zijn voorbodes van koliek te herkennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

zijn voorbodes van koliek te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:10

Sinds gisteren en ook vandaag viel mij op dat de mestballen harder en donkerder van kleur zijn. Normaal zijn ze smeuig en vallen ze snel uit elkaar. Kan dit een voorbode zijn van een mogelijke koliek? Er is niets veranderd in zijn voer. Overdag staat hij op de paddock en krijgt hij smorgens en tussen de middag hooi.

Smiddags rijd ik hem en hij wordt op regelmatige tijden gevoerd. Krijgt 4 x per dag hooi. Soms drinkt hij heel weinig, maar dan ziet zijn mest er normaal uit.


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:15

dit is geen voorbode van koliek hoor. als het plotseling heel dun is, heb je kans dat hij koliek krijgt. Mestballen moeten juist stevig en donker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 06:48

Waar ik mij een beetje zorgen over maak is zandkoliek. De mestballen zijn flink kompakt, je kunt ze in 2én breken en normaal vielen ze uitelkaar als ze nog vers waren. Ik heb er eentje in een glas met water gedaan, wel moeilijk te zien hoor, met zoveel vezeltjes erin, toch zag ik na enkele uren dat er heel fijn zand in zat.

Het hooi bevat momenteel zoveel stof, fijn zand, vaak maak ik dat nat, maar dat vindt hij niet zo lekker. Ik heb najaarshooi van vorig jaar, is het normaal dat het zo vrezelijk stoffig is?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:51

Hooi winnen is een kunst. Kwestie van veel aandacht er aan schenken. Bij ons wordt het hooi vaak even geschud als het op het land ligt. Tweede snee gras is prima hooi. Door vaak het hooi te schudden voorkom je teveel zand in het hooi. Zorg dus altijd dat je 1ste kwaliteit hooi koopt.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 09:57

Vergeet ik nog iets te zeggen. Er zit inderdaad teveel zand in de mestbal zoals ik uit je verhaal kan waarnemen.Ik zie ook vaak op paardenbedrijven dat ze de plakken hooi zo in de box bij de paarden gooien. Helemaal verkeerd, eerst een plak hooi uitschudden buiten de box, scheelt ook al weer een hoop zand en stof en je hebt beter inzicht ivm schimmelplekken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:05

Ik schut het altijd goed uit, maar blijft een stofbende, ben daardoor blij dat hij buiten kan eten, zeker met wat wind erbij.

1e kwaliteit hooi, is denk ik moeilijk te krijgen hoor, gaat altijd naar de vaste klantjes. Zo op het oog zie ik het niet, en weet ook niet of het 2e snee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:12

Ik schut het altijd goed uit, maar blijft een stofbende, ben daardoor blij dat hij buiten kan eten, zeker met wat wind erbij.

1e kwaliteit hooi, is denk ik moeilijk te krijgen hoor, gaat altijd naar de vaste klantjes. Zo op het oog zie ik het niet, en weet ook niet of het 2e snee is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faniek, GrapeshotBot, M1994, Nicole288, senna21 en 24 bezoekers