Laag rode bloedcel gehalte... ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Laag rode bloedcel gehalte... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:00

Mijn paard is ziek... al 1½ week hoge koorts (zonder koortsremmers loopt het op tot boven de 41C!) en de koorts wil maar niet zakken. Beetje hoesten en heldere snot, dierenarts denkt aan een vorm van herpesvirus (kan bijv. rhino of influenza zijn, maar ook iets anders, je hebt daar meerdere soorten van zeg maar, kan pas met zekerheid gezegd worden na een tweede bloedcontrole over twee weken).
Nu kwam vandaag de labuitslag van het bloed binnen en alles is redelijk normaal, behalve de róde bloedcellen, da's veel te laag (da's dus niet normaal, een verandering in witte bloedcellen was eerder te verwachten geweest).
Dit kan volgens DA veroorzaakt worden door de virus infectie die ze heeft, en moet dan snel gestopt worden door injecties om het weer omhoog te brengen (die krijgt ze dus vanmiddag) maar het kan ook veroorzaakt worden door ernstiger dingen, zoals een tumor.
Uiteraard schrok ik me half lam toen het woord 'auto-immuun' viel, maar er zijn verschillende gradaties, probeerde hij me gerust te stellen.

Nu ben ik dat nog lang niet (gerustgesteld), dus zou ik graag willen weten of hier mensen zijn die iets dergelijks (laag rode-bloedcelgehalte dus) ook eens meegemaakt hebben en wat hiervan achteraf de oorzaak bleek. Ik maak me vréselijk ongerust, m'n paard is m'n alles, net zo belangrijk voor me als m'n kind en ik zou niet weten wat ik zou doen als er iets ernstigs met haar aan de hand blijkt...

Nanouk

Re: Laag rode bloedcel gehalte... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:17

Francis ik heb niets zinnigs over de ziekte te zeggen maar ik schrik ervan en wil je heel veel sterkte wensen! Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ze snel weer is opgeknapt, ik duim voor jullie.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:42

Dank je Nanouk... schrok zelf ook wel erg toen de term 'auto-immuunsysteem' (niet 'anti' natuurlijk Bloos ) viel. Dot is sinds gisteravond ook helemaal zichzelf niet. Natuurlijk was ze wel wat ziekig, maar iemand die haar niet kent zou niet echt zien dat ze ziek was. Ze was tot nu toe wat slomer dan normaal, wat hangerig en ze eet dus nauwelijks, maar verder valt er weinig aan haar te zien. Maar sinds gisteravond vind ik haar dus echt anders, super gestressed, schrikkerig en nerveus. Toen ik gisteravond de stal uit liep begon ze als een gék te weven, iets wat ze normaal allen nog wel es wil doen als ze heel erg van streek is. 't Zit me allemaal helemaal niet lekker.
Vanmiddag heeft ze een spuit met snelwerkende cortico's gehad, die moeten binnen een dag enig resultaat gaan geven. Ze mag daar nu geen koortsremmers naast, om te kunnen zien of ze reageert en ik moet haar dus heel goed in de gaten blijven houden. Ik rijd dus tig keer per dag op en neer naar stal om te temperaturen...
De dierenartsen staan ook een beetje voor een raadsel... vooral omdat het zo lang duurt dat die koorts zo hoog blijft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:26

Ik kan me goed voorstellen dat je daar behoorlijk van schrikt en het is bepaald iets om goed in de gaten te houden. Lage rode bloedcel (haematocriet) is bloedarmoede - kan velerlei oorzaken hebben. In zeer ernstige gevallen is een bloedtransfusie nodig.
Hier heb je een link om je wat op weg te helpen:
http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... rmoede.pdf

Bij deze kliniek zul je, als je het forumulier met de uitslagen hebt, ook een 2nd opinion kunnen vragen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:21

DA is net geweest, het lijkt er op dat we ergens komen... niet zo zeer qua genezing nog, maar het lijkt er op dat het plaatje min of meer duidelijk begint te worden...
De DA denkt nu dat Dot een allergische reactie op het virus (rhino of influenza) heeft. Dat klinkt heel raar en dat is het dus ook... hij heeft het één keer eerder mee gemaakt en toen hij destijds Utrecht hierover belde zeiden ze daar dat dat bij paarden niet voorkomt. Nadat Utrecht het bloed van het desbetreffende paard onderzocht had, moesten ze echter toegeven dat het dus wel het geval was. Dot lijkt nu dezelfde reactie te hebben (als tweede in Nederland? Dat heb ik weer!).
Hij gaat nu met Utrecht bellen en ze Dot's bloedresultaten doorfaxen en hopelijk hoor ik morgenochtend meer.
Hij heeft het wel een naam gegeven (één of andere afkorting van drie letters) maar die weet ik dus stom genoeg niet meer.
Ze heeft puntbloedingen op haar tandvlees, het kwijlen en neusdruipen wat ze doet komt omdat haar slijmvliezen veel te veel doorbloed zijn (hele rode slijmvliezen, daardoor kun je de bloedarmoede dus 'aan de buitenkant' niet zien, want dat geeft normaal juist heel bleek slijmvlies) en extreem doorbloed slijmvlies produceert meer vocht. Vandaar ook dat ze hoest terwijl de longen schoon zijn, da's het vocht wat in haar keel ontstaat en daarom eet en drinkt ze ook moeilijk, omdat het extreem doorbloede slijmvlies ook opzwelt en in haar keel dus voor vernauwing zorgt.
Het is nu even afwachten wat ze in Utrecht zeggen, of daar eventueel inmiddels meer onderzoek gedaan is naar deze afwijking, maar hoogstwaarschijnlijk krijgt ze nog twee of drie keer, om de dag, een injectie met cortico's. Heftig middel, maar op dit moment het enige wat haar kan helpen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:43

Wat een toestand! Heb jij dat? Ja, maar gelukkig ook een VA die van wanten weet!

Heel veel sterkte!

=^.,.^=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:08

Jeetje zeg...wat een toestand! Maar gelukkig dus meer duidelijkheid over wat en hoe! Wel balen hoor...en dan ook nog zo'n zeldzaam geval.

Heel veel sterkte ermee!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:38

Citaat:
Hij heeft het wel een naam gegeven (één of andere afkorting van drie letters) ......

Als je 't weer weet, wil je het dan hier nog even neerpennen? Ben er heel benieuwd naar!

En sterkte natuurlijk hé!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:08

Morgenochtend kan ik hem weer bellen voor meer info, dan zal ik het vragen én gelijk opschrijven Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 20:14

OK, ik wilde het toch nu weten dus toch maar even gebeld...
Het is dus SLE of eenvoudig gezegd 'Lupus'. Een auto-immuun afwijking waarbij het lichaam zichzelf aanvalt. Zeldzaam bij paarden maar vaker voorkomend bij honden.
De sites die ik tot nu toe even snel doorgekeken heb hebben het over een chronische afwijking, misschien dat Dot dan één of andere acute versie heeft ofzo.
En het stomme is... ik vertel dit aan de oude eigenaar van Dot's vader...blijkt die ooit ook es heel erg ziek te zijn geweest met hoge koorts en de dierenarst van toen heeft toen ook als mogelijke oorzaak over een allergische reactie op het virus of de antistoffen gesproken... is toen nooit verder onderzocht omdat het paard uit zichzelf opknapte toen de koorts eenmaal gezakt was.
Zo vader zo dochter?

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:16

Jemig wat een toestand Francis, het goede nieuws is wel dat de vader van Dot haar dit dus maar een keer heeft gehad en weer is opgeknapt!
Laten we hopen dat het bij Dot ook zo verloopt. We blijven voor jullie duimen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:27

Jeetje, dat is inderdaad zeldzaam bij paarden (Systemische Lupus Erythematosus ).... komt idd wel bij honden voor.
Laten we maar hopen dat het net zo snel verdwijnt als dat het op kwam zetten. Wat geeft je DA ervoor: Prednison? Immuran?
Sterkte en beterschap hoor!!

Chawwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:58

Hallo!

Ik las je verhaal op dit forum, heb het nog niet helemaal gelezen ga ik zo wel ff doen, maar dit doet me heel heel sterk denken aan Pyroplasmose

Dit heeft mijn pony gehad toen ik in Frankrijk woonde, het komt in Nederland vrijwel nooit voor, maar vooral in de Zuidelijke landen is het niet iets heel bijzonders, hoewel het aanmerkelijk vaker voorkomt bij honden. Het wordt overgebracht door teken, en het is vrij snel dodelijk. Het wordt gekenmerkt door hele hoge koorts, en, inderdaad, het aantal rode bloedcellen neemt snel af. Wel worden dan normaalgesproken de slijmvliezen gelig of wittig en niet zo rood als je beschrijft, maar dat is toch wel mogelijk volgensmij. Heeft de urine ook een rare kleur?? Ook oedeem op verschillende plaatsen kan erbij horen, en algeheel een ziek vooral futloos paard zonder eetlust.

Pyroplasmose is goed te genezen, maar haast is gebaat, mijn pony is helemaal opgeknapt en heeft het ook nooit weer gehad (hoewel hij het de rest van zijn leven bij zich blijft dragen en het weer actief zou kunnen worden als zijn weerstand vermindert of als hij veel stress heeft, maar tot nu toe is dat nooit gebeurd.

De veearts kan alleen maar spuiten met nogal een heftig spul, wat als bijwerking behoorlijke koliek heeft. Mijn pony heeft ook aardig gekoliekt destijds, maar daarvoor hebben ze hem in de kliniek gehouden en gespoten, maar is er wel weer bovenop gekomen. (hij is zo gezond als een vis)
Maar dat is de énige methode om het goed te krijgen, een ander medicijn bestaat er niet. (eh, toen tenminste niet, het was al in 1998)

Vraag je veearts er maar naar, om er op zijn minst over na te denken, want het kan echt zo zijn. En ik heb nog een info'pakketje uit frankrijk meegekregen naar Nederland toen ik hier weer kwam wonen, waarin precies staat wat ze hem moeten spuiten als het weer actief wordt. (hij blijft drager) Ik weet het zo niet uit mijn hoofd, maar als het dit kan zijn zoek ik het gauw voor je op, dan kan de veearts altijd kijken wat hij er mee wil doen.

Ik kan me zo de term barbesia herinneren.
de rest moet ik even nazoeken.

nou, heel veel succes, en stuur me gerust een mail als je meer wilt weten. Groetjes Chawwa

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:43

Chawwa, tekenziektes als barbesia zijn als optie inderdaad de revue gepasseerd, maar dat is het niet. Is ook nagenoeg niet mogelijk, daar m'n paard in de drie weken voor ze ziek werd bijna continu binnen heeft gestaan.

@ Jannepauli, Dot heeft cortico's gehad gisteren en als er in Utrecht ondertussen geen schokkende onderzoekkingsresultaten zijn die tot een andere aanpak zouden leiden, dan krijgt ze die morgen en zondag waarschijnlijk nog een keer.
Ik ben inmiddels op advies van m'n homeopaat ook gestopt met de belladonna en echinacea en tot nu toe blijft de temperatuur vrij constant tussen de 38 en 38.5, dus da's hoopvol.
Morgenochtend hoop ik meer te horen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 08:37

Veel beterschap gewenst, ik ben ook heel benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:41

Citaat:
@ Jannepauli, Dot heeft cortico's gehad gisteren en als er in Utrecht ondertussen geen schokkende onderzoekkingsresultaten zijn die tot een andere aanpak zouden leiden, dan krijgt ze die morgen en zondag waarschijnlijk nog een keer.

Prednison ( of Prednisolon) behoort tot de corticosteroïden. Maar dat terzijde - ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van het verloop of verdere bevindingen.
Nogmaals sterkte en beterschap gewenst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:43

En...weet je al wat uit Utrecht?

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:11

En wat is er bekend over de gevallen van SLE bij paarden?
Ik had er idd bij honden weleens van gehoord, maar bij paarden is het me nog nooit ten gehore gekomen, ben benieuwd hoe het met die paarden afgelopen is... (google leverde niks op... of ik kan niet zoeken natuurlijk Bloos )

Francis, iig heel veel sterkte! Ach gut

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:51

In Utrecht hadden ze verder geen nieuwe informatie. Wel inmiddels ook daar 1 geval binnen gehad, maar die hebben ze gewoon symptomatisch behandeld, zoals mijn dierenart dus ook doet.
Het is ook wel iets anders als SLE bij mensen of honden. Daar is het n.l. een chronische ziekte, waar ze dus in princiepe niet vanaf komen, bij Dot (en paarden algemeen dus) is het een eenmalige SLE reactie op het virus of de antistoffen tegen dat virus. Als haar imuunsysteem nu tot rust komt is het daarna dus ook over.
Vandaag krijgt ze weer een cortico-injectie en dan zondag waarschijnlijk nog eens. Dat is afhankelijk van hoe haar lichaam gaat reageren. Het is dus eigenlijk de bedoeling dat haar imuunsysteem afgezwakt wordt, omdat het nu in 'overdrive' werkt. Helemaal stil leggen is niet de bedoeling, dus er wordt nu per dag bekeken of ze nog meer cortico's moet hebben. Die werken vrij sterk, maar ook heel kort, dus je kunt geven zoveel en zolang als nodig is en dan stoppen zodra dat moet.
Daarna is het een kwestie van weer aansterken. Haar lichaam en vooral nieren hebben een beste klap te verduren gekregen, dus daar zal ze straks als de cortico's gestopt zijn nog wel iets voor krijgen (iets homeopatisch ofzo en dingen als 'opkikker') en dan heeft ze gewoon tijd nodig om weer aan te sterken. Maar ach... m'n zadel is toch pas ergens in Juli klaar, dus zo'n ramp is dat ook weer niet... als m'n meis maar beter wordt.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:24

Francis schreef:
In Utrecht hadden ze verder geen nieuwe informatie. Wel inmiddels ook daar 1 geval binnen gehad, maar die hebben ze gewoon symptomatisch behandeld, zoals mijn dierenart dus ook doet.
Het is ook wel iets anders als SLE bij mensen of honden. Daar is het n.l. een chronische ziekte, waar ze dus in princiepe niet vanaf komen, bij Dot (en paarden algemeen dus) is het een eenmalige SLE reactie op het virus of de antistoffen tegen dat virus. Als haar imuunsysteem nu tot rust komt is het daarna dus ook over.

Fijn om te horen dat het niet chronisch is, want ik dacht idd dat dat wel zo zou zijn... Wat een opluchting moet dat voor je zijn!!

En dat ze pas één geval hebben binnen gehad, is eigenlijk alleen maar gunstig, want dit wens je niemend, wel is het natuurlijk jammer dat je daardoor niet meer info hebt!

Nou iig heel veel sterkte en ik zal met je mee duimen dat die injecties echt hun werk doen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 02:31

Tof dat het bekend is Francis en fijn dat ze stabiel is. Sterkte en succes!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 11:44

Gistermiddag heeft ze haar tweede cortico-spuit dus gehad en sinds giseravond is de koorts weg. Zouder we er dan eindelijk door heen zijn? Eten gaat nog wat moeizaam, maar de slobber die ik nu meerdere keren per dag voor haar maak, glijdt wel lekker naar binnen nu. Ik juich nog niet te hard, maar we zijn 'voorzichtig optimistisch'...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:45

Jasses, wat een schrik zeg!! Geef je haar (en jezelf) een dikke knuffel van Senna en mij?
Ik hoop dat ze snel weer beter is!

charene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:59

Jeemig zeg.....ik wil jou en Dot ook heel veel sterkte en vooral beterschap wensen.....

Groetjes Charita

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:44

Blij te horen dat het weer wat beter gaat met die prachtige merrie van je.
Ik blijf gewoon doorduimen tot het weer helemaal goed met haar is, ok? Ach gut