wie heeft er ervaring met een paard met lichte atrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noby

wie heeft er ervaring met een paard met lichte atrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:51

hallo allemaal,
kort geleden heb ik eer 22jarig paard opgevangen met lichte atrose.
ze heeft altijd z2 dressuur gelopen en voordat ze bij mij kwam werd ze nog drie keer per week intensief gereden.
ik zelf rij haar 1 a 2 keer per week licht recreatief (buitenritjes in stap en af en toe een drafje)
hierbij rij ik zo min mogelijk op asvalt en zo veel mogelijk op gras.
het paard heeft er nog erg veel lol in om gereden te worden en wor dook narrig als ze niet gereden word.
ik vroeg me af wat ik het beste kon doen om alles voor haar zo aangenaam mogelijk te maken.
ik weet ook niet zo erg veel over atrose en of ze pijn hebben e.d
dus alles info en tips zijn welkom.

amc

Re: wie heeft er ervaring met een paard met lichte atrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:58

Heey
Ik denk dat je met een paard met LICHTE artrose nog best recreatief kunt rijden !
Mankt ze echt ?
Misschien haal je er best een DA bij voor een juiste beoordeling.
Een cortisonespuit helpt ook vaak maar dan wel alleen tijdelijk.
Als je paard graag gaat rijden lijkt het me ook niet zo dat ze echt pijn heeft.
Je kunt er volgens mij best ook nog mee galoperen.
Draf of galop , het is niet zooo een groot verschil
Ze is al best oud , en vele paarden hebben dit probleem

Groetjes
Myrthe

noby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:06

ze mankt niet echt ze loopt af en toe een beetje onregelmatig maar niet kreupel. ik ben niet zo voor spuiten e.d als ik merk dat ze echt pijn krijgt stop ik gewoon met rijden.
ze gallopeerd idd nog uit zichzelf ze is nog zo fris als een hoentje.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:11

Beweging is juist goed, mits geen zware arbeid. En je hebt veel supplementen de pijn kunnen verlichten.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:17

mijn pony glenda heeft ook artrose maar ze heeft wel een ''zwaardere'' vorm.
ze vond het altijd super om te lopen ( in de bossen crossen, zwemmen en springen enzo)
toen ze kreupel ging lopen zijn we naar de dierenarts geweest en die vertelde ons dat ze artrose had (fotos gemaakt en buig proeven enzo)
nou mag ze helemaal niet meer lopen onder het zadel dat is een echte 'straf voor de'r want ze vond het altijd super leuk...
je zag der echt gewoon veranderen van een strqalende pony met energie naar een lusteloze (of hoe je het zegt) pony. nou doe ik vrijheids-dressuur met haar en ze begint lanzaam aan weer ''plezier in der leventje'' te krijgen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:59

Veel bewegen en Glucosamine bijvoeren!
Dat helpt mijn atrose haf erg goed.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:04

Belangrijk is dat je een paard met artrose goed instapt en uitstapt: vooral rechtuit op het harde werkt vaak goed. Buitenrijden kan je nog heel lang doen; bijv. dressuren in de bak met kleine wendingen is niet zo goed en dan krijgen ze meestal eerder last van kreupel lopen, omdat het te zware belasting is. Dit is mijn ervaring bij een paard met HKO en zware artrose. Als het in jouw geval lichte artrose is, zou ik gewoon lekker doorgaan met buitenrijden. Beweging is juist goed in dit geval en rust roest. Staat ze verder ook lekker in het land of los in de paddock? Als ze bijv. veel op stal staat kan je beter iedere dag met haar aan de gang (erop of af en toe wandelen) om haar zo soepel te houden.

noby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 13:42

shila staat dag en nacht in het weiland. met slecht weer heeft ze een deken op.
zouden bandages tijdens het buitenrijden een goed idee zijn?
op deze manier heeft ze wat verstevigde benen.
maar ik weet niet of dit een goed idee is

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:53

wat houdt atrose nouprecies in waaraan merk je dat bij een paard/pony aan?kun je het ook zien...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:55

Zelf deed ik nooit bandages om, maar gewoon standaard peeskappen. Heb het idee dat de benen van bandages niet sterker worden.
Emaartje: kijk eens met de zoekfunctie (artrose). In het kort is het gewrichtsslijtage en dit uit zich in paarden die wat stijver zijn in het begin (beginstadium) tot onregelmatigheid/kreupelheid (erger gevorderd stadium).

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:27

Je kunt haar een middel geven dat de gewrichten en botten lekker smeert, dit is ook al door Antheman aangeraden bv. Cortaflex.

amc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:16

noby schreef:

Ik zou haar benen 'naturel' houden.
Dan ben je er zeker van dat ze goed doorbloeden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:57

peesbeschermers bieden geen enkele ondersteuning of bescherming voor de artrose. Pees zegt al genoeg!!! bescherming voor de pezen dus. Ik heb wel goed ervaring met bandages, maar je moet wel weten hoe je ze aanlegt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:21

Ik heb een verzorgpaard met artrose.Lichte artrose in de rechtervoorkogel...Hij krijgt een kuur van drie spuiten Hyaluronzuur...
Hij heeft er geen last van en we doen nog alles zoals voorheen...
Springen,crossen,dressuur én buitenritten
Hij voelt zich heel goed,nog beter als voor de behandeling van de DA(hij zakte ook door zijn benen)en het liefste wat hij doet is crossen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:24

amc schreef:
noby schreef:

Ik zou haar benen 'naturel' houden.
Dan ben je er zeker van dat ze goed doorbloeden.

Ik weet niet of dit in het topic van toepassing is maar wou het even kwijt
Bij mijn vzpaard helpt dit niet,integendeel..Hij strijkt zijn bandages naar beneden tot op de hoef en je ziet duidelijk waar het begint:bij de kogel!!
Dit is slechts bij de achterbenen,dus daar strijkt hij...
In mijn geval zijn peesbeschermers beter

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:47

Mijn paard van 17 heeft al 3 jaar artrose in de kogelgewrichten aan de voorbenen. Foto's gemaakt etc. Hij krijgt nu via de dierenarts Joint Supplement poeders, hier zit de hoogste gehalte glucosamine in. Glucosamine is goed voor het aanmaken van de gewichtsvloeistof. Mijn paard doet het er super op en loopt weer elke dag. Hij staat nu bij een boer en loopt de hele dag buiten in de paddock. Voorartose geldt: hoe meer beweging hoe beter dus losgooien die knollen !! Joint Supplement is niet via elke DA te krijgen, Emmeloord en Dierenkliniek Gooiland in Weesp verkopen het in elk geval.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:01

Blue_Star schreef:
Ik heb een verzorgpaard met artrose.Lichte artrose in de rechtervoorkogel...Hij krijgt een kuur van drie spuiten Hyaluronzuur...
Hij heeft er geen last van en we doen nog alles zoals voorheen...
Springen,crossen,dressuur én buitenritten
Hij voelt zich heel goed,nog beter als voor de behandeling van de DA(hij zakte ook door zijn benen)en het liefste wat hij doet is crossen

Super dat jou paard alles nog kan maar je kan natuurlijk niet zien of het niet erger wordt daardoor. Mijn paard "kan" ook alles nog wel en ze doet niet liever dan sgw en springen maar ik neem haar maar voor haarzelf in bescherming. (misschien veranderen mijn gedachten daarover nog wel). Ik zou denken dat als je gewoon doorgaat met springen en crossen het wellicht toch erger wordt en dat wil ik mijn paard eigenlijk niet aandoen.
Het kan echter maar zo zijn dat als ze straks haar glucosamine krijgt en ander beslag en ze loopt super soepel en helemaal regelmatig dat ik dan toch stiekum probeer.......

Mag jij op advies van de veearts blijven springen? Of is daar niets over gezegd. Als dat zo zou zijn dan ga ik misschien nog wel een second oppinion aanvragen daar. Hoewel ik gelukkig in de positie ben dat ik ook een ander paard kan rijden en dan nu daar maar mee ga springen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:16

Ik heb een new forest pony van 25 jaar. De laatste jaren loopt hij ook met momenten wat stijver. De dierenarts zegt dat dat komt door lichte artrose, wat logisch is op zijn leeftijd. Hij loopt wel enkel stijver, want manken doet hij niet. Blijven bewegen is heel belangrijk zegt de da, want rust roest. Daarmee wil ik niet zeggen dat je hem/haar zwaar moet laten werken. Mijn pony staat overdag altijd buiten, zodat hij kan rondwandelen/draven als hij dat wil. Hij staat ook samen met een andere (rustige) pony, wat mee aanzet tot bewegen. Als hij wil, kan hij bij regen of koude wind in de stal gaan staan (naar het schijnt ook belangrijk). Hij werkt nog een drietal keer per week, gewoon recreatief. Voordat ik opstap, longeer ik hem eerst even (niet op een kleine cirkel natuurlijk, maar aan een lange longe). Zo geef ik hem de kans om op zijn tempo zijn gewrichten en spieren los te maken. De eerste rondjes loopt hij dan wat stijf en met kortere passen. Ik laat hem dan gewoon wat hobbelen, totdat ik zie dat alles goed los is en hij ruimer begint te lopen. Gewoonlijk is dat na een 5tal minuten instappen en een 10tal minuten draven. Dan stap ik op en voel ik al vlug of hij een goede of slechtere dag heeft. Afhankelijk daarvan vraag ik meer of minder van hem. Sinds enkele maanden geef ik hem ook glucosamine bij en ik vind wel dat hij daardoor verbeterd is. Ook geef ik de kruidenmengeling old timer van de paardendrogist, wat o.a. zorgt voor een goede doorbloeding. Na enkele weken deze supplementen bij te geven, voelt hij zich de laatste tijd super.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:31

oosterhoff schreef:
Super dat jou paard alles nog kan maar je kan natuurlijk niet zien of het niet erger wordt daardoor. Mijn paard "kan" ook alles nog wel en ze doet niet liever dan sgw en springen maar ik neem haar maar voor haarzelf in bescherming. (misschien veranderen mijn gedachten daarover nog wel). Ik zou denken dat als je gewoon doorgaat met springen en crossen het wellicht toch erger wordt en dat wil ik mijn paard eigenlijk niet aandoen.
Het kan echter maar zo zijn dat als ze straks haar glucosamine krijgt en ander beslag en ze loopt super soepel en helemaal regelmatig dat ik dan toch stiekum probeer.......

Mag jij op advies van de veearts blijven springen? Of is daar niets over gezegd. Als dat zo zou zijn dan ga ik misschien nog wel een second oppinion aanvragen daar. Hoewel ik gelukkig in de positie ben dat ik ook een ander paard kan rijden en dan nu daar maar mee ga springen.

Ik mag op advies van 2DA's en 1osteopaat blijven springen,denk dat dat wel genoeg is?Ook weet de laatste DA dat hij niets liever doet dan crossen over de velden en hij keurt dat goed

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:17

Kyona schreef:
Belangrijk is dat je een paard met artrose goed instapt en uitstapt: vooral rechtuit op het harde werkt vaak goed. Buitenrijden kan je nog heel lang doen; bijv. dressuren in de bak met kleine wendingen is niet zo goed en dan krijgen ze meestal eerder last van kreupel lopen, omdat het te zware belasting is. Dit is mijn ervaring bij een paard met HKO en zware artrose. Als het in jouw geval lichte artrose is, zou ik gewoon lekker doorgaan met buitenrijden. Beweging is juist goed in dit geval en rust roest. Staat ze verder ook lekker in het land of los in de paddock? Als ze bijv. veel op stal staat kan je beter iedere dag met haar aan de gang (erop of af en toe wandelen) om haar zo soepel te houden.

Sluit me helemaal hierbij aan!

Springen is echter heel slecht bij een paard met arthrose, dat gaat de levensduur (en kwaliteit van leven) echt nadelig beinvloeden ! Dat is net zoiets als solliciteren naar een baan als dokwerker terwijl je een hernia hebt- zal even goed gaan, daarna krijg je de rekening !

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:02

Mijn pony heeft gevorderde artrose en mijn DA heeft mij geadviseerd om niet meer met haar te springen, omdat dit een veel te zware belasting is voor het aangetaste gewricht. Het wordt dan nog sneller slechter met het gewricht.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:55

Mist schreef:
Kyona schreef:

Sluit me helemaal hierbij aan!

Springen is echter heel slecht bij een paard met arthrose, dat gaat de levensduur (en kwaliteit van leven) echt nadelig beinvloeden ! Dat is net zoiets als solliciteren naar een baan als dokwerker terwijl je een hernia hebt- zal even goed gaan, daarna krijg je de rekening !

Waarom zeggen 2DA's en 1osteopaat dan dat het mag?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:19

Het mag misschien wel, maar ik weet niet of het verstandig is. Ik mag ook best wel springen met mijn pony van de DA, maar ik heb het advies gekregen om het niet meer te doen. Ik doe het dus ook niet meer, ondanks dat mijn pony ook graag springt. Ik wil zo lang mogelijk nog van haar genieten en als die tijd gerekt kan worden door niet meer te springen, neem ik dat maar voor lief. Af en toe moet je een paard voor zichzelf in bescherming nemen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:31

Ik weet het eigenlijk niet
Springen is tot max 60cm
DA zei dat het mocht maar adviseerde me niet om het niet te doen

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:41

Mijn paard heeft ook atrose en is pas 16 jaar.
Het is van vlot paard naar dieseltje gegaan.
Hij heeft langer nodig om lekker soepel te worden dus veel en lang instappen en goed uitstappen.
Dressuur en springen heb ik maar gelaten voor wat het is.
Zoals al gezegt springen met een artrose paard verkort de levensduur.
En dressuur waag ik me niet meer aan.
Inplaats daarvan ga ik lekker met hem naar het bos heel veel stappen lange rechte stukken draven en af en toe een klein galopje.
Als hij eenmaal warm gelopen is is hij weer zo fris als een hoentje.