Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

noby schreef:shila staat dag en nacht in het weiland. met slecht weer heeft ze een deken op.
zouden bandages tijdens het buitenrijden een goed idee zijn?
op deze manier heeft ze wat verstevigde benen.
maar ik weet niet of dit een goed idee is
amc schreef:noby schreef:shila staat dag en nacht in het weiland. met slecht weer heeft ze een deken op.
zouden bandages tijdens het buitenrijden een goed idee zijn?
op deze manier heeft ze wat verstevigde benen.
maar ik weet niet of dit een goed idee is
Ik zou haar benen 'naturel' houden.
Dan ben je er zeker van dat ze goed doorbloeden.
Blue_Star schreef:Ik heb een verzorgpaard met artrose.Lichte artrose in de rechtervoorkogel...Hij krijgt een kuur van drie spuiten Hyaluronzuur...
Hij heeft er geen last van en we doen nog alles zoals voorheen...
Springen,crossen,dressuur én buitenritten
Hij voelt zich heel goed,nog beter als voor de behandeling van de DA(hij zakte ook door zijn benen)en het liefste wat hij doet is crossen
oosterhoff schreef:Super dat jou paard alles nog kan maar je kan natuurlijk niet zien of het niet erger wordt daardoor. Mijn paard "kan" ook alles nog wel en ze doet niet liever dan sgw en springen maar ik neem haar maar voor haarzelf in bescherming. (misschien veranderen mijn gedachten daarover nog wel). Ik zou denken dat als je gewoon doorgaat met springen en crossen het wellicht toch erger wordt en dat wil ik mijn paard eigenlijk niet aandoen.
Het kan echter maar zo zijn dat als ze straks haar glucosamine krijgt en ander beslag en ze loopt super soepel en helemaal regelmatig dat ik dan toch stiekum probeer.......
Mag jij op advies van de veearts blijven springen? Of is daar niets over gezegd. Als dat zo zou zijn dan ga ik misschien nog wel een second oppinion aanvragen daar. Hoewel ik gelukkig in de positie ben dat ik ook een ander paard kan rijden en dan nu daar maar mee ga springen.
Kyona schreef:Belangrijk is dat je een paard met artrose goed instapt en uitstapt: vooral rechtuit op het harde werkt vaak goed. Buitenrijden kan je nog heel lang doen; bijv. dressuren in de bak met kleine wendingen is niet zo goed en dan krijgen ze meestal eerder last van kreupel lopen, omdat het te zware belasting is. Dit is mijn ervaring bij een paard met HKO en zware artrose. Als het in jouw geval lichte artrose is, zou ik gewoon lekker doorgaan met buitenrijden. Beweging is juist goed in dit geval en rust roest. Staat ze verder ook lekker in het land of los in de paddock? Als ze bijv. veel op stal staat kan je beter iedere dag met haar aan de gang (erop of af en toe wandelen) om haar zo soepel te houden.
Mist schreef:Kyona schreef:Belangrijk is dat je een paard met artrose goed instapt en uitstapt: vooral rechtuit op het harde werkt vaak goed. Buitenrijden kan je nog heel lang doen; bijv. dressuren in de bak met kleine wendingen is niet zo goed en dan krijgen ze meestal eerder last van kreupel lopen, omdat het te zware belasting is. Dit is mijn ervaring bij een paard met HKO en zware artrose. Als het in jouw geval lichte artrose is, zou ik gewoon lekker doorgaan met buitenrijden. Beweging is juist goed in dit geval en rust roest. Staat ze verder ook lekker in het land of los in de paddock? Als ze bijv. veel op stal staat kan je beter iedere dag met haar aan de gang (erop of af en toe wandelen) om haar zo soepel te houden.
Sluit me helemaal hierbij aan!
Springen is echter heel slecht bij een paard met arthrose, dat gaat de levensduur (en kwaliteit van leven) echt nadelig beinvloeden ! Dat is net zoiets als solliciteren naar een baan als dokwerker terwijl je een hernia hebt- zal even goed gaan, daarna krijg je de rekening !