Symptomen van hooikoorts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Symptomen van hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:46

hai allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum,

Mijn paard heeft al geruime tijd last van moeheid, veel liggen op de grond. Een tijdje terug hoeste ze ook veel, 2 weken gelden is de dierenarts erbij geweest en zei heeft bronchitis geconstateerd.
Nu heb ik op internet rond geneusd, en de klachten die bij ene allergie horen vertoond mijn paard ook, namelijk veel schudden trekken met het hoofd vooral tijdens het rijden in het bos. Veel liggen minstens 3 a 4 keer per dag. Het hoesten heb ik al 2 weken niet meer gehoord. Nu heb ik een allergie test laten doen en krijg ik binnen 2 weken de uitslag van.
Mij vraag is aan jullie, wat zijn jullie ervaringen met paarden die hooikoorts hebben, en wat zijn zoal de symptomen.
Ik heb mijn paard ook laten behandelen via een foto en deze mensen voelden dat mijn paard erg moe was en veel hoofdpijn had, maar ze voelde niks bij de longen. Op zich kan dit wel kloppen als ze allergie heeft.

groetjes esther

ellepel

Re: Symptomen van hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:51

kijk in elk geval hier ff:

viewtopic.php?f=3&t=209369&st=0&sk=t&sd=a

verder zijn klassieke symptomen:

ongecontroleerd schudden met het hoofd,knikjes maken van links naar rechts en boven naar beneden.
daarbij doen de voorbenen ook vaak mee, en maken een soort huppeltje
proesten, wrijven met de neus tegen benen, muren etc..

vaak ook onder de ogen verdikt( zeg maar een soort dikke wallen onder d eogen, hebben mensen ook vaak met hooikoorts)
sneller ademen komt voor.

mijn pony heeft hooikoorts/pollenallergie, maar wat jij beschrijft herken ik niet, mijn pony ligt praktisch nooit, is niet snel moe.
wel het schudden, proesten etc...

heb je al eens gedacht aan een bloedonderzoek op bloedarmoede?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:59

hey, dat liggen vind ik ook heel vaag.

Ik ben haar nu ook nog niet aan het behandelen voor allergie, maar mijn broertje heeft ook last van hooikoorts, en hij klaagt vaak over moeheid en hoofdpijn. dus misschien dat dat het is.

Ik heb ook inderdaad overwogen om bloed te prikken. Maar de dierearts zei dat dat zonde geld is (60 euro) en ze was er heilig van overtuigd dat ze bronchitis had. maar ik wacht eerst de allergie test af, mocht daar niks uitkomen ga ik bloedprikken.

Ik denk als ze hele dagen zouden grazen zou ze er niet gaan liggen. Ze staan nu in een bak, misschien ook een stukje verveling.

we wachten af...

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:07

K hoorde vandaag dat de DA in de keel van het paard kan kijken, en als het druppelvormig orgaan achter in het gehemelte geirriteerd is, is het waarschijnlijk hooikoorts. Misschien kun je dat ff laten checken?

stormie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:14

HELP !!!

Mijn Haflinger schudde vorige zomer tijdens het rijden vaak met z'n hoofd, alsof er een hele zwerm vliegen rond z'n hoofd vlogen.
Tijdens de winter had hij nergens last van maar nu is het veel erger geworden.
Ik heb z'n kiezen al laten vijlen maar dit heeft het probleem niet opgelost.
Het is zo erg geworden dat hij amper nog te rijden is, hij gooit z'n voorbenen hoog op en schuurt met z'n neus over de grond of probeerd met z'n neus langs z'n benen te schuren en schud verschrikkelijk met z'n hoofd.
Ik heb de veearts gebeld en die dacht aan een zonne allergie en heeft mij het advies gegeven om hem een week lang in een donkere stal te zetten en niet op het land te zetten.
Ik mag hem nu alleen nog maar in het donker rijden, maar dat is nu wel erg lastig omdat het langer licht blijft.
Op stal schud hij niet met z'n hoofd.
Nu wil de veearts kijken of het probleem minder is geworden na een week voordat hij verder gaat kijken wat er aan de hand kan zijn.
Ik ben op het internet verder gaan zoeken en kwam op dit forum terecht en las hier over hooikoorts en pollenallergie.
Dit lijkt veel op de symptonen die mijn paardje heeft.
Gaat dit ooit nog over ??
Ik heb net bij de paardendrogist de Field Relief Max besteld, wie heeft dit ook en kunnen ze hiermee gewoon in de wei staan?

Wie heeft we ervaring met de biotensor pollentest van natuurlijk in balans ?

Monique en Storm

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:22

Hai,

Ik heb ooit gehoord dat als ene paard zonne allergie heeft, je ze een soort petje op kunt zetten.
En dat van die biotensor van natuurlijk in balans dat heb ik gedaan, daar krijg ik eind van de week de uitslag van. Ik hoop dat er een allergie uitkomt want dan zijn de symptomen tenminste te verklaren.
Er is wel wat ana te doen aan een allergie zoals zo'n net relief, en homeopatische druppels. Verder zal de allergie er wel blijven, maar het is voor het paard te verzachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:38

altijd handig als je dus een dier hebt zoals ik die beide heeft...
zonlicht en hooikoorts allergie..

bij hem gekomen na een zonnesteek enkele jaren terug..
producten om het te verzachten moet je gewoon uitproberen, bij de een werkt het, bij de ander niet.

ik ben vastbesloten om binnenkort allerfree, of een ander sterk middel tegen hooikoorts te gaan halen om te kijken of dit bij hem werkt.
heb nu homeopatische tabletten, maar soms schud hij toch wel echt zo erg dat rijden niet kan.

of het overgaat?
geen idee, het kan, maar kan ook juist verergeren..

hebben jullie dieren trouwens ook vaak het gedeelte onder de ogen ook erg opgezet?
net als dat bij mensen ze dikke ogen hebben door de hooikoorts?

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:58

Hallo
Ik heb een paar jaar geleden zelf heel erg last van hooikoorts gehad en het was zo erg dat ik niet meer gewoon functioneerde. Ik ben toen naar de dokter gegaan en ik kreeg een neusspray die ik elke dag moest gebruiken (zelfs in de winter). Dit vond ik zelf erg vervelend en ben sowiezo al niet zo op medicijn gebruik. Ik ben toen ook gaan informeren en kwam ergens tegen dat het heel goed helpt om HONING te eten wat bij jou in de omgeving is gemaakt, ( natuurwinkels). Ik heb dit toen gedaan en heb er nooit meer last van gehad. In honing zitten namelijk de pollen uit de omgeving waar je allergies op reageert. Doordat je heel veel daarvan inneemt bouwt je lichaam antistoffen op in je lichaam waardoor het weggaat.

Ik weet niet of het ook werkt bij paarden, maar het is wel compleet natuurlijk en bespaart je mischien veel geld. (medicijnen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:40

mijn pot honing is net op, heb nog geen nieuwe gehaald, maar of t werkt?
geen idee, schudden doet hij nog wel....

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:26

Bij mijn paard is het onder de ogen soms erg dik, de ene keer minder dan de andere keer.

Ik hoop dat ik vandaag de uitslag krijg.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:33

Mijn paard is sinds een week of twee ook zo druk met haar hoofd. Ik heb zelf hooikoorts en toen zij soort van schokjes kreeg tijdens eten (las ik in reactie van Snuffel (heel herkenbaar)) en ontzettend ging proesten, bedacht ik dat het daar wel mee te maken zou hebben. Ze heeft in de zomer sowieso een vliegennetmasker om omdat ze altijd dikke waterige ogen heeft (ik dacht van de vliegen). Ik ga toch ook maar even het een en ander proberen om het te verzachten voor haar... Die netjes voor de neus leken me wel wat, maar heb na het lezen van verschillende topics niet echt veel positieve reacties gezien.

Vandaag zit ik zelf als een malloot te snotteren, dus mijn paardje zal er ook wel vreselijk last van hebben. Sneu hoor. Volgende week gaat ze naar een andere stal verhuizen, wie weet is het daar minder erg, het waait daar veel meer waardoor er ook veel minder vliegjes en mugjes zijn. Nouja, we zien het wel...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:00

t was vandaag ook wel weer heel erg zeg...
ik ging dus ook al proestend op stap met m'n pony, maar dit buitenritje werd geen succes...

hij word er zelf ook helemaal simpel van, gaat alleen maar lopen dribbelen..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:42

Balen,

Andor schudde ook met zijn hoofd vandaag ,dat was al heel lang geleden dat hij dat deed!

Andor heeft nog nooit dikke ogen gehad.

Ik heb trouwens ervaring met Natuurlijk in Balans.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:01

Sundance, heb je al uitslag?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 13:07

Nee ik heb nog geen uitslag, maar het kon 2 weken duren. Zodra ik het heb laat ik het jullie weten.

Ik heb vandaag weer gereden, ze brieste alleen in het begin met draven, en een beetje schudden.

Mijn paard ligt ook veel vooral smorgens dan ligt ze tot ongeveer 15.00 uur wel 3 keer. Ik heb laats gekeken dat op het platteland de pollenconcentratie erg hoog is, zal het daardoor komen dat ze smorgens zoveel ligt? Vandaag stond ze om half 10 buiten en om 10 voor 10 lag ze er alweer. maar met rijden is ze niet sloom.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:38

Ja, dat zou best kunnen. Ik heb zelf erge last van hooikoorts en ben daardoor echt erg veel moe! Misschien heeft jouw paard dat ook!

stormie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:54

Hoi Sundance,

Wat heb jij laten testen?
Heb jij misschien die biotensor test gedaan van natuurlijk in balans waar ze op een plukje haar van je paard kijken voor welke pollen hij of zij alergisch is.

Sorry bij het terug lezen van de berichten zag ik het antwoord al op mijn vraag.

Maar nu heb ik nog een andere vraag
Komt er dan iemand bij je paard langs om die test te doen of moet je een plukje haar op sturen?

[quote="sundance11"]Nee ik heb nog geen uitslag, maar het kon 2 weken duren. Zodra ik het heb laat ik het jullie weten.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:59

Hallo allemaal,
Vandaag buitenrit gemaakt met mijn paard, ze was knetter. Heb haar nog nooit zo druk en dribbelig en wegspringerig meegemaakt, ze wilde alleen maar hard. Uiteindelijk ging het allemaal wel prima, heel lang uitgestapt en lekker afgesponst, toen kwam ik erachter dat ze een bloedneus had gehad (1 neusgat). Ook iets nieuws. Hebben jullie hooikoorts-paarden dit ook wel eens? Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken. Ze vindt het heerlijk als ik haar koppie nat maak.
Ik ben ook heel benieuwd naar die biotensor. Kun je gewoon een plukje haar opsturen en naar wie of wat?
Wie heeft ervaring met zo'n netje voor de neus, lijkt me niet echt sterk genoeg voor in de wei of wel?
Nou goed, t is wat die nieuwe (moderne) allergieziektes!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:56

ik heb die test laten doen, je moet gewoon een pluk haar op sturen.
bij mij kwam er dus idd uit dat m'n pony hooikoorts heeft, en waar hij dan allergisch voor is.

handig om te weten, maar d'r is helaas niet een afdoende middel wat bij mijn pony helemaal werkt.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:36

Ik heb het plukje haar ook gewoon op laten sturen.

Over dat netje, ik zag op dit forum dat er veel paarden baat bij hadden, je hebt een net relief en die is voor het rijden maar je hebt ook een andere en die is voor in de wei.

Nog even over dat liggen van mijn paard. Ik heb er ook aan zitten denken dat het verveling is , omdat ze in een buitenbak staan dus verder geen gras hebben. Ik heb nu wel een stuk je land ingezaaid maar voordat ze daar op kunnen ben je zo een paar maanden verder. zodra ik haar roep voor een appel ofzo of ik kom gewoon aan de rand van de bak staan komt ze heel vlot overeind.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:06

Ja dat zou ook wel kunnen. En als ze direct opstaat als jij komt, dan hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken denk ik. Ze zal het ook wel lekker vinden, luieren in het zonnetje, toch? En als ze inderdaad verder niets te doen heeft... Ze staat in ieder geval buiten, dat is het belangrijkst!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:30

Bramblerose schreef:
Hallo allemaal,
Vandaag buitenrit gemaakt met mijn paard, ze was knetter. Heb haar nog nooit zo druk en dribbelig en wegspringerig meegemaakt, ze wilde alleen maar hard. Uiteindelijk ging het allemaal wel prima, heel lang uitgestapt en lekker afgesponst, toen kwam ik erachter dat ze een bloedneus had gehad (1 neusgat). Ook iets nieuws. Hebben jullie hooikoorts-paarden dit ook wel eens?

Ik heb gisteren (zondag) ook een buitenrit gemaakt met mijn paard, en eigenlijk was zijn gedrag precies hetzelfde !!!!!! Tot aan de bloedneus aan toe!!
Mijn paard heeft ook zomereczeem, een hoofdkap hielp bij hem niet en dit jaar zijn we erachter gekomen dat hij hooikoorts heeft. Een bloedneus heeft hij vaker, vooral bij warm weer. Hij was altijd al gevoelig op zijn ogen, dacht dat dat van de vliegen kwam. Je ziet bij hem inderdaad "zakjes" onder zijn ogen. Helaas is het dit jaar zo erg dat hij zijn hoofd constant schuurt, veel slijm uit zijn neus heeft en regelmatig ontstoken ogen van het schuren eraan, ze jeuken erg, zijn huid rond de ogen is ook helemaal kapot. Ik ben met een homeopatisch middel bezig, maar ik heb het idee dat het niet echt helpt bij hem Huilen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:36

Jeetje zwartepaerd, naar is dat he? Ik heb nu pollen veterinair (ofzo) bij paardendrogist besteld. Ik weet het ook niet, ga zo even kliniek bellen voor informatie. Als ik nog handige tips van ze krijg, laat ik het hier even weten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:52

Ja, ontzettend vervelend! Op een gegeven moment weet je niet meer wat je nog kan doen.....Ik had goede hoop op het homepatische middel, hij krijgt ook pollen extra veterinair. De klachten kunnen in het begin verergeren, maar aangezien ik er nu al 6 weken mee bezig ben lijkt me dat nu niet meer het geval, terwijl hij dat ik er mee begon duidelijk minder last kreeg van slijm uit zijn neus. Misschien toeval geweest. Ik hoop dat het jouw paard wel verlichting brengt, het feit dat het bij mijn paard niet helpt wil niet zeggen dat het dat bij die van jou ook niet doet.
En tips zijn altijd welkom natuurlijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:46

lijkt me dat jouw dier een aandoening hebben kan aan de luchtwegen?
en probeer anders eens zo'n kap over t hoofd? oh heb je al gedaan lees ik...
als je nou zo'n ding neemt die zomereczeem paarden over het hoofd dragen? zou dat niet wat verlichting brengen?

als een dier namelijk ook de heleboel kapotschuurd aan t hoofd lijkt me dat hij dus ook op de huid allergisch reageerd ergens op.
als hij zo vaak een bloedneus heeft lijkt me ook niet helemaal in orde. t kan wel eens gebeuren hoor, vooral bij lange intensieve ritten, maar als t regelmatig gebeurt zou ik t beter laten nakijken..