Een aantal maanden geleden is bij mijn paard (Tinker) beginnende arthrose vast gesteld. Ook heeft ze last van stijve koot ? gewrichten (de gewrichten boven haar hoef)
Na een rust periode van een maand of 3 niet rijden (onder het zadel) mag ik nu eindelijk weer gaan beginnen. We mochten wel met haar mennen dus ze heeft niet volledig stil gestaan.
Het advies dat wij voor de rustperiode mee gekregen hebben van de DA :
Het liefst op een zo vlak mogelijke niet te zware bodem rijden.
Zo min mogelijk longeren.
Het grootste probleem vind ik dat Shay 2 tegenstrijdige dingen heeft.
Aan de ene kant heeft ze de arthrose.Waarvoor ze veel stapwerk, een beetje drafwerk en zo min mogelijk galopwerk moet doen.
Aan de andere kant heeft ze de stijve gewrichten waarvoor ze een beetje stapwerk, iets meer drafwerk en veel galopwerk moet doen.....
Hoe dan ook , ik heb het idee dat wat ik ook doe, dat ik het altijd verkeerd doe
in Shay d'r situatie.Nu mijn situatie :
Shay staat gestald bij m'n vriend op de boerderij, geen bak, dus de enige mogelijkheid om te rijden is in het weiland. Dit is niet bepaald vlak te noemen. Het is voor gaande jaren regelmatig gebeurd dat ze vaak struikelde met rijden in het weiland. (Dit kwam waarschijnlijk door de arthrose) We zijn dan ook diverse keren samen voorover gevallen, dus ook de angst om weer te gaan rijden in het weiland zit er bij mij goed in.
Met buitenritten is er bij Shay met geen mogelijkheid een serieuze training van te maken. Tenzij ik de liverpoolstang van het mennen er in doe. Maar ik zie het niet zitten om haar onder het zadel met de liverpool te gaan rijden terwijl ze dit eigenlijk niet nodig heeft.
Ik reed altijd 1x in de week les op de manege. Nu het mooier weer word, worden de lessen gegeven in de buitenbak. Deze heeft een zware zandbodem met houtsnippers. En met 34 graden (net als afgelopen week) in de binnenbak rijden vind ik geen optie.
Heeft er iemand tips of adviezen hoe ik de training toch op de een of andere manier weer op kan bouwen ? En zo ja hoe kan ik deze dan het beste weer opbouwen ? Hoe zouden jullie dit doen ?
De DA (in Bodegraven) heeft haar al een tijdje niet meer gezien, dus naar hem bellen heeft weinig tot geen nut.
Ik hoop dat je er uit komt...
(zou ook niet met liverpool willen gaan rijden)