Hoe het beste de training weer opbouwen (lichte arthrose)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Hoe het beste de training weer opbouwen (lichte arthrose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 00:14

Wat zouden jullie doen in dit geval :

Een aantal maanden geleden is bij mijn paard (Tinker) beginnende arthrose vast gesteld. Ook heeft ze last van stijve koot ? gewrichten (de gewrichten boven haar hoef)
Na een rust periode van een maand of 3 niet rijden (onder het zadel) mag ik nu eindelijk weer gaan beginnen. We mochten wel met haar mennen dus ze heeft niet volledig stil gestaan.

Het advies dat wij voor de rustperiode mee gekregen hebben van de DA :
Het liefst op een zo vlak mogelijke niet te zware bodem rijden.
Zo min mogelijk longeren.

Het grootste probleem vind ik dat Shay 2 tegenstrijdige dingen heeft.
Aan de ene kant heeft ze de arthrose.Waarvoor ze veel stapwerk, een beetje drafwerk en zo min mogelijk galopwerk moet doen.
Aan de andere kant heeft ze de stijve gewrichten waarvoor ze een beetje stapwerk, iets meer drafwerk en veel galopwerk moet doen.....
Hoe dan ook , ik heb het idee dat wat ik ook doe, dat ik het altijd verkeerd doe in Shay d'r situatie.

Nu mijn situatie :

Shay staat gestald bij m'n vriend op de boerderij, geen bak, dus de enige mogelijkheid om te rijden is in het weiland. Dit is niet bepaald vlak te noemen. Het is voor gaande jaren regelmatig gebeurd dat ze vaak struikelde met rijden in het weiland. (Dit kwam waarschijnlijk door de arthrose) We zijn dan ook diverse keren samen voorover gevallen, dus ook de angst om weer te gaan rijden in het weiland zit er bij mij goed in.

Met buitenritten is er bij Shay met geen mogelijkheid een serieuze training van te maken. Tenzij ik de liverpoolstang van het mennen er in doe. Maar ik zie het niet zitten om haar onder het zadel met de liverpool te gaan rijden terwijl ze dit eigenlijk niet nodig heeft.

Ik reed altijd 1x in de week les op de manege. Nu het mooier weer word, worden de lessen gegeven in de buitenbak. Deze heeft een zware zandbodem met houtsnippers. En met 34 graden (net als afgelopen week) in de binnenbak rijden vind ik geen optie.

Heeft er iemand tips of adviezen hoe ik de training toch op de een of andere manier weer op kan bouwen ? En zo ja hoe kan ik deze dan het beste weer opbouwen ? Hoe zouden jullie dit doen ?

De DA (in Bodegraven) heeft haar al een tijdje niet meer gezien, dus naar hem bellen heeft weinig tot geen nut.

Jellie

Re: Hoe het beste de training weer opbouwen (lichte arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:08

Momenteel is t wat minder lekker weer. Kan je nu geen bakhuur betalen zodat je toch even in die binnenbak kan rijden op die manege? Of desnoods een privéles nemen?
Het is een rotsituatie waar je in zit.. Ik hoop dat je er uit komt...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:48

Ik zou toch voor het buitenrijden gaan... Kom op meid, je kan het!
En manege 1 x in de week of 1 x in de twee weken is toch wel te doen? En zo warm is het niet elke week/dag....

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:10

snowdon schreef:
Ik zou toch voor het buitenrijden gaan... Kom op meid, je kan het!
En manege 1 x in de week of 1 x in de twee weken is toch wel te doen? En zo warm is het niet elke week/dag....

idd

en t hoeft toch ook niet altijd een serieuze training te zijn (zou ook niet met liverpool willen gaan rijden)

Als t minder warm is, gewoon in binnenbak rijden (bij ons was t trouwens met dat warme weer lekkerder in binnenbak dan buiten )

en daarnaast kun je het toch nog steeds afwisselen met mennen, wat toch al erg goed gaat

Zou weinig tot geen galopwerk doen als dat voor arthrose niet goed is --> stijve gewrichten komen ook los door tempowisselingen/ halve ophoudingen en (grote) figuren te rijden en soms helpt een supplement met vitamine E en selenium ook zeer goed (vriendin met verzorg ijslander heeft daar zeer veel baat bij )

Ik zou het in ieder geval zeer rustig opbouwen... beter korte goede stukken dan een te lange training
En gewoon weer beginnen bij de basis: Lekker voorwaarts, achterhand erbij en dan wat lange lijnen en grote voltes rijden en dan langzamerhand misschien wat meer/ andere oefeningen erbijpakken.

En als je het gevoel hebt/ krijgt dat het rijden (weer) niet lekker gaat, zou ik misschien overwegen om toch vooral te gaan/ blijven mennen en misschien helemaal niet of nog maar af en toe te rijden...

Succes ermee

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 00:16

Het betalen van de bakhuur is niet echt het probleem.
Het probleem zit hem meer in dat de bak niet vrij is omdat er les word gegeven.
Je kan dan wel mee rijden in de les , maar je word gewoon compleet omver gereden als je wat rustiger aan wil doen met je paard.

Priveles is hier geloof ik € 16 voor een half uur. Maar die worden altijd op een door deweekse dag gegeven en veelal 'sochtend.
Ik denk niet dat m'n baas blij van me word als ik om de zoveel tijd een dag vrij wil hebben.

En dan zit je ook nog eens met het vervoer naar de manege, vriend lief werkt ook full-time en heeft dus alleen 'savonds tijd.

En het buitenrijden.....tja de meeste kennen mijn probleem ermee wel.
Al gaat het wel steeds beter gelukkig !

Mensen wat word je toch moedeloos van zo'n situatie.
Maar misschien zie ik wel weer problemen die er niet zijn....