Ontwormvraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Ontwormvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:38

Hai

Ik zit me af te vragen hoevaak jullie wisselen met wormenkuren en met welke jullie wisselen.

Zijn er seizoensgebonden wormenkuren of maakt het eigenlijk niet uit welke kuren je gebruikt?

Alvast bedankt.

AnoukShel

Re: Ontwormvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:44

Je geeft gewoon om de 3 maanden een andere wormenkuur, de ene keer een dure en de andere keer een goedkope..

Bij mr Ed, heb je ze voor 8,95 en de dure van 22,50 ongeveer..

en dat moet je gewoon blijven afwisselen anders worden ze er immuum voor..

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:41

Je ontwormt normaal elke 8 weken met Ivermectine. In het voorjaar en in het najaar moet je één maal ontwormen tegen lintwormen met bijvoorbeeld Hippotwin (dubbele pyrantel dosering) dan kan je niks fout doen. Je hoeft echt niet elke keer een ander merk te kopen. Want alle Ivermectine spuiten zijn hetzelfde. zoals Eqvalan, Furexel, Noromectin en Ivomec. Dus je kan het beste een doos van 10 kopen ben je nog voordeliger uit ook.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:58

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:23

BiondaMax Ik zeg ook niet dat je elke keer een ander merk moet kopen..
Alleen dat je altijd een andere moet hebben dus niet 2x achter elkaar met lintwormen want dan heeft het geen nu meer!!

Sommige mensen namelijk, ik koop altijd maar de duurdere want die zullen wel beter zijn!!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:39

Ik vind dit toch wel het meest logische en goede ontworm-schema. Ik heb dit van de DAP Bodegraven site (kliniek) In dit schema is er dus rekening gehouden met de verschillende stoffen met werkzaamheid en de tijd van het jaar:

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.
2. Equimax januari
Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.
3. Ivermectine maart
Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.
4. Equest mei
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.
5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden. (dat is dan weer in Oktober )