ziekte van cushing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paola
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-01-02

ziekte van cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 23:28

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van een bloedonderzoek heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn paard van ongeveer 28 jaar de ziekte van cushing heeft. Dit is een ziekte waarbij een goedaardige tumor groeit op de pijnappelklier(hypofyse) die vervolgens daardoor meer hormonen aan gaat maken waardoor klachten zoals o.a. diabetes en hoefbevangenheid kunnen ontstaan. Nu is bij Nardy een veel te hoog glucose gehalte in zijn bloed aangetroffen en teveel spier enzymen wat zou kunnen wijzen op lichte spierbevangenheid. Mijn vraag aan jullie is wie heeft ervaring met de ziekte van cushing. Ik weet dat het ongeneeslijk is en mijn veearts weet niet wat de levensverwachting is. Dat schijnt nogal te variëren. Op dit moment moet ik de beweging die hij normaal krijgt halveren. Volgende week wordt er opnieuw een bloedmonster afgenomen om te kijken wat de waarden in zijn bloed dan zijn. Hij krijgt op dit moment prednisolon en neutralect (geloof ik, weet niet zeker of ik de goede naam heb). Graag jullie ervaringen en/of advies hierin. Alvast bedankt, Paola

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 18:03

Als ik me goed herinner dan heeft er een poos geleden in Bit een artikel gestaan over de ziekte van Cushing. Misschien kun je daar wat meer info over vinden. Succes en sterkte!

Paola
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 18:30

Heb inderdaad dat bewuste artikel in de Bit gelezen. Maar wat is graag wil weten is of er mensen zijn die ervaring hebben met de ziekte van Cushing. Hoe ga je dan verder met je paard om etc. Nardy is van nature erg fris en heet ongacht zijn leeftijd, doe ik er dan goed aan om zijn beweging te halveren.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 22:23

Op www.hoofcare.nl staat ook een item over Cushing.

de ziekte van Cushing bevind zich in oorsprong in de pijnappelklier (hypofyse) een hersenaanhangsel van slechts een gram of drie.
De klier fungeert als de centrale voor de hormoonhuishouding en stuurt voor de vertering van het voedsel de belangrijke schildklier aan.regelt de voortplanting en is tevens gekoppeld aan de functie van de bijnieren.

Bij Cuching`s disease groeit er een tumor in d pijnappelklier,waardoor deze erg actief word en hormoonhuishouding doet ontsporen,de gevolgen kunnen verregaand zijn en leiden tot de dood van het paard of pony.

De tumor aar we over praten is bijna altijd goedaardig en tegelijkertijd de meest voorkomende tumor bij paarden. Relatief hebben niet zo veel paarden deze ziekte omdat de meeste niet oud genoeg worden om de ziekte te ontwikkelen. De gemiddelde leeftijd bedraagt ruim 21 jaar maar het kan ook jonger voorkomen.
De ziekte maakt geen onderscheid tussen paarden en pony`s, maar komt toch meer voor bij pony`s

De meest uiterlijk verandering is de haargroei van het dier. Bij een overactieve hypofyse activeert de bijnierschors die daardoor corticosteroïden produceert . Alle zieke paarden en pony`s krijgen lang en daardoor krullend haar en wisselen hun vacht nauwelijks of niet meer. Het dier vermagerd daarbij en word met veel eten niet dikker.

Haargroei: is de meest onschuldig gevolg van Chushing`s disease. De ziekte kent zes complicaties waarvan er altijd een aantal gelijk optreden bij een paard. |
Naast extreme haargroei kan het paard last hebben van hoefbevangenheid, suikerziekte,en een toenemende gevoeligheid voor longontstekingen.

Op het moment dat het paard hoefbevangen is of laat zien is het hoefbeen al gekanteld en is behandeling zinloos. Als enige juiste oplossing is het paard te laten inslapen.



Ongeveer 24 % van de paarden lijd aan een vorm van hoefbevangenheid
38% krijgt een suikerziekte (diabetes mellitus) Als een paard suikerziekte heeft plast hij veel suikers en ruikt zijn stal zoet.
Het uitplassen gaat met een zodanig tempo dat hij er veel van afvalt ondanks dat hij de gehele dag staat te eten.
Het is dan uit den boze om deze paarden te behandelen voor hoefbevangenheid en op rantsoen te zetten.Zodoende takelen ze nog sneller af.

Groeit de hypofyse zeer hard dan kunnen er nog meet bijkomende problemen komen. de druk op de hersendelen word zo groot dat ook daar verstoringen optreden.
Zo kan door de druk een paard blind worden en kan een paard ook aangestuurd worden zeer veel te gaan drinken en plassen.
Enige uiterlijke kenmerken bij 15% van de paarden is een vetbultje boven de ogen wat eigenlijk een kuiltje moet zijn.
De ziekte verschilt enorm omdat dit afhangt van de complicaties van het dier. Hoefbevangenheid betekend weinig goeds maar komt in lang niet alle gevallen voor.
Bij al deze uiterlijke kenmerken is de ziekte het beste met een bloedproef aan te tonen, ook zal een urinetest uitkomst bieden, zeker als hierin een grote hoeveelheid corticosteroïden aanwezig zijn.
Behandeling:
Een behandeling van deze ziekte is niet mogelijk, uitstel van executie wel. Er zijn verschillende middelen om de tumor in de hypofyse te remmen in het afgeven van grote hoeveelheden hormonen. Na toediening zijn paarden weer gaan verharen en is de suikerziekte tijdelijk verdwenen, maar het proces in het hoofd van het paard is niet te stoppen.
Genezing daarbij is echter uitgesloten.

Terug naar Hoefbevangenheid>>>

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 00:34

Mijn allerliefste paard is 10 april 2000 ingeslapen als gevolg van cushing...
Het begon eigenlijk in 1998, hij kwam niet lekker door zijn vacht maar ach hij was 18 jaar en dan kan dat wel gebeuren toch?
Maar in 1999, werd zijn vacht steeds langer, op zijn benen kreeg hij ook hele lange dikke haren, zijn staart werd dik en zijn manen werden lang.
In de winter van 1999/2000 hebben wij hem 3x geschoren, nou was hij een roodvos, en als hij geschoren was had hij een valkkleur, nu ging hij echter lange vacht krijgen in de valkkleur, echt zoo vreemd om te zien.
Glans was weg en hij was in 1 jaar tijd zoo oud geworden.
Op een gegeven moment was ik twee weken op oefening en een vriendin die hem verzorgde belde mij op dat hij met spoed naar de kliniek was gebracht: Hoefbevangen.
Zijn hoefbenen kwamen bijna door zijn hoefzolen, maar de arts had een behandeling, wij hebben dat gedaan en het sloeg aan.... voor 10 dagen.
Wie dacht er aan cushing??? Niemand.
Na 10 dagen ging het bergafwaards en ik heb de moeilijkste beslissing uit mijn paardengeschiedenis moeten nemen.....
Die avond hebben wij hem laten inslapen Verdrietig
Later onderzoek bracht Cushing aan het licht, wat wij dus ook hadden geprobeerd hij had nooit meer kunnen genezen van die hoefbevangenheid, dit was een van de fatale gevolgen die cushing met zich mee kan brengen,
Hoefbevangenheid en suikerziekte.
Sjips, ik krijg weer tranen in mijn ogen, god wat hield ik van dit paard......