Wobbler syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Wobbler syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:39

Heeft er iemand ervaring met het Wobbler syndroom? Zo ja, in welke mate en hoe is dat afgelopen? Ik heb namelijk een jaarling die dit heeft (ernstig). Bedankt alvast voor de reacties.

Mist

Re: Wobbler syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:42

Bij mij in de buurt staat een shet die dat heeft, het beestje is nu een jaar of 7-8 en zo te zien gaat het redelijk (beter als een paar jaar geleden iig, toen stond ie te wankelen op zijn benen)
Er zijn overigens theorieen die wobblers in verband brengen met een tekort (in het gras) aan Selenium.
Ik zou met de DA overleggen of je dit bij kunt voeren (niet zonder begeleiding doen !- Selenium is een supplement waarbij teveel schadelijk is !)

edit: je voert toch geen graszaadhooi he ? (engels ray ?)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:54

Dit paardje is al in zo'n ernstig stadium dat er niet veel meer oplossingen zijn...hij staat wel nog recht maar kan bv. niet meer op wei, moet op stal blijven want hij zal door het geen orientatie hebben kunnen over de kop gaan. Hij heeft niet gereageerd op de medicatie...
Een operatie kost om en bij 4500 euro en zal in dit geval waarschijnlijk geen zekerheid geven dat het een rijpaard wordt...ik moet dus een hele moeilijke beslissing maken maar op dit moment zijn de DA het er over eens dat inslapen het beste is...
Daarom wilde ik weten of er mensen zijn die ook dit meegemaakt hebben met hun paardje.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:05

Mist schreef:
edit: je voert toch geen graszaadhooi he ? (engels ray ?)

Nee, dat voer ik niet, maar in welke mate is dat gevaarlijk??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:37

Smoske schreef:
ik moet dus een hele moeilijke beslissing maken maar op dit moment zijn de DA het er over eens dat inslapen het beste is...

Oh god Smoske, wat een vreselijk besluit om te moeten nemen ! Heel, heel veel sterkte hiermee ...

Mist: ben nu ook wel benieuwd. Wat is de link tussen Engels raai en Wobbler?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:11

geen link....alleen wel dezelfde symptomen als er een teveel aan B-Lolitrem in zit ! (een schimmel die kunstmatig toegevoegd wordt aan graszaadhooi om te voorkomen dat de plant ziek wordt-genetisch gemanipuleerd hooi dus)

Hoe is de diagnose gesteld Smoske ?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:21

Je bedoelt hoe de dierenarts die conclusie gesteld heeft? meer dan 1 DA laten komen, zelfde conclusie.
Zijn bewegingen bekeken enzo. Hij is wankel, geen evenwicht, geen coördinatie. Medicatie gehad, niet gewerkt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:52

Maar zijn er dan bloedtesten e.d. geweest ? als ik jou was zou ik eens naar de bosdreef bellen ( www.bosdreef.be ) dit is een heel vooruitstrevende kliniek ( zij hebben ook als 1 van de 20 dierenklinieken ter wereld een MRI scan apparaat- om een voorbeeld te geven) een belletje kan geen kwaad toch ?

want als de diagnose alleen klinisch gesteld is kan het ook bv ataxie zijn (wat soms met manuele therapie te verhelpen is)

weet je wat hij voor medicatie precies gehad heeft ?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 22:01

Bedankt voor de link naar het ziekenhuis, een belletje kan zeker geen kwaad. Ik doe zowiezo verschillende telefoontjes gewoon om te zien wat de verschillende opinies zijn enzo. Maar over het algemeen zijn ze hetzelfde...en ook niet zo positief. Het lijkt toch iets te zijn waar in een ver gevorderd stadium niet veel meer aan te doen is...
Over ataxie hebben we het gehad (dat is het niet), tengevolge van het wobbler syndroom zou een paard bv. wel ataxie kunnen overhouden, daar zou in sommige situaties nog mee te leven zijn hé. De meeste paarden kunnen mits goede training bereden worden en zelfs in de wedstrijdsport uitgebracht kunnen worden maar in ons geval zal dat 'berijden' zelfs nooit haalbaar zijn zo blijkt het.
Het is moeilijk om precies te beschrijven hoe en wat. Maar als hij zijn stal uitkomt dan merk je al hoe moeilijk alles gaat.
Preciese medicatie weet ik niet...weet alleen dat het 2 spuiten waren, DA heeft het wel gezegd maar ben het kwijt.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:20

Een paar maanden geleden werd die diagnose ook bij mijn Zennie gesteld.
Hij was toen op een paar weken na 1 jaar.
Wij hebben van alles en nog wat geprobeerd,helaas mocht het niet baten en hebben we hem in laten slapen.
Ik kan er nog steeds niet zo goed over praten,doet nog zoveel pijn.
Als je meer wilt weten mag je me wel altijd pb-en.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:25

I ken één paard dat Wobbler had, dat is al jaren geleden en ik kan me niet echt de medische details herinneren maar ik weet nog wel dat dat paard niet te rijden was, helemaal knettergek, ik heb er ook vaak naastgelegen (helaas was het een handelstal waar we gewoon moesten doorrijden). Toen de stal overgenomen werd, is het paard naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Wel weet ik inderdaad dat verschillende dierenartsen ook soms verschillende diagnoses stellen en verschillende oplossingen voorstellen dus ik zou me inderdaad nog een beetje oriënteren bij een ander. Succes met beslissen!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:55

EvaSuzanne schreef:
I ken één paard dat Wobbler had, dat is al jaren geleden en ik kan me niet echt de medische details herinneren maar ik weet nog wel dat dat paard niet te rijden was, helemaal knettergek, ik heb er ook vaak naastgelegen (helaas was het een handelstal waar we gewoon moesten doorrijden). Toen de stal overgenomen werd, is het paard naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Wel weet ik inderdaad dat verschillende dierenartsen ook soms verschillende diagnoses stellen en verschillende oplossingen voorstellen dus ik zou me inderdaad nog een beetje oriënteren bij een ander. Succes met beslissen!

Een paard met Wobbler zou tijdens het rijden zelfs gewoon kunnen omvallen 'als' hij nog te berijden is. Indien mijn jaarling mits een speciale training e.d. nog tot 'beweging' in staat was zou ik al erg blij zijn maar het arme dier kan nog niet eens meer fatsoenlijk wenden. Dan sleept zijn achterbeen nog na...
Dierenartsen zijn het inderdaad niet altijd eens, bij ons hebben ze tot nu toe wel al dezelfde diagnose gesteld met hetzelfde besluit. Dat maakt het ook moeilijk omdat je opeens de klap krijgt van: het is echt ernstig...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:09

Ik weet (jammer genoeg) hoe jij je voelt. Ik heb mn zelfgefokte jaarling (Ziorgio) begin dit jaar moeten laten inslapen. Niet als gevolg van Wobbler maar ook zijn problemen waren heel groot. Ziorgio kon niet meer in de benen komen agv het vastliggen in een voerhek tijdens de opfok. We hebben van alles geprobeerd, maar de kans dat hij nog een paardwaardig bestaan zou hebben was nihil.
Als ik het goed begrijp, heeft jou jaarling ook nog heel weinig toekomstmogelijkheden. Zelfs als recreatiepaard of weilandpaardje zijn er geen mogelijkheden. Dan vraag ik me ook af of een operatie wel voldoende soelaas zou bieden. Hoe moeilijk het ook is, ik denk dat je moet besluiten afscheid van hem te nemen (houden van is ook laten gaan). Natuurlijk weet ik dat dat heel moeilijk is en zoals Pipi al schreef doet het mij ook nog altijd heel veel pijn, maar ik weet dat ik voor Ziorg de juiste beslissing heb genomen.
Heel veel sterkte toegewenst.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:36

Alani schreef:
Ik weet (jammer genoeg) hoe jij je voelt. Ik heb mn zelfgefokte jaarling (Ziorgio) begin dit jaar moeten laten inslapen. Niet als gevolg van Wobbler maar ook zijn problemen waren heel groot. Ziorgio kon niet meer in de benen komen agv het vastliggen in een voerhek tijdens de opfok. We hebben van alles geprobeerd, maar de kans dat hij nog een paardwaardig bestaan zou hebben was nihil.
Als ik het goed begrijp, heeft jou jaarling ook nog heel weinig toekomstmogelijkheden. Zelfs als recreatiepaard of weilandpaardje zijn er geen mogelijkheden. Dan vraag ik me ook af of een operatie wel voldoende soelaas zou bieden. Hoe moeilijk het ook is, ik denk dat je moet besluiten afscheid van hem te nemen (houden van is ook laten gaan). Natuurlijk weet ik dat dat heel moeilijk is en zoals Pipi al schreef doet het mij ook nog altijd heel veel pijn, maar ik weet dat ik voor Ziorg de juiste beslissing heb genomen.
Heel veel sterkte toegewenst.

Wat erg van je paardje....

Het is inderdaad wat je zegt: van zodra een paard geen paardwaardig bestaan meer kan hebben moet er iets beslist worden...

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 14:00

En je weet zeker dat het het Wobbler Syndroom is?!
Fred heeft ook dezelfde symptomen gehad, maar dit was een
beschadeging in het ruggemerg.

Gister is de fysio weer geweest en inmiddels mogen (en moeten )
we fiks aan de overgangen rijden, zowel stap, draf als galop!

Zie zijn topic;
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=438555&hilit=

Ik wens je heel veel sterkte met alles!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 23:15

Volgens de verschillende DA was het zeker wobbler.
Gizmo is deze avond ingeslapen omdat zijn toestand zodanig verergerde...hij kon geen 10 meter van de ene stal naar de andere lopen, hij viel tegen de boxmuren aan. Het was vreselijk om aan te zien...hij is rustig ingeslapen en zag er heel mooi uit. Hoe moeilijk het ook was om dit besluit te nemen, diep in mezelf weet ik dat het voor hem het beste is...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:22

Ik heb een paard met ataxie waarvan de mate van ataxie wisselend is. Bij hem hangt alles samen met de hoeveelheid spieren die hij heeft. Je kunt altijd proberen door middel van spieropbouw het paard beter in evenwicht te krijgen...

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:45

ja ik zit ook met een probleem anderhalfjarige wat hier behoorlijk oplijkt allemaal...het gedonder begon bij mij in het voorjaar in zn ruime box liggen niet meer op kunnen staan etc....na lang wikken en wegen heb ik hem bij een boer in de buurt op het land gedaan...hij was zodanig zwaar gekneust dat hij min 1 mnd onregelmatig tegen kreupel aan heeft gelopen...ook moest hij wennen van en halve dag buiten 24 uur per dag buiten lopen... gelukkig is hij zo lief... dat je er alles mee kunt doen...de mijne is te hard gegroeit net zo groot als mams...hij loopt ook als een dronkaard om zo maar te zeggen,hij kan alleen stap en paar sprongetjes galop...draven kan hij nog niet...hij is zeer speels glanzende vacht goed in de spieren en zie er zo verder geen pijn aan. heb ook div DA erbij gehad met allemaal een ander verhaal...hopelijk komt de mijne weer goed al zou het dan een gezelschaps buitenrit paardje worden...ik knok ervoor...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:13

@RGerrits: is er een DA wat Wobbler erin zag?

Op wei zullen de symptomen minder naar voren komen (die van mij trok ook maar 1 been toen) omdat ze toch constant bewegen. Maar als je ze dan in een box zet zie je hoe de toestand werkelijk is. Gizmo moest meteen van de wei een maand zijn box in. Op minder dan 3 weken tijd was zijn toestand al verslechterd, de laastste week was het heel erg.
Krijgt jouw veulen een bepaalde behandeling? Als ik jouw was zou ik toch nog eens verder blijven graan. Het is immers niet normaal dat niet kan draven...Ik kan me voorstellen dat het voor jouw heel vervelend is om in de onzekerheid te zitten over hem omdat DA een verschillende mening geven. Bij mij waren de opinies hetzelfde...dat scheelt.
Voor mij hoefde Gizmo geen toppaard te worden, als hij al gewoon lekker op wei kon was ik blij maar dat was zelfs niet mogelijk. Daarom heb ik het knokken opgegeven...hoe hard dat ook klinkt, het was voor het paardje het beste.

Succes met jouw veulen, ik hoop voor je dat alles goed komt!!!!!!!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:12

wij hebben 3 jaar geleden ook onze jaarlinghengst moeten afgeven, erstige wobbler...

sterkte smoske, maar dit was het enige juiste wat je kon doen..

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:47

ja maar hij is weer mega hard gegroeid ben er vandaag zelf even geweest dan kan ik zelf namelijk verschil zien...ik laat hem voor alsnog niet afmaken omdat de conclusie nog steeds niet goed getrokken is...ik ga maandag contact opnemen met een nieuwe praktijk om bloed af te laten tappen en te laten controleren op virussen etc...ik zal jullie hiervan op de hoogte houden...zit zelf al ruim 25 jaar in de paarden/ponys en heb dit nog nooit meegemaakt...dus ben gewoon weg aan het uitzoeken of ik de juiste man op de juiste plek kan krijgen toch erg belangrijk vindt ik

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 22:02

@RGerrits: Natuurlijk moet je zekerheid over hetgeen je paardje mankeert. Ik zou ook niet zomaar ervoor kiezen om hem te laten inslapen als je geen duidelijkheid hebt. Bij mijn hengstje was het echt voor de DA duidelijk. Voorheen had ik ook nog nooit over Wobbler gehoord. Maar een te snelle groei kan dit wel veroorzaken. (wil je niet ongerust maken maar je kan voor alle zekerheid dit eens navragen) Met een bloedonderzoek kan je niet zien of hij bv. Wobbler heeft (wel een vitamine E peiling) maar het is inderdaad een goed idee om je paardje op allerhande virussen te laten testen. Zoals ik je al zei liep Gizmo op wei gewoon 'mank' met een been maar de DA zag vrij snel wel al in dat er meer aan de hand was. Misschien kan je hem eens terug op stal halen (dag en nacht, ook niet even buiten) en kijken hoe zijn lichaam hierop reageert. Bij mijn paardje werd het toen pas overduidelijk dat het ernstig werd...
Zoals ik al zei: succes ermee en ik duim voor je!
T zou inderdaad fijn zijn om te weten hoe het afloopt.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:32

Paarden krijgen vaak te snel de stempel "Wobbler" op zich.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:40

heb de mijne laten onderzoeken, hij heeft geen ataxie en ook geen wobbler syndroom het zit in 1 achterbeen...waar ik fotos van moet laten maken iets met zn knie...dus valt gelukkig mee...of die knie moet erger zijn dan verwacht...idd conclusie word altijd te snel getrokken...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 09:03

Wat fijn voor je dat je nu wat meer weet, en met de foto's zal het nog duidelijker worden.
Ik hoop voor je paardje dat het niet te ernstig is en het binnenkort weer lekker kan rondrennen op wei!!!