Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:44

Mijn paard wordt volgende maand vier en heeft er ook veel last van gehad. vorig jaar deze periode hebben ze haar kniebanden "opgespoten" zodat de ligamenten strakker zaten en de knieschijf minder snel in de op slot groeve schuift en nog extra een spieropbouwend product. Heel de zomer goed geweest, maar dit najaar kwam terug, tijdens het rijden een paar keer wegzakken op een uur of gewoon in't wilde weg beginnen trappen haar achterbeen (achteraf bekeken wilde ze gewoon alles op z'n plaats krijgen). Tot ze met hanetred van de wei kwam, Osteopaat erbij en DA. Alles losgemaakt, terug spieropbouwend product geïnjecteerd, en extra creatine door het voer. DA wilde nog niet opnieuw de gewrichtbanden behandelen.
Trainingssuggesties, geen los zand of zware ondergrond, veel stappen en draven op harde bodem, dressuurmatig rijden om de achterhand te versterken en eventueel cavaletti werk of kleine sprongetjes leren.
Aangezien ik geen springmateriaal ter beschikking haden onze binnepiste steenhard ligt, ben ik gewoon gaan longeren en dressuren, tegen beter weten in veel voltes/slangenvoltes (nooit kleiner dan 12m doorsnee, 't is en blijft een jong paard hé) en gebroken lijnen, veel schakelen om haar achterhand onder te krijgen en het is langzaam gebeterd. Ze is nog steeds "te slap", maar haar knie blokkeert nog zelden. Meestal komt dit voor na zwaar galopwerk in losse zand.

apollo_natas
Berichten: 3
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:05

hoii
mijn paard heet het ook nu al 3 jaar ong maar heeft er al een half jaar geen last van gehad maar heeft nu opeens last van ze rug zal dat er mee te makken kunnen hebben ?
groetjes natas

shine2
Berichten: 123
Geregistreerd: 13-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:48

wat helpt is inderdaad het trainen van de achterhand,niet door voltes te rijden maar door veel buiten te rijden op heuvelachtig terrein,
hierdoor worden de spieren sterker welke de boel op de plaats houden.
soms worden de spieren ook wel eens gespoten met anabolen

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:02

wanneer de lenden van mijn paard weer "vast zitten" dan merk ik ook dat ze tijdens het rijden vaker last heeft van haar knie. Als ze hun rug "vasthouden" verandert de beenzetting en de belasting waardoor dat het terug erger kan worden. en verder blijven aan die achterhand werken.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:51

Mijn jonge merrie heeft hier ook "last" van. Door training is dit een stuk beter geworden. Als 3 jarige heeft ze op het zogenaamde trailerijzer gestaan. Dit voorkwam biljarderen in de hoop dat ze sterker zou worden waardoor dit probleem ook opgelost zou zijn, of in ieder geval grotendeels. Verder wilde de dierenarts toendertijd haar aan de anabole zetten. Maar na een hoop cowboyverhalen gelezen/gehoord te hebben had ik zoiets van ik ga eerst kijken of het rijtechnisch op te lossen is. Lukt dat niet kan ik altijd daar nog voor kiezen. Verder heb ik toendertijd op advies van de dierenarts musclebuild bijgevoerd.

Edit: Het ziet er naar uit maar mijn merrie maakt niet de indruk dat het echt pijn doet, hooguit is het lastig. Ze loopt er ook niet kreupel oid op.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:08

heb het een keer gezien in een filmpje van de paardenkliniek in den ham. zij vertelden dat dit kwam doordat de achterhand idd nog niet sterk genoeg was, en het paard te veel op de voorhand gereden werd

rocksyboy

Berichten: 434
Geregistreerd: 26-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:32

Ik heb een fries die het krijgt zodra ik stop met het geven van slobber 1 a 2 x per week. Heel simpel maar zeer effectief bij die van mij!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Patella luxatie/knie op slot. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:11

Hier een slotje omdat het oorspronkelijk een topic uit 2005 is.