acute ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gigondas

acute ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 15:45

Wie heeft het wel eens mee gemaakt dat z'n paard/pony binnen 12 uur ineens acute ataxie heeft.
Heb mijn paard op stal gezet niets aan de hand en de volgende ochtend kon ze niet tot nauwelijks lopen. De da kwam toch omdat ik een afspraak had. Maar de oorzaak is nog steeds onbekend.
Ze kon hebben vastgelegen maar daar waren geen sporen van op de wand en ze was schoon (het is een schimmel).
Een tia werd genoemd, we hebben ook aan rhino gedacht maar ze had geen koorts (het bloed wordt onderzocht). Ze is namelijk het 2de paard in een maand op stal met deze symptomen.
Volgens de eigenaar van de stal loopt er een waterader onder beide stallen door en volgens hem was dat de oorzaak???
We zijn nu bijna een week verder en ze gaat vooruit met behulp van spuiten en een osteopaat.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Re: acute ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:01

ja weet niet of het ook acuut is in dit geval. Maar vorig jaar op een vrijdag, had al heel de dag bij de paarden geweest, niets aan de hand. Kom een half uurtje later terug en mijn 2 jarige was eigenlijk verlamd aan zijn ene achterbeen. Ging precies zo omvallen. Direct veearts gebeld. Cortisonen toegediend (hij had wel bobbeltjes op bil van been dat verlamd was, nooit verklaard geweest). Door cortisonen kreeg hij meer evenwicht. 2 dagen erna was hij stabiel genoeg. Naar kliniek, daar hebben ze een subluxatie vastgesteld tussen zijn 2de en derde nekwervel. Diagnose was wobbler. Nu ja daarna geen last meer van gehad. Sommige mensen denken dat het misschien toch nog een allergische reactie was van een beest en dat hij toevallig die deuk tussen zijn nekwervels heeft. Nu ja zolang hij het niet meer zo een aanval krijgt (keep fingers crossed) zal het wel een heel raadsel blijven. Intussen is hij 2 maand zadelmak en verloopt alles nog ok....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:03

Wat voor hooi wordt er gevoerd ? (graszaad ? Engels Ray ?)

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:34

Inderdaad, raaigras kan de oorzaak zijn (lolitrem intoxicatie) Ook rhino zou ik niet uitsluiten, verlammingsverschijnselen treden nl 6-10 dagen na de koortsfase op. Zeker omdat er ook al een ander paard dezelfde verschijnselen heeft zou ik dit sterk in mijn achterhoofd houden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:56

Ja ik zit ook te denken aan een vergiftiging van het een of ander. Mischien in het hooi of staan ze in een ander weiland?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:59

De paarden staan al jaren in hetzelfde stuk land. Dat stuk land wordt ook iedere dag van mest ontdaan.
Er wordt kuil gevoerd en hooi. Beide van biologische teelt. Er zal best wat raaigras tussen zitten, maar het is zeker niet uitsluitend raaigras.
Rhino wordt dus op getest, maar het paard heeft geen koorts fase gehad, dat staat vast.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:11

met "biologisch" hooi denk ik ook aan st. jacobs kruiskruid

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 09:50

De schimmel staat met mijn mini shet en een ander paard in de wei en ik ben idd fanatiek met de wei mesten.
De schimmel en mini staan samen in een stal en krijgen allebei het zelfde kuil en hooi. De mini is 100% oke.
Het lopen gaat inmiddels beter maar ze zit onder de bulten (allergie wordt ook getest) en heeft mege dikke benen. Durf niet meer te laten spuiten ivm hoefbevangenheid ze heeft maar erg weinig voeding ed nodig anders wordt ze tonnetje rond de bovelijn van de hals is nu al keihard( na 2 spuiten).
Verder zijn alle andere paarden gezond op stal.
Temp haar regelmatig en ze heeft verder geen koorts gehad niet hiervoor en nu ook niet. Het blijft vaag en gissen. Wacht op de uitslagen van het bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:57

Ja, Kawa had volgens de Da ook acute ataxi, hij was toen 7

Hij kon ook niet meer lopen
echt pasjes van 5 cm als het moest.
En dan zetten we hem in de wei en waar we hem neerzette, stond hij 2 uur later nog.
Afmaken was het enigste eerlijke was het antwoord.
Deze bevinding werd gedaan op donderdag.
Maar moest woensdag erop (ook lekker veel tijd ertussen maar ff naar Someren komen)

Gelukkig stond kawa toen bij mensen, waarvan een kennis wat meer weet van het tussen hemel en aarde.
En die mensen vroegen toen of die man niet mocht komen kijken.
Ik geloofde er toen helemaal niet in, maar ach, waarom niet, wat had ik te verliezen.

Binnen 2 sec zei hij wat Kawa had en hoe hij het had gekregen.
Dat was dus spit in de rug, door het steigeren en ineens omdraaien.
Hij drukte op een plek op zijn rug en Kawa zakte bijna op de grond (de Da had die plek niet kunnen vinden)

Kawa zou pas na een week of 6 tekenen van verbetering laten zien.
Ik heb hem die tijd gegeven, ipv het afmaken wat de da adviseerde.
En wat ben ik blij dat gedaan te hebben.
na precies 6 weken ging het idd langzaam vooruit met hem.

Daarna heb ik zelfs nog Z dressuur met hem gereden.
En de Da is altijd nors geweest over mijn verhaal.

Dus ga aub verder kijken.
Misschien is het niet zo rooskleurig voor jou paard, maar je weet natuurlijk nooit

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:33

Mist schreef:
met "biologisch" hooi denk ik ook aan st. jacobs kruiskruid

Daar ben ik heel alert op. Ik heb het er niet in kunnen ontdekken en de boer bezweert dat het er niet in zit. (Voor de duidelijkheid, ik sta dus op dezelfde stal.) Daarnaast geloof ik net dat een JKK vergiftiging zich op deze manier manifesteert. Daar komen heel andere symptomen naar voren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:28

Naar aanleiding van dit topic (en het plotseling overlijden van het paard van een kennis van mij- ene dag sloom, volgende dag koorts en trillend op de benen, paard overleed voordat de DA arriveerde) ben ik geen zoeken naar de symptomen. Die kunnen heel verschillend zijn. via kruiskruid.nl kun je ook naar een forum, daar staan verhalen over onderzoeken en mensen van wie bewezen (bloedtesten etc.) is dat hun paard hieraan is overleden, vreselijke verhalen!

Maar ja, gelukkig heb je een bloedtest laten doen. Wanneer krijg je de uitslag ?

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:38

Heb helaas nog steeds geen uitslag en we zijn nu 1 1/2 week verder.
het lopen gaat steeds beter . Alleen ze zit onder de bulten echt heel verschrikkelijk en ze heeft ontzettende jeuk. In het insecten seizoen heeft ze deze ook wel maar lang niet zo erg en dan jeuken ze ook niet! dus ze moet ergens allergisch voor zijn het kon evt ook zijn dat een bult op de zenuwen drukte als dit zich ook aan de binnenkant bevindt. Hoop dat ik snel meer weet want dit is echt triest. Alvaron weet hoe ze eruit ziet. Het is meer bult dan paard. Kleine en grote met vocht erin. Nog maar ff afwachten. Ben allang blij dat ze loopt,ligt op stal en rolt in de wei.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:09

Bij Burgh Haamstede bij Lissiduna werden paarden ook spontaan ataxisch jaren geleden. Bleek er een bepaalde schimmel in het hooi te zitten wat dit veroorzaakte.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:13

Desiree schreef:
Bij Burgh Haamstede bij Lissiduna werden paarden ook spontaan ataxisch jaren geleden. Bleek er een bepaalde schimmel in het hooi te zitten wat dit veroorzaakte.

B-Lolitrem, komt alleen voor in graszaad (engels ray)en gazonzaad

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:04

even een laatste update.
We zijn inmiddels een half jaar verder en ze is nu uitbehandeld.
Iedere keer als ik met haar aan het werk kwam er na een tijd weer een terugval dit is 3 gebeurd en de da en osteopaat konden geen oorzaak vinden. Naar een kliniek was geen optie want ze is normaal al niet lekker vervoerbaar en was doodsbang dat ze nu om zou vallen.
Sinds een week heeft ze nu orthopedisch beslag en ze loopt een stuk beter. Vandaag is er een holistische da bij geweest en het antwrd was hard maar duidelijk. Wilde zelf ook niet verder zo deed mezelf en me paard er geen plezier meer mee. Ze heeft geen gevoel meer achter in de zenuwen en heeft een onherstelbare beschadiging aan het ruggemerg. Ze heeft geen pijn!!!!
Ze is voor ook ataxtisch bleek nu. Deze da had nog nooit zo'n rug gezien komt voor 1 op 1000 (heb ik weer). het nieuwe belag doet haar veel goed zei deze da. En ze gaat straks als het beter weer is met mijn shetten dag en nacht naar buiten (ze staan nu overdag buiten).
Als ze niet meer goed kan lopen of als ze pijn krijgt dan wordt ze ingeslapen (ze is pas 14).
Het is veroorzaakt door het herpus virus.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:56

zo, daar ben je klaar mee!

heeft erg lang geduurd voor je eindelijk weet wat je paard mankeerd,en een pluim voor de tijd die jij je paard gegeven hebt.

veel sterkte verder.

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:32

ja het heeft erg lang geduurd maar wilde haar de kans geven. Begon zelf de laatste tijd steeds meer te twijfelen en had voor mezelf al besloten dat het afgelopen was met rijden en longeren. Heb nu gelukkig de bevestiging gekregen hoe vervelend het ook is.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:57

Heel veel sterkte !

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:03

een meisje wat een half jaar geleden bij ons op stal is gekomen had ook een ataxtisch paard. die heeft ze zo uit de wei gehaald. hij is afgelopen donderdag afgemaakt omdat het niet meer te doen was. ze is er twee weken geleden onder gekomen toen ze met hem (hengst 4 jaar +-1.80 m) aan het wandelen was.