Kleine strongyliden

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Percy

Kleine strongyliden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 10:56

Gisteren heb ik mijn paard en de drie pony's weer ontwormd. Ik ontworm eens in de acht weken en gebruik meestal Eqvalan.
De volgende dag controleer ik altijd de mest. Tot mijn verbazing zag ik de mest van één pony helemaal vol zitten met kleine strongyliden. Ze waren niet groter dan een centimeter en op zich is dat redelijk normaal na het ontwormen.
Wat ik zo raar vond was dat deze besmetting maar bij één van de vier voorkwam, de anderen hadden geen wormen in de mest.
Ik zou heel graag willen weten hoe dit kan. Ze staan bij elkaar in de wei, dan kan er toch niet maar één besmet zijn? Ze hebben allemaal een aan hun gewicht aangepaste dosis gekregen.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:21

Is die ene misschien een beetje het buitenbeentje in de groep die wat meer op de plekken met mest moet grazen? Dan neemt hij automatisch meer wormeieren op. Ook kan het zijn dat die wat minder weerstand heeft dan de anderen, zodat wormen beter gedijen. Misschien heeft hij vroeger een ernstige wormbesmetting gehad waardoor hij eerder last van wormen heeft dan de anderen. En misschien was hij de enige die net gemest had, waardoor je de wormen nog kon zien. Ik doe zo maar wat lsose suggesties, misschien brengt het je op een idee. Als je er een vermoeden hebt wat de oorzaak is, wil je dat dan vertellen, hier kunnen wij ook weer van leren.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Te koop Wintec dressuurzadel met cair 8-3-16 nieuwe foto's toegevoegd!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie