hoe ontstaat het nou...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke reactie is de juiste?

olifantenhuid -> jeuk
3 (100%)

Totaal aantal stemmen: 3


carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

hoe ontstaat het nou...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:43

weer een hersenkronkel van mij afkomstig;

Je hebt een paardje, met zomerexzeem. Het dier is dus allergisch voor die ***muggen. De symptomen van zomerexzeem zijn een olifantenhuid en hevige jeuk.

Maar hoe ontstaat die jeuk nou?

Het kan zijn dat die allergische reactie een olifantenhuid veroorzaakt -> huid barst -> veroorzaakt jeuk

Of de allergische reactie is jeuk -> paard gaat schuren -> huid raakt geirriteerd -> olifantenhuid

Weten jullie welke van deze twee reacties nou eigenlijk de reactie is die plaatsvind...? Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 10:19

Je paard heeft jeuk en gaat daarom jeuken/schuren. De huid raakt daarbij geirriteerd, wellicht ontstoken. Dat maakt dat de witte bloedlichaampjes in je paard met zijn allen naar het betreffende gebied toesnellen....Zo loopt het been op van 'vocht'. Dat is een goede reactie van het lichaam.
soms, vaak door een te weinig aan doorbloeding, vertrekken de witte bloedlichaampjes niet zo makkelijk meer, en blijft het been dik. zo ontstaat het zogenaamde olifantsbeen.

Ter informatie: een olifantsbeen is eigenlijk 'einschluss', het kan ook door kliene wondjes komen, door mok, door een peesklap. Er is geen jeuk voor nodig. Daarom is bij dit soort aandoeingen het stappen op het harde zo belangrijk, juist om de doorbloeding op gang te houden en de einschluss geen kans te geven.
Is er einschluss ontstaan moet je de dierenarts dit laten behandelen, verwaardeloosde einschluss kan maken dat het been permanent dik blijft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:46

Carina, bedoel je niet de grijze, soms gerimpelde, soms schilferige huid die te voorschijn komt op de plaatsen waar een paard zijn haren weggeschuurd heeft?

Dat is een gevolg van de zomereczeem. Mijn paardje (ook met zomereczeem) heeft zo van die grote kale plekken op haar hoofd, die zelfs van de winter niet dicht gegroeid zijn (omdat ze een schuurreflex ontwikkeld heeft volgens de DA), nu zien die er een beetje beter uit, minder gerimpeld, ik vermoed als gevolg van een kruidenkuur die ze nu (ook van de DA krijgt), maar zullen nooit meer dichtgroeien |-( En ze krijgt over haar lichaam steeds meer grijze kale plekken, die volgens de DA géén schimmel, géén schurft en géén luis zijn (maar ik heb er haar stiekem toch tegen behandeld, maar dat heeft niets uitgehaald) maar allergieplekken van de zomereczeem.

Dus 't is zeker niet zo dat die kale plekken zomereczeem veroorzaken. Waar de oorzaak van de grijskleuring van de huid is, weet ik eigenlijk niet...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 22:03

jep ik bedopelde idd de dikke huid op de plek van maken en staart, vaak is deze huid zo dik dat hij zelfs barst en een soort van zaagsnede vertoond.

datgene wat Dees zei dus alleen dan echt een olifantenHUID in plaats van een olifantenbeen.

ik vroeg me dat af omdat ik de tip kreeg om azijn te gebruiken tegen de zomereczeem. zo kwam deze hersenkronkel dus tot stand. want als de jeuk veroorzaakt zou worden door de olifantenhuid zou het zuur in de azijn ervoor zorgen dat de huid week zou blijven en dus ook dun. Het paard zou dan dus niet gaan schuren.

helaas begrijp ik uit jullie reacties en die van in de poll dat het paard een olifantenhuid krijgt DOOR de jeuk en niet andersom dus gaat deze hele theorie niet op.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 22:20

carina schreef:
datgene wat Dees zei dus alleen dan echt een olifantenHUID in plaats van een olifantenbeen.
.


Ik zat al te kijken, waar gaaaaaaaaaat dit over Haha!
In ieder geval, het enige wat echt goed helpt tegen exceem is een boett-deken...
Ik zou echt geen azijn gaan gebruiken, als dat eenmaal in een kloofje komt gaat dat ontzettend bijten en krijg je dus nog meer jeuk (en olifantenhuid)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:31

TJa, en [naam verwijderd] kan helemaal niet lezen!
Sorry bokkers...was weer dom bezig!

Kan je nagaan, ben niet eens blont.... Cool

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:34

Dees, effe een ding, einschuss is meestal bloedvergiftiging, einschuss mag absoluut niet afgespoten worden met water, wat bij een peesklap wel moet.
Dees schreef:
TJa, en Dees kan helemaal niet lezen!
Sorry bokkers...was weer dom bezig!

Kan je nagaan, ben niet eens blont.... Cool

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:56

Pipo schreef:
[naam verwijderd], effe een ding, einschuss is meestal bloedvergiftiging, einschuss mag absoluut niet afgespoten worden met water, wat bij een peesklap wel moet.


kan je dat uitleggen?
Ik ben het er helemael niet mee eens, omdat in mijn optiek de oplossing voor einschluss, na veterinaire behandeling, ligt in het stimuleren tot een verbetering in de bloedsomloop. Afspuiten is dan een adekwaat hulpmiddel.
Ben het wel met je eens als de oorzaak van de einschluss mok aan dat been is, dan is afspuiten juist verergeren.....maar einschluss kan door zoveel dingen worden veroorzaakt, waarom zou je in die gevallen niet mogen afspuiten?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:10

Hoi,

Zowel in de opleiding als door veeartsen is mij altijd verteld dat je een einschuss been nooit mag afspuiten, de meningen zijn er wel over verdeelt.
Zoiets mag alleen behandeld worden met antibiotica of penicilene, door de kou van het water schijnt het alleen maar slechter te worden, ( het totale theoretische verhaal moet ik in m'n aantekingen op gaan zoeken)

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 21:07

Sibold schreef:

Ik zou echt geen azijn gaan gebruiken, als dat eenmaal in een kloofje komt gaat dat ontzettend bijten en krijg je dus nog meer jeuk (en olifantenhuid)



dat doe ik nu ook niet, het was puur voor het idee, ALS de jeuk veroorzaakt zou worden door de olifantenhuid, wat dus niet het geval is.


tja, de Boett deken, ik weet het zelf niet zo goed.
waar ik vooral mee zit is dat is dat je het dier toch een deken op doet. Wat ook betekend dat wanneer het een keertje regent je de deken af moet gaan doen en wanneer het weer droog is het dier hem weer op zou moeten. Ik red dit absoluut niet, zit toch het grootste deel van de dag op school en ik kan moeilijk halverwege een les weg omdat het ineens begint te regenen. Maar anders zou m'n beest onder een natte deken staan, wat ook niet echt goed is voor haar gezondheid.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, Nancy01, Trendiction en 127 bezoekers