Hoefbevangen, hoe opbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hoefbevangen, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:17

Angel is 2,5 week geleden hoefbevangen geraakt aan alle 4 haar benen. Zomaar uit het niets op een kaal stuk weiland, de VA en ik staan voor een raadsel.

Ze staat nu in de paddock op zand. Sinds een week staat ze weer een uurtje per dag op het (niet al de dikke) gras.
Vorige week donderdag was ik met haar bij de VA om te enten en die zei dat het er goed uit zag en dat ze rustig op mocht gaan bouwen. Ze heeft afgelopen week 2x een half uurtje met een klein kindje er op rond gestapt. Prachtig vond ze dit om te doen. Vandaag zeurde ze dat ze steeds wou draven. Ze draaf en galopeerd in de padock ook weer uit zich zelf. Ze loopt 99% goed.

Gewoon weer rustig aan opbouwen tot ze weer vol gereden kan worden. Of toch maar rustiger aan doen?
Ze geeft zelf aan dat ze graag wil werken. Als ik haar laat staan en een ander wel mee neem word ze helemaal sjago omdat ze ook aan het werk wil.

Xox

Re: Hoefbevangen, hoe opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:02

Bij hoefbevangenheid moet je heel voorzichtig opbouwen. pas op met het lopen op harde ondergronden. Hoefbevnageheid heeft meerdere oorzaken. Ook op een bijna kaal weiland kan een paard het worden door het hoge fructaan gehalte op dit moment in het gras. Ook zijn er tal van andere oorzaken.

je kunt je paardje ook helpen door het voeren van voedingssupllemetne zoals ijslands zeewier, biotine, vit. E + selleen en een compleet voedingssuplment. Ook een mineralen blok is verstandig te geven. Een hoefbevnagenpaard heeft gebrek aan vitaminen, sporenelementen en mineralen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:24

Ze kreeg er wel voldoende goed hooi bij toen ze bevangen werd.

Ze krijgt zeewier en vitamine E+ selenium bij. Net als Pavo Aura koeken. Een mineralenblok heeft ze altijd ter beschikking.

Ze loopt op het moment alleen in de paddock en op het weiland(heb geen bak). Ze is zeker geen watje, maar geeft wel aan wanneer het haar zeer doet, dat hou ik dus ook goed in de gaten!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:09

Je kan heel goed zien als je paard last krijgt van de bevangenheid. Rondom de kogels is dan in de slagader een duidelijk pols te voelen. Ook zijn de hoeven dan warm. Dan is het echt oppassen geblazen. We hebben zelf een chronisch bevangen paard die inmiddels gelukkig stabiel is. Maar je moet het zien als een uurwerk er hhoeft maar ergens een tandje scheef te zitten in het stofwisselingsappaaraat en je bent weer terug bij af. Als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:29

Wie heeft er nog meer tips voor het opbouwen en dingen waar ik op moet letten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:44

www.paardnatuurlijk.nl moet je even goed zoeken, het stuk over fructaan.

met name in het voor en najaar groeit gras onder ongunstige omstandigheden, het gaat fructaan aanmaken omdat de nachten koud zijn. Dit is gevaarlijk voor je paardje. Vooral KORT gras is gevaarlijk!!

Als je een bak of paddock hebt zou ik je paard daar in zetten en onbeperkt hooi geven. Als het zand nattig is is dat helemaal mooi!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 21:29

Ze staat al 2,5 week in een paddock met rond de waterbak een sompige zooi met onbeperkt hooi. Het enige nadeel is dat ze nu wat invalt waarschijnlijk omdat haar kind ook wel wat van haar vraagt, net als haar genezing.
Ze krijgt ook een beetje luzerne met extra vitamine er bij.

Ze staat af en toe een uurtje op het gras, op aanraden van de VA. En voor haar humeur(ze word strond sjago van het in de paddock staan en niet aan het werk mogen).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:29