:18

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:42

Jeetje Shayla wat ongelooflijk k u t!! Ik wist dit helemaal niet...

ik zou advies inwinnen bij een goede DA, als hij denkt dat het mogelijk erfelijk is... niet doen.

Qua dracht.. ook dat kan de DA beter inschatten.

Als het veulen er eenmaal is voorzie ik niet echt problemen, kwestie van goed voeren.
Sterkte!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:41

ik zou de gok niet willen wagen, tenzij je de artrose op erfelijkheid kunt testen?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:40

Niet doen. Ik weet helaas alles van dromen die instorten, 1 van mijn paarden heeft al 15 jaar arthrose. Belasting (gewicht) van het veulen is iets wat je een arthrosepaard niet aan kan doen (horselover21 heeft hier ervaring mee, per ongeluk gedekt, de dracht was een hel voor het paard, teon het veulen er eenmaal was wilde ze het paard laten inslape of slachten, ik weet niet wat er uiteindelijk gebeurd is, of het dier nu nog leeft, maar er zijn diverse topics over geweest)
Daarbij weet je nu wat arthrose is door ervaring met je eigen merrie, is dat iets wat je het veulen aan wil doen ? (of jezelf, al die zorgen en slapeloze nachten- ik heb ze genoeg gehad iig)

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:35

Een paar jaar geleden is bij mijn merrie ook artrose in haar voorbenen vastgesteld. Na veel behandelingen kwamen we niet verder dan dat ze maar recreatiepaard moest worden.
Omdat ik ook graag met haar wilde fokken heb ik advies aan de dierenarts gevraagd (Bodegraven). Zij dachten dat het voor mijn merrie niet schadelijk zou zijn en dat er geen sprake hoeft te zijn van erfelijkheid.
Dus mijn merrie is dus wel gedekt en dit is heel goed gegaan. Ze bleef goed lopen ondanks dat ze heel dik werd en had het prima naar haar zin.
Ik ben haar wel tijdens de dracht glucosamine bij blijven voeren.
Als je goed voer (merriebrok) geeft komen ze verder ook niets tekort aan vitaminen en mineralen.
Op dit moment is mijn veulentje alweer een jaarling en tot nu toe heeft zij nergens last van. Ik zorg er natuurlijk wel voor dat ze voldoende beweging krijgt, goed voer en regelmatig naar de hoefsmid gaat, normaal natuurlijk, maar het artrose verhaal blijft toch altijd een beetje in mijn achterhoofd.

Ik weet niet of ik het nu nog een keer zou doen maar mijn merrie en tot nu toe mijn jaarling hebben er geen nadelige gevolgen van ondervonden.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:35

Miijn veearts heeft een keer gezegt dat de paarden die aan de top lopen er ook een paar artrose hebben maar de één heeft er flink last van en op jonge leeftijd en de ander niet en pas op latere leeftijd.
Erfelijk is het wel.
Ik denk idd dat je het best in overleg met je arts en aan de hand van de foto's kunt bepalen wat het beste voor jouw paard is.

succes

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:04

Je paard kan ook in verloop van jaren arhtrose hebben gekregen door een klap tegen de benen toen ze nog een veulen was ( in de wei ) en dan is dit niet erfelijk.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 18:05

Vandaag heb ik de veearts gebeld.

De artrose is bij mijn paard ontstaan door verkeerd gebruik van haar voorbenen wegens stijve kootgewrichten. (dit is onderzocht in Bodegraven)

Volgens de veearts is deze vorm van artrose niet erfelijk.
Hij zei dat ik het kon vergelijken met een paard waarvan het been gebroken is die weer verkeerd / scheef aan elkaar zou groeien.
Ook zo'n paard kan artrose krijgen , terwijl dat in zo'n geval niet erfelijk is.

Ik begin gewoon weer een beetje hoop te krijgen !

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:01

De bouw van je paard is wel erfelijk ! en vergeet ook niet het extra gewicht dat ze 11 maanden lang moet dragen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 19:07

Daar denk ik ook gewoon rustig over na. Niks geen overhaaste beslissingen.

Ik zal voor die tijd ook vast nog een paar keer met de DA gebeld hebben.

En zoiezo even aan kijken hoe dat ze er van het voorjaar bij loopt.
De DA voorziet op dit moment geen problemen i.v.m. de dracht.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:19

@mist...
tja zo kan je wel op alles iets bedenken.
Ik heb een engels volbloed merrie die ook atrose in haar knie heeft, maar dit komt omdat ze er ooit (bij de vorige eigenaar) een keer een ontsteking in had gehad en niet goed genasen was.
Dus ik zou gewoon lekker gaan fokken, maar wel goed kijken of de hengst niet dergelijke complicaties heeft...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:08

classic_life schreef:
@mist...
tja zo kan je wel op alles iets bedenken.
Ik heb een engels volbloed merrie die ook atrose in haar knie heeft, maar dit komt omdat ze er ooit (bij de vorige eigenaar) een keer een ontsteking in had gehad en niet goed genasen was.
Dus ik zou gewoon lekker gaan fokken, maar wel goed kijken of de hengst niet dergelijke complicaties heeft...

Sorry hoor ! maar ik heb alleen het beste voor met alle paarden, dus ook het eventuele veulen ! en haar eigen paard tijdens de dracht. Ik heb een paard dat al 15 jaar arthrose heeft, dus ik denk daarom wel enig recht van spreken!
Arthrose is niet zomaar iets, met wat ik nu weet zou ik mijn "veulen" van nu 18 jaar ook gekocht hebben, omdat het een geweldig paard is. Maar mijn "nieuwe" veulen van nu 1.5 jaar heb ik gekocht en daarbij alle mogelijke arthrose-achtige zieketebeelden uitgesloten, heb nog net niet beide ouders op de foto gehad....maar ja, het zit bij mij heel diep. Fokken doe je met 100% goede paarden (iig niet met een paard waarbij je al weet dat ze arthrose heeft)

Ik leef erg met TS mee, ik weet hoe zwaar het is om tot de conclusie te komen dat het niet mogelijk is!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:20

Aangezien jij aangeeft dat de artrose het gevolg is van een verkeerde beenstand is dit al een risico bij het fokken van een veulen. Fokken doe je alleen met de allerbeste paarden. Niet met paarden die wegens gezondheidsproblemen met pensioen moeten. Hoe goed de hengst nl ook is die je kiest het veulen kan altijd een verkeerde beenstand of ander gebrek in een van beide ouders zichtbaar erven.
Daar naast weet je zeker dat je het veulen kan houden? Er vanuit gaande dat hij/zij 25 of ouder kan worden?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:20

Ik weet inderdaad voor de volle 100 % zeker dat ik het veulen wil en ook kan houden.
Ik ben 1 van die gelukkige die over een poosje samen met m'n vriend de boerderij van m'n schoonouders over ga nemen.

Daarom twijfel ik ook wat minder erg. Als ik een veulen had willen fokken voor de verkoop had ik het in zo'n geval ook zeker niet gedaan.
Maar omdat ik het veulen voor mezelf wil fokken , zit ik maar een beetje in twijfel.

Afwijkende beenstanden kunnen voor zover ik weet ook bij gezonde paarden voorkomen. Denk bijv. aan veulens die geboren worden met kromme beentjes en noem maar op.

Maar even voor de duidelijkheid : Mijn paard heeft de artrose niet gekregen door een afwijkende beenstand , maar door een probleem met de spieren in / bij het kootgewricht...

En even eerlijk : Een 100 % goed paard vind je nooit van je leven , er is altijd wel iets aan te vinden.

Ik ben in ieder geval wel blij om verschillende meningen en visies erop te horen / te lezen omdat ik gewoon alles tegen elkaar kan afwegen. Hoe meer meningen , hoe liever !
En er is bij mij ook al een grote zorg weg gevallen nu ik weet dat haar vorm van artrose niet erfelijk is.

Zoals ik al eerder zei : Ik neem geen overhaaste beslissingen. En ik wil zeker niet mijn merrie in mogelijk gevaar brengen omdat ik zo nodig een veulen wil. Daar ben ik ook erg reeël in voor mezelf.
Beter 1x een paard "moeten" kopen , dan zelf fokken en er uiteindelijk 2 kwijt raken toch ?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:31

Wij hebben onze merrie met ernstige artrose ook laten dekken. Nu hebben we een 3-jarige dochter van haar. Ik heb wel voor een hengst gekozen met goed beenwerk. Omdat de 3-jarige tijdens het beleren kreupel liep, zijn we met haar naar de dierenkliniek gegaan. De gewrichten zijn op de foto gezet en bleken gelukkig goed te zijn, dus geen artrose. Wel bleek dat ze een flinke peesblessure bij de kogel had. (waarschijnlijk gezwikt in het land)

Artrose is afhankelijk van verschillende factoren. Als een paard te zwaar is en veel in een zware bak loopt, dan belast je de gewrichten extra. Uit onderzoek is gebleken dat het ook slecht is voor veulens en jonge paarden om 's winters even losgegooid te worden (als ze de hele dag op stal staan) en dan opgejaagd worden.

Als ik jou was dan zou ik overleggen met de veearts en hem om advies vragen. Tijdens de dracht was onze merrie met artrose trouwens in topconditie. Ze liep beter dan ooit, en is niet één keer kreupel geweest in al die maanden. Het schijnt dat door de hormonen en het soepeler worden van de banden de dracht juist een positieve uitwerking heeft op een paard met artrose.

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 23:37

mijn merrie was gedekt en pas later merkten we dat ze artrose had. ook wij waren bang voor erfelijkheid maar onze dierenarts vertelde ons dat het waarschijnlijk niet erfelijk was omdat mijn pony het pas op latere leeftijd gekregen heeft (9 de)
je zou het beste eventjes naar je DA kunnen bellen ja

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 23:42

Jol1 : Fijn om ook eens een positief verhaal te lezen