Pony stijf, warm, snotneus en wil niet lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Pony stijf, warm, snotneus en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:00

Ik werd vanmorgen gebeld door m'n zusje dat Angel niet lekker was. Ze wou helemaal niet lopen op het land, haar hele lichaam protesteerde. Ze had haar heel voorzichtig van het land gehaald en mij gebeld. Ik ben meteen naar huis gegaan en zij had haar inmiddels getempratuurd.

Ze voelde warm en zelfs een tikketje klam, maar had geen koorts(37,9 had ze). Ze was wel levendig, stond te bedelen om eten, dronk goed, maar bewegen deed echt pijn. Ze heeft ook een beetje een snotneus sinds gister.

De VA is er al bij geweest, maar voordat hij er was was ze uit zich zelf al flink opgeknapt. Ze heeft een pijnstiller gekregen die ong 24 uur moet werken(leuk injecties in de ader bij een schimmel, grote rode vlek ). Hij dacht aan licht spierbevangen of lichte koliek maar kon er verder niets over zeggen, gewoon even aan kijken. Ook ging hoefbevangen door zijn hoofd, maar dat dacht hij eigenlijk niet. Ze staat dag en nacht op het land, is niet te dik en krijgt hooi bij gevoerd. Ze heeft sinds woensdag niet meer gewerkt omdat ze net niet helemaal rad was(ik had dus eigenlijk morgen pas de VA daarvoor willen bellen).

Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ze strompeld nu rustig aan en nog steeds helemaal stijf het land over, maar is wel gewoon levendig. Dus maar even aan kijken hoe het gaat.

Mloui

Re: Pony stijf, warm, snotneus en wil niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:06

waarschijnlijk is ze inderdaad bevangen. Als je vooral zegt dat ze daarvoor al stil stond omdat ze niet helemaal rad is en dan enkele dagen daarna zo stijf, lijkt het me idd spierbevangenheid. Zet haal goed op een kaal stuk, geen krachtvoer, geen hooi, eigenlijk alleen stro. Zo knappen ze het snelste op! oja, zorg ervoor dat het een klein stukje is waar ze op staat, zodat ze niet teveel kan bewegen. Dat is slecht voor de spieren bij een bevangen paard!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 19:17

Ze heeft afgelopen dagen geen brok gehad, dat krijgen mijn pony's enkel als ze gewerkt hebben (het zijn shetlanders, die hebben niet zo veel nodig). Ze staat nu op een kaal stuk land met een klein plukje oud hooi. Ze scharreld heel voorzichtig wat rond op het land. De VA adviseerde me haar gewoon op het land te houden omdat ze op stal zich alleen maar opwind en de tent af probeerd te breken(heb maar 1 box, ze staan normaal 24/7 zomer en winter op het land).

Die snotneus die ze heeft wijs ik een klein verkoudheidje voor aan. Ze is vorige week naar de keuring geweest en daarvoor is ze gewassen. Ze heeft daarna met een regendeken gelopen die een keer helemaal doorgelekt was bij haar schouder van de week. Dat is dus een klein koudje, dat zei de VA ook al.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:48

als ze zich zo druk maakt kan ze inderdaad beter op een kaal stuk land staan. Dat is dan minder belastend voor de spieren. Als ze het gewoon gewend is om buiten te staan zal ze ook geen gekke dingen doen natuurlijk!

Ik denk inderdaad dat de snotneus een verkoudheid is, staat los van het bevangen zijn. In elk geval veel sterkte met Angel! Hopelijk heeft ze over een dag of wat minder pijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:50

Zou best wel eens bevangen kunnen zijn, daar hoeft niet altijd een duidelijke oorzaak voor te zijn. Pas geleden zelf meegemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:54

denk ook spierbevangen, heb je haar snachts ook buiten, dan wel even een deken erop doen, is veel beter voor de spieren dat ze warm blijven
( zo heb ik t geleerd hoor, neem me niet kwalijk als dit niet klopt..)

ik heb een merrie gehad die het ook uit niets kreeg, veel beterschap ermee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:39

Ze komt al weer flink in haar vacht, en dekentjes vind ze een ramp, dus ik laat het wel zo. Het is mooi weer, als het nu regende en waaide had ik er wel een deken op gegooit.

De pijnstillers doen hun werk, ze loopt wat kwieker. Het lijkt tenminste op lopen, want vanmiddag was het echt strompelen. Morgenochtend maar weer verder kijken. Heb de VA van de week toch nog weer nodig om de hele boel te enten, en heb er nog een al een goeie week kreupel staan(werd donderdag beter, dus toch maar geen VA gebeld, gister werd het weer slechter dus wou de VA morgen bellen).

Ik vond haar niet koliekerig, daar was ze te vrolijk en levendig voor. Ze had echt duidelijk overal pijn met bewegen. Hoefbevangen volgens mij ook niet, het zit echt overal, dat is normaal gesproken toch meer alleen voor.

Ik ben benieuwd wat ze doet als de pijnstillers uit gewerkt zijn. Dit zijn niet echt bevordelijke dingen voor haar toekomstige veulen(ze is nu ong 2,5 maand drachtig).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:48

Klinkt mij ook een beetje in de oren als licht spierbevangen. Misschien kun je haar wat ander voer met een wat hogere dosis Selenium/vitamine E voeren? (kentuky Lite van Havens of wat merriebrok) Is er ook een bloedmonster genomen? Daar is spierbevangenheid makkelijk in te controleren. Hoeft nog niet eens zo heel uitgebreid onderzocht worden. Vaak doet een kuurtje Neutradex dan wonderen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 23:02

Ze kreeg altijd PAVO Basic+, maar alleen na werk. Ik heb net van de week Havens Draversbrok gehaald omdat mijn pony's allemaal eigenlijk niet genoeg hadden aan die Pavo. Zij heeft hier overigens nog niets van gehad omdat ze dus al kreupel was van de week.

We hebben hier nog een pot vitamine E+Selenium staan, kan je dat ook gewoon als extra over het voer heen geven? (wij hebben het toen via de VA gekregen voor een van de andere pony's, maar zag later dat je het zowat overal kan krijgen, dus neem aan dat het wel redelijk algemeen gebruikt word)

Er is nog geen bloedmonster genomen. Wel uitebreid naar haar longen en dergelijke geluisterd. Het 'jammere' is dat ze er eigenlijk best goed bij stond toen de VA er eindelijk was. Op het moment dat ik hun belde stond ze zelfs helemaal te wankelen.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:23

vitamine e met selenium bijvoeren. Je kan ook mussclefit van PAVO gaan voeren . Dit is om je paard door de spierbevangeheid heen te helpen. ( heb ik gedaan)

Het klinkt naar mijn idee ook als spierbevangenheid. Ik heb ook een spierbevangen fjord. dwz ze is het geweest en net pas weer hersteld.
Ik voer dagelijks vitamnine E met seleium.

succes. als je vragen hebt... PB me maar

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:45

Als je paard spierbevangen is is dat met bloedonderzoek te zien... Dus in geval van twijfel kun je dat laten onderzoeken... Weet je in ieder geval of het dat wel of niet is.... Als bevangen, denk eraan, weinig voeren!! en zo min mogelijk bewegen, tot haar bloed weer goed is... Als niet spierbevangen, tja dan wordt het verhaal misschien anders.... Dus als na het weekeind nog stijf, misschien bloed laten prikken..... Ook een paard dat al stil stond kan spier bevangen worden, en ook een paard dat gewoon elke dag gebruikt wordt......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:19

Gister ging het de hele dag redelijk tot gister avond. Maar niet zo slecht om direct de VA te bellen. Vanmorgen maar wel weer meteen de VA gebeld.....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:11

De VA gaat nu uit van hoefbevangenheid. Ze heeft nog een spuit, ontstekingsremmers en een ander poedertje gekregen. Wat precies allemaal weet ik niet omdat ik ook m'n hoofd bij het enten van al mijn pony's en het kreupelheids onderzoek van Dennis had. Kwestie van ff afwachten.

Ze staat nu maar voor de zekerheid helemaal niet meer op het korte gras maar in de paddock en heb een deel van de paddock nat gespoten zodat ze naar de waterbak door nat zand moet.

Ik moet haar nu wel wat bij voeren om haar medicijnen naar binnen te krijgen(handje luzerne + handje eiwit arme muslie). Ze krijgt ook nog de vitamine E + Selenium voor de zekerheid er bij. De VA zei dat het in dit geval iig geen kwaad kan.