Verbening van het hoefkraakbeen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:21

Naar aanleiding van dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=477796
ben ik vandaag weer met Angel naar de VA geweest.

'Gelukkig' liep ze nu wel echt kreupel toen we daar waren en konden we echt wat gaan onderzoeken. Rechtsvoor zat het probleem. Eerst gelongeerd allebei de kanten om op het harde en het zachte. Toen de rechter voorvoet verdoofd. En ja, toen was ze weer rad.

Daarna op de foto en daar kwam het een en ander uit.
Ze is eerder(lang geleden, hoe lang geen idee, iig niet afgelopen jaar)bevangen geweest waarbij het hoefbeen wou kantelen, maar dit is toen niet gebeurd. Hier hoort ze in principe geen last van te hebben.
En aan de rechterkant van haar hoef is het hoef kraakbeen wat verbeend. Niet heel ernstig, maar het zit er wel duidelijk.

Wat nu verder?
De VA zei eerst maar weer eens een week of 6 aan kijken. Als ze goed loopt haar rustig aan rijden, als het goed blijft gaan mag ze opbouwen.

Consequenties voor haar als fokmerrie zijn er niet volgens de VA niet.
Concequenties als sportpony hangt er van af hoe het zich ontwikkeld maar die zijn er waarschijnlijk wel.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat juist wel doen en wat juist weer niet?

Eliana

Re: Verbening van het hoefkraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:24

Zo wat rot zeg!
Ik heb er voor de rest geen ervaring mee dus ik heb geen idd.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:29

Ik heb ook een paard gehad die verbening had van het hoefkraakbeen. Maar dan aan alle 4 de benen. Toen ik haar kocht had ze het aan 1 been. De diagnose was toen dat ze erg geschikt was al recreatiepaard. Na 2 jaar werd ze regelmatig kreupel. Weer foto's laten maken. Toen was het aan alle benen mis. Op een gegeven moment had ze zo een pijn dat ze op 3 benen de wei door hinkte. Toen hebben wij besloten haar in te laten slapen.

Niet zo een leuk verhaal dus. Hoop dat het bij jou paard minder erg is. Sterkte ermee!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:22

Bij ons heeft een merrie ook verbening aan de hoefkraakbeenderen. Je kunt op de site van hoofcare hier veel info over vinden

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:21

Misschien dan toch een idee om haar (alleen nog) als fokmerrie in te zetten en niet als rijdpony.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:47

de takken van de verbening zijn zelfs bij de kroonrand te voelen bij mijn paard, al heel lang, net zolang als de arthrose.
Aangenomen wordt dat harde ondergrond de boosdoener is (komt namelijk veel voor bij tuigpaarden) Bij uitgebreide verbening zoals bij die van mij kan de gang wat korter worden.
Tegenwoordig komt het voor dat ze het gedeeltelijk operatief verwijderen. Het vooraanzicht van de foto op hoofcare is een foto van mijn paard. De takken beperken de bewegingsvrijheid van de hoef. Als een paard last heeft van de verbening kan een (tijdelijk) balkijzertje uitkomst bieden (die van mij heeft overigens geen balkijzer)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:17

Ja om eerlijk te zijn vind ik een shetlander ook geen pony om serieus mee te rijden.
Jullie zijn wel niet te zwaar maar wel degelijk te lang en het isdan heel moeilijk om normaal evenwicht te bewaren voor zo´n kleintje en dat is gewoon slecht voor een pony, verkeerder belasting ed...
Gooi dan het roer om en ga eens wat meer aan mennen denken, en minder rijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:55

Afgelopen half jaar heb ik er 3x op gezeten, dus dat kan het probleem niet zijn. Al mijn pony's (op Dennis na) lopen meer met kleine kinderen en voor de wagen dan dat ik er zelf op rij.

Op Hoofcare(en in het boek) staat wel wat het is. Maar weinig over wat er wel nog kan en wat er niet nog kan, hoe het zich kan/gaat ontwikkelen.
En dat is vooral waar ik benieuwd naar ben. Wat kan ik nog met mijn pony, word het vaak erger of niet, wat kan ik doen om haar zo goed mogelijk te houden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:48

Jeetje wat vervelend he, heb er helaas ook geene rvaring in. Sterkte

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:16

Kan niemand mij meer info geven?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:25

Hoi, Mijn paard heeft ook verbening van hoefkraakbeenderen. heeft het al een tijd (bult duidelijk te voelen en te zien), maar hij heeft er nooit last van gehad tot afgelopen zomer. Toen werd hij onregelmatig. Nu loopt hij nog niet goed. We hebben ook fotoos laten maken en daar is de verbening erg goed op te zien. Er zit zelfs een breuk in.
Hij heeft beslag gehad met een zooltje en siliconen opvulling (schokdemping) maar daar ging hij alleen maar slechter door lopen. Nu staat hij sinds vrijdag op kunstof ijzers. In het land loopt hij wel lekker soepel moet ik zeggen. Heb hem verder nog niet getest in de bak vanwege overlijden van onze stalhouder.
Zie mijn onderschrift, ik heb een weblog gemaakt over alles wat ik met mijn paard heb meegemaakt etc.
Volgens mij is het per paard verschikllend wat voor soort beslag er wel zou aanslaan. Als jou pony goed loopt na verdoving van de voet zou zij ook nog een kandidaat kunnen zijn voor zenuwsnede maar als je er toch niet op rijdt zou ik dat niet doen.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:05

Mijn oude paardje heeft het aan 2 voorbenen gehad. Maar met speciale ijzers heeft ze het nog 12 jaar volgehouden voordat ze overleed aan iets anders op 26 jarige leeftijd.

Af en toe liep ze kreupel maar meestal liep ze goed. Ik heb haar niet meer zwaar belast maar een buitenrit in rustug stap en draf of dressuurrijden is nooit een probleem geweest.