Sarcoid nodular (wratten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sarcoid nodular (wratten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:05

Hallo allemaal,

Mijn 21-jarige fjord heeft sarcoid nodular:

Afbeelding

Zoals je op de foto ziet, bulten.
Er is een punctie gedaan, en deze diagnose kwam er dus uit. Het is een goedaardig gezwel, wat weggehaald kan worden, dmv bevriezing, maar gezien zijn leeftijd doe ik dat niet.
Hij heeft er ook geen last van, hij is kerngezond. Het breidt zich wel langzaam uit, maar niet op ongelukkige plekken ( zadel etc).

Ik hoor hier eigenlijk vrij weinig over, hebben er hier ook mensen paarden met deze aandoening?
Ik zou er namelijk wel wat meer over willen weten, behalve dan de info die ik van de veearts heb ontvangen.
Dus heeft jouw (verzorg-)paard het ook, en zoja, hoe ziet het er bij jouw paard uit, en breidt het zich ook uit, merk je wat aan het paard etc.

Ik ben benieuwd!
Groetjes Marjolein

UrbanL

Re: Sarcoid nodular (wratten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:17

Wow 21 jaar?. Ziet hij wel wel goed uit?.

Met de jaren komen de gebreken helaas nu maar hopen dat het op de rug wegblijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:20

Dankje! Ja, oil of olaz he... (ik vind over het algemeen dat fjordjes sowiezo niet echt snel 'oud' eruit zien hoor, maar dat terzijde)
Ik hoop idd dat het op zijn rug weg blijft, ik rij ook aangespannen, en het zit wel een beetje onder het borsttuig, maar merk niets aan hem.
Ik maak mij ook geen zorgen ofzo, was alleen benieuwd of er meer paarden last van hebben, en hoe die eronder zijn.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:02

Hei leuk paardje. Ik weet niet of het hetzelfde is, maar mijn paardje had sarcoiden. Dit zijn ook een soort wratten. Maar bij hem zag het er heel anders uit. Meer grijze vlakken. De da had het toen ook over bevriezen of wegsnijden in combi met chemo. Maar ik heb niets gedaan, en nu zijn ze vanzelf weggegaan (gelukkig!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:53

@ zoefie:
Het wordt bij die van mij ook wat grijzig, het is net alsof ie kaal wordt op die plekken. Maar het zit er al zolang, ik denk niet dat het meer weggaat.
Heeft de DA ook verteld hoe het ontstaan is bij jouw paardje?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:03

Nou ik heb er wel naar gevraagd. Hij vertelde dat "men" denkt dat het besmettelijk is. Maar hij zette er zo zijn vraagtekens bij. Ik moet zeggen op mijn vorige stal was een merrie die het had. Bij mijn paardje heeft het zeker 7 jaar gezeten. Nou is het nog wel te zien, maar heel klein. Hij had zowiezo niet zo'n grote plek als jouw (leuke) fjord, maar meer allemaal kleine plekjes. Ook een tijdje bij de singel, dat ging bloeden. Afkloppen dat het op het moment goed gaat. Ik heb wel het idee dat het minder wordt door de wintervacht (misschien suf, maar dat vond ik zelf) Voor de rest is het resultaat met namen bij bevriezen niet zo groot. Mijn da vertelde dat het een plek is, zoiets als een kwal zeg maar. Met grote "aders". Je kunt wel de plek weghalen, maar de "aders" blijven dan achter. De plekken zijn meestal te groot om met aders en al weg te halen. Stel je laat het weghalen, kan het best zijn dat hij er op een andere plek weer last van krijgt. Het zit gewoon in het bloed..succes ermee (enne mijn paardje had er totaal geen last van, ik des te meer Lachen

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:07

heeyy!!
echt een leuke fjord zeg!
hij lijkt helemaal geen 21..
mijn pony heeft ook een sarcoid (nja dat zeggen ze
maar de DA zij huidkanker).
maare mijn pony is 8 jaar. het is heel groot enzo.
ik maak me eigenlijk er wel zorgen om. omdat het steeds groter wordt
en er zit ook een bult onder haar huid!
ik zal even wat foto's laten zien!

Afbeelding
zo ziet het er nu uit. als je goed kijkt zie je een bult eronder.

Afbeelding
zo zag eht vorige jaar winter eruit.

ik zie wel verschil. maar ik merk niks aan haar. ze gedraagt zich goed. ze bokt veel als ze los staat doet ze van alles enzovoort.
dus ik denk dat ze er gene last van heb (gelukkig!)

groetjes Miranda