Mijn lieveling in het gips .....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Mijn lieveling in het gips .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 12:33

Afgelopen donderdag morgen kwam het onheilspellende bericht dat een van onze paarden in het draad (nee geen prikkeldraad) was gekomen en met een kapot been in de wei stond. We zijn er als een gek heen gereden en ja hoor mijn lieveling was het slachtoffer. Haar hele achterbeen lag open en haar huid hing als een sok boven haar hoef. De voorste pees (strekpees) is doormidden en ze kon haar hoefje hierdoor niet plat op de grond zetten. De veearts kwam gelukkig snel en gaf ons de keuze, af laten maken of repareren. We hebben voor het laatste gekozen en de veearts heeft de huid weer aan elkaar gemaakt en haar pootje in het gips gezet. Omdat het een enter merrie is kan ze als het goed komt nog als fokmerrie gaan dienen, maar een sportcarriere zit er zeer waarschijnlijk niet meer in.
Nu maar eerst hopen dat het een beetje goed komt ...........

Pytje

Re: Mijn lieveling in het gips .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:21

tsow, sterkte ermee!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:32

Jee dat is schrikken zeg. Wel fijn dat jullie het een kans konden geven wie weet kan er meer dan nu gedacht word.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:35

Wat erg,
Toevallig is donderdag juist hetzelfde gebeurd...
Noemt ze misschien Lucky?
Kan ook zijn van niet, maar ik vindt het wel toevallig dat het juist donderdag is gebeurd en bij die pony had die ook in het draad gezeten enz.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:22

Dat zijn geen fijne dingen nee. Mijn oude paard was ook door t draad gegaan. Had r sprong openliggen. Je keek er gewoon in! (iejl) Gelukkig waren er geen pezen echt beschadigd verder. Mijn paard heb ik naar Utrecht gebracht toen, en daar is t dicht genaaid, en ook in t gips gezet. Anders zou t openknappen, aangezien daar zoveel spanning staat. Het gips zat alleen niet goed, dus na een week opnieuw. Dus 2 keer onder zeil geweest! Ze heeft in totaal 34 dagen daar gestaan. Daarna heel rustig weer opgebouwd. En nog veel plezier van gehad.
Ik hoop dat die pees van die van jou goed heelt. "gelukkig" is ze nog jong. Die jonkies helen nou eenmaal beter. Succes!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 20:01

"gelukkig" is ze nog jong. Die jonkies helen nou eenmaal beter. Succes![/quote]

Dank je wel!
Ja dat is ook de reden geweest dat ze deze kans (gelukkig) heeft gekregen, ze doet het op dit moment best goed, ze staat met de Haan op stal, die heeft zichzelf een tik met z'n achterbeen in z'n voor-kootholte gegeven en heeft ook verplichte rust want die staat met een verband om z'n hoef in de box, dus dat is een geluk bij een ongeluk, dan hoeft de kleine niet alleen te staan.
Ze hinnikt als je naar haar toe komt, en eet en drinkt goed, nu maar afwachten wat de da gaat doen met het gipspootje, ze krijgt nu elke dag een peneciline spuit en een dezer dagen zal het gips wel vervangen worden, maar dat bekijkt de da wel.
Ik hou jullie op de hoogte.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:14

horsegirl28 schreef:
Wat erg,
Toevallig is donderdag juist hetzelfde gebeurd...
Noemt ze misschien Lucky?
Kan ook zijn van niet, maar ik vindt het wel toevallig dat het juist donderdag is gebeurd en bij die pony had die ook in het draad gezeten enz.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 20:23

nee, het is niet Lucky

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 04:56

Jeetje... sterkte hiermee hoor! Knap dat je die keuze gemaakt heb!

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:07

Goede keus om je paard een kans te geven.
Mijn merrie heeft 2 jaar terug in draad vastgezeten. Ook zij had haar strekpees doorsneden en een gigantische wond op d'r achterbeen. Dit is allemaal goed gekomen. Ze kan er alles weer mee. Jammer genoeg heeft/had ze nu een peesblessure aan haar voorbeen. Maar ik heb goede hoop dat dat ook weer goed geneest.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:26

Dat zijn de betere berichten!! Nu maar hopen dat het met onze kleine ook zo afloopt. De da komt vandaag weer en waarschijnlijk gaat hij het gips vervangen, we wachten met spanning af.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 09:07

Het gips is er gisteren afgehaald en het leek best mooi, voor zover het mooi kan zijn. De wond was wel erg vochtig en de da heeft het ingespoten met violetspray en weer nieuwe schone doeken (van dat dikke verband) omheen gewikkeld. Daarna is de oude mal van het gips er weer omheen gezet en weer vastgezet met verband. De kleine heeft weer een paar spuiten gehad en liet alles gelaten over zich heenkomen zelfs met het loszagen van het gips heeft ze rustig met haar koppie op m'n schouder staan leunen. Die lieverd. Als ze kan opknappen en zonder pijn kan lopen hebben we al een mooi plekje voor haar, waar ze een grote meid mag worden, nu eerst nog afwachten of ze zich er goed doorheen slaat.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:57

jeetje heftig! succes ermee hopelijk kan ze pijnloos door het leven

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:39

DA gister weer geweest, er kwam schuim onder het gips vandaan. Het gips is er weer af gehaald, en de wonden zijn schoongemaakt. De hechtingen zijn een beetje losgegaan en door het wondvocht en de warmte kwam er schuimvorming boven het gips uit Bah!. Ze heeft weer nieuw verband onder het gips en de gipsmal is er weer omgezet. De da heeft er toch nog wel steeds vertrouwen in dat het goed komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:49

Dat was wel ff minder dus. Maar goeie moed houden!! Mijn paardje is er toen ook weer bovenop gekomen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:54

Dank je wel, het doet me goed dat jouw paardje er weer bovenop is gekomen, ik hou moed!!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:40

Ik zet dit topic even weer omhoog en ik zal vanmiddag de vorderingen er even bijschrijven.

Het gaat heel voorzichtig de goede kant op !!!!!!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:50

DAt is fijn nieuws dat het weer beter gaat.....

Ik duim met je mee !!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:55

Hier even een update, op dit moment gaat het goed met de kleine meid, ze staat nog steeds in het gips, maar begint steeds meer op haar zere pootje te steunen en ze loopt er zelfs steeds meer op en dat gaat best goed. Afgelopen zondag mocht ze voor het eerst (sinds 6 weken) weer eens de box uit en mag ze met haar loop-therapie beginnen. Ze mag heel voorzichtig de schuur uit stappen en dan weer de schuur in (plm. 20 meter). Ze liep goed, maar we hebben een heel klein drempeltje van 5 cm. hoog en daar tikte ze helaas met haar goede achterhoefje tegenaan zodat ze even haar evenwicht moest opvangen met haar zere pootje dat viel dus zwaar tegen en kwam ze op 3 pootjes de stal in. Het ging me weer door merg en been toen ik haar zag hinkelen. Gister weer heel voorzichtig met haar voor de 2e keer de stal uitgestapt en ze liep heel stoer met me mee op 4 benen deze keer en het drempeltje ging ook goed, dus stond ze me in de stal vol trots aan te kijken, zo van goed he?! Ik heb haar beloond met een lekkere poetsbeurt en daar geniet ze met volle teugen van.
Het gips is inmiddels een stuk kleiner geknipt zodat de wonden nu kunnen drogen en dat er een korst op kan komen. Dit was niet mogelijk toen het gips nog over de wonden heen zat. Ik spuit nu elke dag blauwe spray op de wonden en er begint heel langzaam een korst op te komen. Het gips heeft ze nog wel nodig om steun te houden anders klapt ze weer met haar hoefje dubbel en kunnen we weer van voren af aan beginnen.
Morgen komt de DA weer, en dan zullen we zien of hij net zo tevreden is als ik.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:59

zo veel sterkte er mee he hoop maar dat het goed komt nog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:00

Ik zie je verhaal nu pas.

Fijn dat het de goede kant op gaat! Super dat jullie haar de kans op een leuk leven hebben gegeven! Ze beloont je er vast voor....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:12

Ben blij dat t al wat beter gaat. Alleen jammer dat je blauwspray gebruikt. Dat geeft vaak lelijke littekens. Er is ergens een stal waar je paarden heen kan brengen met blessures, en dan gaan ze 2x per dag in zo'n bad met ijskoud water. Dat bevorderd het helingsproces. Ik heb er goeie verhalen over gehoord. Het is alleen niet erg goedkoop.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:50

even ter opbeuring: een vriendin van mij heeft hetzelfde meegemaakt, het was niet haar paard maar ze was degene die het paard vond, nog vast in het draad. Zij heeft hem ook met de trailer naar Utrecht gebracht. het is allemaal helemaal goedgekomen met dat paard, het been is wat dikker door de littekens maar er is niets te zien aan de gangen van het paard.

Sterkte !

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 09:08

Needje schreef:
Alleen jammer dat je blauwspray gebruikt. Dat geeft vaak lelijke littekens.

Ja dat heb ik meer gehoord, ik heb het er ook met de DA over gehad, hij heeft liever dat we het nog wel even gebruiken want de wonden moeten indrogen en dat doet de blauwe spray super. Als ik geen blauwe spray meer hoef te gebruiken ga ik over op een homeopatisch middel wat litteken vorming tegen gaat (tenminste dat het zo weinig mogelijk een litteken wordt)
Ik hou me toch nog even aan de opdrachten van de DA want die heeft samen met bij het allerbeste met de kleine voor.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:37

Sinds gister is het gips eraf !! de DA is erg tevreden ze steunt weer goed op haar pootje en loopt erop zonder te kreupelen, heel voorzichtig gaan we de goede kant op, ze heeft nu een steunverband de DA komt maandag weer om te kijken of ze zo vooruit blijft gaan.

Sinds vandaag heb ik geleerd om foto's te plaatsen, dus hier een van de kleine meid (ik heb mezelf eraf geknipt want ik keek heel boos omdat ze niet stil wilde staan ha ha)

Afbeelding