ontstoken oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:39

mijn paard heeft elk jaar last van een ontstoken oog (bijna ook rond de zelfde tijd)]
weet iemand waar dit van daan komt en wat ik er tegen kan doen en weet iemand een middel wat goed en snel helpt ?
alle ander info is ook welkom .

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:41

Ik denk dat je even naar de DA moet bellen wat hij denkt dat het beste er tegen te doen is. Er zijn heus wel zalfjes of zo ervoor

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:12

Het komt door de vliegen zei onze DA. Het gaat vanzelf over maar je kan bij de DA langs er ook een zalfje voor halen, dat heet cavasan ofzo.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:46

Zou er even naar laten kijken; van de vliegen kan het nu haast niet komen. Er zijn nu veel minder vliegen dan in de zomer nl.

BlueStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:32

Als het een ontsteking of irritatie is wat makkelijk verdwijnt, dan zou ik kamillethee of kamilleextract gebruiken.
Gewoon met water en een watje het oog schoonmaken.
Kamille ontsmet iets en kalmeert gelijk. Ik heb er goede ervaringen mee. Als het langer duurt natuurlijk nalaten kijken door een dierenarts.

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:00

Cavasan is voor beschadigingen aan het oog met een hoge vitamine .. om herstel te bevorderen.

Ik zou ook gewoon met koude kamille thee behandelen een paar keer per dag en paard even niet in zand laten rollen zodat er weinig vuil en bacterien bij kunnen en op passen met op wei zetten bij harde wind

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 10:43

ik denk idd dat het ook door de wind is gekomen want vliegen zijn er bijna niet meer met die kammille thee ga ik proberen ik hoor ern veel goeds over alvast allemaal erg bedankt

ellepel

Re: ontstoken oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:46

gewoon een tube caf+ oogzalf halen bij de dierenarts, en dat 2x per dag in het oog doen, dan trekt het zo weer weg....

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:36

Mijn paardjes hebben er nu ook wat last van. Eerst heb ik een klein stukje van hun maantje eraf geknipt omdat ze irriteren in de oogjes.
Maar anders was ik hun oogjes uit met warm water en dan die ik er terramicine zalf in. Dan is het even afwachten of het helpt.

Het kan misschien nu ook zijn van de wind en al die vuiligheid die er rond vliegen.

Als je de oogjes proper maakt moet je zien dat je het vuil niet terug in de oogjes wrijft. Ik gebruik meestal een watje met veel water zodat het vuil die indroogt rond de oogjes goed inweekt en dan afwrijven.
Pas dan begin ik aan het proper gedeelte en dat is de oogjes zelf.
Misschien ben ik wat te proper bezig. Kan het niet helpen.

Groetjes,
Kat

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:01

Die van mij heeft momenteel weer last van het virus herpes simplex in zijn oog. (soort koortslip maar dan in het oog) en moet 3-4 x per dag zovirax oogzalf in oog doen.
Als het na een paar dagen geen verbetering in zit zou ik toch even de DA er na laten kijken.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:03

Katelijne schreef:
Misschien ben ik wat te proper bezig. Kan het niet helpen.

Kan niet proper genoeg zijn bij de ogen, mond etc.

Nu mijn paard (weer) last heeft van het herpes simplex virus in zijn oog heb ik speciaal daarvoor een bacterie dodende gel gehaald bij kruidvat. Ik was dus eerst mijn handen doe dan de gel in mijn handen en begin dan pas aan zijn ogen.
Niet dat dat ik dadelijk een bacterie in mijn hand heb wat ik zo op hem over breng.

Katelijne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:45

Suzanne vd schreef:
Die van mij heeft momenteel weer last van het virus herpes simplex in zijn oog. (soort koortslip maar dan in het oog) en moet 3-4 x per dag zovirax oogzalf in oog doen.
Als het na een paar dagen geen verbetering in zit zou ik toch even de DA er na laten kijken.

Daar heb ik nog nooit van gehoord dat ze dat in de oogjes kunnen hebben. Kun je het dan echt zien dat ze dat rond het oog hebben zoals wij soms op ons lippen?
Zo leer ik wat bij.

Groetjesn
Kat

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:55

Katelijne schreef:

Nu mijn paard (weer) last heeft van het herpes simplex virus in zijn oog heb ik speciaal daarvoor een bacterie dodende gel gehaald bij kruidvat. Ik was dus eerst mijn handen doe dan de gel in mijn handen en begin dan pas aan zijn ogen.
Niet dat dat ik dadelijk een bacterie in mijn hand heb wat ik zo op hem over breng.

Bacteriedodende zalf zal niet helpen bij een virale infectie.......

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:36

ik zit met hetzelfde ook een ontstoken oog. Hoe krijgen jullie het in het oog? Ik moet het IN het 2 x daags ooglid smeren (niet druppelen) maar het is super lastig want ze knijpt haar ogen dicht en dan komt het weer in haar wimpers.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:50

Geef ze eens ongelijk, helemaal geen pretje om iets in je oog te krijgen
Ik zet mijn vingers altijd op zijn oogleden, haal dan de bovenste ooglid iets naar boven en haal het onderste ooglid tegelijkertijd naar beneden en iets naar buiten, en dan laat ik het zalfje erin lopen. Als ik alleen het onderste ooglid probeer naar beneden te krijgen lukt dat niet, daar knijpt hij ze te hard voor samen, dus daarom doe ik het op deze manier.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:52

MaiNat schreef:
ik zit met hetzelfde ook een ontstoken oog. Hoe krijgen jullie het in het oog? Ik moet het IN het 2 x daags ooglid smeren (niet druppelen) maar het is super lastig want ze knijpt haar ogen dicht en dan komt het weer in haar wimpers.

hoi MaiNat, het ooglid (onderste) beetje omlaag trekken en dan een 'wurmpje' zalf erin smeren, succes

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:53

Adriana op bokt kan je hier mee over vertellen, die heeft het ook gehad

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:00

julliie hebben het over zalf maar welke zalf is dan geschikt voor een "gewoon "ontstoken oog ?

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:25

Ik heb casavan gekregen. Dat van die onderste ooglid ook openhouden en tegelijkertijd boven heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik vanavond proberen! Mischien moeten we dan maar met zn drieen zijn. Vanochtend ging het wel ietsje beter maar toch komt het meeste in haar wimpers.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:26

Maar casavan is denk ik ook voor beschadigd oog dyaco

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:27

Dat is CAP of CAF of CAB, sorry weet het even niet meer, gewoon halen bij de dierenarts, is een blauw tubetje met zalf, niet eens zo heel erg duur.

zwartepaerd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:33

MaiNat schreef:
Ik heb casavan gekregen. Dat van die onderste ooglid ook openhouden en tegelijkertijd boven heb ik nog niet geprobeerd. Dat ga ik vanavond proberen! Mischien moeten we dan maar met zn drieen zijn. Vanochtend ging het wel ietsje beter maar toch komt het meeste in haar wimpers.

Ik "kantel" het onderste ooglid dus iets naar buiten, zodat de oogrand het oog niet meer raakt, dan heb je een randje waar je de zalf in kan laten lopen. Al onze paarden hebben ondertussen wel eens een ontstoken oog gehad en inderdaad, het meeste bleef in het begin in de wimpers hangen, ze bleven nooit stilstaan maar als je zelf rustig blijft en ze daarna beloont met wat lekkers blijven ze uiteindelijk vanzelf staan, ik kan het nu zelfs in mijn eentje en zonder ze vast te zetten.

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:05

Katelijne schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord dat ze dat in de oogjes kunnen hebben. Kun je het dan echt zien dat ze dat rond het oog hebben zoals wij soms op ons lippen?
Zo leer ik wat bij.

Mensen kunnen het ook in het oog krijgen. Het is het Herpes Simplex Keratitis virus. Eerst dachtmen dat het eenbeschadiging was want met de fluorecene druppels zag men wat plekken op het oog ik kreeg vervolgens cavasan maar toen dit na 4-5 weken nog niet verbeterd was zijn we naar de kliniek gegaan. In de kliniek hebben ze het toen meerdere malen per dag gedaan en telkens versprongen de plekken. Er werd toen geconstateerd dat het om het herpes Simplex virus gaat. Ik kwam er achter dat ik tijdens het rijden steeds het derde ooglid over het oog zag schuiven in de spiegels.
Je kunt het zo met het blote oog dus niet zien aan het oog, wel is het een beetje roder dan het andere oog.

Katelijne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:37

Suzanne vd schreef:
Katelijne schreef:
Zo leer ik wat bij.

Mensen kunnen het ook in het oog krijgen. Het is het Herpes Simplex Keratitis virus. Eerst dachtmen dat het eenbeschadiging was want met de fluorecene druppels zag men wat plekken op het oog ik kreeg vervolgens cavasan maar toen dit na 4-5 weken nog niet verbeterd was zijn we naar de kliniek gegaan. In de kliniek hebben ze het toen meerdere malen per dag gedaan en telkens versprongen de plekken. Er werd toen geconstateerd dat het om het herpes Simplex virus gaat. Ik kwam er achter dat ik tijdens het rijden steeds het derde ooglid over het oog zag schuiven in de spiegels.
Je kunt het zo met het blote oog dus niet zien aan het oog, wel is het een beetje roder dan het andere oog.

Bedankt voor de goede informatie. Zo leer ik ineens wat bij en kan ik het ook beter in het t'oog houden.
Dank je

Kat

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:37

dyaco schreef:
julliie hebben het over zalf maar welke zalf is dan geschikt voor een "gewoon "ontstoken oog ?

terramycine oogzalf
geel met witte tube
niet duur ,wel goed!