head shaking wie weet meer????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunterspride

head shaking wie weet meer????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 08:52

Mogelijk dat jullie mij weer wat verder kunnen helpen
Ik zoek ervaringen, oplossingen voor head shaking.

Onze pony heeft gedurende de winter nergens last van (gehad) en nu ze wat vaker buiten rijd is ze erg druk met haar hoofd aan het worden, ze slaat ongecontroleerd met het hoofd op en neer, proest zich het ongans en ook slaat ze met haar voorbenen regelmatig naar haar neus, tevens doet ze 'vreemd' met haar bovenlip, net of ze in de lucht wil schuren.

Alles bij elkaar komt bij mij over als een pollen/hooikoorts allergie.
Gisteren was het zelfs heel erg, ze bleef maar proesten en toevallig was ook het weiland direct naast de bak vers gemaaid.

Nu komt vandaag de dierenarts, ook hij heeft door de telefoon al gedacht aan een allergie, dus als hij komt neemt hij ook een flinke spuit mee om tijdelijk de allergische reactie te onderdrukken.

Tevens doet hij uitgebreid onderzoek naar eventueel oormijt of -ontsteking.
Pas geleden toevallig zelf al de tanden laten controleren, en eventueel tuig wat niet goed past is ook al uitgesloten.
Gaan we nl. tijdens het rijden naar binnen, of rijd ze met bewolkt, kouder weer buiten dan is er niets aan de hand.

De pony is nog jong, maar mij is bekend dat zo iets in de loop der jaren verergerd.

Graag jullie advies, ideeen, mening over een aantal vragen;

- Heeft iemand ervaring met zo'n neusnetje die aangeboden word bij o.a. de paardendrogist.

- Heeft iemand ervaring met zo'n allergie prik, hoe lang werkt het, wat zijn de resultaten?

- Heeft iemand wel eens gehoord van een touwtje met een kraaltje die bevestigd word aan de neusriem en wat heen en weer beweegt over de neus.
En welke resultaten zijn daar van bekend?

Andere tips en of opmerkingen zijn ook zeeeeer welkom.

Ik heb geprobeerd eerst via de zoekfunktie dit onderwerp te toetsen, of het misschien al eens op dit forum in een topic was behandeld, maar of ik gebruik de funktie niet goed, of vandaag is er iets niet in orde want ik krijg GEEN topics met het onderwerp/inhoud head shaking.

Mireille1970

Re: head shaking wie weet meer????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:11

Wij reden dan met neusnetje en dat werkte perfect,

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:10

Hoi
Dit probleem komt mij bekent voor mijn paard heeft het headshaking syndroom.
Dus een allergie voor stof, pollen ed. Ook heeft die van mij er een licht allergie bij.
Ik heb mijn paard nu meer als 7 jaar en in de loop der jaren is het ook erger geworden.
Mijn paard heeft er erg veel last van zodat rijden in de zomer (van maart tot september) er niet bij was, ik kon alleen met hem stappen, en als hij een goeie dag had dan kon ik wel rijden.
Nu heb ik een tijd terug bij de paardendrogist het Net field relief maxi besteld.
Dat is een net van zijn oren tot over zijn neus.
Nu kan ik gewoon rijden als ik het net gebruik.
Ik ben er erg blij mee maar mijn paard des te meer.

Veel succes met je paardje

Pojack

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:22

Ik rijd mijn merrie met het net-relief neusnetje, en dat gaat super. Het is zo afhankelijk van het weer. Afgelopen zaterdag ben ik met haar het bos in geweest, zonder neusnetje, en het ging super.Ze heeft in 1,5 uur tijd misschien 4 x een klein knikje gemaakt met haar hoofd, maar verder niks. Ze briest wel veel, maar dat is niet storend met rijden.
A.s. zaterdag gaan we weer het bos in, het wordt waarschijnlijk erg warm, dus dan kan ik het weer goed uittesten.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:48

Ik ben vorig jaar op een seminar in de USA geweest
We kregen toen ook uitleg over een produkt voor
paarden dat heet oxy-gen. Dat is oa voor paarden
die allergies zijn, longproblemen hebben, paarden
met bijv een bloedneus (dit kan ook een oorzaak
zijn van headshaking) en dit hoeft niet altijd zichtbaar
te zijn ! In ieder geval waren daar verschillende
mensen aanwezig die goede resultaten hadden met
dit produkt. Als je zoekt op google onder oxy gen
en horses kun je het vast wel vinden. Ze hebben
een site maar ik weet zo het adres niet Lachen succes

logo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:14

Ik heb ook ervaring met headshaking. Ik rij mijn paard met een neusnetje en dat gaat heel goed. Inderdaad van de paardendrogist. Mijn paard heeft alleen het neusnetje van de netrelief nodig. Die maakt ik vast aan de neusriem.

Verder heb ik hele goede ervaringen met Eric Laarakker. Hij heeft al veel paarden kunnen helpen met headshaking. Zijn site: www.holistischdierenarts.nl

Verderop op dit forum staat ook iets over bijenpollen. Dat zou ook helpen bij hooikoorts. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik wil het wel gaan uitproberen.

Van die kraaltjes weet ik niks van.

logo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:20

o ja, ik heb ook ervaring met een regulier middel tegen headshaking. Het is een anti-histamine. Hoe het middel precies heet weet ik niet meer precies. Ik kan het wel opzoeken. Het had een moeilijke naam. Geen spuit dus.
Dit middel hielp wel tegen het headshaking maar ik had er steeds meer van nodig om hetzelfde resultaat te krijgen. Ik moest het een lange tijd geven. Daarnaast is het erg duur. Ik heb dat toen besteld bij een kliniek in Bodegrave. Ook heb ik gehoord dat het middel vervelende bijwerkingen kan hebben zoals koliek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:56

viewtopic.php?f=3&t=413557
hier staat ook wat in
viewtopic.php?f=3&t=406578
en hier ook:
viewtopic.php?f=3&t=412958

mijn pony heeft ook gecombineerd zonlicht allergie en hooikoorts.
ik geef nu homeopatische tabletjes om de histamine te onderdrukken, maar twijfel of t wel afdoende werkt.
met een netje rijd ik nog niet, mijn pony schud wel, maar als ik bijvoorbeeld later op de avond ga rijden word dat weer minder.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:40

Bedankt voor alle reacties.
Inmiddels een poosje verder en duidelijk is geworden dat onze Daisy (gewoon) een pollenallergie heeft...........wat wil je ook met zo'n naam!! Haha! Haha!

Nadat er een paar dagen (ik geloof dat het cortison was) geprikt is en het hoofdschudden bijna ophield, werden de verschijnselen daarna weer erger.Zodat we nu zeker weten dat het een allergie is.

Zo'n neuskapje bij de paardendrogist gekocht, en nu een week later geen enkel probleem meer met het schudden.
De eerste keer dat ze ermee reed een paar keer met het hoofd geschud, maar beheersbaar. Je zag duidelijk verschil. Dit was omdat ze moest wennen aan het kapje en niet om de allergie.
Nu al dagen ermee gereden en alles is weer zoals het 's winters ook is.

We zijn zo blij. Lisanne had de laatste weken geen enkele zin meer in het rijden. Nu gelukkig weer wel en dan gaan we maar toch die medische verklaring bij de KNHS inleveren met een verzoek om dispensatie voor wedstrijden. Ik heb van de KNHS overigens begrepen dat er al een enkele maal dispensatie voor gegeven is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:54

de mijne is al 2 weken klachtvrij, pollen zijn weg waar hij op reageerd.
in de nazomer komt het weer want dan bloeit tarwe, en daar is hij ook allergisch voor, maar dat duurt gelukkig nooit zo lang.

blij voor je dat t nu zo goed gaat!
Haha!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:07

Hoi,
Weet iemand ook of het overgaat?
Of dat de paarden die er last van hebben het altijd blijven houden??
Groetjes Miranda.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:11

Want ik heb een paardje van 4jaar en die doet het ook schudden en met der voorbeen omhoog slaan, als we klaar zijn met rijden en ik breng haar naar de wei loopt ze met haar neus over de grond.
Ik dacht eerst dat ze me uitprobeerde want ik ben een paar keer gestopt met rijden toen ze begon en later deed ze het al voordat ik erop zat.
In de bak valt het wel mee het schudden is minder geworden en ook met der voorbeen slaan is minder maar niet weg.
Heeft iemand een filmpje, dan kan ik zien of het hetzelfde is.
Zou diegene die dat heeft me willen mailen?
Groetjes Miranda.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:04