Tip voor headshakers..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gerrie

Tip voor headshakers..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 22:59

Neem een stukje touw van ong 30 cm en rijg daar een aantal kraaltjes door zodat die mooi in het midden zitten.
Knoop dat aan weerszijde van het sperriempje aan het hoofdstel van je shaker zodat ie op de neus valt (ter hoogte ong tussen de neusgaten)

Kijk dan eens of ie het nog doet..

Ik zag nl een combinatie in de ring die dat als rede opgaf van de nog nooit eerder vertoonde optoming Haha!

De kraaltjes die constant op de neus van het dier danste zou de aandacht afleiden op het shaken en aldus mooi nageeflijk zijn.

Iemand hier met een HS??

Zabbie

Re: Tip voor headshakers..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:40

Mocht ze op concours met dit kralending rijden ??? Terwijl een net-relief neusnetje niet is toegestaan..... erg vreemd.
Ik heb ook een paard wat met zijn kop schudt, maar gelukkig werkt het netje bij mij super.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:07

Aangezien de jury het in eerste instantie niet zag, en dit al de tweede proef was heeft ze na afloop gevraagd waarvoor dit diende...

Met netje had ze ook al geprobeerd,maar die mocht ze in de proef niet gebruiken van de KNHS.

Vandaar deze creatieve oplossing die hetzelfde beoogd.. en als ze het aan de KNHS vraagt (had ze niet gedaan) zal die alsnog maatregelen treffen Haha!

De oplossing met de kraaltjes is een vriendelijke, maar valt bij wedstrijden toch onder de noemer 'hulpmiddelen'...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:24

Heb je er een foto van?

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:00

ik vind het zo'n onzin dat je niet met het netje mag rijden..... als je toch een veearts-verklaring kunt overleggen, dan vind ik dat ze dat gewoon moeten toestaan.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:04

ik vind het dus ook echt onzin dat het niet mag

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:40

VValar schreef:
Heb je er een foto van?

nee, mijn telefoon heeft geen fotofunktie Haha!

Kun je je er geen voorstelling vanmaken hoe het eruit heeft gezien?

Tja dames ik verzin de regels niet,dus ik deel ze alleen met jullie..

Als een HS probleemloos loopt met net of kraaltje,en zonder dat niet dan is het op wedstrijdniveau een hulpmiddel en kun je niet uitgaan van eerlijke concurrentie...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:27

de concurrentie is toch al niet eerlijk tussen een headshaker en een niet-headshaker. Dan wint die tweede altijd.
De ruiter krijgt in dit geval de schuld van de onrustige aanleuning, terwijl dit een oncontroleerbare beweging van het paard betreft.
Er is pas sprake van eerlijke concurrentie als het paard een netje op heeft , omdat ie dan pas normaal gereden kan worden, in mijn ogen. Hij gaat er echt niet ineens beter van lopen, maar wordt alleen niet meer gestoord in zijn beweging en is dan pas weer normaal te rijden door de ruiter. Dan is er pas een eerlijke strijd.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:41

Hmm mijn verzorgpaard schudt heel erg met haar hoofd, dit is misschien wel wat om een keer uit te proberen Lachen .
Weet je misschien ook waarom het helpt (ik heb bedenk ik nu zoiets wel eerder gelezen, in de Bit stond er een ingezonden brief over geloof ik; ik dacht dat het iets was met een zenuw oid die door de kraaltjes steeds geprikkeld werd, waardoor het paard stopt met headshaken, maar dat weet ik niet meer precies).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:48

Wat voor soort kraaltjes waren het trouwens (groot/klein)?

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:18

renza schreef:
Hmm mijn verzorgpaard schudt heel erg met haar hoofd, dit is misschien wel wat om een keer uit te proberen Lachen .
Weet je misschien ook waarom het helpt (ik heb bedenk ik nu zoiets wel eerder gelezen, in de Bit stond er een ingezonden brief over geloof ik; ik dacht dat het iets was met een zenuw oid die door de kraaltjes steeds geprikkeld werd, waardoor het paard stopt met headshaken, maar dat weet ik niet meer precies).

De verklaring van de combinatie in kwestie was dat ze door het getik op haar neus afgeleid zou zijn en het daarom niet meer doen?!
Maar zoals jij het hier zet zou ht ook wel kunnen..
Heeft BIT misschien een online archief ?

De kraaltjes waren ong. 1 cm in doorsnee en hingen onderelkaar,als een soort van druiventrosje zeg maar..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:27

Ik heb het nog even nagelezen in de Bit. Dat van die zenuw slaat niet echt ergens op. Het staat er iig niet in, dus dat zal ik wel zelf bedacht hebben Bloos .

Zal ik het stukje anders even overtypen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:30

heel graag als je dat zou willen doen..
Haha!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:39

Ik heb hem even ingescand (volgens mij was overtypen toch sneller geweest, maar goed Clown ):

Afbeelding

Vriendin van me is nu bezig met kraaltjes (heb er zelf geen Bloos ), waarschijnlijk ga ik het morgen testen Lachen .

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:11

Bijzonder leuk dat je het even gescand hebt.

DIt heb ik even nog ter info gevonden..
Oorzaken
Headshaking kan onder andere worden veroorzaakt door een overgevoeligheid (allergie) voor zon of bepaalde pollen, een zenuwaandoening, een ontsteking van het neusslijmvlies of de neusholtes, een aandoening aan het gebit, een slecht passend tuig of een ander probleem in de oren.

Ik ben benieuwd of je paard ermee geholpen is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:44

ik ga t wel proberen zo'n touwtje.. vraag me af of t bij de mijne wel werkt, omdat hij al helemaal kriegel word als hij een sperriempje om zijn neus heeft zitten..

lach ik me kapot als t werkt zeg.... Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:49

Ik heb het uitgeprobeerd.
Roos schudde wel iets minder, maar ik betwijfel of het door de kraaltjes kwam. Die lagen na een paar keer schudden namelijk op de neusriem en bleven daar zitten.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:34

Ik heb ook een HS spijtig genoeg

Het net-reliëf netje werkt bij mij super ! Ik heb er nog geen wedstrijden mee gereden, ik heb geen idee of mijn paard het mag ophouden of niet. Ik rijd geen dressuur op wedstrijd, alleen springen ( ik ben wel van belgie Knipoog ) het wordt afwachten of de jury er iets van gaat zeggen of niet.

Het net-relief kost ongeveer 50 euro bij de paardendrogist ( www.paardendrogist.nl ) maar ik heb ook al over een netje gehoord dat maar 10 euro kost. Maar hier weet ik verder niets van. Had het net-relief al gekocht toen ik van het andere hoorde Ach gut

Het kraaltje schijnt idd. de helpen ! Zelf heb ik het nog niet geprobeerd...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:13

renza schreef:
Ik heb het uitgeprobeerd.
Roos schudde wel iets minder, maar ik betwijfel of het door de kraaltjes kwam. Die lagen na een paar keer schudden namelijk op de neusriem en bleven daar zitten.

Misschien iets zwaardere kraaltjes en een losser touwtje proberen??

Tja, of de belgische bond het goed gaat keuren merk je wel als je het navraagt..
Is het bij jullie niet gebruikelijk dat je eerst een winstpunt in de dressuur gereden moet hebben vooraleer je mag gaan springen??

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:06

Dat was ik idd ook van plan Lachen .
En het hielp volgens mij wel iets, want ze schudde wel minder dan vandaag.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:11

Citaat:
Tja, of de belgische bond het goed gaat keuren merk je wel als je het navraagt..
Is het bij jullie niet gebruikelijk dat je eerst een winstpunt in de dressuur gereden moet hebben vooraleer je mag gaan springen??

Neen dat is niet zo, toch niet bij de lrv ( landelijke rijvereniging )
Het is wel zo dat als je met een pony licht of midden gesprongen hebt, je met je paard ook licht of midden mag starten, en niet bij beginnelingen moet beginnen.

Bij dressuur moet je minstens 1 keer gewonnen hebben, om een proef hoger te mogen. Maar springen en dressuur zijn onafhankelijk van elkaar. Dus niet dat je eerst een winstpunt moet hebben in de dressuurring, om dan pas te mogen springen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 00:49

een meisje bij mij op stal heeft ook een pony die zomers vaker met zijn hoofd schud als swinters, want dan doet hij he eigenlijk bijna nooit.
maar hij maakt spastische bewegingen naar beneden en daarbij beweegt hij ook zn benen en wordt je zo uit het zadel gehopt zeg maar haha.
maar ik zal het doorgeven van het kraaltje.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 00:58

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:43

ik had er ook wel is over gelezen in de bit geloof ik.

en had het tegen haar gezegd, maar nu straft ze hem elke keer als hij het doet, maar hij kan er dus niks aan doen.
in ieder geval dat kraaltje proberen. want zo'n netje kopen om uit te proberen zijn wel duur.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 22:19

Dat slaan vind ik wel erg sneu en respectloos voor het dier Boos!

Hopenlijk zal ze in gaan zin dat slaan nooit helpt !

Bedenk eens iets beters..