***dringend*** 4 warme hoeven???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

***dringend*** 4 warme hoeven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 00:02

mijn paardje is vandaag lekker naar buiten geweest, waar ze ook vaker komt.
alleen dit keertje met een pony die bijna nooit in de wei komt, die natuurlijk ging rennen en verder alles behalve rustig doen deed, dat werkt natuurlijk aanstekelijk en mijn paardje en de andere pony en paard deden ook mee, dat is het enigste bijzondere dat er vandaag gebeurd is.

kheb haar op stal gedaan nadat ik haar verzorgd had (Hydrocortiderm op de staart (dat was trouwens ook de 1e keer) en teer op de onderkant van de hoeven als behandeling voor de rotstraal waar ik al een tijdje mee bezig ben, benen drooggemaakt en ondertussen even een zweetdekentje op om op te drogen) en vanavond toen ik ff terug kwam, omdat we er toch langs kwamen, om de hoeven even te doen (uitkrabben dus) aangezien teer nogal kleeft en dat er dan van alles aan blijft kleven (staat op krullen en als dat er in blijft zitten is dat natuurlijk niet ten beste van de rotstraal) waren ineens alle 4 de hoeven warm, dat was even voor 8 uur.
toen ik vanavond op de terugweg er weer langs ging om te kijken wat betreft de hoeven (na half 10) waren ze nog warm.
de benen ook een beetje (daar heb ik voor de tijd niet opgelet aangezien alles nogal snel moest), niet ontzettend warm maar wel iets warmer dan normaal, de hoeven zelf waren behoorlijk warmer dan normaal.

hoe kan dat ineens, waar ligt het aan, wat moet je er tegen doen en wat vooral niet?

Hellup, vertrouw het helemaal niet en als het morgen nog steeds zo is, bel ik meteen de Da (voor de 3e keer in korte tijd, 1e keer check up, inentingen had de Da niet bij zich, dus daarvoor is hij de 2e keer geweest, dat was vorige week maandag en vandaag Hydrocortiderm opgehaald en dan zou dit dan de 3e keer worden dat hij moet komen, daar zullen mijn ouders blij mee zijn Schijnheilig , nl rekening is van de vorige 2 keren nog niet binnen net als ook van het Hydrocortiderm en ook nog eens de voorrijkosten van de bezoeken, pfff).
wordt volgens mij nog eens een hele dure tijd (ook de hoefsmid is weer langs geweest en moet zeer snel weer door de rotstraal die mn paardje heeft) Lips are sealed Lips are sealed .

ze krijgt trouwens de laatste tijd minder beweging door ziekte, maar ze kreeg altijd van mijzelf brokken als ik had gereden, als ze geen intensieve beweging gehad heeft (longeren of rijden oid) krijgt ze dus minder dan als ze wel intensieve beweging heeft gehad.
aan Maandagziekte denk ik dus niet echt.
of ze kreupel loopt weet ik nog niet, iig niet toen ze uit de wei kwam, maar daar kom ik morgen wel achter.

wie weet wat het wel kan zijn???


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:10

Ik gelof dat je je niet zo heel druk hierom hoeft te maken. Tuurlijk, als je echt twijfel hebt, moet je de dierenarts bellen...maar dit kan het ook verklaren:

De hoeven zijn alle 4 wat warmer dan normaal....het is wel HEEL toevallig als je paard zich aan alle 4 hoeven heeft geblesseerd! Lijkt me erg onwaarschijnlijk...
Ik denk dat de lichaamstemparatuur van je pony wat hoger is geweest dan anders. dat kan komen door de extra inspanning, maar ook omdat gister een warme dag is geweest...

De hoeven mogen niet HEET zijn, maar wat warm is best wel normaal. Ik denk dat je de pony vandaag heel mischien met wat stalbenen kunt aantreffen, vanwege de racerij de dag ervoor. Ik zou het dan even stappen op de harde ondergrond en een dagje rustig aan doen. Maar je kan het zeker een dagje of twee afwachten, waarschijnlik zal het wel meevallen....

Toch, ben jij er niet geust op, zo via internet kan niemand zien wat e werkelijk aan de hand is, ben jij er dus niet gerust op, bel dan de dierenarts.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 17:35

vandaag had Chriss (mijn paardje dus) nog steeds de hoeven warm, nouja, nu 3 hoeven (lv ra la) en de andere hoef (rv dus) totaal niet, die was zeer koud, zeker vergeleken bij die anderen, benen ook nog steeds een beetje warm, het zint mij niet echt, maar ze is niet kreupel.

en wat betreft de hoeven, heet (is trouwens ook moeilijk te peilen, wat heet warmer, zeer warm of heet en vanuit welke ogen) waren ze niet echt, maar het verschil in temperatuur was zeer duidelijk te merken en dat het niet normaal was ook.
ze had ook niks dikker, ook geen stalbenen dus.
heb even met haar op het harde gestapt en een klein stukje gedraafd om te zien of ze kreupel liep, maar niet dus.
heb haar daarna de wei ingedaan, maar het zal vandaag niet zo'n gekkenboel worden aangezien ze er alleen met een rustig paard instaat.

de Da heb ik nog niet gebeld, vanavond als ik haar binnen zet, kijk ik er weer naar en als het morgen nog warm is, bel ik de Da wel, al is het alleen maar voor telefonisch advies.

weet nog niet of ik wel zal moeten afspuiten (heb ik tot nu toe nog niet gedaan, kon gister niet en vandaag ging ze de wei in en ze heeft rotstraal), want door het afspuiten kunnen de hoeven ook wel weer kouder gaan aanvoelen en is misschien het eigenlijke probleem nog niet weg.

als ik dan niet afspuit, heb ik nog een beetje een graadmeter.
maar aan de andere kant is het ook zo bekend dat het goed is.
wat moet ik doen?
de benen waren dus iets warmer dan normaal, maar daar maak ik me de meeste zorgen niet om, maar wel omdat de hoeven zo warm waren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, ComscoreBot, Dark7, Dido2316, Eloya, hagelslag, herr_balou, Ineke2, Jokonootje, Lipydo, NadjaNadja, OmgiliBot, Perros, Rubi_, Sababber, sinnekinne, SUSANNEx, Zeepsop en 64 bezoekers