Als je je paard moet laten inslapen,hoe/wat gebeurt er dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmGee

Als je je paard moet laten inslapen,hoe/wat gebeurt er dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 19:41

Mijn paard is waarschijnlijk dampig, als het niet beter wordt denk ik dat ik hem misschien moet laten inslapen. Hij is erg benauwd, hoest ontzettend veel en staat ook in rust echt te 'pompen' met ademhalen. Hij heeft nu z'n tweede flesje Ventipulmin, krijgt al 3 weken een poedertje (ben ff de naam kwijt) en heeft ook nog een injectie tegen allergieen gekregen.

Mijn vraag is nu, als ik hem laat inslapen...wat gebeurt er dan, hoe gaat het allemaal in z'n werk en wat daarna, als hij eenmaal dood is?

Neverhere

Re: Als je je paard moet laten inslapen,hoe/wat gebeurt er d

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:02

Joh, wat een vreselijk berichtje.
Het spijt me verschrikkelijk voor jou en je paard.

Heb je ook al eens contact gehad met een holistisch DA? Misschien kan acupunctuur een oplossing bieden.

Voor wat betreft het inslapen. Ze krijgen in de halsslagader een overdosis narcosemiddel ingespoten.
Wat er met het lichaam gebeurt is afhankelijk van wat jij wilt.
Je kunt hem laten cremeren maar ook een destructiebedrijf bellen die hem dan ophalen.

Veel sterkte gewenst.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:17

Geen leuk onderwerp, maar elke paardenbesiter krijgt er vroeg of laat mee te maken. balangrijk is dan om goed met je dierenarts te bespreken. Hoe het gebeurt, waar het gebeurt en wat er met het paard moet gebeuren. Even er van uit gaande dat het paard geeutenaseerd gaat worden, dan gaat het als volgt:
Een dierenarts moet voor de euthnasie net zo ter werk gaan als bij een operatie. het moet secuur gebreuren zodat er geen problemen ontstaan. Het moet gebeuren op een rustige plek waar geen andere mensen bij zijn, alleen de dierenarts en de eigenaar. Er zijn twee verschillende middelen om te euthanaseren. Eutha 77 word zonder narkose gespoten, daar het een sterk overgedoseerd narcose middel is, dat een hartstilstand veroorzaakt. Daarvoor komt een grote naald in de halsslagader waardoor het middel gespoten word. Het paard zakt in ongeveer 30 a 45 sek, in elkaar.Het andere middel is T61. Hier word eerst een narkose middel gegeven, waarna het paard door de benen zakt en diep slaapt. Daarna word T61 gespoten. Het paard kan nog wat schokken gegevn, maar dat is normaal. Het is een reflex van de spieren. Het paard is dan al dood. Ook kan een paard worden geeuthanaseerd door een kopschot., maar word vaak alleen in nood gevallen gebruikt waarbij je niet meer in de aderen kunt spuiten.
Een paard mag je niet begraven. Is het een slachtpaard dan word het opgehaalt door het slachthuis. Dan moet het worden opgehaald door een bedrijf die deze dieren cremeert. Daar kan je dierenarts meer over vertellen, want dat verschilt per woonplaats. Het is ook mogelijk een urn te krijgen van je paard. maar dit is natuurlijk prijzig.
Overleg alles goed met je dierenarts, dat is heel belangrijk.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met je paard.

EmGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 22:22

Bedankt voor jullie informatie. Die eerste manier van euthanasie, waarbij hij meteen een hartaanval krijgt, duurt dat lang? Ik bedoel, als een mens een hartaanval krijgt, merkt hij/zij daar ook nog best wel wat van. Ik vind het nog het ergste dat ik dan weet wat er gaat gebeuren en hij niet, dat hij netjes stil blijft staan voor die injectie enzo, terwijl ik weet dat hij er dood aangaat...En als je 'm op laat halen door een destructiebedrijf, wordt 'ie dan echt zo opgetakeld en in een vrachtwagen gegooid of gebeurt dat wel netjes?

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:38

Ten eerste sterkte.

Zover ik weet wordt hij echt zo opgetakeld. Ik zou als ik jou was daar niet bij blijven kijken. Het schijnt echt een vreselijk gezicht te zijn.

En geloof hij weet echt dat er iets niet in de haak is. Ik heb een aantal jaar geleden mijn hond moeten laten inslapen. Ze had heel veel pijn. Op de dag dat het zover was, was ze heel vrolijk en leek er niks aan de hand (ik zit nog te janken als ik er aan moet denken en het is 6 jaar geleden). Op het moment dat de da kwam wist ze dat er iets niet in de haak was.
Ik ken ook verhalen van paarden die hun "laatste"rit gang maken en de trailer niet meer opgaan terwijl ze normaal altijd de trailer inliepen.
Dit is altijd het moeilijkste van een hobbie met dieren.

Heel veel sterkte de komende tijd. Maar zoals al iemand zei kijk ook naar andere mogelijkheden dan de traditionele da. Misschien zijn er nog andere mogelijkheden waardoor hij een aanvaartbaar leven kan leiden. Het is nu natuurlijk ook super warm.
succes

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:51

EmGee schreef:
Bedankt voor jullie informatie. Die eerste manier van euthanasie, waarbij hij meteen een hartaanval krijgt, duurt dat lang? Ik bedoel, als een mens een hartaanval krijgt, merkt hij/zij daar ook nog best wel wat van. Ik vind het nog het ergste dat ik dan weet wat er gaat gebeuren en hij niet, dat hij netjes stil blijft staan voor die injectie enzo, terwijl ik weet dat hij er dood aangaat...En als je 'm op laat halen door een destructiebedrijf, wordt 'ie dan echt zo opgetakeld en in een vrachtwagen gegooid of gebeurt dat wel netjes?

Hoi, wat naar van je paard.
Wij hebben een melkveebedrijf en hebben dus ervaring met de Rendac.
Het ophalen van een dood dier (om het maar even simpel te houden) gaat niet altijd even makkelijk en snel.(Het dier word gewoon opgetakeld met een grote klem.)
Wij hebben wel eens gehad dat een koe drie dagen op het erf heeft gelegen en dan word je niet blij(vooral in de zomer).
Wij hebben een dampige pony in pension staan, deze merrie staat nu continu buiten en krijgt alleen kuilvoer. ze word weer gereden en heeft nu nergens meer last van.
Dit is dus wel goed gekomen.
Ik hoop dat er nog wat aan te doen is.

succes en sterkte met je paard.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:36

Ik zou ruim van te voren regelen dat het paard word opgehaald door het destructiebedrijf. Veder kun je beter er niet bij zijn met het ophalen. Houd je paardje in herinnering hoe hij was en niet de herinnering van het ophalen. Bij de 1e manier van inslapen duurt het tussen de 30 en de 45 seconden. Het is natuurlijk minder leuk om te zien dat het paard als het ware instort. De 2e manier slaapt het paard en word dan ingeslapen, dat word meestal ook bij katten en honden gebruikt en ziet er eigenlijk heel vredig uit.
Ik wens je heel veel sterkte toe.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:33

ik heb begin dit jaar mijn 8 maanden oude veulen (eigen fok) moeten laten inslapen als gevolg van een ongeluk. Hij heeft geprobeerd door het voerhek te kruipen. Het was al een grote lummel en hij kon er natuurlijk niet door. Hij heeft hier een paar uur klemvastgelegen (= 'snachts gebeurd). We hebben nog geprobeerd hem in de benen te krijgen maar na super goede zorg van de DA hebben we hem na 3 dagen op moeten gegeven, ook omdat hijzelf de moed had laten zakken.
Het euthaniseren ging eigenlijk heel mooi (voorzover zoiets mooi kan zijn). We hebben met zn 3 afscheid van hem genomen. Hij zakte heel rustig weg. Hij is letterlijk met zn koppie in mn handen gestorven. Natuurlijk had hij stuiptrekkingen, maar ik wist dat dat spiertrekkingen waren.
Ik heb geinformeerd hoe dat zat als ik hem liet cremeren. In de eerste plaats moet een groter dier in delen worden aangeleverd, anders past het niet in de oven. toen had ik zoiets van of hij nu in de grijper van Rendac gaat of hij moet in stukken worden gezaagd, wat is het verschil??? Ik vond het belangrijker dat hij met heel veel rust en liefde is ingeslapen en daardoor had ik ook het gevoel de juiste beslissing te hebben genomen.
EmGee; neem alleen deze beslissing als er geen andere meer (geen paardwaardig bestaan meer heeft) mogelijkheden meer zijn. Als er nog andere mogelijkheden zijn dan zou ik die zeker proberen. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Alani

'Houden van is ook laten gaan'

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:56

wij hebben vorige week dinsdag onze Jupiter (New Forest pony) onverwacht moeten laten inslapen omdat hij verstoppingen en insnoeringen in de dunne damen had. De dierenarts heeft hem eerst een spuit gegeven in de halsslagader waarna hij even wankelde en neerviel. Dat moet goed gebeuren want je weet niet waar hij gaat vallen. De dierenarts wilde dit alleen doen en begeleidde hem ook bij het vallen. Dan de laatste spuit in de ader, 2 diepe zuchten en hij was dood. Wij mochten er meteen bij en hebben toen heel goed afscheid kunnen nemen. De volgende dag heb ik Rendac gebeld, die erg aardig waren. Hij kon helaas niet dezelfde dag opgehaald worden en moest aan de kant van de weg liggen want op een erf mogen ze niet komen (ook iets om in gedachten te houden ivm de plaats van het inslapen: kun je daarna de pony wel weghalen) Een kennis van ons (van het pension waar hij een tijdje gestaan heeft) heeft hem opgetild met een takel aan de tractor aan de benen en hem heel zachtjes en voorzichtig aan de kant van de weg gelegd. Mijn dochter had hem van te voren geborsteld en een paar plukken staart en manenhaar afgeknipt ter herinnering. Ook hebben we een bos rozen met een kaartje er aan bij hem gelegd toen íe onder een zeil lag. Onze hond heeft de hele tijd bij zijn koppie gelegen...al met al heel verdrietig maar ook erg waardig en mooi. De volgende dag is hij opgehaald, daar ben ik bewust niet bijgeweest, maar ik weet dat ze het toch wel netjes doen. De vorige pony (die 30 is geworden en dood in de wei lag, een mooiere dood kun je niet bedenken) werd in de vrachtauto gelegd en niet gegooid. De chauffeur van de Rendac was ook ontroerd door de bloemen en het briefje, dus die mensen doen het echt wel met gevoel in dit soort gevallen! Ook op de site van de Rendac staat dat een paard wat dood is erg emotioneel is, dat er verschillende mogelijkheden zijn om op te halen. Dus heel veel sterkte en wijsheid, je paard zal je zeker dankbaar zijn als het geen moeite heeft met ademhalen, voor ons was het duidelijk, onze pony had veel pijn en keek ons intens treurig aan, dan moet je wel die moeilijke beslissing nemen, ook al kun je hem niet missen! Sterkte!

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:33

Ik heb zondag de pony van een vriendin in laten slapen. Hij kreeg eerst een narcosemiddel. Hierdoor viel hij in slaap. Ze hadden hem klem gezet tussen een deur dus zakte heel rustig in elkaar. Toen hij op z,n zij lag hebben ze hem het laatste spuitje gegeven waardoor hij stierf. Niks geen stuiptrekkingen of rare dingen gelukkig. Ging heel rustig en vond het erg paardvriendelijk.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:08

hoi EmGee.
wat ontzettend rot voor je,
en ik begrijp hoe je voelt mijn paard moet donderdag terug naar de klieniek en moet ik waarschijnlijk ook in laten slapen.
Ik zie er ook ontzettend tegen op maar ik denk zo,
ik wil niet dat mijn paard onnodig pijn lijdt want dat heeft hij niet verdient. en ik wil hem het liefst bij me houden maar dat zou ik egoistisch vinden van mezelf.
Hij hoeft niet onnodig te lijden terwijl ik hem kan helpen.
Meid heel erg veel succes en sterkt.
joor

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:13

Bij de rendac hebben ze ook een soort trailer waarmee ze je paard apart kunnen ophalen zodat hij niet met de grijper in de grote bak gedaan wordt. Heb het zelf nog nooit gezien en het zal wel wat duurder zijn, maar als je het voor jezelf prettiger vindt kun je het overwegen. Op de site van de rendac staat vast meer info.

Over het inslapen: Ik heb al heel wat paarden ingeslapen zien worden en het moment van vallen is nooit een fijn gezicht, bovendien is het ook wel een beetje gevaarlijk om vlak bij te staan omdat ze soms nog wat spiertrekkingen hebben. In Utrecht staan op het moment van vallen alleen de dierverzorger die het paard vast houdt en eventueel de DA in de box, de eigenaar mag er niet vlakbij staan en meestal wordt wel afgeraden om bij het vallen zelf te zijn. Sommige mensen willen het toch zien, en de ene vind het heel naar, de ander heeft er helemaal geen problemen mee.

Probeer het in ieder geval zo te regelen dat alles van tevoren al geregeld is, van tevoren rendac inlichten, zorgen dat de DA ruimschoots de tijd heeft, bedenkt van tevoren hoe en waar hij aan de weg moet komen te liggen etc. Zodat je op het moment zelf rustig afscheid kunt nemen.

Hopelijk heb je hier iets aan, en hopelijk heb je deze info voorlopig nog niet echt nodig en kan je paardje nog even mee.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:55

Het verschil tussen ophalen met de trailer of met een vrachtwagen is heeeel groot hoor! Het is misschien een fijner gezicht, maar (sorry, dit klinkt hard) uiteindelijk komt toch alles in dezelfde ove terecht... Een paard met de trailer halen kost 416 euro en met de vrachtwagen 8,23!! Ik geloof niet dat ik dit verschil over zou hebben voor een fijner uitzicht. Je kunt beter gewoon afscheid nemen voordat hij opgehaald wordt denk ik.

Verder heel veel sterkte met je keuze, van hoe het inslapen staat heb ik niet zo heel veel verstand dus daar kan ik je niet mee helpen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:58

Ik heb mijn paard ook laten inslapen bij DAP Bodegraven. Als ik BiondaMax mag geloven, is dit met het middel T61 gebeurt, wat ik persoonlijk de meest diervriendelijk manier van inslapen vind.
Het paard krijgt eerst 2 lichte verdovingen, zodat het al wankel op de benen staat. Hierna wordt de narcose toegedient, waarna het paard gaat liggen. Hier werd ik even gevraagd de stal te verlaten, maar mijn paard lag al binnen een halve minuut op de grond, al half in slaap. Deze procedure verschilt tot hier aan toe niet met een normale procedure welke een paard moet ondergaan wanneer het geopereerd wordt. Na de narcose spuit (waar het paard dus al slaapt), wordt uiteindelijk het laatste dodelijke spuitje toegedient. Hier voelt je paard niets meer van. Ik heb bij mijn paard geen spiertrekkingen gezien, en ze is rustig met haar ogen dicht in slaap gevallen.

Deze manier verschilt nogal dan de rechtoe rechtaan manier van inslapen welke je dierenarts vaak aan huis toe past. Daar heb je kans (omdat ze maar gebruik maken van een of 2 spuiten; dus minder verdovingsstappen), dat je paard er nog tegen gaat vechten. Geen fijn gezicht en niet fijn voor je paard.

Veel succes ermee!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:27

Ten 1ste: Heel veel sterkte!
Ten 2de: Probeer eerst echt alles uit!! Want je zou maar spijt krijgen...

Ten 3de: Ik zou hem niet laten inslapen, maar laten doodschieten.... Klinkt hard, maar ik heb nu al 2 paarden in zien slapen en beide gingen er tegenin.... 1tje was echt helemaal open van wondjes en heel zijn hoofd... Het was geen prettig gezicht... Continue opstaan en weer omvallen.
Het 2de paard reageerde gelukkig maar een paar keer zo, maar dat kwam na langdurige koliek en dat paard was gewoon echt op...

Met een kogel door het hoofd zijn ze meteen hersendood... Voelen niks meer en je zult alleen het lichaam wat zien natrillen (de spieren).
Ook keer over gehoord, paardje eerst bij maatjes in de wei (maand) en daarna bij de maatjes afgemaakt.... Klinkt zielig en hard, maar er was geen gevecht...

Ze aaien het paard hele tijd en daarna is het ineens gebeurt als ze het hoofd aan het aaien zijn....Het is (als ik het goed heb), maar een klein pistooltje...dus erg onopvallend en denk ook niet dat een paard een pistool herkent... Sommige paarden worden al gestresst als ze de DA zien aankomen.... En dan zo'n spuitje, voelen zich 'te' moe worden, willen staan, kunnen het niet en gaan vechten.

EmGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:22

Bedankt voor alle reacties. Wat ik dus niet wil, is dat ik 'm zie vechten tegen de dood. Dat eutha 77 lijkt me niet zo'n vriendelijk middeltje, dat T61 lijkt me dan in ieder geval al fijner voor hem, of zie ik dat verkeerd? Daarnaast wil ik er zelf misschien niet eens bij zijn. Ik geloof niet dat ik hem dood wil/kan zien gaan, en aangezien hij mijn moeder ook erg vertrouwt denk ik dat zij er beter bij kan zijn, ik wil hem liever levend herinneren.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij nu al 3 of 4 dagen niet of nauwelijks meer gehoest heeft, en met dit warme weer is het ook niet raar dat hij wat benauwder is. Hopelijk zet deze stijgende lijn zich voort en is inslapen helemaal niet aan de orde, dat zou natuurlijk fantastisch zijn!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:26

Ik wens je heel veel sterkte en geluk.

En kijk ook naar andere mogelijkheden. Er zijn kruiden die goed zijn voor de longen en de het ademen makkelijker maken en kijken ook eens of er iemand is die ervaring heeft met essietiele olieen. Daar zijn ook verschillende mogelijkheden mee.

succes en ik zal voor je hopen

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:24

EmGee, ik heb je ge pbt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:02

Ik wil niet vervelend doen of zo....maar is inslapen niet een beetje voorbarig ? Dit is bv ook geen beste tijd voor hooikoorts patienten, maar als je de omstandigheden optimaal kunt maken- geen stro, kuil ipv hooi, of 24 uur de wei op, is dampigheid vaak wel te overzien.

Heb je een bronchoscopie laten doen ? misschien is het gewoon een ontsteking op de longen waar met antibiotica etc. nog te genezen is !

Ook kunnen ze tegenwoordig (indien het een allergie betreft) een serum maken van je paard z'n eigen bloed, waardoor hij imuum wordt voor z'n allergie. Ik ken persoonlijk 2 paarden die zogenaamd dampig waren (dus niet) die nergens meer last van hadden na deze oefening.

EmGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 22:09

Ik snap dat het misschien voorbarig overkomt, en ik zal ook zeker pas besluiten om 'm in te laten slapen als dat voor hem echt het beste is. We hebben een hele kundige DA, misschien niet altijd de spontaanste maar wel een hele wijze, en eerlijke DA. We hebben met hem afgesproken dat we m'n paard een eerlijke kans geven, maar niet oneindig blijven emmeren. Er zijn zoveel middeltjes, alternatieve geneeswijzen en huis, tuin en keuken-tips (die ik ook zeer waardeer!) maar ik vind wel dat er op een gegeven moment een grens is. We hebben nog twee andere paarden, samen lopen ze in een open stal, bak en wei en we kunnen niet alleen met mijn paard rekening houden. Daarnaast, en ik bedoel dit niet banketstaaf, heb ik ook geen geld om 4x achter elkaar ventipulmin en allerlei injecties te betalen, als het toch niet echt helpt...waar is dan het einde?

Maar...zoals ik mijn vorige bericht al aangaf lijkt het beter te gaan, en hoop ik dus nog heel lang van 'm te mogen genieten. Dit zijn inderdaad sowieso vervelende periodes wat betreft hooikoorts, allergieen en de temperatuur, dus wellicht dat het straks nog wat beter gaat als het weer afkoelt.

De reden dat ik dit topic startte, is dat ik gewoon wil weten waar ik aan toe ben, in geval dat. Nu weet ik bv. veel meer over de verschillende manieren, en kan ik straks ook meepraten en denken met de DA, mocht euthanasie toch nodig zijn.

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:10

ik heb t nu twee keer meegemaakt dat een paard ingeslapen moest worden maar ik vind het maar niets eerst valt hij gwoon om en dan gaat hij dood

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:43

beetje hard hola
als je goed met je da overweg kunt kan hij met rendac afspreken
kun je hem rustig in de stal vedoven net als bij castreren
dan kun je hem rustig langs de kant van de weg de laatste infusen geven
dan hoeft hij ook niet met de trekker uit de stal te worden gehaald
als je dit heel rustig al een week van te voren met je paard oefent(het langsd de kant van de weg staan en daar even wat kroelen) ziet hij er ook niets engs is je moet er alle tijd voor nemen
een weekje meer maakt allen wat voor de rust van je paard uit

in iedergevak heel veel sterkte we weten wat je doormaakt

Wieteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:36

Een paar maanden terug heb ik mijn pony in moeten laten slapen. Bij hem ging het precies zo als Vvalar het omschreef. Het is dus ook in een kliniek gebeurd (Roosendaal) en hij kreeg ook verschillende spuiten waardoor ze (volgens de dierenarts daar) nooit gaan vechten zoals ze regelmatig doen als ze thuis door een dierenarts worden ingeslapen. Voorheen wilde ik altijd dat het thuis in een voor de pony vertrouwde omgeving zou gebeuren, maar achteraf ben ik blij dat het in de kliniek is gedaan. Ze hebben daar een speciale box om paarden onder narcose te brengen voor operaties of inslapen. Die box is helemaal met rubber bekleed en ze hebben een verplaatsbaar schot dat het paard begeleidt als hij gaat liggen. Ik had eerst ook gekeken wat de mogelijkheden van de Rendac waren, maar om hem met een trailer te laten halen kost idd rond de 400 euro en dan moeten ze hem (lijkt me) toch nog steeds de trailer in slepen en daarna gebeurt er toch hetzelfde mee. Bij de kliniek mocht ik er de hele tijd bijblijven, ook tijdens het vallen (al zeiden ze eerst dat t normaal niet mag), maar als je het niet wilt zien (zoals mijn vader...) dan hoeft dat natuurlijk niet. Hopelijk is het voor jou nog niet aan de orde, maar ik vind het goed dat je je er van tevoren in verdiept zodat je een afgewogen keuze kan maken. Maar ik zou je pony maar even de tijd geven voordat je een onomkeerbaar besluit neemt. Ik ken ook een pony waarvan iedereen het idee had dat ze hem beter in konden laten slapen omdat hij hele dagen zo aan het hoesten was en benauwd was en die is er op de een of andere manier overheen gegroeid lijkt het wel. Hij rijdt nu weer regelmatig en hij heeft nergens last van.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:35

Hoi,

Ik heb zelf 3 jaar geleden mijn paard in laten slapen. Ik wil je graag wijzen op een speciale service van de Rendac ( destructiebedrijf). Zij hebben naast de welbekende kadaverauto ( yuk, leuk als je daar op zo'n zomerse dag achter staat in de file....) ook een speciale paardentrailer met daarin een slede, waar ze het paard op een gemakkelijke manier de trailer in kunnen krijgen. Het ziet er allemaal wat vriendelijker en respectvoller uit. Ze komen speciaal voor jouw paard, de trailer ziet er aan de buitenkant uit als iedere andere trailer, je hoeft het overleden dier niet aan de openbare weg te leggen, ze komen op de afgesproken tijd ( dus je paard ligt geen uren buiten onder een zeil). Na een week kreeg ik keurig een briefje thuis, waarin mij gemeld werd dat mijn paard op ... dag was gecremeerd.
Ik was heel tevreden over deze service, het heeft me wel het nodige gekost, maar dat had ik er graag voor over. Ik kan er nu in vrede op terug kijken!
Ook geef ik je mee dat ik van te voren een gesprek heb gehad met mijj dierenarts. Deze heeft mij heel precies en onomwonden uitgelegd wat er zou gaan gebeuren. Ik heb gekozen voor een narcose, gevolgd door 2 injecties ( groot paard) met barbituraat ( overdosis slaapmiddel dus). De veearts had, zoals afgesproken 2 assistenten bij zich. Deze hebben mijn paard "ondersteund" toen hij onder narcose werd gebracht. Door deze "hulp" is hij eerst gaan zitten en daarna rustig gaan liggen. Ik wilde namelijk pertinent niet dat hij om zou vallen. Toen hij eenmaal onder narcose was, ben ik bij hem gaan zitten en heb zijn mooie grote hoofd op mijn schoot gelegd. Hierna kreeg hij de overdosis toegediend. Het enige dat ik zag, was dat zijn ogen plots dof worden en dat hij langzaam uitademde.
Dit alles was niet eng, klinkt raar, maar ik vond het zelfs vredig overkomen..... Op het moment dat hij ging brak er een zonnestraal door die voor mijn gevoel precies op mijn paard landde. Klinkt sentimenteel, maar voor mijn gevoel is hij toen naar gene zijde gegaan.
Al met al een zware beslissing, gevolgd door een lange tijd van rouw ( hij was 15 jaar bij mij geweest). Maar ik heb er geen spijt van, mijn paard had als gevolg van artrose erge pijn en ik vond niet dat ik hem mocht laten lijden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Bedenk wel, hoe moeilijk het ook is om er zelf bij te zijn... je nooit zult blijven zitten met vragen over hoe het nou precies in zijn werk is gegaan, als je het aan iemand anders zou hebben overgelaten....

Sterkte!

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:42

nou ik heb vanmorgen mijn lieve paard in laten slapen ter gevolge van kanker. hij had gelukkig nog geen pijn maarvandaag met de kijkoperatie zagen de artsen dat het overal in zijnlijf te vinden was.
Dus heb ik voor hemgekozen en hem in laten slapen voor dat hij veel pijn heeft.
hij was nog suf van de operatie (hij was van achter allen verdoofd).
Toen heb ik hem zelf naar een speciale box begeleid, daar kreeg hij een narcose middel en zakte hij door zijn benen, daarna een ander middel waardoor hij is overleden.
Alles ging heel rustig waar ik bij was.
Ik ben daarna nog lekker bijhem gaan zitten en hem over zijn koppie gekriebeld wat hij altijd zo lekker vond.
hij heeft 1 keer met een been bewogen als stuip meer niet.
Hij is met zijn oren naar voren gestorven.
Ik ben blij dat ik erbij was.
joor