*wie heeft er ervaring met kanker bij paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

*wie heeft er ervaring met kanker bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 17:04

Hoi,
ik heb een bijna 6-jarige Fjordenruin, sinds een jaartje heeft hij een pukkel op zijn neus, er zit geen haar op.
Ik laat hem iedere keer nakijken als hij ingeënt wordt, maar de dierenarts zegt dat het niks is, maar als hij groter wordt of veranderd moet ik hem wel na laten kijken.
Nu ben ik toch van plan om zijn pukkel na te laten kijken en een stukje weefsel ervan na te laten kijken.
Mijn vorige paard, ook een Fjord, is ook afgemaakt omdat hij kanker had.
Hij was ook 5.
Alleen bij mijn vorige Fjord was van buitenaf niks te zien, alleen dat hij mager werd.
In de kliniek in Utrecht zijn ze er pas achter gekomen wat hij had toen hij niet meer leefde.
Ze hebben nl. sectie verricht en het bleek dat het op de buitenkant van zijn maag zat, dus niet te zien.
Hij had ook uitzaaïngen en diverse bloedingen.
Misschien begrijpen jullie nu wel dat ik me toch zorgen maak over mijn Fjord, misschien stel ik me wel aan maar toch..
Graag tips en ideeën...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 19:44

Een paard bij ons op vereniging had/heeft kanker. Een gezwel op zijn bil, dat eens in de zoveel tijd weg gehaald moet worden. Ze krijgen het dus niet helemaal weg zodat het niet meer aangroeid, maar kunnen het zo onder controle houden. Of er uitzaaiingen zijn is niet te zien, maar zolang het zo goed blijft gaan, gaan ze zo door.
Er is dus nog wel hoop, ook als het kwaadaardig blijkt te zijn. Succes.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:48

een paardje bij ons op stal heeft eerst verschillende zwelllingen gehad op zijn neus/lip gedeelte is weg gehaald.. daar heeft ze geen last meer van,nu had ze laatst een tranend oog... leek eerst op ontstoken traanbuis maar wat bleek nou,zat er een bult aan de binnenkant van het ooglid.. was dus ook kanker.. nu hebben ze het oog eruit gehaald..dus nu heeft ze nog maar 1 oog.. heel zielig... Verdrietig

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:16

Het kan ook gewoon een soort wratje zijn hoor. Je zegt dat het er al heel lang zit en niet groter wordt? Dan valt het waarschijnlijk allemaal wel mee. Gewoon in de gaten houden of het idd niet groter wordt.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 21:52

Hij heeft op zijn ooglid ook een pukkeltje, maar die valt minder op omdat er haar op zit.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 11:47

misschien is het wel "goede" kanker. een pony van vroeger bij ons had het ook en het kon geen kwaad! klinkt raar maar deze kanker had totaal nergens invloed op! het scheen vaker bij schimmels voor te komen Verward hij mocht alleen later als hij in moest slapen(niet voor die kanker) niet naar de slager.

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 13:30

ik heb mijn paard 1 maart j.l. moeten laten inslapen vanwege kanker (melanomen) Zie de topics over Didi. Wees er op tijd bij, dan is er misschien wat aan toe doen....

Olly

Berichten: 109
Geregistreerd: 29-07-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:35

Gewoon nog eens naar laten kijken door de DA en een stukje weefsel af laten nemen. Dit is echt niet goed voor je gemoedsrust. Kan me gezien je ervaring echt voorstellen dat het je toch bezig blijft houden. Gewoon zo snel mogelijk regelen. Zal hoogstwaarschijnlijk helemaal niets aan de hand zijn, maar je hebt dan iig zekerheid.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:33

mijn oude bijrijdpaardje alex heeft kanker....

we hebben vorige week te horen gekregen dat hij waarschijnlijk de zomer niet haalt.

ondanks dat ik hem niet meer doe vind ik het heel erg voor hem.
hij had al een poos een gezwel op zijn geslachtsdeel en ik zijn eigenaar al paar keer verteld en nou was ie open gebarsten, gelukkig naar buiten maar de kans is groot dat ie naar binnen open barst en dan.... is het slaap zacht Alex.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:34

mijn oude bijrijdpaardje alex heeft kanker....

we hebben vorige week te horen gekregen dat hij waarschijnlijk de zomer niet haalt.

ondanks dat ik hem niet meer doe vind ik het heel erg voor hem.
hij had al een poos een gezwel op zijn geslachtsdeel en ik zijn eigenaar al paar keer verteld en nou was ie open gebarsten, gelukkig naar buiten maar de kans is groot dat ie naar binnen open barst en dan.... is het slaap zacht Alex.

dus als je iets niet vertrouwd, altijd de va bellen!