Hoeven na hoefbevangenheid (!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Hoeven na hoefbevangenheid (!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:33

Ivanka heeft van de zomer hoefbevangenheid opgelopen door te lang aan de nageboorte te hebben gestaan, gelukkig voor haar is ze snel hersteld en liep ze na een maand weer goed.
Ik heb haar sinds kort ook weer wat opgepakt met rijden en dat voelt ook allemaal goed, ze loopt helemaal zuiver en ze heeft er ook echt weer zin in.

Waar ik me zorgen om blijf maken, zijn haar voorhoeven. Onder de kroonrand groeit het stijl naar beneden en daarna pas "normaal". Ik heb hierover ook al contact opgenomen met mijn eigen hoefsmid en met die van www.hoofcare.nl , maar het zit me allemaal nog steeds niet lekker .

Ik zal er foto's bij plaatsen:
Afbeelding
(Scheur in de hoef is nu even niet belangrijk, daar is al het een en ander aan gedaan )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier is duidelijk te zien wat ik bedoel:
Afbeelding

Dit kan toch niet zo door blijven groeien?

Angela

Re: Hoeven na hoefbevangenheid (!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:53

Vraag het eens in de huiskamer bij de natuurlijk bekappers. Misschien weet daar iemand een antwoord (ik ben zelf ook regelmatig op dat forum, maar zoiets heb ik nog nooit gezien)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:56

mijn paard heeft ook zulke hoeven gehad naar haar hoefbevangenheid dit is nog niet eens zo erg ik heb het erger gezien je moet een goede hoefsmid hebben die er verstand van heeft en de hoeven corrigeerd dit duurt erg lang
Laatst bijgewerkt door Wesco op 27-09-05 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt

XoxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:04

De hoeven moeten regelmatig worden bekapt door een goede smid. Dat natuurlijk bekappen zou ik niet doen. Verder zou ik Biotine bijvoeren en de kroonrand regelmatig insmeren met laurierzalf en de hoeven dagelijks insmeren met hoefolie of eerst nat amken en dan invetten zodat de hoef goed elastisch blijft. Zo heb ik de hoeven van mijn bevangen paard weer gezond gekregen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:10

Het is normaal dat de hoeven er zo uitzien na een bevangenheid. Er komen een soort ringen op de hoeven. Dit gaat er ook weer uitgroeien, maar voordat het er helemaal uit is, dat kan wel anderhalf jaar duren.
Laat hem gewoon goed bekappen en evt. speciaal beslag eronder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:59

Dat de hoef vanuit de kroonrand recht naar beneden groeit, is goed!

Waarschijnlijk heb je nu een soort van "eendenbek".
Belangrijk is om de eendebek aan de onderkant eraf te vijlen. Dit verminder de spanning op de hoef, waardoor hij niet verder kan scheuren.

Je moet een rechte lijn vanuit de haargrens zien te krijgen, nu heb je daar een "bocht" in.

Ik zie niet goed op de foto wat er verder aan de hand is. Is er een kroonrand beschadiging? Daar kun je vrij weinig aan doen.

Een gezonde hoef doet er normaal gesproken een jaar over om opnieuw te groeien.
In het gunstigste geval heb je over een jaar een gezonde hoef.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:29

Deze hoeven zijn van onze Andalusische fokmerrie. Zij is in november en ik mei bevangen geweest. Ze heeft 4 x 30 min. in het land gestaan en dat was al te voor de merrie. In november was ze ook bevangen door iets te rijk hooi. Ze is echt super gevoelig voor eiwitten.

Afbeelding

Je ziet dat de groei van de hoef rommelig is. Je ziet ook de deuk.

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet duidelijk het verschil tussen de linker en de slechtere rechter hoef. De geluf van de linker is bijna dicht en de rechter is nog vrij wijdt.

Een goede smid heb je nodig en op tijd bekappen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:27

Ik hou dit topic goed in de gaten, Joey heeft net zulke hoeven als Ivanka, de HS zegt dat het de goede kant op gaat, dat het er uit moet groeien, maar toch. Ik kan wel duidelijk zien dat er nu wel een stuk "goede" hoef weer aan het groeien is vanaf de kroonrand.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:05

Je bent een jaar zoet voordat de hoef weer een beetje normaal is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 18:37

Wat vinden jullie regelmatig bekappen? Iedere 8 weken? Of meer?

Antheman, dat was juist het probleem, dat de hoef naar beneden groeit vanaf de kroonrand . Dat vind ik niet normaal.. Maar dit stuk blijft dus recht naar beneden staan en hoef die na dit stuk komt, groeit weer de normale kant op? Pff.. ik heb hier geen verstand van!

Is een hoefsmid van www.hoofcare.nl aan te raden? Die weet er wel veel van...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:06

regelmatig bekappen is bij iedereen anders als je vind dat je paard zijn hoeven te lang worden dan moet je de hoefsmid bellen en er goed op letten dat haar hoeven niet gaan afbrokkelen de hoefsmeden van hoofcare zijn goed maar volgens mij komen hun niet aan huis dus dan zul je daar naar toe moeten maar als je eigen smid goed is waarom dan een andere hoefsmid nemen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:53

Ik zou om de 14 dagen bekappen.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:47

Tinne schreef:
Wat vinden jullie regelmatig bekappen? Iedere 8 weken? Of meer?

Antheman, dat was juist het probleem, dat de hoef naar beneden groeit vanaf de kroonrand . Dat vind ik niet normaal.. Maar dit stuk blijft dus recht naar beneden staan en hoef die na dit stuk komt, groeit weer de normale kant op? Pff.. ik heb hier geen verstand van!

Is een hoefsmid van www.hoofcare.nl aan te raden? Die weet er wel veel van...

het stuk onder de kroonrand is normaal. het stuk na de knik daaronder is waar de witte lijn verbreed is en de hoefwand dus geen goede verbinding meer heeft met het hoefbeen.

ik zou ook om de 14 dagen bekappen. bij een (ex)hoefbevangen paard groeien de verzenen sneller dan de toon. dat moet dus regelmatig gecorrigeerd worden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:41

Mee eens: het stuk onder de kroonrand is normaal. Daar zit de hoefwand aan het hoefbeen vast, daaronder niet. De hoek van de nieuwe aangroei is stijl, omdat het hoefbeen eigenlijk door de hoefcapsule gezakt is. De punt van het hoefbeen wijst dus eigenlijk naar beneden. Omdat de nieuwe groei aan het hoefbeen vast zit, wijst deze ook naar beneden (moeilijk uit te leggen). Het is dus zaak om het losgelaten deel steeds goed te verwijderen, zodat het niet langer aan de voet "trekt" en de nieuwe groei de kans krijgt tot de grond uit te groeien. Vooral aan de toon is dat belangrijk. Als het hoefbeen weer een goede positie aanneemt, zal ook de hoek van de nieuwe uitgroei weer normaal worden. Het is wel belangrijk de hielen laag te houden en de toon kort om de juiste positie van het hoefbeen in de hoefcapsule te bevorderen. De hielen moeten laag gehouden worden en de toon relatief kort totdat de nieuwe aangroei de grond heeft bereikt.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:58

ik ben nu een jaar verder na de bevangenheid van mijn pony en de hoefsmid komt nog steeds iedere vier weken om te bekappen. De hoef ziet er ook zo uit, maar natuurlijk verder naar beneden doorgegroeid.

Pas op met de hielen te kort maken en de toon te lang laten (Mac zegt gelukkig ook de toon kort). Mijn (toen al) chronisch hoefbevangen pony is vorig jaar weer acuut bevangen geraakt nadat hij door iemand bekapt was die een bepaalde methode erop nahield (welke weet ik niet meer). Deze man heeft, zonder mij hierover te informeren, de mooi stijle hoeven van mijn pony in 1 keer veranderd in Sidoniaschoenen. Hielen er helemaal af, toon lang en als geheel plat. Binnen 2 dagen was hij weer acuut hoefbevangen. Gelukkig gaat het nu al een jaar goed, zelfs van het voorjaar niet acuut geweest. Met de begeleiding van een goede hoefsmid is het goed mogelijk.

Succes nog.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:48

Ik kreeg een pb dat ik wartaal uitsla . Mijn excuses . Even proberen eea te verduidelijken met wat plaatjes.

Een roentgenfoto van een gezonde voet ziet er zo uit:
Afbeelding
Het hoefbeentje staat parallel met de grond en de hoefwand (witte stipjes) loopt parallel met het hoefbeentje. De hele contour van de hoef past precies om het hoefbeentje heen, als een soort "schoen". Dit is de hoefcapsule waar ik het over had. De hoefcapsule zit met een soort klittenband om het hoefbeen heen. Als een paard hoefbevangen is, laat dit klittenband los en zakt het paard eigenlijk letterlijk door zijn hoeven. Dat ziet er op een roentgenfoto zo uit:
Afbeelding
Als je vanuit deze foto verder redeneert, wordt het duidelijk waarom de hielen naar beneden moeten. Worden de hielen hoog gehouden, dan promoot je de verkeerde positie van het hoefbeen en zal de hoef niet kunnen herstellen.

De hoefgroei komt van boven uit, vergelijkbaar met de nagels van je vingers. De nieuwe groei die je ziet bij Ivanka is dus het deel wat van bovenuit weer vastzit met gezond klittenband. Alles daaronder heeft losgelaten en wat eenmaal los zit, komt niet meer vast te zitten. Net als een losse nagel, doet het zeer als een losse nagel steeds de grond raakt. Daarom is het ook zaak om de voorkant van de voet kort te houden, zodat het paard zijn voet goed kan afwikkelen.

Van de buitenkant ziet een extreem hoefbevangen hoef er zo uit:
Afbeelding De witte ingetekende lijntjes is wat de hoef zou moeten zijn.

Wat je dus met de manier van bekappen wilt bereiken is het volgende:
Afbeelding
Dit promoot de juiste stand van het hoefbeen en zorgt ervoor dat er niet meer aan de witte lijn (het klittenband) wordt getrokken.

Ik hoop dat dit eea verduidelijkt. Maar misschien heb ik het nu wel nog ingewikkelder gemaakt ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:59

Handig zo met die plaatjes! (ja, ik lees mee ) Super uitgelegd zo Mac! Alleen een vraagje, ik las ergens (geen idee meer waar!) dat het hoefbeen gewoon geheel vast zit aan de hoefwand? En niet alleen van boven? Hoe zit dat nou, of ga ik nu te off topic?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:04

jeddah schreef:
Handig zo met die plaatjes! (ja, ik lees mee ) Super uitgelegd zo Mac! Alleen een vraagje, ik las ergens (geen idee meer waar!) dat het hoefbeen gewoon geheel vast zit aan de hoefwand? En niet alleen van boven? Hoe zit dat nou, of ga ik nu te off topic?

Het hoort idd van boven naar onder helemaal vast te zitten. Als een paard hoefbevangen raakt of als de hoeven niet goed onderhouden worden, dan kan de verbinding los raken. Soms heel radicaal en compleet, soms alleen van onder uit (je ziet dan een "flare" in de hoef ipv een rechte hoefwand). Als een paard erg hoefbevangen is, heeft dus de hele verbinding losgelaten. Daar kun je niks aan doen en het moet dan van bovenuit aangroeien (net als een nagel).

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:09

Wauw, dankje Mac! Echt goed uitgelegd! (ik beken, ik was degene die gepb't had )

Ja, nu snap ik het echt! En nu snap ik ook waarom ze dan zo goed bijgehouden moet worden .

Op het plaatje van de "before en after" is het dus ook echt hoe bekapt zou moeten worden? Paard moet dus op de hiel komen te staan als ik het goed begrijp? Is dat ook echt duidelijk te zien dan?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:12

Thanks voor de uitleg Mac!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:42

Tinne schreef:
Op het plaatje van de "before en after" is het dus ook echt hoe bekapt zou moeten worden? Paard moet dus op de hiel komen te staan als ik het goed begrijp? Is dat ook echt duidelijk te zien dan?

Absoluut! Voor de juiste bekapping moet je een beetje voorstellingsvermogen hebben over wat er zich binnen in de voet afspeelt. Je moet als het ware door de hoef heen kunnen kijken om je voor te kunnen stellen wat de eigenlijke vorm van de voet zou moeten zijn. De zool en de nieuwe groei geven je de beste clues. Als je het zeker wilt weten, kun je uiteraard een roentgenfoto laten maken. Te veel smeden/bekappers laten zich leiden door wat ze van buitenaf zien, maar dit is slechts een "omhulsel" dat nergens aan vast zit. Het omhulsel is niet meer te redden. Je moet toe naar het ondersteunen van de nieuwe groei die aan het hoefbeen vast zit.

Overigens ben ik geen voorstander van het al te radicaal bewerken van voeten om maar het juiste model te krijgen. Het paard probeert zelf zijn voeten te herstellen en het is zaak het paard dmv bekappen daar bij te helpen.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:08

Geweldige uitleg Helamaal duidelijk!!!

Ik ga mee met de adviezen die hierboven al geschreven zijn.

Mijn ponny is vorig jaar bevangen geweest. Ik zie nu pas dat er verbetering optreedt.
Ik laat haar op aanraden van mijn hoefsmit elke 6 weken bekappen en sinds kort ook weer beslaan omdat we veel op de weg rijden. Liever had ik nog even gewacht met het beslaan maar als ze geen beweging krijgt groeit ze helemaal dicht!!!!
Nu kan ze samen met mijn andere paard de weg weer op. Want beweging is ook goed!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 14:22

Beweging is zeker goed, maar dat krijgt ze ook voldoende .

Is er nog iets wat ik kan doen voor haar, iets bijvoeren wat goed is voor de hoeven? (geen biotine graag, want dat duurt me eigenlijk te lang ).

Ik was blij dat ze weer goed liep, maar eigenlijk is dat nog maar het begin van het hele verhaal denk ik...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:33

je kunt bij de paardendrogist speciale kruiden (Laminaze) kopen. of kijk bij www.jordenshippo.nl. daar hebben ze ook kruiden voor hoefbevangen. of ex-hoefbevangen paarden.

als je mij vraagt, is dat hoofdzakelijk goed voor jezelf omdat je dan het idee hebt er wat aan te doen. goed en vaak bekappen is veel belangrijker.

ik voer mijn ex hoefbevangen merrie voornamelijk goed hooi en heel weinig müsli (1/2 schepje). omdat bij haar de onderliggende oorzaak waarschijnlijk cushing syndroom is geef ik als supplement "Hormonise" van Jordens Hippo. dit heeft als nog bijwerking dat haar zuurpruimenhumeur helemaal verdwenen is en ze veel vriendelijker is geworden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:41

Mac heeft het al super uitgelegt

Alleen wat ik me afvroeg, die eerste 2 fotos zijn van de beide voorvoeten?
De hoef met het 'bruine' been is beter en staat ook beter op zn hielen, maar die andere voet (met witte been) staat te hoog op zijn hielen. Dat zie je ook op die foto waarbij je de onderkant van die hoef ziet. De hakken zijn te hoog en schuin gaan staan...

Voor de rest vindt ik de hoeven er niet eens zo slecht uitzien, ik persoonlijk zou de hoef meer afronden...

En over hoevaak je moet bekappen, hangt ervan af.. Mijn paard doe ik elke week, want ze staat op de paddock zonder harde ondergrond waardoor ze anders teveel op de hoefwand loopt. Zij is ook heel erg gevoelig voor bevangenheid en haar hoeven zijn nu perfect en willen we dus ook graag zo houden.
Ze krijgt alleen hooi/kuil en soms een klein beetje meusli (1 handje) gras en krachtvoer mag ze absoluut niet, dat is ze zo aan de bevangenheid.

Aan smeerseltjes en supplementen zou ik niet beginnen, een overdosis aan bepaalde vitaminen veroorzaakt soms hetzelfde of zelfd nog ergere dingen dan een tekort. Smeerseltjes sluiten de hoef juist af, en dan maak je het meestal juist slecht.
Ook niet teveel uitkrabben, doordat je het uitkrabt kan je weefsel beschadigen waardoor bacterien juist naar binnen kunnen en je rotstraal of andere ongein kan veroorzaken... Maak de hoeven dan gewoon schoon met een borstel en water.