Pony niet lekker in haar vel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Pony niet lekker in haar vel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 11:24

Mijn pony Fairrie (New Forest) (merrie) (15 jaar) zit niet lekker in haar vel. Ze is geïriteerder dan normaal met het poetsen en opzadelen. Ook heeft ze een paar weken geleden ook niet zo goed gegeten en is een stukje magerder nu is dat eten wel weer goed. Ze heeft wel op 5 oktober een stalmaatje verloren. Dus dat zou een eventuele oorzaak kunnen zijn. Maar het kan natuurlijk ook komen door het weer. Heeft er mischien iemand ideeën of tips om mijn pony een beetje op te lappen.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: Pony niet lekker in haar vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:35

Verdriet kan een oorzaak zijn. Maar dan had ze daar denk ik al eerder last van moeten krijgen. Misschien kun je de pony eens goed laten nakijken door bijvoorbeeld een Cranio Sacral Therapeute of zo iets.

NouvelleVie
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:35

Wormen kunnen ook een oorzaak zijn. Als je ze wel regelmatig ontwormd, is het misschien een idee om eens mest of bloedonderzoek te doen naar wormen. Dan kun je zien of ze wormen heeft en zoja welke en kun je gericht ontwormen.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Pony niet lekker in haar vel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:36

Misschien heeft ze ook wat te koud gehad? Dat was bij mijn merrie het geval, ze staat nu een weekje met deken en ze is weer helemaal opgefleurd. Ze was ook zowat down, geirriteerd en wat afgevallen. Waarschijnlijk zal dat verlies er ook wel wat mee te maken hebben. Maar laat haar bloed ook eens controleren.

Klarie
Berichten: 10
Geregistreerd: 19-11-09
Woonplaats: veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:04

Verdriet kan zeer zeker een oorzaak zijn dat ze een tijdje slechter heeft gegeten met als gevolg magerder worden. Als ze niet zo lekker in hun vel zitten daardoor kunnen ze ook wat geirriteerd reageren op poetsen en zadelen. Geef haar wat extra aandacht en liefde (voor zover het nog meer kan...) en gun het wat tijd. Er hoeft niet persee een lichamelijke oorzaak te zijn.