drachtig en mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

drachtig en mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 21:42

ik open deze topic voor Monique38 hier op bokt!
Zij heeft een merrie sinds enkele weken met een veulen van 5weken, zogende dus... nu schijnt het zo te zijn dat de merrie weer drachtig is... geen probleem zou je zeggen...

Alleen is de merrie vreselijk mager... je zag duidelijk de heupbeenderen en ribben zitten... ook heeft ze een vreselijke iele nek... ze is nu wat dikker maar er zit geen verandering meer in...

Het gaat om een shetlandermerrie van 9jaar.

Wat zouden jullie doen... of beter... wat zouden jullie geven... we zaten al te denken aan wormen... maar kan je ontwormen of beter van niet...

shemar

Re: drachtig en mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:48

Je kan wel ontwormen, maar dan wel met een middel waar op vermeld staat dat het aan zogende merries gegeven mag worden.

Denk dat het veulen heel veel voedingstoffen aan de moeder ontrekt, een zogende merrie moet je wel goed bijvoeren.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:29

Laat je DA bloed afnemen van merrie en veulen voor een uitgebreid onderzoek. Je moet 10 dagen na de geboorte van het veulen ontwormen met bijv. Eqvalan. Het veulen ontworm je dan ook. ZOrg dat je echt om de 4 tot 6 weken je merrie en veulen ontwormt.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:19

mijn merrie vermagerde ook heel sterk toen ze haar veulen had. Ik heb bloed laten trekken en ze had bloedworden. Moest toen panacur poeder bijgeven ( opgieten mag niet omdat ze terug drachtig was) .. Veeel Veeel hooi bijgeven en mijn merrie ziet er nu terug zeer goed uit en voelt haar ook beter. Ze had ook last van haar tanden waardoor ze niet genoeg voedingsstoffen uit haar voedsel kon halen ,dus dit kan ook een oorzaak zijn

kim

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:45

haal dan ook merrie brok, worden ze ook wel weer wat dikker van

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:33

ik ben het met iedereen een beetje eens bloed laten onderzoeken en merriebrok voeren en vooral veel hooi en ontwormen is ook goed mocht de pony nou echt niet dikker worden dan zou ik eens informeren of je de pony maismeel mag bijvoeren ( normaal helpt dat heel goed maar ik weet eigelijk niet of je dat ook mag voeren als de pony een veulen heeft)

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:38

een merrie met veulen aan voet is heel moeilijk dikker te krijgen, als ze eenmaal mager zijn duurt het vaak totdat het veulen eraf is voor ze bijtrekken is mijn ervaring.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:58

Kijk uit met shetlanders voor hoefbevangheid. Liever te schraal dan te dik.
Ik zou eerst een bloedonderzoek laten doen en aan de hand daarvan het voer eventueel aanpassen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:08

dank jullie wel voor de tips... er is contact opgenomen met de DA en we hebben dit voor gelegd... ze wordt ontwormt en komt op een ander land te staan, dan staat ze alleen en heeft ze ook geen stress van de andere paarden (waaronder een heel opdringerige hengst) en ze wordt bij gevoerd...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:08

en merrie brok krijgt ze...al

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:32

Ik heb goede ervaringen met het op gewicht houden van zogende merries met Cavalor ProBreed. Een muesli voor drachtige paarden en zogende en je kan het veulen het ook doorgeven tot een jaar.
Ontwormen lijkt me ook een goed plan en een lekkere verse wei ook. Het zal niet meevallen haar snel weer op gewicht te krijgen, maar je moet het maar wel proberen. Waarschijnlijk zal het pas echt lukken als het veulen eraf is.
Groeten,
Kolla