Volgende ochtend blijkt er nog een paard te zijn met dezelfde verschijnselen! Nu wordt serieus gedacht aan rhino. In de loop van dag valt er opeens een paard verlamt neer, dit paard had amper koorts gehad en had helemaal geen symptomen! VA behandelt hem maar gaaft hem niet veel overlevingskans. sAvonds loopt de hele manege vol met eigenaren en wordt er informatie gegeven over de ziekte en worden er regels opgesteld. Ondertussen is de VA weer gekomen om de zieke paarden te controleren. De eerste 2 met verschijnselen staan er nog redelijk goed bij en worden in ieder geval niet erger! De 3e is er echter zo erg aan toe dat er wordt besloten om hem in te laten slapen. Het is ondertussen bij iedereen goed doorgekomen dat we hier dus echt met de ergste vorm van rhino te maken te hebben!
Vandaag op de manege gekomen (die overigens nu voor alle niet paarde eigenaren gesloten is) lijkt het iets beter te gaan met de 1e 2 paarden maar is het gewoon afwachten.... Alle paarden worden nu behandeld met een soort asperine en bloedverdunners waardoor het virus minder goed bij de zenuwbanen moet kunnen komen, als ik het goed begrepen heb. We mogen allemaal een kwartiertje met onze paarden lopen en verder moet alles op stal blijven en vooral uit de buurt van de andere stalgebouwen blijven!
We hopen nu echt dat het bij dit ene paard blijft en dat de situatie zich gewoon stabiliseert. Alle paarden zijn in principe al besmet aangezien ze allemaal nauw contact met elkaar hebben en is het dus vooral afwachten wat er verder gebeurt! Het gevoel dat je gewoon zo machteloos bent en gewoon maar van dag tot dag moet kijken of je eigen paard nog wel goed staat en loopt is gewoon zo erg!
Zijn er hier meer mensen waar dit is geweest? En hoe is dat allemaal afgelopen? We hopen hier echt dat t bij dat ene paard blijft maar die angst dat t zo gebeurt kan zijn beheerst gewoon je hele dag!
Nou sorry voor het lange verhaal! Ik stop er maar gauw mee
Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. Hoop dat het snel over is nu er strenge maatregelen zijn genomen. Ik wens je heel veel sterkte
was net ook een klein stukje erover op TV Drenthe.