Schimmel, in hoeverre overdraagbaar door mensen naar paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Schimmel, in hoeverre overdraagbaar door mensen naar paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-02 11:43

het paard van mijn vriendin heeft schimmel!

Nou vroeg ik me dus, als ik bij dat paard ben geweest, en ik ga daarna naar mijn eigen VZ paardje, die op een andere stal staat, kan ik die schimmel dan op mijn VZ paardje overbrengen?

de dingen die ik hierover hoor zijn namelijk heel erg verschillend, de een zegt ja, de ander nee, weer een ander ja mits..... enz. enz. enz. Verward

Dus wie geeft mij een duidelijk en eenduidig antwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:04

Om een schimmel over te brengen, moet je de schimmelsporen transporteren. Als je dus het paard geaaid hebt, of je gebruikt dezelfde borstels of dekjes, dan kun je de schimmel inderdaad overbrengen.
Dus was goed je handen met een desinfecterend middel als je bij dat paard bent geweest, en gebruik niet dezelfde spullen voor beide paarden, dan blijft het risico heel beperkt.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-02 15:28

Let ook goed op je kleding, als je op dat paard gereden hebt of er tegen aan gestaan hebt, kun je je het beste omkleden en je vieze kleren eerst wassen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 16:54

Het is idd overdraagbaar.
Heel belangrijk is om NIET dezelfde spullen te gebruiken.
Verder je handen goed wassen (event.ontsmetten) als je bij dat paard weggaat. Of t ook via je kleren mee kan komen weet ik niet.
Als er een x een bij ons op stal schimmel heeft blijft ie ook gewoon tussen de anderen staan. En wordt er dus goed rekening gehouden met bovenstaande.