*constant terugkerende bultjes op de zadelplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

*constant terugkerende bultjes op de zadelplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-02 21:48

Ik plaats dit bericht omdat ik het langzaamaan niet meer weet. Mijn paard kreeg vorig jaar februari voor het eerst een bultje op de plek onder het zadel. Het ziet er rustig uit, het haar zit er gewoon op, het doet haar geen pijn. De veearts heeft mij een zalf voorgeschreven (eigenlijk bedoeld voor aderontstekingen). Daarmee heb ik 4 weken gemasseerd. Dit werkte marginaal. Nadien is mijn paard naar een andere stalling verplaatst. De veearts daar dacht aan een bacterie en heeft onder haar bult iets (waarschijnlijk een penicilinesoort) ingespoten. Dat hielp. Twee maanden later kwamen er drie bultjes terug, waarvan eentje precies op de ruggegraat (daar kan absoluut geen druk van het zadel komen (ik heb laten checken of het zadel past en bovendien rijd ik altijd met een gelpad). Ook toen heeft hij de plekken "weggespoten". Inmiddels heeft ze weer zo'n plek en nu stelt hij voor om de bult weg te snijden. En dat laatste zie ik helemaal niet zitten. Zeker niet omdat er tot nog toe steeds bulten terugkomen. Ik heb al mijn borstels, dekens en dekjes meerdere keren gewassen en gedesinfecteerd en nu ook een Equitexdekje besteld (dit zou bacterie-ophoping, warmte-ophoping en druk voorkomen). Verder weet ik het niet meer zo goed. Heeft het zin die bult weg te laten snijden? Zijn er nog alternatieven mogelijk? Graag advies!


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 09:44

misschien een homeopaat laten langs komen die heeft misschien wel DE oplossing voor je.

Wodan en ik onderweg in de M2

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 11:42

dat is misschien het proberen waard, maar waar vind ik een homeopaat voor paarden die echt goed is....ik hoor teveel verhalen over kwakzalvers.
Iemand een idee?

Anya

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 12:19

Ik zou eerst een weefselkweek laten maken, zodat je zeker weet waar de bult uit bestaat. Als je dit weet kun je een gerichte manier van aanpak toepassen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-02 17:57

dat is een goed idee, die weefselkweek. dat ga ik voorstellen.
Dank.
Anya

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

*constant terugkerende bultjes op de zadelplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 10:52

Hoi
Ik reageer even omdat ik zelf een paard heb en die heeft ook zins de zomer bulten om zijn rug een stuk of 5 zij heeft er geen last van maar ja het is toch niet erg prettig. Ik heb de dierenarts gebeld en nog een paar anderen dierenartsen en die dachten aan eiwit te veel. Mijn paard kreeg namelijk altijd kuilgras en in het begin ging het goed maar later kreeg ik dus bulten. nou ben ik over gegaan op hooi en word het minder maar het blijft een opslagplaats komt er weer te veel eiwitten worden haar bulten weer groter. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je paard zoiets heeft hoor. Maar ik weet niet wat je voert maar misschien is het een teveel aan eiwitten. Misschien heb je hier wat aan. Groetjes Janna

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 11:53

Mijn paard had hetzelfde, ik heb op aanraden van Rodinde toen 3x om de 3 wk een wormenspuit Equest gegeven, en toen is het vermindert.
Volgens haar waren het restanten van wormenlarven van een niet helemaal volledig aangeslagen wormenspuit.
De rest kon ze ook voor me weg spuiten als dat nodig zou zijn, volgens haar heeft hij er echter geen last van, is dan meer voor mijn oog.
Ze zijn bijna helemaal weg, hij heeft er nog 2 kleintjes ofzo.
Bier geven helpt ook.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:00

Mijn paard heeft precies hetzelfde.
Als het warmer word komen ze opzetten en in de winter wanneer het kouder is verdwijnen ze langzaam.
Mijn paard heeft 5 a 8 van die bultjes precies onder het zadel zitten en het komt niet door het zadel.
Dat is allemaal nagekeken.
Als de bultjes zijn verdwenen blijft het wel zichtbaar waar het gezeten heeft.
Nu komt de eerste van dit jaar weer op zetten,en ik heb geen idee wat de oorzaak is.
Eiwitten lijkt me sterk omdat hij het hele jaar de zelfde voer krijgt en dezelfde hoeveelheid.
Alleen als het wat warmer begint te worden heeft hij die bultjes.
Hij heeft er geen last van ,maar toch vind ik het ziellig.
Ik ontworm hem altijd heel erg goed,maar heb geen idee waar het van komt.
De dierenarts ook niet.
Groetjes:Corina

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:02

Orri,wat bedoel je met bier geven en hoeveel??
Groetjes:Corina

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:41

Hoi,

Ook mijn paard heeft deze bulten. Niet pijnlijk, maar wel duidelijk voel- en zichtbaar (een in ieder geval). Mijn veearts heeft mij vorig jaar een hormoonzalf voorgeschreven die ik op de schone rug moet smeren. Dat betekent dus na het rijden of longeren het zweet goed afwassen met koud water (ook om de huid iets af te harden). Daarnaast ben ik op advies van de veearts met een echt lamsvellen sjabrak van Christ gaan rijden in plaats van een gewoon dekje of sjabrak. De bulten zijn toen verdwenen. Een paar weken terug ben ik weer met een gewoon dekje gaan rijden en helaas kan ik vanmiddag weer langs de praktijk om de hormoonzalf op te halen...

De bulten onstaan (aldus mijn veearts) door afsluiting van de huid en zijn onderhuidse ontstekingen. De hormoonzalf droogt ze uit zodat je geen open wonden etc. krijgt. Door de huid na het rijden goed schoon te maken krijgt vuil (en opgedroogd zweet) geen kans om in de huid te trekken en dat lamsvellensjabrak zorgt ervoor dat de huid ook onder het rijden kan ademen. Het is absoluut een investering, maar het heeft ons erg goed geholpen!!

Abby

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:14

Mijn merrie had vorig voorjaar ook pijnloze, harde knobbels in de huid onder het zadel. Die zijn uiteindleijk vanzelf weer verdwenen.
Nodulaire bindweefselknobbels, waren het waarschijnlijk. Zijn het zulke knobbels dan is er niets aan te doen, het is zaak om te zorgen dat je de weefsel ophopingen niet kapot rijdt, dus een zacht shabrak onder het zadel.

Opereren, wegsnijden heeft allemaal weinig zin. Dan kan de remedie erger zijn dan de kwaal....
Ik heb zo'n lekker prijzig wollen dekje onder het shabrak gelegd (ik was toen 150 gulden lichter) en kon gewoon weer verer rijden....
Ben benieuwd of ze dit jaar weer terugkomen, ik heb nog niets gezien....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-02 17:06

ik hoop dat het (ook heel dure) equitexzadeldek een oplossing is. Ik heb het nog niet (het is besteld) maar zo gezien jullie ervaringen heb ik goede hoop dat het kan werken. Op dit moment rijd ik met een dik westernpad onder mijn dressuurzadel. Het wordt nu in ieder geval niet erger.

Voor alle adviezen tot nog toe:
Allemaal vreselijk bedankt. Het helpt al dat ik kennelijk niet de enige ben met dit probleem. Ik ga een aantal adviezen zeker opvolgen. Ik hou jullie ook op de hoogte van de resultaten. Misschien kunnen anderen daar dan weer wat mee.
Anya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 11:16

Mijn paard heeft ook van die bultjes. Ik reed eerst altijd met een lamswoldekje van Christ maar daar had hij ze ook mee. Aan het zadel ligt het ook niet.
Nu zijn ze bijna weg maar dat komt misschien dat het winter is.
Volgens mijn vorige dierenarts waren het harde bindweefselbobbeltjes door een reactie op insectenbeten, ik weet het niet maar aangezien het totaal niet gevoelig is schenk ik er maar geen aandacht meer aan (de DA zei ook dat het geen kwaad kon).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: For_Que, GoogleAdsense, YandexBot en 5 bezoekers