Hoefbevangen, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Hoefbevangen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:30

Mijn merrie is 99 % zeker hoefbevangen. Waardoor dit ontstaan is geen idee, haar voer(waar ze het al een jaar goed op doet) is niet verranderd, haar werk ook niet(ze stond net een paar dagen stil omdat ze net niet regelmatig liep, maar ze staat wel vaker een paar dagen stil).
Hier het verhaal tot nu toe:
viewtopic.php?f=3&t=459445

Maar ja, wat nu? Ik heb er nog niet eerder mee te maken gehad dus ik heb verder echt geen idee.

Hoe lang houd die pijn aan?
Wat zijn de concequenties voor het veulen wat er in zit(ze is ong 2,5 maand drachtig)?
Wat kan ik doen om het wat voor haar te verlichten?
Is met haar lopen goed, of juist niet?

Ze staat al in de zandpaddock waar een deel rond de waterbak natgespoten is zodat ze zo vaak mogelijk in nat zand staat(de hele padock nat spuiten is niet te doen, dus gewoon hopen op een beetje regen). Hierbij krijgt ze ook al diverse medicijnen (wat door chaos toen de VA hier was een beetje langs me heen gegaan is wat het exact allemaal is).

__Marloes__

Re: Hoefbevangen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:13

Ik heb een pb gestuurd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:43

Ik had een muilkorf voor mijn pony gekocht en haar op het land gezet. Dat wordt in de avond al weer nat en vochtig en blijft dan tot een 10 uur ook nat en redelijke koud. Ze kreeg niks te eten alleen een beetje stro voor de verveling. Die van mij was in de winter dus vandaar dat ze snachts wel op stal ging en overdag naar buiten met de muilkorf om.
Ik heb haar elke dag haar medicijnene gegeven. Pijn stillers vooral want heel erg veel meer is er niet aan te doen. Ze kreeg natuurlijk wel ontstekingsremmers. Ze heeft een zware hoefbevangenheid gehad, maar na 2 weken was ze eigenlijk zo goed als klaar. Dan ben je er natuurlijk nog lang niet, maar ze hing niet meer in de achterbenen en liep ook nauwelijks nog gevoelig op het harde.
Ik heb haar wel een vitamine boost gegegeven in de tijd dat ze niks of nauwelijks mocht eten. Het was winter, ze was net geschoren, dus ze was heel erg vatbaar voor andere dingen, plus dat er droes op stal was, waren er toen voor mij veel risico's

Als die van jou ook vrij weinig te eten krijgt, zou ik er over nadenken om ook in de paddock een muilkorf om te doen om zand eten te voorkomen.

Niens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:03

T spijt me zeer maar na 2 weken kan een paard NOOIT van hoefbevangenheid genezen zijn. D duurt toch zeker een jaar!! Hoefbevangenheid moet er uit groeien, dus moet je je paard ook niet in een modderbad oid zetten, dit remt de groei. Verder moet je m elke 3 weken laten bekappen, om het hoef te corrigeren en weer in normale stand te krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:11

hoefbevangen kunnen ze niet alleen vanwege voeding worden...

ook als een dier kreupel loopt en daardoor dan 1 voet meer belast kan het gebeuren, of door training op te harde bodem.

door baarmoeder ontsteking kan het ook komen, raar dat de jouwe t ineens krijgt nu ze drachtig is?

je kunt spoeciaal beslag aanvragen bij je hoefsmid om het een en ander te verlichten..
k weet wel dat biotine bijvoeren goed is om de hoefgroei te bevorderen.

je kunt lamicur halen en dit 2x daags geven( is van simicur)

ga even kijken op google met het woord hoefbevangen, je krijgt echt heel veel info dan...

succes!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:13

Ik zeg ook niet dat ze genezen is binnen 2 weken hoor, maar wel dat er heeeel erg veel verbetering in zat. Goed lezen dus voor je reageert want het is idd een lange weg geweest waar ze uiteindelijk ook niet meer van genezen is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 12:27

Ik begin as zaterdag zelf met een opleiding tot hoefsmid. Dan zal ik dit ook meteen aandragen . Ik heb op het moment zelf ook geen smid(een smid hier in de buurt krijgen is erg lastig, en als je alleen maar shetlanders heb eigenlijk onmogelijk), maar kan via mijn opleiding dan vast wel wat regelen.

Ik heb wel eens gehoord dat een drachtige merrie (bijna) niet hoefbevangen kan worden. Maar ja, ik heb natuurlijk weer een raar geval. Krijgt niet bijzonder veel te eten(heb alleen maar shetlanders en ben daar gewoon heel voorzichtig mee), is niet te dik, staat normaal op een kaal landje waar ze lang niet genoeg aan hebben.

Een vitamine stoot is een goede, ik heb nog zo'n spuit liggen, dat kan iig geen kwaad .

Ze krijgen in de padock hooi uit manden, ze krijgt dus nauwelijks(niet noemens waardig) zand binnen. Liksteen heeft ze wel. Haar medicijnen krijgt ze bij een handje luzerne omdat ik haar een brok of muslie wil geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:36

kreeg ze van te voren trouwens ook ergens medicatie voor?
soms kunnen ze het daar ook van krijgen,heeft te maken met afvalstoffen waardoor de doorbloeding in de hoeven dus verkeerd gaat..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:45

Had een heel verhaal getypt maar die is weg.

Kijk je wel uit met het voer?? Denk goed om de eiwitten die ze binnenkrijgen. Gras is helemaal vergif op het moment. Ze zal er altijd gevoelig voor blijven denk ik. Dus kijk ook vooruit. Iedereen is altijd bang voor het voorjaarsgras, maar kijk in het najaar en de winter ook uit omdat het gras dan erg veel suikers bevat die ook hoefbevangenheid in de hand kunnen werken.
Havens heeft een speciaal voer voor paarden die sober gevoerd moeten worden of die gevoelig zijn voor hbheid.

Die van mij was te dik en werd in een keer op een ander voer overgezet. Ze kreeg een snotneus en kreeg medicijnen, toen is het bij mij ook begonnen met de ellende. Gekke was dat die van mij het aan alle vier de benen had. Ze heeft soms niet hoe ze het had hoor en ze lag dan ook heel erg veel. Behalve als ze dus lekker buiten stond. Daar fleurde ze echt van op.

Tja lopen ik weet niet of het goed is. Ik heb het niet gedaan, gewoon omdat het te veel pijn deed. Maar het is wel goed voor de bloedsomloop en dat kan de ontsteking wel verminderen. Vraag is echter of je je paard het aan wil doen.

KLinkt misschien heel erg zielig maar ik heb mijn pony toen op een stand gezet, wel een ruime hoor. Met een hele grote laag stro er in. Die schopte ze steeds wel weer naar achter dus toen heb ik samen met mijn DA een paar kruiwagens stront van de mesthoop gehaald en die er onder gelegd en daar het verse stro op, beetje potstal idee. De boxen waren te groot enomdat ze al het stro heen en weer schopte stond ze niet zacht genoeg.
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de druk over de hele hoef verdeeld wordt, dus niet alleen maar op de zijkanten maar ook binnenin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:51

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:59

Had ik ook een vraagje ik hoop dat je het niet erg vind dat ik die hier stel.
Maar SAKKIA jij zei dat het ook kan als je eneens van voer verandert mijn paard staat nu dag en nacht op de wei en gaat dalijk oktober weer naar stal daar kan ze ook wel een paar uur per dag naar buiten,
ze krijgt daar dan weer gewoon brokke ,muesli en peen enzo dus geen gras kan dat ook kwaat denken jullie

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:27

Ja dat kan wel, ligt ook aan de eiwitten.
Hoefbevangen komt zo veel voor. Heb eens een paard gehad die kerngezond de trailer opging maar er zwaar bevangen weer afkwam. Hoe het kan weet ik niet.
Verandering van voor kan dus wel. Geen gras kan geen kwaad, maar bij het gras langzaam af en hetgeen wat je in de winter wil voeren langzaam op dan heb je de minste kans op problemen. Het kan namelijk ook koliek veroorzaken, dat plotseling overgaan om ander voer.
Sommige paarden hebben er geen last van en zullen er ook nooit last van krijgen, andere paarden staan direct bevangen. Je hebt natuurlijk ook een groter risico met een haflinger of ander koudbloed, daar moet je dus rekening mee houden

Je moet het proberen te voorkomen, dus als je weet dat jou paard er gevoelig voor kan zijn moet je gewoon iets voorzichtiger zijn.

angelaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:29

ze heeft het nog nooit gehad zover ik weet maar ga het voor gewoon voorzichtig opbouwen anders geef ik haar in de wei ook al een beetje mischien dat dan het kan voorkomen

ebbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:32

Mijn pony is ook hoefbevangen nu, maar zij is het 2x eerder geweest en dus heel gevoelig.
Ze staat nu op de paddock en krijgt niets anders dan droog hooi.
Ook geen appeltje of wortel geven want daar zitten suikers in die ze niet mogen hebben nu.
Ik heb er heel het jaar op gelet, het ging steeds goed tot ik nu een weekje op vakantie ben geweest...
Sterkte!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:25

Als je pony hoefbevangen is , kan het voor hem een grote verlichting van de pijn zijn als je hem op een natte bodem zet, bijvoorbeeld in nat zand.
Dit geeft tegendruk op de voeten.
Het beste kun je een hoek van de bak nathouden met water, maar zorg iig dat hij ook op het droge kan staan en liggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:51

Ze kreeg nog een medicijnen voor haar kreupeligheid(die ze al had) en haar snotneus. Dat heeft ze gister pas voor het eerst gehad. Ze loopt nu weer vrolijk wat op en neer in de padock. Ik probeer het rond de waterbak zo nat mogelijk te houden zodat ze er zo nu en dan door heen moet, maar met dit warme weer droogt het ook als een iditoot.
Ze is er eentje die redelijk wat voor nodig heeft om op gewicht te blijven, zeker als ze werkt. Ik zal nu echt op zoek moeten gaan naar wat zij wel en niet mag. Ze kreeg gewoon wat ze de rest van het jaar ook gehad heeft. Ik moet haar nu wel iets voeren om haar medicijnen te kunnen geven, ik probeer dit al zo veel mogelijk te beperken tot de boel op een broodje te smeren of wat eiwit arme muslie(echt maar 1 handje waardoor je meer poeder dan muslie heb ).

We hebben er nog een 'probleempje' bij thuis. Waarschijnlijk een virusje (die zij als eerste had, sinds gister liep ze met een echte snotneus). Een andere pony had dit ook, zelfs met lichte verhoging. Ik temperatuur nu alle pony's 2x per dag om er snel bij te zijn. Ze zijn er niet echt ziek van, maar lopen met een mega snotneus, zijn ietsje trager dan normaal en kunnen wat koorts hebben.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:01

Hoefbevangenheid kan ook worden veroorzaakt door een slechte weerstand. Ze heeft nu een virusje te pakken, misschien heeft het er wat mee te maken? Aan de andere kant kunnen bepaalde medicijnen de weerstand ondermijnen, dus als ze die gehad heeft voor de hoefbevangenheid, kan dat virus daar weer door komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 13:11

Ze is zondag hoefbevangen geworden en het virusje is pas dinsdag echt naar buiten gekomen(bij haar als eerst). Hier voor was ze gewoon nog helemaal gezond zonder tekenen dat ze niet zo lekker in haar vel zat.

Ze draafde net weer een stukje uit zich zelf en dat ging aardig. Alleen kreupeld ze voor duidelijk. Dat was al voor het weekeind zo, maar ziet er nu nog even heftiger uit met haar zere voeten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:35

Jeetje Cis ik lees het nu pas allemaal, wat een ellende zeg.
hoe gaat het nu met ze??
Geef ze maar een dikke knuf van me!