abces(dringend)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

abces(dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:26

heeft iemand toevallig ervaring met een paard of pony dat ze na t enten een abces krijgen
dat alles open klapt en wat ze daar aan doen

hier staat t hele verhaal
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=412521

hoop dat iemand iets weet maak me echt zorgen om hem

kussies anoek

weet iemand wat er gebeurd als ze verkeerd prikken met een prik die in t bloed moest en dan ernaast erin komt dus in zijn lijf en niet in een ader
iemand ervaring hiermee

alvast bedankt

BiondaMax

Re: abces(dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:20

Als een paard na het spuiten een abces krijgt kan er een haartje mee gegaan zijn wat dan gaat ontsteken. De dierenarts moet het open en dan de wond grondig reinigen en inpakken met verband.
Op je andere vraag. Normaal kan het spuiten in de ader niet gauw misgaan daar de dierenarts normaal eerst de naald in de ader schuift alvorens te spuiten. het bloed loopt er dan druppelsgewijs of in een dun straaltje uit. Als hij erdoor heen prikt ziet het er anders uit. Dus die kans is klein.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:03

OPGELET met verkeerde injecties!

Mijn arabiertje kreeg een verkeerde inspuiting (in zijn ader) bij zijn castratie (ondanks hij altijd voorbeeldig stil staat) en het heeft ons bijna 2 jaar miserie en medische begeleiding gekost. Resultaat: aderontsteking, gevolg: levensgevaarlijke opstap (bij de africhting), ontkalking van de achterhand, overbelasting van de voorhand, hoefproblemen, struikelen,...
Mijn mening: er kan VEEL misgaan bij een inspuiting (in de ader), dus liever een dierenarts die niet inspuit als hij niet zeker is, dan een geknoei met alle gevolgen vandien.

groetjes

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:12

ik heb het geleerd met mijn opleiding ja dat zo iets kan gebeuren. Maar dat hoeft niet perse iets te maken te hebben met vuil. Het kan ook een reactie op de entstof zijn, daar kan de da niets aan doen. Het zal een enorme gapende wond worden, die langzaam heelt. Het litteken zal je altijd blijven zien. Maar het kan wel genezen. Alleen weet ik niet meer of die paarden nou een andere manier van enten wel konden hebben, of dat ze uberhaupt niet meer geent konden worden.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:26

..ik heb de foto's even bekeken maar ik heb dit echt nog nooit gezien in deze mate!..pffff, komt er nog steeds pus uit???...ik heb met mn paardje ook wel eens een abses gehad..maar dat was een harde bal..die sprong open en de pus wat daarin zat was hard...ik heb eerst zoveel mogelijk met een schone doek eraf proberen te halen..toen een spuit(zonder naald) gevuld met een mix van water en betadine en erin gaan spuiten..zodat de troep zacht werd en eruit gehaald kon worden..ook is er door mn dierenarts een kuur van 10 dagen antibiotica gedaan...Ik zou dit goed schoonspoelen...eventueel met een beetje betadinezalf(opgelost) erbij

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:25

Jeetje Anouk wat ziet dat er beroerd uit op de foto's..... Verdrietig ... ik kan me voorstellen dat je hierdoor goed van slag bent.

Wat voor enting heeft je paard eigenlijk gekregen? Als het een 'gewone' enting is dan wordt die nooit in een bloedvat gegeven, maar in het spierweefsel. Ik vermoed dat dit ook zo bij jouw paard was? Sommige paarden kunnen heftig reageren op de entingen, ik heb zelf ook een paard gehad die na de jaarlijkse enting altijd een paar dagen met een opgezette borst liep.

Het lijkt wel een beetje op droes, maar dan op de verkeerde plaats... is dat overigens door je DA onderzocht?

Als de situatie niet verbeterd zou ik ook wel overwegen richting Utrecht te gaan met een verwijzing naar Marianne Sloet - een voortdurende ontsteking is een behoorlijk aanslag op het lijf van je paard..

Sterkte!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 17:16

hey

ben net bij m geweest en er komt nog steeds allemaal gele zooi uit, ze spuiten 2 x per dag de wond uit met water, verder kruig hij pijnstiller en ander medicijn en geen anti biotica meer

nog even op een andere vraag de enting was in de hals, niet in het bloedvat, MAAR daar van had hij savonds allemaal koorts enzo en toen kreeg hij een koortsverlager en die ging wel in t bloed vat zegmaar.hij stond niet echt stil en met enten ook niet.

ze zeggen dat t vanzelf over moet gaan dat ze erniks aan kunnen doen, op de foto´s is t minder erg dan nu nu is alle huid daar weg een een heel groot gat je ziet zo zijn aders en alles zitten Verdrietig

hoop dat hun weten wat ze doen, zou t zelf ook niet weten, hun hebben t nog nooit eerder gezien.

wel heeft hij nu ook hele dikke knieen enzo

vin t zo zielig voor m

hij kreeg gewoon een enting voor tetanus en influenza Verdrietig

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:53

Als zij zeggen dat ze er niks aan kunnen doen, dan hing ik morgen aan de telefoon met de kliniek in Utrecht of zij daar wèl wat aan kunnen doen. Zij zullen vast email hebben en dan kun je de foto's doorsturen. Ik vind de grootte van het abces abnormaal. Het lijkt wel of jouw paard opgegeten wordt en dat het steeds verder gaat. Net of er een kwade bacterie in zit die vlees eet of zo. Ik kan het mis hebben. Maar ik zou niet lijdzaam toezien of het hen lukt er wat aan te doen. Ik zou echt zelf wel actie ondernemen.....

Ik heb net 6 VA's in maart laten enten en onze da doet eerst ontsmetten met een watje op de plek waar de enting komt, dan haalt hij de spuit met naald uit de verpakking (is per stuk verpakt kant en klaar), tikt een paar keer tegen de borst en spuit in op de plek waar het ontsmet is. Geen enkel probleem gezien.

Heel veel sterkte gewenst en een dikke knuffel voor je paardje Ach gut

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:17

Tjeemig die foto's!
Het lijkt me eigenlijk heel vreemd dat dat van 1 spuit zou komen! Als het nou om een klein plekje ging okee maar dit??? Verward het is net wat Erna208 zei. Het lijkt net of je paard word "opgegeten" door een of andere bacterie!
Iig heel veel sterkte met je paard! En ik hoop voor je dat het allemaal toch nog goed gaat komen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:26

Waarom laadt je hem niet in en rijdt als een speer naar Utrecht. Ik heb vele reacties op verkeerd spuiten gezien, maar dit ziet er heel bijzonder uit!!

Ben Boschker zal het toch begrijpen als je hem in Utrecht wilt hebben, daar zitten ze er bovenop en kunnen ze hem veel meer begeleiden en onderzoeken. Ik ben helemaal niet PRO Utrecht, maar dit vind ik er wel een geval voor eerlijk gezegd.

HEEL veel sterkte...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 14:47

Ik wens je veel sterkte.
Daarnaast heb ik van mijn dierenarts vorige week een schrijven gekregen waarin stond, dat er 2 ladingen entstof waren afgekeurd en dat mensen die gebeld hadden voor hun paard te laten inenten op een wachtlijst geplaatst zijn, vanwege nu een te kort aan entstof.
Zou het misschien niet mogelijk zijn dat jouw paard met ' vuile'entstof geent is?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:24

Ik heb dit verhaal aan mijn buurvrouw verteld. (die heeft zelf ook een paard) En die zei dat het ook weleens droes zou kunnen zijn!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:38

In t andere topic word ook op droes gewezen...
ziet er heel vaag uit....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:10

Hmm.. ja, een week geleden schreef ik dat ook al in DIT topic.. met de vraag of de DA daarop onderzocht heeft ..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:48

Ze reageerd helaas in beide topic's niet meer.
Het zou idd wel fijn zijn om te weten wat het nou was.
En hoe het met de pony gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:52

.. als dat dan maar geen slecht nieuws betekent... Huilen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:49

Ik heb altijd geleerd "geen nieuws is goed nieuws" zou dat hier dan ook gelden?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:48

Ik vraag het me af! Met zoiets?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 12:55

heeey
sorry dat ik zo laat rageer maar heb alleen tijd gehad om in t ander topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=412521&p=8975480#8975480
te reageren een ook maar heel even. hier staat t verder.

verder staat hij weer thuis hij is er gelukkig nog. en t was geen droes maar wat t wel was wisten ze verder ook niet meer....ja een abces..... Boos! heb je veel aan daar hoef je ook geen da voor te zijn om te zien....

bedankt voor de reacties