Spat---->Behandelen---->Tildren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 15:21

Wie heeft er ervaring met Spat? Hoe hebben jullie de Spat behandeld? En hoe is dat gegaan??
Wie heeft het infuus Tildren geprobeerd??
En hoe is dat gegaan?

Jeddah heeft namelijk rechtsachter lichte, beginnende spat die ik wel graag wil behandelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:24

Ik heb alleen gehoord van aangepast beslag (spatbeslag), weinig gehoord over en geen ervaring met injecties.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:26

En hoe zijn de resultaten met het aangepaste beslag??

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:36

Over Tildren zijn in het verleden topics geweest. Als de zoekfunctie goed werkt (?) zou je kunnen spitten naar oude topics....
Heb wel positieve berichten gehoord over Tildren, maar niet specifiek als behandeling bij spat.
Ik heb begrepen dat Tildren als kuur van 10 dagen toegediend kan worden of (via infuus) in 1x. Hierbij is een klein gevaar op koliek, maar daar is het toezicht van de dierenarts ook op gericht.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:52

Tildren is juist aangewezen medicatie bij spat ! Renske20 op bokt heeft hier veel ervaring mee.
Ik heb de bijsluiter ingescanned, als je me pb't met je prive emailadres stuur ik hem door.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:31

destiny krijgt binnenkort haar 3e infuus Ja (in 2 jaar tijd)

ze heeft gewoon spat gehad, is vergroeid(alweer 6 jaar geleden) toen 2 ajar op spatbeslag gestaan, inmiddels gene ijzers meer achter wel een woekering naar de sprong zelf Scheve mond advies was afmaken of tildren(stond op 3 benen) nu kan ze alles weer! alleen in arbeidsdrafje zie je er iets aan, rij haar daarom ook niet meer echt, maar het verschil met op 3 benen staan met veel pijn of bijna helemaal zuiver en hardstikke vrolijk is echt onvoorstelbaar!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:57

Dank je Mist! Ik heb hem ontvangen!!

Zo Renske20, das niet mis!! Ik ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen, de arts waar ik vandaag was was niet erg positief, ook niet negatief, die vond gewoon dat het verschil en de duur van zo'n infuus niet opwogen tegen de hoeveelheid kosten die eraan samen hangen.

En, heeft hier iemand een paard met Spat die nog gewoon te rijden is?

Chawwa
Berichten: 27
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:45

hoi hoi,

paard van een vriendin van mij heeft spat, is behandeld met Tildren (eenmalig, daarvoor moest ze dacht ik 2 dagen in kliniek blijven idd om op te letten voor evt koliek) maar is erg goed gegaan. Ze was idd na verloop van tijd eigenlijk niet meer kreupel, (maand of 3 denk ik) en ze is haar weer gaan rijden. Niet intensief, maar gewoon rustig aan en dat ging hartstikke goed. Op een goed moment ben ik me af gaan vragen of het nu echt beter was en ze niet weer volop in de sport zou kunnen. (je zag er echt nix meer aan). Maar omdat ze op dat moment een heel goed tehuis voor haar in de buurt kon vinden als fokmerrie heeft ze ervoor gekozen haar daarheen te doen (ze is nu drachtig) en daar wordt ze ook wel wat gereden en dat gaat ook goed. Dus of de Tildren geholpen heeft weten we niet, maar ze is wel na verloop van tijd beter geworden, en alleen weten we dus niet of het nog steeds goed zou gaan als ze nu weer optimaal gereden zou worden.

nou, succes met je paard, geef maar niet te snel op zou ik zeggen, er is vaak nog heel veel mogelijk.

grrrr chwwa

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:48

Desje was met spat(en HKO fase 4) nog M1 dressuur en L springen geworden, dus met alleen gwone spat heb ik, na een jaar weidegang ivm het vergroeien, geen problemen gehad hoor, spat is echt niet meteen het einde!

totdat het dus verder ging woekeren, 5 jaar nadat de spat was geconstateerd, nu is er alleen nog licht recreatief rijden mogenlijk, maargoed alles beter dan richting de frikandellen, zolang ze geen pijn heeft ma ze blijven Lachen

Flair hier op bokt heeft ook ervaring met spat+tildren behandeling, maar dan de inspuitingen ipv infuus geloof ik

ik betaal trouwens voor een infuus zo'n 340 euro, vriendin van me was 580 euro kwijt Bloos! verschilt dus erg per DA!! desje mocht ook meteen mee naar huis, net zoals het paard van mn vriendin, dus geen extra verblijskosten erbij, dat scheelt ook alweer

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:53

Nogmaals bedankt voor de ervaringen!! Opgeven doe ik echt niet zomaar, Jeddah is mijn meissie en ik wil graag dat ze nog jaren en jaren meegaat (ik heet niet voor niks Jeddah natuurlijk Knipoog )

Vandaag heb ik ook Zeel-H pilletjes gekocht, dat is Homeopatisch en volgens de arts waar ik vandaag was kan het erg goed helpen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:42

Flair heeft idd 10 dagen op de kliniek gestaan en heeft 10 inspuitingen met tildren gehad. Ze had op het moment van behandeling geen vergevorderde spat. 2 maanden later was op de foto's te zien dat de spat niet verder gegaan was. Hoe het er nu uit ziet op de foto weet ik niet, maar ze is nog steeds kreupel.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:41

Flash heeft ook spat. Je hebt hem toen zien lopen.
Nu loopt hij weer super en kan ik zonder problemen weer wedstrijden rijden. Zelfs reining start ik weer alleen doen we stops en spins rustig aan.

Hij heeft ruim een half jaar proflex gehad van de paardendrogist. (www.paardendrogist.nl) Dit zorgt voor kraakbeenaangroei zodat het gaat vergroeien. Als het vergroeid is, is de pijn ook weg. Tevens zit er een lichte natuurlijke pijnstiller in zodat je spieren kan trainen zonder haar pijn te bezorgen.

Van de site van de paardendrogist:

Citaat:
Bevat naast belangrijke voedingsstoffen voor het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof tevens duivelsklauwwortel.

46081 doseerflacon 1000 ml € 58.95
46082 flacon + pompje 2000 ml € 112.75
46083 jerrycan + pompje 5000 ml € 203.75
46084 monster 45 ml € 2.50


--------------------------------------------------------------------------------
Informatie Artrose, Gewrichten, MSM - bewegingsapparaat, Nuttige voedingsstoffen
Bevat o.a. Anti-oxidanten, Capsicum, Chondroitine (450 mg per 15 ml), Duivelsklauw, Glucosamine (1.500 mg per 15 ml), Koper, Mangaan, Organisch zwavel (1.800 mg per 15 ml), Zink
Soort Voedingssupplement
Vorm Vloeibaar
Merk NAF
Gebruik 10 dgn 60ml p/d, daarna 15-30ml p/d
Prijs p/d ca. € 0,84
Omschrijving Bevat naast belangrijke voedingsstoffen voor het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof tevens duivelsklauwwortel. Niet geschikt voor drachtige merries en wedstrijdpaarden.

U kunt van dit product een proefmonster bestellen.


Hij staat op speciaal spatbeslag. Eerst had ik hem gewoon binnendoor laten zetten, maar dit was al heel gauw niet meer te doen omdat de hoeven niet snel genoeg groeiden om elke keer flink binnendoor te zetten. Na wat speurwerk kwam ik dit spatbeslag tegen en het bevalt super.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm

Als je Flash nog een keer wilt zien lopen, of je wilt meer weten, mail dan ff of kom langs

sher
Berichten: 959
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:47

jeddah schreef:
Dank je Mist! Ik heb hem ontvangen!!

Zo Renske20, das niet mis!! Ik ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen, de arts waar ik vandaag was was niet erg positief, ook niet negatief, die vond gewoon dat het verschil en de duur van zo'n infuus niet opwogen tegen de hoeveelheid kosten die eraan samen hangen.

En, heeft hier iemand een paard met Spat die nog gewoon te rijden is?



hoi ! mijn pony heeft ook spat ,en kan er gewoon op rijden ze had ook beginnent en heb haar daarna 3 maanden alleen elke dag 1 de wei gezet en mee gewandelt , poetsen knuffelen Knipoog daarna ben ik weer rustig gaan rijden en en ben nu al drie jaar verder en nooit geen last meer gehad ....ik rij met haar dressuur matig in de bak , en neem 1 keer in de maand een sprongentje of 4 , verder kan je niet meer volop springen geen springwetsrijden maar daar gaf ik tog niks op ik kan gewoon dressuur westrijden met haar rijden maar rij met haar recratief dus rij 4 keer in de week en die andere dagen zet ik ze aan de startmolen en gaat ze de wei in voor paar uur ...als je haar echt wil houden en meer om je pony geeft dan wetstrijden dan kan je nog heeel erg lang van haar genieten maar ...ik rij dus 4 keer in de week ook wel is 5 keer en die andere dagen lekker in de wei ! Knipoog

sher
Berichten: 959
Geregistreerd: 01-08-04

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:51

sher schreef:
jeddah schreef:
Dank je Mist! Ik heb hem ontvangen!!

Zo Renske20, das niet mis!! Ik ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen, de arts waar ik vandaag was was niet erg positief, ook niet negatief, die vond gewoon dat het verschil en de duur van zo'n infuus niet opwogen tegen de hoeveelheid kosten die eraan samen hangen.

En, heeft hier iemand een paard met Spat die nog gewoon te rijden is?



hoi ! mijn pony heeft ook spat ,en kan er gewoon op rijden ze had ook beginnent en heb haar daarna 3 maanden alleen elke dag 1 de wei gezet en mee gewandelt , poetsen knuffelen Knipoog daarna ben ik weer rustig gaan rijden en en ben nu al drie jaar verder en nooit geen last meer gehad ....ik rij met haar dressuur matig in de bak , en neem 1 keer in de maand een sprongentje of 4 , verder kan je niet meer volop springen geen springwetsrijden maar daar gaf ik tog niks op ik kan gewoon dressuur westrijden met haar rijden maar rij met haar recratief dus rij 4 keer in de week en die andere dagen zet ik ze aan de startmolen en gaat ze de wei in voor paar uur ...als je haar echt wil houden en meer om je pony geeft dan wetstrijden dan kan je nog heeel erg lang van haar genieten maar ...ik rij dus 4 keer in de week ook wel is 5 keer en die andere dagen lekker in de wei ! Knipoog



ohja i Vork ik heb dus niks met haar gedaan toen ik te hooren kreeg van de arts enigste en het beste is zonder al die medicijnen is RUST lekker voor een tijd de wei in ! dat werd mijn ook aangeraden ! en heeft geholpen heb voor een half jaar terug foto gemaakt en was niks meer te zien .... Vork

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 09:30

@Peppysan, hoe "erg" was de Spat bij Flash voordat je dat bent gaan voeren en het vergroeid is? Bij Jed is het namelijk nog maar een "bemerking" op de foto.

Inmiddels is haar rug ook gekraakt en loopt ze al een heel stuk beter, en ga ik me nu ook afvragen of ze wel echt last van het Spat heeft. Ze liep namelijk onregelmatig, maar na losrijden werdt het erger en met rust ging het over. Voor Spat is dat juist het tegenovergestelde, toch?

Bedankt voor de tip van de proflex! Ik ga het allemaal meenemen naar mijn DA met wie ik over een paar weken weer een afspraak heb.

Slotje
Berichten: 20
Geregistreerd: 24-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:52

Hallo,

Mijn paard heeft ook spat die heeft ook een tildren infuus gehad maar heeft niet geholpen. Toen hebben ze (Dierenkliniek Wassenaar) haar shock therapie gegeven en dat werkte erg goed. Ze is weer op conditie en ik les al een uur. Dus gaat de goede kant weer op. Ik geef haar ook een voedingssupplement glucosamine en dat werkt perfekt.

Groetjes

Slotje

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:22

Ik heb ook ervaring met Tildren. Ons paard was 13 en ernstig kreupel (voor de zoveelste keer). Volledig onderzoek laten doen in Wassenaar en daar kwam uit: ernstige spat aan beide achterbenen, scheve rug, gekanteld bekken en een botafwijking aan zijn kniegewricht. Gekozen is toen om te proberen met behulp van Tildren de spat versneld dicht te laten groeien, omdat hij vanwege zijn rug en knie in beweging moest blijven en dat botst met spat! Het is een aantal weken goed gegaan, inderdaad was hij erg vrolijk en goed te rijden, maar helaas is het daarna toch fout gegaan en hebben we moeten besluiten hem in te laten slapen. Ik moet zeggen dat wij door de kliniek erg goed op de hoogte waren van eventuele slagingskansen (erg klein) en dat het Tildren infuus best wel een gok was. Wel een dure moet ik zeggen, want dat daagje op de kliniek kostte me ruim 750 euro. Maar goed, je paard is ziek en dat soort dingen interesseert me echt helemaal niets op zo'n moment!

Als ik met mijn huidige paard weer voor die keus zou staan, zou ik Tildren zeker weer proberen, er zijn er die echt hele goeie resultaten laten zien, dus zeker de moeite waard!

Succes met die van jou in ieder geval!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:34

Wat een nare ervaring Daffodil, bedankt voor het delen ervan.

Ik sta er ook van te kijken hoeveel Tildren per kliniek verschilt van prijs!!

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:51

Ja reuze sneu allemaal, vond nog een foto van m, hij heeft een weekje op de wei gestaan, maar daar werd ie pas echt slecht van.
Als je goed kijkt, kun je de spatplekken aan de binnenzijde van zijn been zien "woekeren".......

Afbeelding

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:36

Bij Flash was er echt een wolkje bot te zien buiten de gewrichten Ik heb de foto's thuis liggen.

Bij spat hoort het idd zo te zijn dat het beter wordt namate ze warmer worden. Maar als ze door de pijn scheef gaan lopen wordt het juist erger.
Ik heb proflex gegeven zonder dat de dierenarts daar mee eens was omdat ik niet aan een lange kuur van pijnstillers wilde beginnen en dit mij een goed alternatief leek. Een vriendin van mij had er goede resultaten mee.

Veel succes met Jeddah, ik hoop dat ze weer helemaal goed komt!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:44

Bedankt Peppysan, ik moet zeggen dat ik geluk heb met mijn DA, hij staat ook zeker open voor andere dingen en dierenartsen en heeft mij zelfs Rodinde aangeraden om daar haar rug eerst na te laten kijken. Ik zal het zeker met hem over de proflex hebben.

Ze liep vandaag weer 100%!! Maar das nog steeds aan de longe, ben benieuwd straks onder het zadel.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:41

Ben ik hier dan de enige waarvan het paard is geopereerd????
Die van mij is 3jar geleden geopereerd aan spat... niets meer hielp en het was of afmaken of operen... aangezien zn toenmalige eigenaar geld zat heeft is hij geopereerd!
Op speciaal beslag staat hij niet meer, geen medicijnen... niets!
Het enige waar ik rekening mee moeten houden is dat ik lang in en uitstap, anders is hij super stijf de dag erna!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 13:38

Ik wist niet eens dat dat een optie was! Bedankt dat je dat ook even aanhaalt! Dat is met Jeddah nog lang niet aan de orde hoop ik, maar wel fijn te weten dat het een mogelijkheid is.
Ik ben blij dat het met jouw paard goed gaat!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:25

Ja gelukkig wel...
ik heb het hele verhaal rond de spat helemaal gehoord van iemand die Kindness had voor hij naar de eigenaar ging waar ik m vandaan heb(snap je m)
Zij verzorgde hem altijd nog... hij heeft tildren gehad, speciaal beslag... niets hielp meer... als het been volledig afgespoten (verdoofd) was liep hij er nog kreupel op... hij heeft er een trauma aan over gehouden... dat is wel vervelend... (poos terug had ie een wond aan de knie en toen duide alles op de spat terwijl het een tussen de oren kwestie was achteraf)

Ook de revalidatie is niet niks... dat duurde 3maanden... complete stalrust en dan opbouwen met schemas van 1minuut stappen etc...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re: Spat---->Behandelen---->Tildren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:09

als ik het geld had en redelijk wat zekerheid dat een operatie helpt bij des(is nml geen gewone spat meer maar woekering in de sprong ipv spatgewrichtjes) an liet ik haar vandaag nog opereren!

dinsdag gaan we weer naar de DA, laa tnieuwe foto's maken en aan de hand daarvan wordt bepaald of we voor het 3e infuus tildren gaan, of dat we er mee stoppen omdat er niets meer aan te doen is....