Zeer onrustig op stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bleuberta

Zeer onrustig op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 11:03

Mijn veulen van dikke 5 maanden, is super onrustig op stal.
Hij staat met een ander veulen van zijn leeftijd op de wei (bijna hele dagen) en dat gaat super.
Hij hecht zich wel ontzettend aan het andere veulen, maar in de wei loopt hij er ook wel van weg.
Maar zo gauw hij op stal komt begint het hij gaat heen en weer lopen, het is GEEN WEVEN....
Hij kan geen contact maken met andere paarden hij kan ze wel zien en horen, we zitten er over te denken om wel een luik te maken dat ze ook contact kunnen hebben.
Zo gauw je de stal in komt word hij boos, het is hem dus ook niet om de aandacht te doen.
Wie o wie heeft hier een oplossing voor???!!!???

BleikjA

Re: Zeer onrustig op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:10

Ik weet niet hoe groot hij is en hoe groot de stal is anders zou je ze samen kunnen zetten.

Eigenlijk is het wel logisch dat een paard onrustig kan zijn op stal want paarden zijn vluchtdieren en in zo'n stal kunnen ze geen kant op....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:46

Ik zou je willen adviseren je veulen niet op stal te zetten.
Lekker in de opfok, of buiten met kameraadjes.
Een veulen hoort niet op stal.
Tenzij het een geschikte groepsstal is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:21

ik zou er absoluut mee bezig gaan dat hij met andere paarden komt, liefst in een groep met andere leeftijden erin dus niet alleen met veulens.
ergens bij een stalling waar paarden komen en gaan, zo leert hij wat sneller dat paarden die weg gaan ook weer terug komen.

is wel duidelijk dat dit dus een zeer slim dier is en erg gevoelig, beetje mee uitkijken voor het bepaalde dingen gaat aanleren die je er weer heel moeilijk uit krijgt.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:17

Heel snel in de opfok, met leeftijdsgenootjes en lekker laten spelen en van elkaar leren.

Gaat dat niet dan op zijn minst bij zijn weidegenootje laten, dat is heel belangrijk!!!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:15

Inderdaad niet op stal zetten!

Als het echt niet anders kan, probeer dan een grote stal te vinden waar hij/zij eventueel met een ander veulen in kan staan.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:36

Helaas moet mijn veulen verplicht na een operatie op stal staan, ik heb het voor haar zo leuk mogelijk gemaakt. Heb een box van 5 x 4, ze staat in gezelschap van een shetveulentje, ze krijgt ipv 2 x per dag biks, nu 4 x per dag biks, ze heeft konstant hooi ter beschikking, en ik heb veilige speeltjes in haar stal. Misschien is dat ook een tip voor jou. Heb een voerbal (normaal voor de hond) met biks, daar is ze uren zoet mee, verstop stukjes peen in diverse hoekjes. Ze is nu 6 maanden en staat lekker rustig. Als er een paard voorbij komt, hinnekt ze uiteraard maar gaat daarna weer rustig verder waar ze mee bezig was.

ik hoop dat je hier wat mee kan?

groetjes angelique

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:53

Idd, zoals hier eerder gezet is.. buiten laten staan of met een ander paardje/veulen/pony op stal zetten waar hij goed mee op kan schieten.

Is een opfokstal niets voor jouw veulen?

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:04

Opfok is geen optie...
Hij staat heel de dag in de wei tot ongeveer 22:00.
HIj krijgt verder meerdere malen per dag eten (brok, muesli, slobber en zoveel hooi als hij wil)
Hij heeft speelgoed in zijn stal liggen, en op da advies zet ik hem niet samen met in 1 stal met het andere veulen.... Misschien wel bij langs elkaar met een tussenschot dat ze toch wat contact kuinnen hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:14

Zorg er idd in ieder geval voor dat je veulen contact kan maken met een ander paard. Een luik of nog beter een tussenschot kan een goede optie zijn. Zijn er geen bij jou op stal geen stallen waar de voorkant (half) open is, zodat de veulens contact met elkaar kunnen maken?

Waarom wil de DA de veulens niet samen op stal?

Nog beter is de hele dag buiten...