rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 21:03

gister kwam ik er achter dat mijn paardje rotstraal heeft, rechtsvoor en linksachter.

mij werd aanbevolen om teer van hofmann lieve's te halen en de hoef dus met die teer invetten en een lapje met teer erin doen.
ik vertelde dat de hoefsmid binnenkort ook weer moest komen en hij kon er dan ook wat aan doen, stukken wegsnijden volgens mij, maar dat zal de hoefsmid zelf wel weten.

wat is volgens jullie de oorzaak van rotstraal?
bij mij werd gezegd dat het door het (verkeerde) voer kwam, nl kuilvoer met de verkeerde Ph waarde, de darmen hebben hier niet op gerekend en het had ook nog iets met (te weinig?) bacterieen te maken en moet het op de een of andere manier afvoeren, bij mij dus door de hoef en dat was nog vrij onschuldig werd gezegd.

ik heb nog geen teer in huis, dus heb ik vandaag de hoeven afgespoten en ingesmeerd met vet aan de onderkant en olie aan de bovenkant (want dat moest toch weer gebeuren).
morgen ga ik teer halen want dan kom ik weer in de stad en dan gta ik dus beginnen met teer smeren, ga vanavond volgens mij maar een stuk stof opzoeken en alvast lapjes knippen.

wat is jullie mening wat betreft de oorzaak en de behandeling.
zijn er meerdere oorzaken en behandelingen?
helpt een middel soms bij het ene paard(enhoef) niet en bij het andere paard wel???
etc etc, dus graag zoveel mogelijk informatie.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:59

Rotstraal wordt vaak gezien bij minder hygienische stallingomstandigheden. Vies van urine doordrenkt strooisel, evenals een overmatig bekapte en daardoor verkommerde straal zijn factoren die een rol spelen bij het ontstaan.Paarden met een steile hoefstand en te nauwe verzenen zijn er gevoelig voor. Met teren alleen kom je er niet. Je moet een desinfecterend en uitdrogend middel gebruiken. Trouwens dit is het tweede topic over Rotstraal.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-02 22:52

klopt Magreet, toen ik mijn topic had geplaatst zag ik dat andere topic ook.
heb er ook op gereageerd op die vragen, maar ik heb ook een paar andere vragen, zoals wat de oorzaak kan (kunnen) zijn.

bij mij lag het niet aan de stal maar aan het voer (verkeerde ph-waarde dat op een of andere manier weg moest) werd mij verteld.

ben nl op stal bekend als diegene met de schoonste stal, elke dag besteed ik er tijd aan, er ligt ook flink veel in normaal (krullen), de natte plekken worden ook elke dag weggehaald etc etc.
aan de stal zal het zowat niet kunnen liggen, en het gaat om de mest en urine die bij mij er dus niet lang blijft liggen.
ze plast aan een kant waar ze zowat niet staat met haar hoeven, is nl helemaal tegen de wand aan.
dus aan die minder hygienische stallingomstandigheden zal het niet liggen, ben daar een pietje precies in.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:10

Onvoldoende beweging (en dus een minder goede doorbloeding) kan ook een oorzaak zijn van rotstraal.
De hoefsmid moet alle aangetaste stukken zoveel mogelijk wegsnijden, dan gaat de genezing het snelst.

Nulla tenaci invia est via

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 16:18

hoi,
het kan ook komen doordat hij/zij op een te natte wei heet gestaan..
hebben wij ook wel eens gehad door de wei,
em we kregen van de hoefsmid er een middel voor en dat hielp heel goed....
vraag er maar naar...het is een soort spray..ben alleen de naam kwijt..als ik het moet moet opzoeken moet je het even zeggen!!

Groetjes Nicole

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 14:22

woensdag is het dus bij mij ontdekt.
donderdag heb ik haar hoeven schoongemaakt en afgespoten en haar ff gelongeerd en losgelaten in de bak.
en gister wou ik haar hoeven in een emmer laten weken met zout water, nou dat was dikke pret.
Lissy was er ook bij.

ik had Chriss vast aan het touw en in mijn hand wat brokken als afleiding.
Lissy tilde de hoef op en schoof snel de emmer eronder en liet de hoef rustig in de emmer zakken, Chriss stond dan ongeveer 5 seconden rustig en dan begon het spektakel.
we hebben toch alle 4 de hoeven erin gehad, al was het per hoef maar ongeveer 5 seconden, de emmer zag er niet meer uit zoals voorheen na de tijd Extreme duivel
een beetje krom en een scheur erin aan de bovenkant.
we hebben dus 4 keer er weer water in moeten doen, was echt dikke lol, de hele stal was nat en het hooi dat dicht bij lag in het gangpad ook.
toen heb ik maar een borstel gepakt en de hoef schoongeschrobt en daarna een beetje water met zout er over heen gedaan.
ze dacht dat ze weer in de emmer moest en was dus bij alle 4 de hoeven niet van plan om ze weer op te tillen.

na de tijd ff losgelaten met nog een andere pony in de bak en daarna drooggestapt aangezien mevrouw erg had gesjaced.
en toen met een bak slobber op de schone stal gezet (met dank aan Lissy, die extra haar best er voor gedaan had, het zag er super uit, geen vies plekje meer, schoon droge krullen in de normale kleur en een laagje stro erboven op!).

kon er nog niks insmeren, aangezien ik niet in de stad ben geweest en eigenlijk nu ook niet meer goed weet als ik er wel ben wat ik dan wel moet halen, aangezien mij teer nogal afgeraden werd.
dat kan dinsdag pas als het goed is, aangezien de paardenwinkel maandag middag gesloten is en alle ochtenden ook.

ga het volgende keer maar eens met een grote afwasteil proberen, weet niet of het helpt, maar dat zien we dan wel.
ik wist van te voren dat het een al te zeer leuk klusje zou worden aangezien ik het 1 keer eerder in de zomer heb geprobeerd en dat ik toen vooral nat was geworden en het paard niet veel van het water mee had gekregen, afspuiten is niet eng (ja, in het begin wel, maar nu niet meer) maar die emmer wel.
en ik weet ook wel dat ik het niet in mn uppie ga proberen want iemand moet het paard vasthouden en de ander de bak/emmer what ever eronder schuiven, het paard ga ik in geen geval vastzetten want dan buigt of de stang of de hele deur gaat mee Extreme duivel .
normaal kan ik in mn uppie haar wel vasthouden en met de hoeven bezig zijn, maar met dit niet. (want dan heb ik niet genoeg tijd om weg te komen Vork )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers