Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:11

Ik wil Aran zo lang mogelijk hengst laten.Hij staat nu in de opfok,is bijna 1 jaar en voorlopig vind ik het nog niet nodig.
Maar nu hoorde ik dat het beter is om het rond 1 1/2 - 2 jaar te doen,omdat dan het vlies/streng die door geknipt moet worden nog niet zo dik is.Daardoor is het makkelijker en minder risico?
Wat vinden jullie en wat zijn de ervaringen?

En liever in het voor- of najaar?

Mireille1970

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:14

Voorjaar zodat hij de wei op kan, dan blijft het mooi dun. Op stal moet je gaan afspuiten e.d. en stappen.

Ik doe (als ik ze castreer) het nooit voor ze 2,5 jaar zijn.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:21

Als wij ze laten castereren meestal vroeg in het voorjaar als er nog geen vliegen zitten en dan lekker in een zuivere weide dat is het beste dan hebben ze voldoende beweging en dan wordt het het minste dik. De leeftijd is verschillend hoe de situatie bij jullie is want ze kunnen rond een jaar oud echt dekken + bevruchten.(soms zelfs eerder) Hoe jonger ze zijn met castereren hoe groter ze later worden qau schofthoogte. Als je ze met de 3 jaar of ouder laat castereren dan worden ze minder groot maar wel wat forser. Het is maar net wat je wilt en hoe de situatie bij jullie is.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 09:25

Hij mag wat mij betreft best breed worden,want groot wordt hij toch al (althans,groot genoeg Knipoog )
Hij loopt in een hengstengroep,dus dekken heeft voorlopig weinig zin.
En wie weet zit er een mooie/goede dekhengst in hem verborgen.Daardoor vind ik het eigenlijk zonde om het vroeg te doen,omdat het dan makkelijker is Scheve mond
Het liefst wacht ik tot hij naar huis komt (3,5 jaar) of tot ik hem niet meer aan kan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:33

Als je wacht tot je hem niet meer aankan ben je te laat...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:36

Ik heb mijn hengstje (van 9 juni 2002) afgelopen donderdag in een schone wei laten castreren. Hij heeft een nachtje in mijn privelandje gestaan met een kuddegenootje (jaarlinghengstje die ook donderdag gecastreerd is) en de dag daarna zijn ze weer terug gegaan naar hun vertrouwde kudde. Ze staan op een groot weiland, lekker schoon, nog geen vliegen en veel beweging. Ik zou het zelf dus in het voorjaar doen, in een schone wei en uiterlijk in het voorjaar van het jaar dat ze 3 worden. De ingreep op zich was (oa om de reden die jij zelf al vermeldt en om de grootte van de ballen) wel duidelijk kleiner bij het jongere hengstje, bij mijn 3-jarige was de zaadstreng ongeveer zo dik als mijn middelvinger, bij de jaarling was dat geloof ik minder. En de ballen bij de 3-jarige waren zeker 4 keer zo groot als bij de jaarling... er moet dus logischerwijze ook een grotere snee/wond worden gemaakt bij een ouder paard. Ik zou het als ik deze situatie nog een keer voor handen zou hebben een volgende keer misschien doen in het voorjaar dat het hengstje 2 wordt... aan de andere kant ben ik wel heel blij dat Eclipse nu mooi in de breedte door heeft kunnne groeien en dat hij er een lekkere nek op heeft gekregen.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:29

Niemand meer?

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:24

Black is vorige maand gecastreerd en is nu een jaar.
Hij is een kruising shet /dartmoor en was een complete bom.
Hij is nu veel rustiger en bijt ook niet zoveel meer.
Daar zijn balletjes (lees knikkkertjes) waren ingedaald kon hij geruind worden.
Hij is het maatje van Nolan een tinkerhengst van bijna 9 maanden.
Dit is een heel ander paardje en nog steeds rustig en goed in de hand te houden.
Als hij zo blijft mag ie hengst blijven.
Toevallig zei vandaag iemand dta ze zo rustig waren aan de hand voor zulke jonge paardjes.
Niet iedereen is het ermee ens maar ze komen wel dagelijks in de hand.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:11

Mijn eenjarige is verleden week gecastreerd we wilden hem in eerste instantie langer hengst houden hij was wel braaf maar begon toch hengsten neigingen te krijgen en daar had ik geen zin in, hij moet wel braaf blijven en geen gezeik.
Dus ballen eraf en nou word het dus een lieve leuke ruin.
Mijn veearts zei dat hij dan wel groter word en hij is al ong. 1.50 en dat voor een Quarter.
Wacht niet tot je hem niet maar aan kan want dan is het te laat.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 22:57

Voorlopig is hij nog heel braaf hoor.Ik poets hem los in het land en kan zo zijn voetjes uitkrabben.Dus dat niet aankunnen zal wel meevallen.
Het was meer een uitdrukking Knipoog

Zijn ballen zijn nog niet ingedaald trouwens,dus voorlopig zal het dan nog niet kunnen zeker?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 07:12

Wij laten Wedge een maand voor hij 3 word castreren. En misschien blijft hij gewoon hengst.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:43

Mijn hengstje is eind april 2 geworden en vertoont nog absoluut geen hengstenkuren...
Natuurlijk hinnikt hij wel naar andere paarden en 'bromt' hij wel een beetje als hij merries ruikt, maar hij luistert ALTIJD naar mij.
Hij is nog een heel schriel ventje en daarom heb ik besloten om hem volgend voorjaar te laten castreren, dan kan hij nu eerst nog een jaartje uitzetten in de breedte en ik merk nu al dat het hem goed doet...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:35

Die van mij wordt aankomende dinsdag gecastreerd. Hij wordt woensdag 1 jaar. hij is braaf maar als ruin kan hij lekker bij de rest in het land (met merries en ruinen) nu staat hij met zijn maatje (een shet) en dat is voor de opvoeding niet echt bevorderlijk. De shet was al 2,5 toen hij gecastreerd werd maar zolang wilde ik met deze niet wachten.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:30

Mijn inmiddels ruintje van 2 jaar en 3 maand, heb ik eind februari dit jaar in de kliniek laten castreren. Hij was al heel erg hengst. Sinds dat hij gecastreerd is is hij al zeker een cm of 5 gegroeid.

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:23

Mijn hengst is 2 weken geleden ook gecastreerd, dus 2 weken voor hij 1 jaar werdt, hij kreeg iets teveel hengstenkuren en dat hoef ik niet, normaal zou hij ook nog een jaartje hengst gebleven zijn, maar dat ging dus niet meer. Hij bijt nu ook al bijna niet meer, en heeft al heel wat minder praatjes. Dus nu is hij ruin en ik ben daar heel blij mee, en hij heeft geen last meer van zijn mannelijke 'driften'.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:29

Mijn ruintje is nu 10 dagen geleden gecastreerd en weg zijn de hengstenneigingen hij is weer lekker relaxed.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:01

Spikers schreef:
Mijn ruintje is nu 10 dagen geleden gecastreerd en weg zijn de hengstenneigingen hij is weer lekker relaxed.

Hoe oud is ie nu ?

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:23

Hij is nu precies 1,5 jaar oud en giga sloom geworden heel relaxed en rustig.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:30

Mijn hengst heb ik vorig jaar november laten castreren. Hij was toen 4.5 jaar oud. Nu zijn we bijna een jaar later en hij is nog steeds een echte hengst. Gelukkig is het een lief en goed opgevoed paard, maar als hij tussen de merrie's staat en een is hengstig dan zit hij erop. Ook is hij vreselijk boos op andere ruinen vooral als er merrie's in de buurt zijn. Mijn advies is ook als je dit niet wilt castreer hem dan zo vroeg mogelijk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:36

Ik wilde mijn hengstje van 8 maanden laten castreren, maar volgens de DA was dat nog veel te vroeg. Bovendien zou hij nu nog lang niet vruchtbaar kunnen zijn.

Het verhaal dat ze meer in de hoogte groeien dan in de breedte was volgens hem een versinsel. Heeft iemand hier toevallig een WETENSCHAPPELIJK verslag hierover, zodat ik dat kan nalezen? Of is het echt zomaar een verhaaltje wat niet klopt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:00

Callipo ze kunnen wel vruchtbaar zijn hoor rond een jaar. Er staan hier op bokt her en der verhalen van ongelukjes op dat terrein. Ik heb Wiz laten castreren toen hij 11 maanden oud was. De ballen moeten wel ingedaald zijn. Voordeel: heel kleine wond, geen zwelling.

Dat groeiverhaal is echt een fabeltje.

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:56

Anya schreef:
Voordeel: heel kleine wond, geen zwelling.
Heeft de grote van de wond dan te maken met de leeftijd ?

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:14

ja heeft zeker met de leeftijd te maken
wij hebben vorige week onze twee hengsten laten castreren
ééntje was bijna drie en is er nu na een week bijna niks meer te zien, geen zwelling of niks, zak is mooi toe, de vierjarige had een heel pak grotere ballen waardoor hij nu nog altijd wat zwelling heeft en de wond natuurlijk ook niet zo snel optrekt

hoe ouder ze worden hoe groter de ballen, dus hoe meer ze moeten weghalen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:07

mijn zusje heeft nu een hengstje van 16 bijna 17 maanden, en begint dus ook echt hengsten neigingen te vertonen nu heeft ze contact opgenomen met een veearts en die zegt weer dat je voor hun 2 de levens jaar niet mag ruinen inverband met groei problemen enz enz enz. Terwijl die van mij ook rond die leeftijd is gedaan en nergens last van had en gewoon goed door gegroeid is hoe zit dat dan precies nu met dat groeien? want daardoor durft ze hem nu dus niet te laten ruinen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:09

Hm nou die van mij is nu groter dan zijn moeder (en dat klopt ook precies met de verwachte maat) en toch echt heel vroeg geruind.