*Halspijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

*Halspijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 21:02

Een van onze jonge paarden draait enorm met d'r hoofd. Ze doet het alleen als ze loopt, ook niet constant, maar zo af en toe. Ze schudt niet heen en weer of zo, maar maakt echt een ronde zwieper, als je niet oppast en je loopt er naast, knalt ze zo met d'r hoofd tegen je aan. Het lijkt haast wel een tic, maar dat lijkt me niet zo logisch voor een verder kerngezond vrolijk jong paard, dat 's nachts op stal staat en de hele dag in de wei. Ik belde de dierenarts en die dacht in eerste instantie aan 'halspijn' door bv een verschoven halswervel. Ik laat aan het eind van de week de DA dus komen, maar dacht, misschien hebben jullie nog andere ideeen?
Laatst bijgewerkt door Kendra op 26-03-02 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:18

Mij lijkt het logischer dat wanneer een paard ergens pijn heeft dat hij dat gedeelte zo min mogelijk zal willen bewegen. Dus zeker niet konstant met het hoofd gaat lopen zwaaien. Wel kan iets in die buurt het paard irriteren waar ze door te zwaaien probeert vanaf te komen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:32

Doet me aan iets denken wij hadden vroeger kalveren en die deden dat ook. Had iets met de hersenen te maken. Werden behandeld met vit. B en E. Ze hadden ergens een tekort aan. Het had geloof ik met de ontwikkeling van de kleine hersenen te maken. Wil je niet bang maken met mijn verhaal maar vraag de DA er een naar.Hecht ook maar niet teveel waarde aan mijn verhaal maar het schoot me te binnen toen ik je bericht zag.Overigens dit waren kalfjes van veertien dagen oud.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 23:07

greetje schreef:
Doet me aan iets denken wij hadden vroeger kalveren en die deden dat ook. Had iets met de hersenen te maken. Werden behandeld met vit. B en E. Ze hadden ergens een tekort aan. Het had geloof ik met de ontwikkeling van de kleine hersenen te maken.


Ik kom ook van een boerderij, weet wat je bedoelt. Ik heb het even opgezocht, maar kan niet vinden dat het ook bij paarden voorkomt. Het lijkt me ook wel wat sterk dat een tweejarige zo'n specifiek voedingstekort heeft. Ze krijgt ongeveer 1 kg brok per dag, schepje mineralen (supplement), daarnaast kuil (en overdag pikt ze de eerste groentjes weer op). Mijn eerste gedachte was dat ze iets met d'r gebit had, maar ze eet altijd goed en ik voel op het eerste gezicht niets. Maar dat zegt misschien niet alles?