Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal->

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal->

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:58

Ik heb een probleem met mijn paard waar hij duidelijk behandeling voor nodig heeft maar waar ik nog niet uit ben welke behandelmethode mij de juiste lijkt en waar ik aan wil beginnen.

Ik zal eerst eens uitleggen waar mijn paard last van heeft.

Sinds augustus dit jaar sta ik op een nieuwe stal waar ik fanatiek ben gaan rijden en privé les heb.
Voorheen reed ik nooit echt fanatiek dressuur en had ik wel verenigingslessen maar daar leerde ik niet zoveel en zo snel als nu met de privé lessen.
Nu stuiten we dus op een probleem dat wanneer ik mijn paard in de rechtergalop op de volte rij hij na een tijdje over springt naar de linkergalop met een klein bokje. Nou reed ik hem voorheen nooit er door heen in galop en nu dus wel, hij loopt nu dus in galop netjes in aanleuning maar zodra ik in de rechtergalop de volte inzet gaat hij protesteren en springt dus over. In eerste instantie wilde we proberen om het aan te kijken want misschien had hij er gewoon moeite mee en deed hij stout.
Nu bleef hij het nog steeds doen in die rechter galop en ik had het vermoeden dat er meer achter zat dan zomaar stout doen. Mijn instructrice was op vakantie en een oud stalgenoot kwam eens kijken bij mijn nieuwe stal. Tijdens het rijden zei zij dat ik hem in de rechtergalop eens iets schoudervoor moest vragen op de lange zijde, ik deed dat en meteen werd ik keihard in het zand gelanceerd, dit vond meneer echt niet grappig.
Nu was het voor mij duidelijk dat hij echt pijn heeft want het zit niet in het karakter van het paard om mij opzettelijk te lanceren. Hij moet dus nagekeken worden.
Hij heeft in het verleden een keer een ongelukje gehad in de paddock waarmee hij met zijn rechterflank tegen een hek aan gegaloppeerd was en hij heeft daar een tijdje last van gehad maar de dierenarts die ter plaatse kwam zei dat er alleen kneuzingen waren. Ik ben ook 2x met paard en al onderuit gegaan en dus zal het mij niet verbazen dat hij ergens hoog in zijn lijf (bekken, rug) een blokkade heeft en het dus bij die oefening erg pijn gaat doen.

Nu is het probleem dus welke therapie en welk onderzoek begin je mee?

Ik had in eerste instantie mijn kliniek gebeld waar ik altijd heen ga met mijn paard en dat is de uithof zelf. Die begon over dat ze hem gereden willen zien worden en dan beginnen met een kreupelheidonderzoek en zo stukje bij beetje van alles gaan onderzoeken, daar heb ik dus geen behoefte aan. Dan heb ik over een half jaar nog geen goed lopend paard.

Ik kan naar de kliniek van Woudenberg en daar met Gert-Jan een thermoscan laten doen en vervolgens aan de hand van de thermoscan gaan behandelen. Ik heb over Gert-Jan zeer goede dingen gehoord en van andere weer heel slechte dingen. Mensen die beweren dat zijn manier van paarden kraken absoluut niet de juiste is enz. enz. Mijn ervaring met kraken is dat ik het idee heb dat wanneer je daar aan begint je er nooit meer mee kan stoppen omdat ze altijd weer vast komen te zitten uiteindelijk. Ik hoor dus van verschillende mensen dat dat dus komt omdat Gert-Jan verkeerd kraakt.

Anderen adviseerde om met mijn paard naar Rodinde Hoogenraad te gaan. Zij schijnt erg goed te zijn met manuele therapie, ikzelf denk dat mijn paard daar het meest mee geholpen is. Ik lees op bokt verschillende meningen en verhalen over haar. Net als met Gert-Jan eigenlijk en zo zal er bij elke DA wel goede en slechte tamtam zijn. Ik las hier op bokt ook over ene Steffi die ook erg goed schijnt te zijn, wat zijn haar kosten? Ik weet inmiddels over Rodinde dat het je portomonee leegzuigt, wat opzich niet uitmaakt wanneer ze echt de beste is.

Fysiotherapie is ook een optie maar ik weet niet of het in zijn spieren zit. Mijn persoonlijke gevoel zegt nog steeds de bekken/rug.

Zweverige dingen zoals homeopathie en acupunctuur geloof ik niet zo in maar als het werkt dan is alles welkom.

Adviezen?? Mensen die hetzelfde probleem herkennen en het al hebben verholpen??

Abercrombie

Re: Probleem met paard, welke behandeling?????? Lang verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:59

In een van de filmpjes in mijn topic filmpjes en stils Cielito @ work kan je hem zien bokken in de rechter galop. Wat opzich onschuldig leek lijkt er nu op dat hij toch echt wel pijn heeft.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:16

Wat je ook besluit, zorg dat er iemand naar hem kijkt die in ieder geval dierenarts is. Als het puur een verschoven wervel of iets dergelijks is kun je genoeg hebben aan een goede osteopaat, maar in dit geval weet je dus niet wat er precies aan de hand is.

Steffi staat goed bekend en Rodinde ook. In tegenstelling tot wat anderen hier beweren vind ik Rodinde niet duur, Steffi valt volgens mij ook wel mee hoor.

Op de filmpjes lijkt me wel duidelijk te zien, o.a. aan de onrustige staart, dat je paard ergens last van heeft. Zeker verstandig om daar naar te laten kijken. Zelf heb ik vorig jaar mijn rug gebroken na een rodeoactie van een paard dat last van haar eierstokken had....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:40

bij rodinde kun je beter wegblijven
een vriendin van mij haar paard is dood door haar (was ook nog een erg duur paard)
en ik ken nog iemand die vertelde dat ie 2 dode dravers had door haar

ik kan je osteopaath Peter van den Einde aanraden
hij heeft bij ons al veel problemen opgelost
laat ook eens naar je zadel kijken bij van Triest in meppel

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:41

Weet jij de kosten van Steffi en van Rodinde??

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:23

Ik ben met mijn paard 3 keer bij Rodinde geweest en in totaal een kleine 400 euro kwijt. Dat is inclusief: kreupelheidsonderzoek, sedering, manuele therapie om het bekken recht te zetten, banden inspuiten, accupunctuur en inspuiting in het kniegewricht. Tevens kreeg ik voor dit bedrag ook nog twee keer een doos Luffeel H mee tegen de hooikoorts die hierdoor ook verdwenen is.

Ik ben ook wel eens met een paard in Emmeloord geweest, prima kliniek, maar daar kwam ik na één bezoek al met een hogere rekening thuis dan na 3 bezoeken aan Rodinde.

Wat Steffi precies rekent weet ik niet, ik heb wel eens een bedrag gehoord van 130 euro voor een onderzoek. Daar zit dan misschien geen behandeling of medicijnen bij, maar dat weet ik niet zeker. PB Renske anders even.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:51

Toch zou ik in jouw geval eerst naar de Uithof gaan. Dan weet je in ieder geval zeker waar het probleem zich bevindt.
Het kan wel in de sprong of in het kniegewricht zitten, het is nu gokken. Bij zo'n lokale verdoving beginnen ze onderin en als het paard dan nog kreupelt gaan ze hoe langer hoe meer naar boven.

Zo'n onderzoek heb ik bij paardenkliniek de Veluwe laten doen. Hier is destijds uitgekomen waar het probleem zat. Kosten incl. maken van een foto: 125 euro. Met dit onderzoek zijn ze zeker 1,5 uur zoet geweest.
Maar ... en dat vind ik het belangrijkste: je weet dan precies waar het probleem zit.
Dat kan de alternatieve hoek jou niet zeggen.

Wat er dan ook uitkomt: beslis dan, maar niet andersom. Dat gaat je veel meer kosten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 17:42

Suzan1 schreef:
Toch zou ik in jouw geval eerst naar de Uithof gaan. Dan weet je in ieder geval zeker waar het probleem zich bevindt.
Het kan wel in de sprong of in het kniegewricht zitten, het is nu gokken. Bij zo'n lokale verdoving beginnen ze onderin en als het paard dan nog kreupelt gaan ze hoe langer hoe meer naar boven.

Zo'n onderzoek heb ik bij paardenkliniek de Veluwe laten doen. Hier is destijds uitgekomen waar het probleem zat. Kosten incl. maken van een foto: 125 euro. Met dit onderzoek zijn ze zeker 1,5 uur zoet geweest.
Maar ... en dat vind ik het belangrijkste: je weet dan precies waar het probleem zit.
Dat kan de alternatieve hoek jou niet zeggen.

Wat er dan ook uitkomt: beslis dan, maar niet andersom. Dat gaat je veel meer kosten.

Jij hebt niet goed gelezen, mijn paard is totaal niet kreupel dus uitverdoven zie ik het nut niet van..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:21

heb je hem als eens op het harde (dus stenen)op een volte laten lopen?

als jouw paard wel rad is op het harde kun je zelf ook nog proberen in een rulle bak in een volte laten lopen.

er zal toch iets zijn wat niet goed is, anders zou het rijtechnisch iets moeten zijn. In dat geval zou je een keer een andere instructeur kunnen vragen.

Als jouw paard lichamelijk wel goed is dan heeft ook andere geneeswijzes geen enkele zin. Hooguit je portemonnee wordt er erg dun van.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:58

Suzan1 schreef:

Als jouw paard lichamelijk wel goed is dan heeft ook andere geneeswijzes geen enkele zin. Hooguit je portemonnee wordt er erg dun van.

En wat wil je een ziek paard of een dunne portemonee en een weer fit paard??

Als ik het zo lees is haar paard lichamelijk niet goed en dat geeft ze ook aan.
Ze is er heel alert op en wacht niet totdat ie het helemaal niet meer doet of kreupel wordt...

80 % van de paarden aangeboden bij DA hebben pijn(vanuit een ver verleden of recent) , het is helaas niet zo dat alle 80% dat ook uit in kreupelheid, maar in andere signalen!
Het is aan de eigenaren van paarden om daar goed mee om te gaan.

Je zou voor een" twee in een DA" kunnen gaan zoals Steffi en Rodinde.
Die combineren beide behandelmethodes.

Veel wijsheid in je keuze toegewenst!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:27

Klinkt als een rugprobleem. Ik zou zeker een goede osteopaat erbij vragen

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:39

Citaat:
En wat wil je een ziek paard of een dunne portemonee en een weer fit paard??

je komt zeker uit de alternatieve hoek?
waarom de reguliere geneeswijze uitsluiten? denk je met lechner of pendelaar beter te weten?

Ik heb helemaal niks tegen alternatief of holistisch, daar kun je altijd nog naar toegaan als er niets uitkomt.

Heb het filmpje bekeken. Ik heb het akelige gevoel dat hier op de verkeerde manier wordt diepgereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:49

Gertjan is een prima veearts, dus die zal je goed kunnen helpen. Ook als hij vermoed dat het in een sprong of kniegewricht zit.

Echter denk ik ook dat het paard rijtechnisch gewoon vast zit, en dat je hem daar doorheen moet rijden. Als je jaren op een manier gereden hebt, kan het ook nog wel dik een jaar duren voor je hem weer netjes op twee teugels rechtgericht hebt lopen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:52

het kan ook heel goed aan je zadel liggen
9 van de 10 zadel liggen niet goed en veroorzaken veel pijn en ongemakken
alles wat een osteopaath dan verbeterd...
word dan meteen weer teniet gedaan door een slechtpassend zadel
zo blijf je aan de gang
is je zadel speciaal op maat gemaakt of is het een kant en klaar zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:02

Dat kan je wel zeggen Unamie. Maar hoe denk je dat die professionele ruiters het doen, die hebben vaak 2 zadels liggen die een medium boom hebben. En die liggen op alle paarden.

Die hebben ook geen last van rugproblemen. Tuurlijk hebben die vaak wel kwaliteitszadels op de rug liggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:15

Pipo schreef:
Dat kan je wel zeggen Unamie. Maar hoe denk je dat die professionele ruiters het doen, die hebben vaak 2 zadels liggen die een medium boom hebben. En die liggen op alle paarden.

Die hebben ook geen last van rugproblemen. Tuurlijk hebben die vaak wel kwaliteitszadels op de rug liggen.

de springpaarden met een goede gespierde rug moet je met een kaarsje zoeken weggevallen schoftspieren arm bespierde lendenen etc.
springruiters weten vaak van gekkigheid niet wat ze onder het zadel moeten leggen bontjes, gelpads, of allebei etc.
zolang het paard maar springt zal hun het een zorg wezen lijkt wel

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 07:18

Zadel is al een keer opgevult door Fugers, ik zou hem nog wel een keer kunnen laten komen om ook eens naar mijn dressuurzadel te laten kijken want die schuift naar mijn idee naar voren. Dan kan hij ook naar mijn springzadel kijken.
Zelf denk ik dus dat de kans groot is dat er een wervel oid scheef zit omdat hij meerdere malen rare schuivers en klappers gemaakt heeft.

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Steffi om te informeren wat zij ervan denkt en wat het gaat kosten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 07:19

unamie schreef:
Pipo schreef:

de springpaarden met een goede gespierde rug moet je met een kaarsje zoeken weggevallen schoftspieren arm bespierde lendenen etc.
springruiters weten vaak van gekkigheid niet wat ze onder het zadel moeten leggen bontjes, gelpads, of allebei etc.

Mijn paard is geen springpaard
Ik rij wel met een springzadel omdat ik al mijn hele leven op springzadels rijd en dat dus prettig vind maar de laatste keer dat ik met mijn paard gesprongen heb is veerrrrr te zoeken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:23

Dierenkliniek Kootwijkerbroek is een goede optie. Er zijn nl gewone dierenartsen, een fysiotherapeut en natuurlijk Schepers (kraker). Als je daar bent verwijzen ze je meteen door naar een collega na het reguliere onderzoek. Heb er goede ervaringen mee !!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:31

CielitoLindo schreef:
Zadel is al een keer opgevult door Fugers, ik zou hem nog wel een keer kunnen laten komen om ook eens naar mijn dressuurzadel te laten kijken want die schuift naar mijn idee naar voren. Dan kan hij ook naar mijn springzadel kijken.

veel zadelmakers proberen de problemen op te lossen door er meer of minder vulling te doen..zo krijg je een zadel dus nooit passend
er zijn maar weinig zadelmakers die een zadel helemaal uit elkaar halen
terwijl alleen dan een zadel goed passend krijgt

mijn KN zadel is aangepast naar mijn paard.. er zat een medium boom in (is maat 29/30) mijn paard heeft maat 33 dus mijn zadelmaker heeft de boom verbreed naar 33 ..echt duur is het niet (was 120 euro kwijt)
het zadel ligt als een huis..
maar ja... je moet er dan wel even voor naar van Triest in Meppel rijden
ik ben ook een hele dag kwijt (ik kom vanuit het westen) als ik daar naar toe ga
maar een andere zadelmaker komt echt niet meer aan mijn zadel

een leerling van hem (Tom van de brink) komt wel aan huis

je hebt trouwens wel een heel mooi zadel en hoofdstel

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:35

Een keer een afspraak maken bij een ostheopaat. Mijn paard gaat 1x per jaar preventief. Bij die van mij helpt het super, is meestal niet zo duur als andere methoden. (dierenarts enz). gemiddeld 60 euro ben je kwijt. En aan een ostheopaat is niks zweverigs aan.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:51

unamie schreef:
bij rodinde kun je beter wegblijven
een vriendin van mij haar paard is dood door haar (was ook nog een erg duur paard)
en ik ken nog iemand die vertelde dat ie 2 dode dravers had door haar

Gelukkig geloof ik niet alles wat ik lees. Je vriendin was er natuurlijk niet zelf bij..dan is het maar rodindes schuld. Maakt het dan ook nog verschil of het paard duur is of niet..een paard is een paard..toch?!

Rodinde komt hier al jaren,en ze doet goed werk.En echt duur is ze niet. En wij hebben geen dode paarden door haar

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:53

unamie schreef:
Pipo schreef:

AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHH (sommige mensen)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:10

lumikki schreef:

Gelukkig geloof ik niet alles wat ik lees. Je vriendin was er natuurlijk niet zelf bij..dan is het maar rodindes schuld.

natuurlijk was mijn vriendin er wel bij
er loopt momenteel zelfs een rechtzaak tegen rodinde over deze kwestie

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 08:47

Ik wacht nog op een antwoord van Steffi vd laarse.
Wat doet een Ostheopaat precies??